سوغات و صنایع دستی

صنایع دستی و سوغات رستم‌رود | سوغاتی از شهر کوچک و سرسبز مازندران

صنایع دستی رستم رود

اگر اهل ماجراجویی در سفر هستید و از رفتن به جاهای تکراری خسته شده‌اید، خبر خوبی برای‌تان داریم. امروز می‌خواهیم با هم به دنیای صنایع دستی و سوغات رستم‌رود، شهری شمالی و همه چیز تمام سفر کنیم. جایی میان جنگل و دریا که از نظر خیلی‌ها پنهان مانده و به همین علت بسیار بکر مانده است. در این شهر فاصله میان پارک جنگلی، دریای خزر و تالاب‌های تماشایی آن قدر کم است که گردشگران را سر ذوق می‌آورد. اما جذابیت یک شهر شمالی به خوراکی‌ها و صنایع دستی آن است!

خوب است بدانید که اغلب مردمان رستم‌رود شالی‌کارند و برنج‌های اعلای ایرانی به‌وفور در این منطقه عرضه می‌شود. حال بیایید با هم به سرزمین سوغاتی و صنایع دستی رستم رود وارد شویم و از این یادگاری‌های شمالی حظ ببریم.

برای آشنایی بیشتر مقاله رستم رود کجاست؟ را مطالعه کنید.

حصیر بافی؛ یادگاری از گیاهان شمالی

کودک با لباس شمالی در حال حصیربافی

اگر از کنار شالیزارها و مزارع رد شوید، مردمان محلی را با کلاه‌های حصیری زیبایی خواهید دید. همچنین در بازارهای محلی رستم‌رود نیز سبدهای حصیری زیبایی را در دست مردم می‌بینید که خریدهای‌شان را در آن گذاشته‌اند. شما هم می‌توانید همه‌ی این لوازم حصیری زیبا و چشم‌نواز را به عنوان سوغات و صنایع دستی رستم‌رود تهیه کنید و برای عزیزان‌تان هدیه ببرید. دست‌سازه‌های حصیری از گیاهان کنار تالاب‌ها بافته می‌شوند و از بهترین سوغاتی‌های خطه‌ی سرسبز رستم‌رود و مازندران هستند.

لاون یا چادر شب؛ بافته‌‌ای رنگارنگ و زیبا

لاون یا چادر شب؛ بافته‌‌ای رنگارنگ و زیبا

اگر حداقل یک شالیزار را از نزدیک دیده باشید، زنان محلی را که یک پارچه رنگارنگ دور کمرشان بسته‌اند، در حال کار دیده‌اید. این پارچه‌ی زیبا چادرشب یا همان لاون شمالی‌ها است. بافت این پارچه‌های رنگارنگ بیش از دو هزار سال است که در منطقه طبرستان قدمت دارد و هر کدام از آن‌ها در طرح‌ها و نقوش مختلفی بافته می‌شوند. لاون را از الیاف پنبه‌ای یا ابریشم می‌بافند و به عنوان روانداز نیز کاربرد دارد. این صنایع دستی رستم‌رود می‌تواند زینت‌بخش خانه‌های‌تان باشد.

اجاره ویلا در رستم رود با کمترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

شمد؛ دست‌بافته‌ای لطیف و پنبه‌ای

چند شمد پنبه ای رنگارنگ

نساجی سنتی مازندران از قدیم‌الایام تاکنون همواره موردتوجه بوده است. یکی دیگر از صنایع دستی رستم‌رود در حوزه نساجی، شمد است. چیزی شبیه لاون اما نازک‌تر و مخصوص تابستان. جنس این بافته‌ی نازک و لطیف از پنبه است و محبوبیت بسیاری در میان گردشگران دارد. اگر شما هم به یک بافته‌ی نازک در تابستان احتیاج داشتید تا خوابی راحت‌تر و به دور از مزاحمت حشرات داشته باشید، یک قطعه شمد بخرید. این پارچه‎‌ی نرم و لطیف از بهترین رواندازهایی است که در این منطقه می‌توانید تهیه کنید.

لاک تراشی؛ یادگاری از جنگل‌های شمال

ظروف چوبی لاک تراشی شده

در روزگاران گذشته این جنگل‌های انبوه بودند که وسایل زندگی مردمان روستاها را تامین می‌کردند. در آن زمان مردم مازندران و رستم‌رود از تنه درختان و ریشه‌ی محکم آن‌ها وسایل چوبی می‌ساختند. اما این روزها هنر لاک‌تراشی به صنایع دستی رستم‌رود تبدیل شده است و از مغازه‌های سوغاتی فروشی آن، می‌توانید این وسایل چوبی زیبا و تماشایی را خریداری کنید. جالب است بدانید که این ظروف چوبی به حدی مقاومند که تا سال‌های سال دچار خرابی و شکستگی نمی‌شوند. روی این ظروف طرح‌ها و نقوش زیبایی تراشیده می‌شود که زیبایی چوب را بیش از پیش نشان می‌دهند.

سوغاتی‌های خوراکی رستم‌رود

مگر می‌شود به شهرهای شمالی سفر کنیم و خوراکی‌های این خطه دلمان را نبرند؟ در رستم‌رود نیز عطر برنج‌ ایرانی و سبزیجات تر و تازه‌‌‌ پراکنده است و مرکبات خوش طعم آن مزه واقعی میوه را به شما نشان می‌دهند. در ادامه از خوراکی‌های خوشمزه‌ی شهر سرسبز رستم‌رود بیشتر برای‌تان می‌گوییم.

برنج شمال

برنج شمال داخل گونی کنفی

برنج شمالی که دیگر تعریف نمی‌خواهد! آوازه‌ی آن به گوش همه رسیده و گردشگران خارجی را نیز شیفته خود کرده است. در رستم‌رود نیز قدم به قدم شالیزار وجود دارد و در سفر به این شهر شالیکاران را در حال کار خواهید دید. اغلب مردم این شهر کشاورز هستند و از طریق شالیکاری و فروش برنج امرار معاش می‌کنند. یک کیسه از این سوغات رستم‌رود را می‌توانید در این شهر تهیه کنید و طعم برنج درجه یک را به عزیزانتان هدیه دهید.

مرکبات

پرتقال های تازه آویزان از درخت

احتمالا در سفر به رستم‌رود، باغات میوه توجه‌تان را جلب خواهند کرد. مرکبات ارگانیک شمال از پر طرفدارترین سوغاتی‌های این شهر هستند. اغلب افراد در سفر به شهرهای شمالی سعی می‌کنند چند کیلویی پرتقال، نارنج و ازگیل و… را با خود به خانه بیاورند. بیشتر ویلاهای رستم‌رود نیز دارای درختان میوه هستند و موقع اقامت در این خانه‌ها اغلب مالکان اجازه چیدن میوه‌های تازه و سبزیجات معطر باغچه‌شان را به مسافران می‌دهند. برای اقامت در شهر زیبای رستم‌رود و تماشای طبیعت نفس‌گیر آن نیز می‌توانید روی رزرو ویلا و سوئیت از سایت اتاقک حساب باز کنید.

سبزیجات محلی

مقداری سبزی ریحان تازه داخل یک باغچه

یکی از رمز و رازهای خوشمزگی غذاهای شمالی، استفاده از سبزیجات معطر و محلی آن است که فقط در آب و هوای این خطه سبز می‌شوند. در بازارهای محلی رستم‌رود می‌توانید صیفی‌جات و سبزیجات تازه‌ی محلی را خریداری کنید و به غذاهای‌تان عطر و طعمی ویژه ببخشید. در برخی مغازه‌های شهر نیز سبزیجات آماده و سرخ‌شده محلی به فروش می‌رسند که کارتان را راحت‌تر خواهند کرد. به این ترتیب شما به یک آشپز شمالی تبدیل خواهید شد!

ماهی شمال

تعدادی ماهی تازه بزرگ و کوچک چیده شده در کنار هم

نزدیکی به دریا ماهی را به سوغاتی دائمی شهرهای شمالی تبدیل کرده است. در رستم‌رود نیز به دلیل همجواری با دریا ماهی‌های دریای خزر را می‌توانید تهیه کنید. ماهی سفید، اوزون برون، قزل آلا، اردک ماهی، کفال و کپور از بهترین ماهی‌هایی هستند که می‌توانید خریداری کنید. همچنین اگر از طرفداران پروپاقرص غذاهای دریایی هستید، در رستوران‌های رستم‌رود به روی‌تان باز است!

سخن نهایی

از سوغات و صنایع دستی رستم‌رود صحبت کردیم. اما مهم‌ترین دغدغه هر سفری پیدا کردن جایی برای ماندن است. این روزها کمتر کسی پیدا می‌شود که بدون هیچ برنامه‌ای به مقصد برسد و تازه دنبال جا بگردد. پیشرفت تکنولوژی در حوزه گردشگری نیز بسط پیدا کرده و در کشور ما نیز گسترش یافته است. با استفاده از سایت‌های اجاره ویلای کشور می‌توانید تصاویر اقامتگاه موردنظرتان را ببینید و رزرو کنید. برای اجاره ویلا و سوئیت‌ در رستم‌رود نیز می‌توانید از سایت اتاقک استفاده کنید تا خیالتان از بابت جا راحت باشد. سفر خوبی داشته باشید!

2.3/5 - (3 امتیاز)

اتاقک

نازنین زارع

صنایع خوندم، چون قرار بود مهندس بشم. اما غرق شدن تو دنیای ادبیات باعث شد از کارخونه و خط تولید دل بِکنم و سر از نوشتن دربیارم. نوشتن از تجربیات سفر، گردش و اقامت از جذاب‌ترین کارهاییه که آدم می‌تونه انجام بده. مارگریت دوراس راست گفته که نوشتن هم‌ردیف آواز خوندنه. همونقدر موزونه و آدم رو غرق در رویای بی‌انتها می‌کنه!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *