جاهای دیدنی

جاهای دیدنی مرند | از روستای اویندین تا کلیسای هوانس

 سفر به مناطق کمتر شناخته شده همیشه جذابیت‌های خاصی دارد مرند از جمله آن شهرهایی است که شاید نسبت به شمال کمتر مقصد سفر باشد و آشنایی کمتری با آن داشته باشید، در این مقاله از مجله گردشگری اتاقک قصد داریم از جاهای دیدنی مرند برایتان بگوییم، با ما همراه باشید.

درباره مرند

شهر مرند در استان آذربایجان شرقی قرار دارد. در زبان ارمنی مرند به معنی دفن است و در ارتباط با نام آن داستان‌های قدیمی زیادی وجود دارد. عده‌ای معتقدند مرند شهری است که کشتی نوح از آن عبور کرده و محل دفن همسر نوح نبی است و مادرش نیز در بازار مرند دفن شده است، اما سند تاریخی درباره این داستان‌ها وجود ندارد. آثار تاریخی دیگری در شهرستان مرند قرار دارد که سفر به این شهر را برای علاقه‌مندان جذاب‌تر می‌کند.

برای آشنایی بیشتر مقاله مرند کجاست؟ را مطالعه کنید.

معرفی جاهای دیدنی مرند

مرند جاهای دیدنی زیادی دارد از جاهای دیدنی آن می‌توان به مسجد پیر بالا، کلیسای هوانس مقدس، آبشار پیر بالا، آتشکده

مجسمه برج روی یک فلکه وسط شهر

مانداگارنا، مسجد جامع مرند، گردنه‌ پیام، منطقه شکار ممنوع یکانات، آبشار عیش‌آباد، منطقه محافظت‌‌شده علمدار داغی، قلعه سن سارود، حمام قاضی، حمام حاجی موسی و آرامگاه پیر خاموش اشاره کرد. در این مقاله قصد داریم جاهای دیدنی مرند را به شما معرفی کنیم.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

روستای اویندین

روستای اویندین در دره بین دو رودخانه قرار دارد که پر از خانه های کاه گلی و آجری است و توسط کوه و تعداد زیادی درخت احاطه شده

روستای اویندین یکی از جاهای دیدنی شهرستان مرند است که به واسطه داشتن آثار تاریخی و آب گرم‌های معدنی برای گردشگران شناخته شده است. در این روستای قدیمی و متروک، در سال‌های دور، زندگی رونق داشته است. آبشار میان دره، چشمه‌های زلفی و قزل چشمه و تفرجگاه لزگه از جاذبه‌های دیدنی روستای اویندین‌اند.

آدرس روستای اویندین: ایران استان آذربایجان شرقی، 80 کیلومتری شهر مرند

آبشار پیربالا

آبشار پیربالا از بین دره به زمین میریزد

روستای پیربالا در دره‌ای بزرگ و میان دو رودخانه قرار دارد. طبیعت سرسبز و بکر روستا خیره‌کننده است. پیربالا دهستانی حاصلخیز است که باغ‌های میوه زیادی دارد و بیشتر فعالیت اهالی کشاورزی است. زیباترین جاذبه طبیعی روستا آبشار پیربالا است. در نزدیکی آبشار درختان گردو و زردآلو به‌وفور دیده می‌شود. بعد از ۲ ساعت پیاده‌روی در روستا، آبشار خروشان پیربالا مشخص خواهد شد.

آدرس آبشار پیربالا: ایران استان آذربایجان شرقی، شهرستان مرند، روستای پیربالا

غار دوگیجان شهرستان مرند

نمای ورودی غار دوگیجان

دهانه غار دوگیجان در کوه مقاطقع، بین روستای زرقان و دوگیجان، قرار دارد. دوگیجان از غارهای استلاکتیت‌ است و ورودی آن عمودی و کوچک است، به همین دلیل باید تک‌ نفره وارد آن شد. ارتفاع داخل غار به پنج متر هم می‌رسد و به دلیل تاریکی مطلقش محل مناسبی برای زندگی خفاش‌ها است.

آدرس غار دوگیجان شهرستان مرند: ایران استان آذربایجان شرقی، شهرستان مرند، 6 کیلومتری شرق روستای دوگیجان

کلیسای هوانس

کلیسای هوانس در قرن پنجم و ششم میلادی ساخته شده است

یوحنا یکی از حواریون حضرت مسیح است که ارامنه از او با نام هوانس یاد می‌کنند. کلیسای هوانس مقدس در روستای سهرقه به نام او نام‌گذاری شده است. روستای سهرقه در جاده تبریز به مرند قرار دارد و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی زیادی دارد که معروف‌ترین آن‌ها کلیسای هوانس است. این کلیسا در قرن پنجم و ششم میلادی ساخته شده است. برج ناقوس، محراب، محل روشن کردن شمع و عود و اسکان اسقف اعظم از مهم‌ترین قسمت‌های این ساختمان‌اند. کلیسای هوانس مقدس محل عبادت ارامنه کاتولیک است.

آدرس کلیسای هوانس: ایران، استان آذربایجان شرقی، 13 کیلومتری جاده تبریز-مرند، روستای سهرقه (سرحول)

مسجد پیر بالا

مسجد پیر بالا یکی از جاذبه‌های دیدنی و تاریخی شهر مرند است. این مسجد به دلیل قرار گرفتن در بازار مرند با نام مسجد بازار نیز شناخته می‌شود. قدمت مسجد پیر بالا به دوره قاجار برمی‌گردد که با گذشت زمان برخی از قسمت‌های آن تخریب شده بود. بعدها با حفظ ارزش‌های بافت تاریخی، تغییرات و بازسازی‌های اساسی در این مسجد رخ داده که جلوه‌ای زیبایی به آن بخشیده و باعث شده طرفداران و گردشگران بسیاری برای دیدن این بنای تاریخی به مرند بیایند. این مسجد برای مسیحیان و ارامنه اهمیت بالایی دارد و گفته می‌شود قبر همسر حضرت نوح نیز در این مکان جای گرفته است. وجود ستون‌های متعدد، نمای آجری، طاق‌های بلند، کتیبه‌های زیبا که در بالای محراب و سردر ورودی اصلی مسجد قرار گرفته‌اند، نمایی شگفت‌انگیزی را در نوع خود ایجاد کرده‌اند که باعث شده این مکان مقدس در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت برسد.

آدرس مسجد پیر بالا: مرند، میدان امام حسین، خیابان طالقانی

آتشکده مانداگارنا

آتشکده مانداگارنا که با نام قلعه مانداگارنا نیز شناخته می‌شود، در قسمت شرقی شهر مرند و در پشت قبرستان باغ رضوان واقع شده است. این آتشکده یکی از چهار آتشکده معروف این شهر است که بر اساس آثار کشف شده توسط باستان شناسان قدمت آن به هزاره چهارم پیش از میلاد مسیح یعنی شش هزار سال پیش برمی‌گردد. اکثر بخش‌های این مکان تاریخی در طول زمان و در پی حملات متعدد تخریب شده و امروزه از این آتشکده که نماد قدمت تاریخی شهر مرند است فقط بخش کوچکی در میان مزارع سرسبز برجای مانده که در نوع خود بسیار دیدنی است.

آدرس آتشکده مانداگارنا: ایران استان آذربایجان شرقی، مرند، چایکنار شرقی، کوچه سید لر

مسجد جامع مرند

مسجد جامع یکی از مکان‌های تاریخی و مقدس شهر مرند است که در پشت عمارت جدید فرمانداری این شهر قرار گرفته است. نمای بیرونی این مسجد از آجر ساخته شده است و دارای درب قهوه‌ای رنگ است. کف مسجد به اندازه هشتاد سانتی‌متر پایین‌تر از کوچه قرار گرفته و برای ورود به محوطه آن باید از سه پله عبور نمایید. این بنای باشکوه دارای یک درگاه ورودی به طول 12 متر با سه طاق گنبدی بزرگ است که قسمت ورودی مسجد را به شبستان متصل می‌کند. در محوطه داخلی این مسجد شش گنبد آجری قرار گرفته و محراب نیز در قسمت جنوب مسجد واقع شده است. در اطراف محراب این مسجد آیات قرانی به خط کوفی به زیبایی هر چه تمام گچ‌بری شده است. قدمت مسجد جامع مرند به دوره ایلخانیان و زمان سلطنت ابوسعید بهادر خان برمی‌گردد و هم اکنون نیز جزء آثار ملی ایران محسوب می‌شود.

آدرس مسجد جامع مرند: ایران استان آذربایجان شرقی، مرند، خیابان شهید رجائی

پیست اسکی یام تبریز

پیست اسکی پیام یا به زبان محلی‌ها یام، یکی از قدیمی‌ترین و منحصر به فردترین مکان‌های دیدنی و تفریحی مرند است که در زمان پهلوی دوم افتتاح شده است. این پیست که در ارتفاعات کوه میشو واقع شده است در همه فصول میزبان گردشگران و مسافران بسیاری از سراسر ایران است. پیست اسکی یام با داشتن امکانات متعددی ازجمله رستوران، پارکینگ، دستگاه‌های تلکس، مارپیچ و غیره برای انجام بازی‌های زمستانی و ثبت خاطرات خوش در روزهای سرد سال مکانی مناسبی است. البته تماشای این منطقه در فصل بهار و تابستان به دلیل داشتن آب و هوای مطبوع، چمنزارهای سرسبز و طبیعتی بکر و منحصر به فرد خالی از لطف نیست. پیشنهاد می‌کنیم در هر فصلی که به مرند سفر کردید از این منطقه دیدنی نیز بازدید کنید.

آدرس پیست اسکی یام: ایران، استان کیلومتر ۱۵ جاده مرند-تبریز، ما بین شهرهای صوفیان و مرند

کاروانسرای شاه عباسی

کاروانسرای شاه عباسی یکی از مکان‌های دیدنی مرند است که از دوره صفویه و مغول به یادگار مانده است. این کاروانسرا که در 13 کیلومتری مرند واقع شده در گذشته به عنوانی مکانی برای استراحت و اقامت کاروانیان مورد استفاده قرار می‌گرفت؛ اما امروزه به یک مکان تاریخی و گردشگری تبدیل شده که مقصد بسیاری از مسافران از داخل و خارج از ایران است. این کاروانسرا یکی از کاروانسراهای بزرگ شمال غرب ایران محسوب می‌شود و درگذشته از با اهمیت‌ترین تأسیسات جاده ابریشم به شمار می‌رفت که کالاهای بسیاری در آن مبادله می‌شد. ساختمان این کاروانسرا به صورت چهار ایوانی ساخته شده که در داخل یک حیاط بزرگ قرار گرفته است. اتاق‌هایی در چهار طرف این کاروانسرا به صورت مدور قرار دارند که جهت اقامت کاروانیان ساخته شده‌اند. هر یک از این اتاق‌ها به صورت زیبا و با در و پنجره چوبی ساخته شده‌اند که ایوان‌های همه اتاق‌ها رو به حیاط واقع شده‌اند.

آدرس کاروانسرای شاه عباسی: ایران آذربایجان شرقی، 1 کیلومتری جاده مرند به تبریز، روستای پیام

منطقه توریستی زنوز و سد زنوز

سد زنوز یا منطقه توریستی زنوز یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های شهر مرند است. دور تا دور این سد، کوه‌های زیبا، درختان سرسبز و چشمه‌های بسیاری قرار گرفته که باعث خوش آب و هوا شدن این منطقه شده است. این چشمه‌ها از کوه سلطان سرچشمه می‌گیرند که در نوع خود بی‌نظیر هستند. گردشگران بسیاری برای بساط پیک نیک در کنار سد و تماشای زیبایی‌های این منطقه توریستی راهی شهر مرند می‌شوند. در کنار تماشای این جاذبه‌ها و گشت و گذار در اطراف این سد، ماهیگیری نیز از تفریحات سد زنوز است که جذابیت‌های این منطقه را دو چندان کرده است.

آدرس منطقه توریستی زنوز و سد زنوز: ایران، استان آذربایجان شرقی، 24 کیلومتری شمال شرقی شهرستان مرند.

منطقه شکار ممنوع یکانات

منطقه شکار ممنوع یکانات یکی از مناطق محبوب و دیدنی شهر مرند است. این منطقه در شمال غربی شهرستان مرند واقع شده است و از شرق به منطقه محافظت شده مراکان، از شمال به شهرستان جلفا، از غرب به حیات وحش کیامکی و از جنوب به روستای یامچی منتهی می‌شود. منطقه شکار ممنوع یکانات صرف نظر از جاهای دیدنی دارای انواع گونه‌های گیاهی و جانوری هست از گیاهان مرتعی، شور، درمنه، گون و گراس گرفته تا انواع جانوران شامل بز، میش ارمنی، پلنگ، سیاه گوش و گرگ در این منطقه به چشم می‌خورد. شکار در این منطقه به دلیل وجود حیوانات کمیاب ممنوع است و با توجه به اینکه این منطقه کوهستانی و دارای اقلیم سرد و خشک است، بنابراین پیشنهاد می‌کنیم برای سفر به این منطقه نیمه اول سال را انتخاب کنید.

آدرس منطقه شکار ممنوع یکانات: ایران، استان آذربایجان شرقی، شمال غربی شهرستان مرند.

طاق و قلعه هلاکو

شهر مرند یکی از شهرهای شهر استان آذربایجان شرقی است که دارای تمدنی کهن هست. به همین دلیل معروف‌ترین و قدیمی‌ترین آثار تاریخی ایران در این شهر قرار گرفته‌اند. یکی از این بناهای دیدنی، قلعه هلاکو است که قدمت آن به هزاره نخست قبل از میلاد مسیح می‌رسد. کسانی که علاقه به دیدن این اثر باستانی از نزدیک دارند باید از مرند به سمت جلفا حرکت کنند. در 27 کیلومتری مرند در سه راهی روستای هرزند بقایای یک بنای اجری به جای مانده از عهد مغول در میان دشت وسیع هلاکو به چشم می‌خورد. این قلعه آجری بر روی پایه سنگی بنا شده است و ارتفاع آن به حدود 6 متر می‌رسد. چیزی که بر زیبایی‌های این بنا افزوده است کاشی‌های فیروزه‌ای رنگ است که در قسمت بدنه و دور تا دور سردر آن دیده می‌شود. قسمت حاشیه این بنا نیز با کتیبه کوفی مزین گردیده که در نوع خود دیدنی است.

آدرس طاق و قلعه هلاکو: ایران، استان آذربایجان شرقی، 27 کیلومتری شهرستان مرند

سخن آخر

مگر می‌شود به شهر مرند سفر کرده باشید و از دیدن جاذبه‌های این شهر به وجد نیامده باشید. در جای‌جای این شهر که قدم بگذارید با منظر طبیعی و آثار تاریخی بی‌شماری روبه‌رو خواهید شد. این جاهای دیدنی به قدری جالب و متنوع هستند که قطعاً شما را هیجان زده خواهند کرد. در این مقاله برخی از جذابترین جاهای دیدنی مرند را برای شما معرفی کردیم تا در سفرتان به این شهر برنامه‌ریزی کرده و بتوانید از همه این اماکن دیدن کنید. در شهر مرند علاوه بر جاذبه‌های دیدنی اقامتگاه‌هایی نیز برای مسافران و گردشگران فراهم است. برای اقامتی بی‌دغدغه و راحت در مرند می‌توانید وارد سایت اتاقک شده و تمامی محل‌های اقامت از هتل‌های مدرن گرفته تا اقامتگاه‌های متنوع را مشاهده نمایید. با انتخاب هر یک از این اقامتگاه‌ها هم می‌توانید اطلاعات کاملی در مورد آن‌ها به دست آورده و سپس اقدام به رزرو کنید.

4.7/5 - (8 امتیاز)

اتاقک

سلوا طاحونی

سلوا هستم، پر انرژی، برونگرا و عاشق یادگیری، از نوشتن مقالات جدید لذت می‌برم و می‌توانم چیزهای جدیدی برای گفتن داشته باشم. محتوا خلق می‌کنم تا همه بتوانند سریعتر به چیزی که می خواهند دسترسی پیدا کنند.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. بسیار عالی کلیه مکانهای گردشگری توضیح داده شده با تشکر از خانم طاحونی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *