جاهای دیدنی

صنایع دستی و سوغات طرقبه | یادگاری از ییلاقات مشهد

صنایع دستی طرقبه

اگر تعریف طرقبه را شنیده باشید، محال است هنگام زیارت امام رضا (ع) از آن بازدید نکنید. منطقه‌ای ییلاقی با رستوران‌های عالی، روستاهای پلکانی و آبشار و رودخانه‌های خروشان! اما امروز می‌خواهیم به سراغ معرفی سوغات طرقبه برویم و در بازارهای پر طراوت و رنگارنگ آن گردش کنیم. طرقبه در گذشته مسیر اصلی مشهد به نیشابور بوده و به همین خاطر بازارهای پر رونقی داشته است. در حال حاضر نیز مغازه‌های صنایع دستی و سوغاتی فروشی‌های آن از محبوبیت زیادی میان گردشگران برخوردار هستند. در ادامه شما را به دنیای سوغات طرقبه می‌بریم و از آثار هنری دست‌ساز آن و خوراکی‌های مشهورش برای‌تان می‌گوییم. با ما همراه باشید

ارغوان بافی

ارغوان بافی صنایع دستی طرقبه

طرقبه به تولید سبدهای زیبا با استفاده از شاخه‌های بیدمشک و ارغوان شهرت دارد. سبدهای مختلفی که برای نگهداری از گل، جا نانی، سبد میوه و جای سیب‌زمینی و پیاز کاربردی هستند. این وسایل به دلیل استفاده از شاخه‌های نازک از ظرافت و زیبایی خاصی برخوردارند و بسیار سبک و مقاومند.

پوستین بافی

پوستین بافی سوغات طرقبه

پوستین بافی یکی از هنرهای کهن و باستانی در کشور است که در آن از پوست حیوانات پشم‌دار کیف، کفش و انواع لباس بافته می‌شود. یکی از اصلی‌ترین مراکز تولید بافته‌های پوستی طرقبه مشهد است. این دست‌بافته‌ها به دلیل قیمت بالای‌شان در تعداد محدود و معمولا توسط روستاییان منطقه بافته می‌شوند.

محصولات چرمی

چرم‌‌دوزی یکی از هنرهای اصیل طرقبه است و از سوغاتی‌های مشهور مشهد نیز محسوب می‌شود. از بازارهای طرقبه می‌توانید کیف و کفش‌های چرمی و دست‌ساز را خریداری کنید. از طرفی، وسایل دفتر و میز کار نیز در این منطقه تولید می‌شود که جلوه خاصی به محل کارتان می‌بخشند. ست‌های چرمی هم بهترین سوغاتی برای دوستان و عزیزانتان خواهند بود.

حصیر و گلیم

گلیم صنایع دستی طرقبه

اصلی‌ترین خیابان طرقبه برای خرید سوغاتی، خیابان امام رضا است. جایی که مغازه‌هایش دست‌سازه‌ها‌ی اهالی روستاهای اطراف را به گردشگران عرضه می‌کنند. از بدو ورود به این خیابان حصیر‌ها و گلیم‌های زیبا توجه‌تان را جلب خواهد کرد. لوازم حصیری طرقبه با برگ درختان نخل بافته می‌شوند و گلیم‌های رنگارنگ را از پشم گوسفندان روستاها می‌بافند. این دو سوغات طرقبه به خانه شما رنگ و بویی سنتی و طبیعی می‌بخشند.

نقره

نقره سوغات طرقبه

نقره‌های طرقبه حرف ندارند! از انگشتر گرفته تا پابند و گردنبند ظریف را می‌توانید از نقره‌فروشی‌های طرقبه خریداری کنید. ظروف و تابلوهای نقره‌کاری نیز از سوغاتی‌های نفیسی هستند که می‌توانید برای عزیزانتان تهیه کنید. اگرچه که نرخ این نوع صنایع دستی در مقایسه با انواع دیگر بالاتر است اما هدیه‌ای ماندگار از جانب شما برای عزیزانتان خواهند بود.

کریستال

ظروف کریستالی طرقبه را در هیچ کجای دیگر پیدا نخواهید کرد. اینجا مهد کریستال محسوب می‌شود. ظروفی در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف که به عنوان سوغات برای خانواده‌ها بسیار مناسب است. کریستال‌های طرقبه به دلیل هنر و ظرافت به کار رفته در آن‌ها قیمت بالاتری نسبت به سایر اقلام دارند.

خاتم‌کاری و قلم‌زنی

خاتم کاری صنایع دستی طرقبه

حتما از وصف تابلوهای خاتم‌کاری و قلم‌زنی اصفهان شنیده‌اید. اما طرقبه نیز در این حوزه صاحب سبک و هنر است. این وسایل تزئینی زیبا از بهترین سوغات طرقبه هستند که با ظرافت خاصی توسط هنرمندان این منطقه ساخته می‌شوند.

توت خشک طرقبه

توت خشک سوغات طرقبه

یکی از بهترین سوغات‌های طرقبه توت خشک است. این خوراکی پر فایده با چای بسیار می‌چسبد و جایگزین بسیار خوبی برای قند محسوب می‌شود. توت خشک مرغوب طرقبه را می‌توانید از مغازه‌های خشکبارفروشی این منطقه خریداری کنید. توت‌های طرقبه از رنگ روشنی برخوردارند و درشت، شیرین و بسیار نرم هستند.

آلو بخارای خشک طرقبه

آلو خشک سوغات طرقبه

آلو خشک طرقبه در میان گردشگران محبوبیت بسیاری دارد. این خوراکی خوشمزه برای پیشگیری از بیماری‌هایی مثل آرتروز و پوکی استخوان در سنین بالا بسیار مفید است. آلوی ارگانیک باغات طرقبه پتاسیم و کلسیم بالایی دارد و سبب بهبود عملکرد گوارش خواهد شد. اگر به طرقبه سفر کردید، از این خوراکی بی‌نظیر و خوشمزه به هیچ وجه غافل نشوید! شاه‌توت‌ها و سایر مرکبات باغات طرقبه نیز به صورت برگه و خشک‌شده به فروش می‌رسند که آن‌ها هم رنگ و بویی شگفت‌انگیز دارند. علاوه بر این گردوهای طرقبه نیز معروف هستند و طعم فوق‌العاده‌ای دارند.

آلوچه و لواشک

لواشک سوغات طرقبه

اگر اهل خوردنی‌های ترش باشید، طرقبه انتخاب ایده‌آلی برای شما خواهد بود. در هر گوشه و کنار این شهر و حتی روستاهای بکر آن آلوچه و لواشک‌های محلی را می‌توانید خریداری کنید. کیفیت درجه یک این ترش‌مزه‌ها، به دلیل استفاده از میوه‌های ارگانیک و تازه‌ی باغات طرقبه است. این سوغات طرقبه را همانجا در حال و هوای روستا نوش جان کنید و مقداری از آن را با خود به خانه ببرید.

زعفران و زرشک

زعفران سوغات طرقبه

یکی از بهترین طعم‌دهنده‌های ایرانی، زعفران است که مرغوب‌ترین نوع آن در خراسان رضوی کشت می‌شود. علاوه بر زعفران، زرشک این منطقه نیز بسیار معروف است. این دو ماده خوراکی خوش طعم غذاهای‌تان را بیش از پیش خوشمزه می‌کنند. پس در سفر به طرقبه فرصت را غنیمت شمرید و زعفران و زرشک اعلاء تهیه کنید.

صنایع دستی و سوغات طرقبه را از کجا تهیه کنیم؟

معروف‌ترین سوغاتی‌فروشی‌های طرقبه در خیابان امام رضای این شهر هستند. در این خیابان قدم بزنید و صنایع دستی رنگارنگ شهر را تماشا کنید. پس از آن به سمت بازار بعثت بروید. در این مرکز خرید نیز انواع صنایع دستی و سوغات طرقبه به فروش می‌رسد. امکاناتی مثل سینما، پارکینگ، کافه و رستوران نیز در این مرکز خرید در اختیارتان قرار دارند تا همه چیز برای یک سفر و خرید بی‌نظیر آماده باشد. همچنین در جاده مشهد به طرقبه بازارهای صنایع دستی متعددی وجود دارند که یکی از آن‌ها مجتمع تجاری ویلاژ است.

4.3/5 - (3 امتیاز)

اتاقک

نازنین زارع

صنایع خوندم، چون قرار بود مهندس بشم. اما غرق شدن تو دنیای ادبیات باعث شد از کارخونه و خط تولید دل بِکنم و سر از نوشتن دربیارم. نوشتن از تجربیات سفر، گردش و اقامت از جذاب‌ترین کارهاییه که آدم می‌تونه انجام بده. مارگریت دوراس راست گفته که نوشتن هم‌ردیف آواز خوندنه. همونقدر موزونه و آدم رو غرق در رویای بی‌انتها می‌کنه!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *