شهرها

مرند کجاست؟ | شاهراه ارتباط بین ایران و اروپا

مرند یکی از شهرهای زیبا و تاریخی استان آذربایجان شرقی است. این شهر با جمعیت 245 هزار نفر بعد از تبریز و مراغه سومین شهر پرجمعیت استان آذربایجان شرقی به شمار می‌رود. شهر مرند قدمتی شش هزار ساله دارد و به واسطه تاریخی غنی، دارای اماکن تاریخی و باستانی فراوانی است که بخشی از این اماکن در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است. علاوه بر آثار تاریخی این شهر دارای جاذبه‌های طبیعی و تفریحی بسیاری از جمله آبشار آسیاب خرابه و پیست اسکی یام است که سالانه مقصد مسافران بسیاری از داخل و خارج از کشور است. مرند در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده است و به سبب همین موقعیت جغرافیایی که دارد از نظر آب و هوا به شهر چهار فصل معروف است. بنابراین بهترین زمان سفر به مرند در هر فصلی و یا هر زمانی جذابیت خاص خودش را دارد. اگر قصد سفر به شهر سبز و آباد مرند را دارید ما در این مقاله از مجله گردشگری اتاقک قصد داریم هر آنچه درباره این شهر لازم است را برایتان بیان کنیم. ما را در این سفر به مرند همراهی کنید.

شهر مرند کجاست؟

شاید برایتان این سوال پیش آمده باشد که شهر مرند در کدام استان قرار دارد؟ مرند در 65 کیلومتری شمال غربی تبریز، واقع شده است، مرند شاهراه ارتباط بین ایران و اروپاست، این شهر زیبا از شمال به رود ارس و از شرق با شهر اَهر هم‌‌مرز است. جالب است بدانید نخستین شهرداری الکترونیک ایران در شهر مرند ایجاد شد.

تاریخچه مرند

شهر مرند هویت تاریخی داشته و سابقه شهرنشینی در آن به اواسط هزاره سوم پیش از میلاد بازمی‌گردد. نام این شهر از کلمات مادوند و مارند به معنی محل زندگی مادها برگرفته شده است و بطلیموس که یکی از جغرافی‌دانان یونانی بوده به این دلیل که مرند یکی از آبادترین شهرها بوده، این شهر را ماندگار نامیده است.

فرهنگ و آداب و رسوم شهر مرند

مرند دارای مردمانی مهمان‌نواز، اصیل و نجیب است. این شهر نیز همانند دیگر شهرهای ایران دارای آداب و رسوم خاص خودش است. اگرچه برخی از این آیین‌ها و رسم‌ها در تمامی سرزمین ایران یکسان اجرا می‌شود اما برخی به خود شهر مردم و روستاهای توابع این شهر اختصاص دارد. از جمله می‌توان به مراسم نوروز، شب چله، چهارشنبه سوری، مراسم‌های عزاداری در ماه محرم، مراسمات مذهبی، سیزده به در و غیره اشاره کرد. در شب‌های یلدا علاوه بر اینکه مردم شیرینی و انواع میوه و خشکبار تهیه کرده و این شب طولانی را در کنار هم جشن می‌گیرند، در پشت‌بام‌ها نیز آتش روشن کرده و تیراندازی نیز انجام می‌دهند. در چهارشنبه آخر سال نیز برخی از اهالی این شهر رسم شال اندازی (شال ساللاما) دارند. در این روز کودکان و نوجوانان بر پشت‌بام‌ خانه‌ها رفته و شال خود را به پایین می‌اندازند، صاحبخانه نیز مقداری شیرینی و آجیل به رسم عیدی به شال آن‌ها می‌بندد و آن‌ها شال را بالا می‌کشند. فرستادن خنچه برای نوعروسان در شب چله و چهارشنبه سوری نیز از دیگر مراسمات رایج مردم شهر مرند است.

روستاهای شهر مرند

شهر مرند در مرکز شهرستان مرند و در 65 کیلومتری شمال غرب تبریز واقع شده است. این شهر در محور ارتباطی آسیای میانه و اروپا قرار گرفته و به عنوان یکی از شهرهای مهم و بزرگ استان آذربایجان شرقی شناخته می‌شود. در شهر مرند روستاهای متعددی قرار گرفته که هر کدام زیبایی‌ها و جاذبه‌های دیدنی فراوانی دارند که در زیر نام معروف‌ترین روستاهای این شهر برای شما ارائه شده است.

  • آرباتان
  • آغ‌کهریز
  • ابرغان
  • اردکلو
  • اصلی‌کندی
  • النجق
  • امیرآباد
  • انامق
  • اویندین
  • باروج
  • بنگین
  • بهرام
  • پیام
  • پیراسحق
  • پیربالا

اقتصاد شهر مرند

شهر مرند در زمینه کشاورزی دارای توانمندی‌های بسیاری است. به همین دلیل اقتصاد بیشتر مردم این شهر بر پایه کشاورزی است. مهم‌ترین محصولات کشاورزی و باغی شهر مرند شامل زردآلو، انگور، سیب، محصولات زراعی از جمله گندم، جو، زعفران، سیفی‌جات، سبزی و حبوبات است که علاوه بر استفاده داخلی به دیگر شهرها و کشورهای دیگر نیز صادر می‌شود. در کنار کشاورزی، دامداری نیز بخشی دیگری از اقتصاد مرند را پوشش می‌دهد.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

آب و هوای شهر مرند

مرند شهری چهار فصل است و دارای آب و هوای گرم و معتدل در تابستان و هوای سرد و کوهستانی در زمستان است. میانگین دمای سالانه شهر مرند بین 22 تا 37 درجه سانتی‌گراد بوده و میزان بارندگی سالانه در این شهر نیز نامناسب و متفاوت است و بین 220 میلی‌متر تا 370 میلی‌متر در سال متغیر است. اقلیم نقش مهمی در پوشش گیاهی هر منطقه دارد و به همین دلیل پوشش گیاهی این منطقه نیز بستگی به وضعیت طبیعی آب و هوا دارد. به این صورت که میزان بارندگی فراوان و آب و هوای مساعد در این شهر موجب پیدایش پوشش گیاهی ممتد و پیوسته می‌شود،  اما اگر میران بارندگی کم و نامناسب باشد این شهر از پوشش گیاهی ممتدی برخوردار نخواهد بود.

بهترین زمان سفر به مرند

شهر زیبای مرند جزو شهرهای چهار فصل ایران می‌باشد. این شهر در فصل بهار هوایی خنک و ملایم؛ در تابستان هوایی گرم و خشک؛ در پاییز آب‌وهوایی سرد و پر باران و در فصل زمستان، هوایی بسیار سرد و البته برفی دارد. مرند در فصل زمستان تقریبا پوشیده از برف می‌شود. بنابراین بهتر است اگر قصد سفر به مرند در فصل زمستان را دارید حتما خودروی خود را مجهز نموده تا در جاده‌های نسبتا خطرناک آن دچار مشکل نشوید. اما از نظر گردشگری بهترین فصل بازدید از جاهای دیدنی مرند، فصل بهار و تابستان می‌باشد.

[button color=”primary” size=”big” link=”” icon=”https://www.otaghak.com/city/marand” target=”true” nofollow=”true”]برای رزرو اقامتگاه در مرند کلیک کنید.[/button]

جاهای دیدنی مرند

در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا برای شما بازگو کنیم که جاهای دیدنی مرند کجاست و صنایع دستی این شهر زیبا را به شما معرفی نماییم تا دلیل اجاره روزانه خانه در مرند را متوجه شوید.

از جاهای دیدنی مرند می‌توان به مسجد پیر بالا، کلیسای هوانس مقدس، آبشار پیر بالا، آتشکده مانداگارنا، مسجد جامع مرند، گردنه‌ پیام، منطقه شکار ممنوع یکانات، آبشار عیش‌آباد، منطقه محافظت‌‌شده علمدار داغی، قلعه سن سارود، حمام قاضی، حمام حاجی موسی و آرامگاه پیر خاموش اشاره کرد. این شهر دارای جاهای دیدنی دیگری است که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

کاروانسرای شاه‌ عباسی

در بخش مرکزی شهرستان مرند و در راه ابریشم روستایی به نام پیام قرار دارد که برای بازدید از کاروانسرای شاه‌ عباسی، بزرگ‌ترین کاروانسرای شمال‌غربی کشور باید به آن جا بروید. قدمت این کاروانسرا به دوران صفویه و مغول می‌رسد. به دلیل قرارگیری کاروانسرای شاه عباسی در منطقه‌ای خوش آب‌و‌هوا و در مسیر ایران به اروپا هر ساله گردشگران بسیاری از آن دیدن می‌کنند.

نمای رو بروی کاروانسرای عباسی
عکس از گوگل

طاق و قلعه هلاکو

از جاهای دیدنی مرند می‌توان به طاق و قلعه هلاکو اشاره کرد که 900 متر مربع وسعت دارد و معماری آن به سبک مغول می‌باشد. بنا تماما از آجر و سفال ساخته شده است. تزیئنات به کار رفته در بنا شامل کاشی‌کاری‌های فیروزه‌ای و خطوط کوفی می‌باشد. قدمت این بنا را به  1000 سال پیش از میلاد مسیح نسبت می‌دهند.

پیست اسکی پیام

روستای پیام در منطقه کوهستانی میشو قرار دارد و دارای پیست اسکی معروفی به اسم پیام است که از اصلی‌ترین مکان‌های گردشگری مرند است. به دلیل آب‌و‌هوای مطلوب و چشم‌اندازهای بی‌نظیر این مکان هر ساله گردشگران زیادی در فصل تابستان و زمستان از آن بازدید می‌کنند.

روستای زنوزق

در دامنه کوه قلعه، روستای بسیار زیبا و پلکانی به نام زونوزق وجود دارد. این روستا با آب‌وهوای بسیار معتدلی که دارد دارای باغ‌های میوه مانند باغ سیب، زردآلو و گل‌های زیبایی است به همین علت این روستا بسیار سرسبز است و پیشنهاد می‌شود در صورت سفر به مرند حتما از این روستای زیبا دیدن کنید.

روستا و غار دوگیجان

در بالاترین نقطه مرند، روستایی زیبا به نام دوگیجان وجود دارد که دارای چشم‌اندازهای زیبا و غاری خارق‌العاده است. این غار در ارتفاع 2200 متری از سطح دریا قرار دارد و دهانه غار بسیار باریک است. البته بعد از ورود به غار، ارتفاع در برخی نقاط به پنج متر نیز می‌رسد. این غار دارای دو دهلیز بالا و پایین است. پس از ورود، تالاری بزرگ قرار دارد که فاقد تزیینات غاری است. برای رفتن به غار دو مسیر دارید، یک مسیر مالرو و دیگری مسیر دره که باید پیاده این مسیر را طی کنید.

روستای اویندین

کوهستان اویندین در روستای اویندین
عکس از گوگل

در 80 کیلومتری شهر مرند روستایی خوش آب و هوا به نام اویندین وجود دارد که جاذبه‌های فراوانی از جمله: چشمه‌های آب معدنی با خواص درمانی، گورستان تاریخی دوزلاخ، صخره‌های عظیم و تاریخی قرار دارد که آن  را به یکی از قطب‌های گردشگری اصلی مرند تبدیل کرده است.

برای آشنایی بیشتر، مقاله جاهای دیدنی مرند را مطالعه کنید.

صنایع دستی و سوغات مرند

از صنایع دستی مرند می‌توان به قالی ‌بافی، سبدبافی، فانوسکا بافی، سفال‌گری و سرامیک ‌سازی اشاره کرد. همچنین این شهرستان دارای سوغاتی‌های متنوعی از جمله زغال اخته، قیسی، زردآلو، آلبالو و پسته است.

یک کاسه پر از قیسی روی میز

برای آشنایی بیشتر مقاله سوغات و صنایع دستی مرند را مطالعه کنید.

غذاهای محلی مرند

یکی از جاذبه های گردشگری مرند، غذاهای سنتی این شهر است. مرند به دلیل موقعیت کوهستانی که دارد، اغلب مردم در زمستان‌های سرد به آش‌های گرم و مقوی پناه می‌برند. برخی از مهم‌ترین غذاهای سنتی مرند عبارت است از ایشلی کوکه، میوه عشی، خامه شورباسی ، قورما شورباسی، آق سوپ، قوربه تی، کالام دولماسی، کویماق، قووت، برنج پخته شده با عدس.

دلمه کلم پیچ که روی آن زرشک ریخته شده و کنار آن با ریحون پر شده

رستوران‌های شهر مرند

در دنیا غذاهای متنوع با طعمی خوشمزه و لذیذ فراوانی وجود دارد. شهر مرند نیز دارای غذاهای اصیل و معروف خاص خودش است. اگر قصد سفر به مرند را دارید در کنار تماشای جاذبه‌های دیدنی و طبیعی این شهر، خوب است سری هم به رستوران‌های این شهر بزنید. این شهر دارای رستوران‌های مختلفی و متنوعی است که در زیر به چند مورد از آن‌ها اشاره شده است.

  • سفره‌خانه سنتی حیدربابا

سفره‌خانه سنتی حیدر بابا یکی از رستوران‌های معروف شهر مرند است که در پشت دانشگاه آزاد مرند واقع شده است. در این رستوران که تلفیقی از رستوران مدرن و سنتی است، در کنار میز و صندلی، تخت‌های سنتی زیبا قرار داده شده است. اگر علاقه به خوردن کباب دارید در سفره خانه سنتی حیدربابا می‌توانید انواع کباب‌ها از چلوکباب گرفته تا تاواکبابی با قیمت و کیفیت مناسب میل نمایید.

آدرس سفره خانه سنتی حیدر بابا: ایران، استان آذربایجان شرقی، شهر مرند، پشت دانشگاه آزاد اسلامی مرند، ابتدای راه دیزج علیا.

  • رستوران استانبول

اگر عطر و طعم غذاهای استانبولی و ترکیه‌ای به مذاقتان خوش می‌آید حتماً در سفرتان به مرند به رستوران استانبول مرند سری بزنید. در این رستوران که دارای سرآشپز ترکیه‌ای است انواع غذاهای خوشمزه ترکیه‌ای سرو می‌شود.

آدرس رستوران استانبول: ایران، استان آذربایجان شرقی، خیابان دانشسرا

  • رستوران کاروانسرای یام

این رستوران در هتل کاروانسرای یام و در حد فاصل بین مرند و تبریز قرار دارد. این کاروانسرا که به تازگی مرمت شده دارای قدمتی 500 ساله است و قسمتی از آن به عنوان رستوران مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این رستوران انواع غذاهای ایرانی و محلی با کیفیت بی‌نظیر سرو می‌شود.

آدرس رستوران کاروانسرای یام: ایران، استان آذربایجان شرقی، کیلومتر 45 جاده تبریز به مرند، هتل کاروانسرای یام مرند.

مراکز خرید مرند

بازار قدینی ساخته شده با آجر و خشت در شهر مرند

مرند در مقایسه با شهرهای دیگر استان آذربایجان شرقی جنبه تجاری بیشتری دارد به همین دلیل پاساژ ها و مراکز خرید بسیاری در این شهر دیده می‌شود. بزرگترین و مدرن‌ترین بازار شمال غرب کشور در مرند قرار دارد. از مراکز خرید این شهر می‌توان به بازار بزرگ بین‌المللی مرند، پاساژ حاج کمال، پاساژ موذن و پیچاخچی بازار اشاره کرد.

راه‌های دسترسی به شهر مرند

برای رفتن به شهر مرند باید از شهر تبریز عبور کنید. این شهر در فاصله 65 کیلومتری شهر تبریز قرار دارد و برای رسیدن به آن باید این فاصله را از مسیر آزادراه تبریز به مرند طی کرده و بعد از روستای پیام به شهر مرند برسید. علاوه بر خودروی شخصی، اتوبوس، تاکسی‌های بین شهری و مینی‌بوس‌ها از شهر تبریز آماده جابه جایی مسافران از تبریز به مرند هستند.

اقامت در مرند با اتاقک

مرند یکی از شهرهای خنک و زیبای ایران است که در فصل بهار و تابستان می‌تواند مقصد مناسبی برای سفر باشد. نگران اقامتگاه خود در شهر مرند نباشید. مرند اقامتگاه‌های متنوعی دارد که براساس نیاز و سلیقه خود می‌توانید انتخاب و رزرو کنید. در سفرتان به مرند می‌توانید از طریق وب‌سایت اتاقک یا اپلیکیشن اتاقک، اقامتی راحت در این شهر را تجربه کنید.

نکاتی که در سفر به شهر مرند لازم است بدانید.

  • در هنگام بازدید از طبیعت شهر مرند، لباس و کفش‌های مناسب پیاده‌روی را بپوشید.
  • با توجه به کوهستانی بودن شهر مرند، اگر قصد دارید در نیمه دوم سال به این شهر سفر کنید، توصیه می‌کنیم که حتماً لباس گرم با خود به همراه داشته باشید.
  • با توجه به اینکه شهر مرند دارای اقامتگاه‌های متنوعی است، برای اینکه در سفرتان دچار سردرگمی نشوید بهتر است قبل از سفر محل اقامتتان را مشخص کنید.
  • در هنگام طبیعت‌گردی و تماشای جاذبه‌های طبیعی مرند سعی کنید به طبیعت و اکوسیستم صدمه‌ای وارد نکنید.

پرسش‌های متداول درباره مرند

مرند کجاست؟

مرند در 65 کیلومتری شمال غربی تبریز، واقع شده است.

بهترین زمان سفر به مرند کی است؟

بهترین فصل بازدید از مرند، فصل بهار و تابستان است.

معروف‌ترین جاهای دیدنی مرند کدام‌اند؟

آبشار پیر بالا و غار دوگیجان، آتشکده مانداگارنا، کیلسای هوانس مقدس، مسجد پیر بالا، طاق و قلعه هلاکو، کاروانسرای شاه عباسی

معروف‌ترین رستوران‌های مرند کدام‌اند؟

سفره‌خانه سنتی حیدربابا، رستوران استانبول، رستوران کاروانسرای یام

چطور به مرند برویم؟

برای رفتن به شهر مرند باید از شهر تبریز عبور کنید. این شهر در فاصله 65 کیلومتری شهر تبریز قرار دارد و برای رسیدن به آن باید این فاصله را از مسیر آزادراه تبریز به مرند طی کرده و بعد از روستای پیام به شهر مرند برسید.

اجاره ویلا و اجاره سوئیت از اتاقک

4.5/5 - (46 امتیاز)

اتاقک

مجله اتاقک

این محتوا توسط جمعی از نویسندگان اتاقک نوشته شده و به مرور زمان توسط نویسندگان مختلف به‌روز می‌شود.

نوشته های مشابه

‫17 دیدگاه ها

  1. مرندیها آدمهای اصیل و نجیب و کلا آدمهای لارجی هستن من کل ایرانو گشتم و ضمنا ملک هم در مرند گرونه نسبت به بقیه شهرها

  2. مرند بزرگترین و ابادترین شهر استانه مرند شهر شش هزار ساله هس. بهترین شهر برا زندگیه خداییش

  3. مرند جایی دلنشین است و هوای آلوده ای مانند تهران ندارد و من این را انشا در مورد مرند نوشته ام و خیلی معلم عزیزم از من تشکر کرد و من هم از دوست عزیزم که این را نوشته است تشکر کنم

  4. مرند بهترین شهر اذربایجان شرقی هست من همه شهر های استان رو دیدم مرند از همه شون برتره

  5. طاق هلاکو با معماری مغولی و نوشته های با خطوط کوفی اون وقت مال 1000 سال پیش از میلاد مسیح؟؟؟

  6. من اشق (عاشق) دیدار از شهر مرند هستم. باشد که بیاییم و بیایم و از نزدیک شهر مرند را ببینیم و ببینم.

  7. آبشار اسیاب خرابه تو شهرستان جلفاست، خود شهرستان جلفا یکی از شهر های گردشگرپذیر و معروفه تبریزه آبشار گل آخور در بنابِ مرند هست نه اسیاب خرابه

    1. سلام دوست عزیز ممنون از کامنت و نظر اصلاحی‌تون، این آبشار به مرند هم نزدیکه،‌ ولی حق با شماست و از لیست جاهای دیدنی مرند حذف شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *