سوغات و صنایع دستی

سوغات و صنایع دستی لاهیجان | شهر سوغات رنگارنگ

احتمالا شما هم تا حرف از سوغات و صنایع دستی لاهیجان به میان می‌آید، هوس آن کلوچه‌های نرم و شیرین به سرتان می‌زند! اگر به این شهر سفر کرده باشید، علاوه بر عطر خوش کلوچه‌های تازه، از بوی زمین‌های سرسبز چای نیز سرمست شده‌اید. زمین‌هایی به وسعت دریا و قشنگیِ بهشت موعود! جاییکه سال‌های سال است، محل کار و تلاشِ مردان و زنان این منطقه محسوب می‌شود.

از طرفی لاهیجان، شهری قدیمی و بااصالت است و صنایع دستی بومیان این شهر طرفداران فراوانی دارد. در گوشه گوشه‌ی این شهر بساط فروش لوازم حصیری و چوبی به چشم می‌خورد. این لوازم به قدری زیبا و همسو با طبیعتند که نمی‌توانید دل از آن‌ها بکنید! حال بیایید سوار اتوبوس مجازی اتاقک شویم و با هم به دنیای سوغات و صنایع دستی شهر لاهیجان، سفر کنیم.

برای آشنایی بیشتر مقاله لاهیجان کجاست؟ را مطالعه کنید.

حصیربافی

زنبیل حصیری با گل های رنگیو چند سبد حصیری در قفسهتاریخ نشان می‌دهد؛ مردمان سخت‌کوش شمال هر چه نیاز داشتند را خودشان تهیه می‌کردند. مردمان محلی این خطه‌ی سرسبز همگی تولیدکننده بودند و هم‌اکنون نیز کمتر کسی را در این شهرها پیدا می‌کنید که مصرف‌کننده‌ی صرف باشند. مردمان لاهیجان نیز مانند دیگر شهرهای شمالی از گیاهان خودروی اطراف تالاب‌ها برای ساخت لوازم زندگی خود بهره جسته‌اند. آن‌ها از حصیر برای درست کردن کلاه آفتابی، ظرف میوه، زیرانداز، زنبیل و… استفاده می‌کردند و به مرور زمان زیباییِ حصیرها موردتوجه مسافران و گردشگران قرار گرفت.

در حال حاضر انواع این وسایل حصیری زیبا را می‌توانید از سوغاتی‌فروشی‌های لاهیجان خریداری کنید. همچنین اگر در یک روز آفتابی قصد رفتن به لب دریا را داشتید، یکی از این کلاه‌های حصیری می‌تواند ناجی پوستتان در برابر آفتاب باشد. زنبیل‌های بی‌نظیر و زیبای حصیری نیز به عنوان سوغات لاهیجان، حرف ندارد!

بامبوبافی

مردی در حال بافتن سبدی و بامبوشاید در همه‌ی شهرهای شمالی، محصولات بامبوبافی را پیدا کنید. اما مهد تولید لوازم بامبویی، روستای لیالستان لاهیجان است. جایی که مردان و زنان محلی از نوعی نِی برای ساخت سبدها و ظروف ظریف و بسیار زیبا استفاده می‌کنند. اگر به این شهر سرسبز و جذاب سفر کردید، حتما یکی از این دست‌سازه‌های زیبا را خریداری کنید. به این ترتیب یک سازه‌ی هنریِ اصیل خواهید داشت و به تقویت اقتصاد محلی نیز کمک خواهید کرد.

لوازم چوبی

 انواع وسایل دست ساز چوبی از جمله سبد، باد بزن، قندان و شکلات خوری و ....چوب و درخت، نعماتی هستند که پروردگار متعال بی‌دریغ در شمال ایران گسترده است. جنگل‌های متراکم و درختان چند صد ساله‌ی لاهیجان نیز از موهبت‌های پروردگار در این شهر هستند. از آن جایی که چوب‌های مرغوبی در این منطقه یافت می‌شود، بسیاری از بومیان در صنعت چوب مشغول به کار شده‌اند. همچنین هنرمندان منطقه از قطعات کوچک چوب لوازم آشپزخانه مثل قاشق چوبی و ظروف میوه تهیه می‌کنند. این صنایع دستی لاهیجان عطر چوب و جنگل را به خانه شما خواهد آورد!

اجاره ویلا لاهیجان با پشتیبانی کامل
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

چای لاهیجان

 یک سبد دمر افتاده پر از چایی در یک مزرعه چاییما ایرانی‌ها در هر کجای این جهان که باشیم، دلمان پر می‌کشد برای یک فنجان چای. این نوشیدنی جذاب همانند نوشدارویی برای رفع خستگی عمل می‌کند و سرزندگی را به ما بر می‌گرداند. چای اصیل ایرانی یا همان چای لاهیجان، بدون هیچ گونه مواد شیمیایی و کاملا طبیعی کشت می‌شود. چراکه آب‌و‌هوای این شهر بسیار مناسب کشت چای است.

آوازه این نوشیدنی شگفت‌انگیز به آن طرف آب‌ها هم رسیده و مشتریان خارجی برای خرید چای لاهیجان صف می‌کشند! پس شما هم در سفر به این شهر فرصت را غنیمت شمرید و چای اصیل به خانه ببرید. یادتان باشد که این چای بدون رنگ و اسانس تولید می‌شود و زمان دم کشیدن آن طولانی‌تر خواهد بود. اما این نوشیدنی داغ با کلوچه‌ی لاهیجان بیشتر از هر چیز دیگری می‌چسبد. حتما امتحان کنید!

انواع چای لاهیجان

چای ممتاز ایرانی: چای ممتاز ایرانی کاملا طبیعی و به صورت خالص در بازار داخل و خارج از کشور ارائه می‌شود. طعم این چای اصیل را می‌توانید در شهرهای شمالی کشور مثل لاهیجان که مهد چای ایرانی است، بچشید. این نوشیدنی عطر بی‌نظیری دارد و از سر گل بوته‌های چای چیده می‌شود. در هنگام خرید دقت کنید که این چای پیچی شکل است و عطری مست‌کننده دارد!

چای قلمی ایرانی: این چای از ساقه و برگ بوته‌ها چیده می‌شود و در صورتی که بیش از ۱۰ دقیقه دم بکشد، نوشیدنیِ بسیار خوش عطر و طعمی می‌شود.

چای سبز ایرانی: این نوع چای نیز همانند چای ممتاز، بسیار باکیفیت و پرطرفدار است. چای سبز ایرانی علاوه بر مرغوبیت، بر کاهش وزن و سلامتی نیز اثرگذار خواهد بود. تفاوت چای سبز و ممتاز در این است که برگ‌های چای سبز تخمیر نمی‌شوند و بلافاصله پس از برداشت خشک خواهند شد. به همین علت خواص مفید برگ چای بهتر در آن ذخیره می‌شود.

این صغری کبری چیدن‌ها برای این بود که یک وقت فرصت خرید چای اصل ایرانی را در سفر به لاهیجان از دست ندهید!

کلوچه لاهیجان

چند عدد کلوچه فومناگر شما هم عاشق شیرینی‌جات و عطر خوش کلوچه هستید، به خوب جایی آمده‌اید. یک لاهیجان است و یک دنیا کلوچه‌ی خوشمزه! در این شهر انواع و اقسام کلوچه و کوکی‌‌های خوشمزه منتظر شما هستند و یک بسته از آن‌ها می‌تواند سوغات بسیار جذابی برای عزیزانتان باشد. جالب است بدانید که کلوچه برای اولین بار توسط ایرانی‌ها پخته شده و بیش از ۲ هزار سال قدمت دارد. در قدم به قدم این شهر نام تولیدکنندگان مشهور کلوچه‌ مثل نوشین، نادی، نادری و پیمان به چشم می‌خورد. اغلب این کوکی‌ها و کلوچه‌ها را می‌توانید پیش از خرید تست کنید و هر کدام از آن‌ها که باب میل‌تان بود، به عنوان سوغاتی لاهیجان با خود به خانه ببرید.

سایر سوغاتی‌های لاهیجان

قصه‌ی سوغاتی لاهیجان به همین موارد محدود نمی‌شود. چراکه این شهر قدیمی هزاران خوراکی خوشمزه گیلانی را در بازار جذاب و سرزنده‌اش جای داده است. از انواع زیتون گرفته تا مربا و ترشیجات ارگانیک، سبزیجات محلی، مرکبات، انواع ماهی دریای خزر و برنج اصیل گیلانی در بازارهای لاهیجان به وفور پیدا می‌شود. نان‌های محلی لاهیجان نیز از دیگر سوغاتی‌های این شهر هستند که توسط زنان محلی در جاهای دیدنی این شهر پخته می‌شوند. مثلا اگر به بام سبز بروید، می‌توانید نان داغ خلفه را از دست زنان روستایی بگیرید و نوش جان کنید!

از دیگر سوغات و صنایع دستی لاهیجان می‌توان به ابریشم و نوغانداری اشاره کرد که از سال‌های دور تا کنون توسط مردم محلی این خطه تولید می‌شود.

در این نوشتار سری به دنیای جذاب سوغات و صنایع دستی لاهیجان زدیم و با هم از حصیربافی و چای ایرانی صحبت کردیم. اگر گذرتان به لاهیجانِ زیبا افتاد، از این دست‌سازه‌های زیبا و خوراکی‌های خوشمزه شمالی غافل نشوید. سایت اتاقک نیز برای پیدا کردن جایی برای ماندن کمک‌تان می‌کند تا بی‌دغدغه و با طیب خاطر اقامت کنید. سفرتان خوش!

5/5 - (3 امتیاز)

اتاقک

نازنین زارع

صنایع خوندم، چون قرار بود مهندس بشم. اما غرق شدن تو دنیای ادبیات باعث شد از کارخونه و خط تولید دل بِکنم و سر از نوشتن دربیارم. نوشتن از تجربیات سفر، گردش و اقامت از جذاب‌ترین کارهاییه که آدم می‌تونه انجام بده. مارگریت دوراس راست گفته که نوشتن هم‌ردیف آواز خوندنه. همونقدر موزونه و آدم رو غرق در رویای بی‌انتها می‌کنه!

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام
    معرفی خوبی بود. بعضی از این محصولات رو ندیده بودم، ممنون که باعث شدید با این محصولات آشنا بشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *