جاهای دیدنی

معرفی صنایع دستی جزیره هرمز | یادگاری از جزیره رنگی خلیج فارس

صنایع دستی هرمز

سفر به جزیره هرمز یک تجربه شگفت‌انگیز به سرزمینی رنگارنگ روی آب‌های خلیج فارس است. خریدن سوغات و صنایع دستی هرمز نیز یک اختتامیه دلپذیر برای این سفر خواهد بود. تنوع محصولات بومی این جزیره آن‌قدر زیاد و جذاب است که امکان ندارد دستِ خالی برگردید.

اهالی این جزیره رنگین بسیار خوش ذوق هستند و مهارتشان در ساخت آثار هنری مثال‌زدنی است. این مردمان مهربان با دست‌سازه‌های‌شان هویت جزیره را می‌سازند و آثارشان روایتگر زندگی در فرهنگ جنوب ایران است. اگر عاشق سوغاتی، آن هم از نوع جنوبی هستید، در این نوشتار از اتاقک همراه ما باشید تا با دنیای سوغاتی و صنایع دستی هرمز بیشتر آشنا شویم.

لباس محلی و پارچه‌های سوزن‌دوزی شده؛ شناسنامه‌ی زنان جنوب ایران

سوغات هرمز

اگر از طرفداران لباس‌های جنوبی هستید، جای خوبی آمده‌اید. در بازارهای جزیره هرمز می‌توانید انواع پیراهن‌ها و شلوارهای سوزن‌دوزی شده را خریداری کنید و عکس‌های زیبایی روی تپه‌های رنگارنگ جزیره به یادگار بگیرید. همچنین پارچه‌های سوزن‌دوزی شده به صورت مجزا به فروش می‌رسند که می‌توانید چند متر از آن‌ها را به عنوان سوغات هرمز برای عزیزانتان هدیه ببرید.

برقع؛ نقاب زیبای زنان جزیره

برقع صنایع دستی هرمز

بدون شک برقع یا نقاب جنوبی بهترین و خاص‌ترین صنایع دستی هرمز است. این نقاب‌های زیبا در رنگ‌های مختلف ساخته می‌شوند و از بالای ابروها تا بینی زنان را می‌پوشانند. در سفر به جزیره هرمز از پیراهن و شلوارهای رنگارنگ جزیره خریداری کنید و یک برقع زیبا نیز به چهره بزنید تا عکس‌هایی زیبا بگیرید. این یادگارهای ارزشمند هرمز طعم سفر به جنوب را برای همیشه در قلب‌تان زنده نگه خواهد داشت.

زیورآلات صدفی؛ یادگاری دریا

سوغاتی های هرمز

هر روز دریای نیلگون خلیج فارس از اعماق دریا هدایایی پیشکش اهالی جزیره هرمز می‌کند. حجم این هدایا آن قدر زیاد است که مردم این منطقه از آن‌ها زیورآلات و مجسمه‌های زیبایی خلق می‌کنند. این دست‌سازه‌ها از صدف‌، پولک، مرجان، سنگ‌های زینتی و حتی مروارید و بقایای برخی آبزیان درست می‌شوند و از بهترین صنایع دستی هرمز به شمار می‌روند.

شیشه‌های رنگی؛ خاک رنگین جزیره

خاک‌های رنگی هرمز

هرمز سرزمین برکت و نعمت است. جایی که خاک‌های رنگین آن در هیچ کجای دنیا پیدا نمی‌شوند. مردمان محلی این خاک‌ها را به شکلی هنرمندانه داخل شیشه‌های رنگی می‌ریزند و جزیره‌ای کوچک را به شما هدیه می‌دهند. اما بهتر است سوغاتی‌های دیگر این جزیره را جایگزین این خاک‌ها کنید تا به این ترتیب به محیط‌زیست این جزیره زیبا آسیبی وارد نشود. ناگفته نماند که از خاک‌های رنگی جزیره برای ساخت انواع لوازم آرایشی و حتی سرامیک‌سازی نیز استفاده می‌شود.

تموشی؛ نان محلی جزیره

تموشی سوغات هرمز

در جزیره‌های خلیج فارس انواع نان‌های محلی پخته می‌شوند که طعم و عطری ویژه دارند. یکی از این نان‌های محلی تموشی نام دارد. برای تهیه این نان سنتی، آرد و آب را ترکیب می‌کنند و لایه‌ای نازک از خمیر را روی تابه می‌گذارند. سپس روی آن پنیر یا تخم مرغ می‌ریزند. معمولا تموشی را با سس ماهی یا سس سوراغ سرو می‌کنند. از دیگر نان‌های محلی جزیره می‌توان به نان خمیر، نان بالاتاوه و نان کروسی اشاره کرد.

ادویه‌ی جزیره؛ طعم غذاهای جنوب

ادویه سوغات هرمز

اگر عاشق غذاهای دریایی و جنوبی هستید، ادویه هرمز را به عنوان سوغات این منطقه با خود ببرید. از مغازه‌ها و بازارهای هرمز می‌توانید انواع ادویه‌های این منطقه را خریداری کنید و عطر و طعم غذاهای جنوبی را به غذاهای خانگی‌تان بدهید. فرصت خرید ادویه‌های جنوبی را در سفر به هرمز به هیچ وجه نباید از دست بدهید، چراکه پس از استفاده از این محصولات، طعم واقعی ادویه را درک خواهید کرد. این ادویه‌ها ترکیبی از فلفل سیاه، فلفل قرمز، جوز، گشنیز، گرد لیمو، آویشن، میخک، زردچوبه، کاری، دارچین و بادیان رومی و… هستند که در سفر به هرمز می‌توانید خریداری کنید.

ماهی و میگو؛ محصولات دریایی تازه و ارزان!

ماهی و میگو سوغات هرمز

اهالی بومی جزیره هرمز پیش از سپیده صبح دل به دریا می‌زنند و تا غروب روزی‌شان را از دریا صید می‌کنند. برای همین اغلب غذاهای محلی در نوع دریایی هستند و مردمان این دیار در طبخ غذاهایی که با ماهی و میگو درست می‌شود، تبحر دارند. تنوع ماهی و میگوی جزیره آن قدر زیاد است که انتخاب اینکه کدامشان را خریداری کنید، آسان نخواهد بود. از مشهورترین ماهی‌های خلیج فارس می‌توان از سنگسر، تن، ساردین، هامور، سرخو، میش ماهی و مقوا یاد کرد. اما مهم‌ترین محصول دریایی خلیج فارس میگو است. انواع میگوهای مختلف را می‌توانید در این جزیره میل کنید و مقداری از آن‌ها را نیز با خود به خانه ببرید. ناگفته نماند که به علت حذف واسطه‌ها قیمت محصولات دریایی در جزیره بسیار پایین‌تر از جاهای دیگر است. از طرفی این محصولات بسیار تازه‌تر هم هستند.

سوغات و صنایع دستی هرمز را از کجا بخریم؟

مراکز خرید صنایع دستی هرمز

در جزیره هرمز خبری از پاساژ‌ها و مراکز خرید مجلل و شیک نیست. پس اگر دنبال خرید از مراکز خرید مدرن هستید، جای درستی را انتخاب نکرده‌اید. اینجا همه چیز رنگ و بوی سادگی و اصالت می‌دهد. شگفتی‌های طبیعی این جزیره آن قدر زیاد و جذاب هستند که به ساخت برج و بارو برای جذب گردشگر احتیاج ندارند. اما چندین بازارچه محلی در هرمز وجود دارند که مایحتاج روزانه‌تان و هرچه بخواهید را در آن‌ها پیدا می‌کنید. مشهورترین این بازارچه‌ها، بازار ساحلی هرمز است که در کنار دریای خلیج‌فارس و یکی از جاذبه‌های گردشگری جزیره به نام قلعه پرتغالی‌ها واقع شده است. اغلب فروشندگان این بازار زنان محلی هستند که سوغات و صنایع دستی هرمز را به گردشگران عرضه می‌کنند. از کیف‌های سوزن‌دوزی‌شده و زیورآلاتی با استخوان ماهی تا ادویه‌ی جنوبی خوش عطر و بو را می‌توانید در این محل به قیمتی مناسب خریداری کنید.

4.5/5 - (24 امتیاز)

اتاقک

نازنین زارع

صنایع خوندم، چون قرار بود مهندس بشم. اما غرق شدن تو دنیای ادبیات باعث شد از کارخونه و خط تولید دل بِکنم و سر از نوشتن دربیارم. نوشتن از تجربیات سفر، گردش و اقامت از جذاب‌ترین کارهاییه که آدم می‌تونه انجام بده. مارگریت دوراس راست گفته که نوشتن هم‌ردیف آواز خوندنه. همونقدر موزونه و آدم رو غرق در رویای بی‌انتها می‌کنه!

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *