جاهای دیدنی

‌‌‌‌آشنایی با محبوب‌ترین غذاهای سنتی مشهد

از زیبایی‌های پایتخت معنوی ایران هرچه بگوییم کم گفته‌ایم. از فضای معنوی و مقدس حرم اما رضا (ع) گرفته تا مقبره‌ی باشکوه فردوسی در شهر توس، از باغ موزه‌ی نادری و آرامگاه نادرشاه افشار تا خانه‌ی ملک یادگار دوره‌ی قاجار، از پارک ییلاقی و فرح‌بخش وکیل آباد و پارک کوه‌سنگی تا بازار رضا؛ بازار محبوب گردشگران و رستوران‌ها و هتل‌های مجللی که در این شهر قرار دارند.

در جای‌جای این شهر بزرگ و باشکوه، جاذبه‌های مذهبی، تاریخی و تفریحی به چشم می‌خورند و به همین دلیل، هرساله گردشگران زیادی از ایران و سایر کشورها، به این شهر سفر می‌کنند. برای آشنایی بیشتر با جاذبه‌های گردشگری این شهر، می‌توانید به مطلب معرفی جاذبه‌های گردشگری شهر مشهد مقدس سر بزنید؛ اما تنها هدف مسافران از سفر به مشهد، زیارت یا سیاحت نیست؛ آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم مردم این شهر و لذت تجربه‌ی طعم غذاهای سنتی مشهدی هم خود از دیگر جاذبه‌های سفر به این شهر است.

دنیای طعم‌های ترش و شیرین غذاهای سنتی مشهدی

شله مشهدی یکی از محبوب‌ترین غذاهای سنتی مشهد

محبوب‌ترین غذاهای سنتی مشهد

وقتی صحبت از غذاهای محلی مشهدی می‌شود، محال است نام شله مشهدی را نشنیده باشید. شله مشهدی یا به قول مشهدی‌ها همان شله، شاید یکی از شناخته‌شده‌ترین غذاهای سنتی و محلی مشهد است. شله مشهدی، غذایی از خانواده آش‌هاست. مواد اصلی و اولیه آن متشکل از گوشت، برنج نیم‌دانه، بلغورگندم، حبوباتی مثل لوبیا چیتی، لوبیا سفید، لوبیا رشتی، ماش، عدس و ادویه‌های فراوان است و به دلیل وجود گوشت و حبوبات زیاد، ارزش غذایی بالایی دارد و بسیار سیرکننده است. برای مقوی‌تر شدن این غذا، گاهی قلم گاو را هم به آن اضافه می‌کنند. شله از آن دسته غذاهای سنتی مشهدی است که بسیار پرزحمت و نیازمند زمان زیادی برای پخت است، به همین دلیل معمولا در خانه‌ها پخته نمی‌شود و در مناسبت‌های خاص مثل محرم و به‌عنوان غذای نذری پخته و پخش می‌شود. معمولا این غذا در ماه محرم، نزدیک به حرم بین عزاداران حسینی توزیع می‌شود. تجربه‌‌ی غذاهای محلی مشهدی از جمله شله مشهدی، در کنار حرم امام رضا (ع) و در حال و هوای محرم حسینی، لطف دیگری دارد. برای رزرو سوئیت در مشهد نزدیک به حرم، می‌توانید وارد وبسایت اتاقک شوید و سوئیت مشهد موردنظر را متناسب با بودجه و شرایط خود، در تاریخ موردنظر انتخاب کنید؛ همچنین اگر به دنبال هتل‌های ارزان برای اقامت در مشهد هستید، می‌توانید به مطلب اجاره هتل آپارتمان در مشهد مراجعه کنید تا به لیستی از ارزان‌ترین هتل‌های این شهر دسترسی پیدا کنید.

پلو مخلوط یا لوبیاپلو؟

پلو مخلوط یا لوبیا پلو مشهد

 پلو مخلوط یکی دیگر از غذاهای سنتی خراسان است که آن را با نام استامبولی هم می‌شناسند. این غذا از گوشت کوفته‌ریزه یا اصطلاحا گوشت قلقلی، برنج، پیاز، هویج، لوبیا سبز، رب گوجه‌فرنگی و ادویه‌های فراوان تشکیل شده است. پلو مخلوط مشهدی را به‌نوعی می‌توان ترکیبی از استامبولی و لوبیاپلو دانست و ظاهری شبیه به لوبیاپلو دارد. ته‌دیگ نان یا سیب‌زمینی هم که دیگر جذابیت و خوشمزگی این غذا را چندین برابر می‌کند. اگر علاقه‌مند به تجربه‌ی غذاهای سنتی مشهدی هستید، حتما یک بار این غذا را امتحان کنید.

خورشت ریواس ترش‌مزه و از پرطرفدارترین غذاهای سنتی مشهد

خورشت ریوا غذای مشهدی

یکی دیگر از محبوب‌ترین غذاهای محلی مشهدی، بدون شک خورشت ریواس است. اگر اهل خوردن غذاهای ترش هستید، حتما از طرفداران پروپاقرص این غذا خواهید شد. ریواس یک سبزی کوهی ترش‌مزه است که به‌صورت طبیعی و در فصل بهار رشد می‌کند. خورشت ریواس تنها از غذاهای سنتی مشهد نیست؛ بلکه در هر منطقه‌ای که این گیاه در دسترس است، این خورشت خوشمزه تهیه می‌شود. تقویت سیستم گوارشی و سیستم گردش خون، تنظیم سطح قندخون، تقویت استخوان‌ها و مبارزه با سلول‌های سرطانی از جمله مهم‌ترین خواص ریواس هستند. خورشت ریواس یک غذای فصلی محسوب می‌شود. گوشت قرمه، ریواس، سبزی نعنا و جعفری تازه و پیاز از مواد اصلی تشکیل‌دهنده این خورشت خوشمزه هستند. اگر ذائقه ترشی دارید، پیشنهاد می‌شود حتما یک بار این غذا را امتحان کنید تا طعمی متفاوت از غذاهای محلی مشهدی را تجربه کنید.

اشکنه قروت از قدیمی‌ترین غذاهای سنتی مشهد

اشکنه قروت

اشکنه قروت یکی دیگر از غذاهای خوش‌طعم، محبوب و از غذاهای سنتی مشهدی است که با نام «کله‌جوش یا کالجوش» هم شناخته می‌شود. در بین غذاهای محلی مشهد، اشکنه قروت از سریع‌پخت‌ترین‌هاست. اشکنه انواع مختلفی دارد و در هرشهر، مواد و سبزی‌های به کار رفته در آن هم می‌تواند متفاوت باشد. آماده‌سازی اشکنه بسیار آسان است. مواد اصلی این غذای لذیذ شامل پیاز، کشک سیاه قروت، گردو، نعنا داغ و ادویه است. (درصورت دلخواه به آن سیر هم اضافه می‌کنند.) اشکنه قروت را می‌توانید همراه با پیاز یا انواع ترشی میل کنید و از طعم دل‌پذیر آن لذت ببرید. با یک بار تجربه‌ی این غذای لذیذ، از طرفداران پروپاقرص آن خواهید شد؛ چراکه این غذا، از خوش‌پخت‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای محلی مشهد است.

کوکوی شیرین از غذاهای سنتی مشهد و پای ثابت مهمانی مشهدی‌ها

 کوکوی شیرین مشهدی هم یکی دیگر از غذاهای سنتی خراسان رضوی است که می‌توان گفت این کوکوی خوشمزه پای ثابت تمام مهمانی‌ها‌ و دورهمی‌های مشهدی‌هاست.

این کوکوی سریع‌پخت به‌عنوان غذای اصلی، پیش غذا، دسر یا در ماه رمضان به‌عنوان سحری و افطاری و به صورت سرد و گرم سرو می‌شود. ممکن است این کوکوی خوشمزه را در نزدیک حرم به‌عنوان نذری به شما تعارف کرده‌باشند. کوکوی شیرین از غذاهای محلی مشهدی  است که سیب‌زمینی، تخم‌مرغ، خلال بادام و پسته، زرشک، زعفران، ماست و بکینگ پودر از مواد اصلی این کوکو هستند، تقریبا به کوکو سیب‌زمینی شباهت دارد؛ اما در نهایت با یک شربت شیرین و خوشمزه، تهیه شده از آب، گلاب، هل و زعفران  که روی کوکو ریخته‌ می‌شود و حسابی جذب بافت نرم آن می‌شود، سرو می‌شود. اگر از خوردن غذاهای تکراری در سفر خسته شده‌اید و خواستار تجربه طعم جدید غذاهای محلی مشهدی هستید ، حتما یک بار این کوکوی شیرین خوش‌طعم را امتحان کنید.

رشته پلو بخور تا رشته‌ی زندگی از دست نره!‌‌‌

وقتی صحبت از محبوب‌ترین غذاهای سنتی مشهدی می‌شود، محال است نام رشته پلو را نشنیده ‌باشید. رشته پلو در شهرهای مختلف مثل مشهد، اردبیل، کرمانشاه و خراسان است و به صورت‌های مختلف طبخ می‌شود و یکی از غذاهای اصیل ایرانی و البته از محبوب‌ترین غذاهای سنتی مشهد است که گفته می‌شود در قدیم رسم بوده‌است که در شب چهارشنبه‌سوری این غذا را برای به‌دست گرفتن رشته‌های زندگی می‌پختند و خانواده‌ها در کنار هم میل می‌کردند. رشته پلوی مشهد را هم با گوشت (گوشت مرغ، گوشت چرخ‌کرده) و هم بدون گوشت تهیه می‌کنند و رشته پلویی هم از مواد اصلی این غذاست. اگر مسافر مشهد و علاقه‌مند به امتحان غذاهای سنتی مشهدی بودید، هنگام مراجعه به رستوران، حتما یک بار این غذای محبوب را امتحان کنید. اگر علاقه‌مند به آشنایی بیشتر با غذاهای محلی مشهدی و خراسانی هستید، می‌توانید به مطلب طعم بی‌نظیر غذاهای محلی استان خراسان سر بزنید.

شیشلیک غذای لذیذ ملی و از پرطرفدارترین غذاهای سنتی مشهد

شیشلیک مشهدی

 مطمئنا بارها آوازه‌ی شیشلیک شاندیز مشهد به گوش‌تان خورده است. شاندیز نام منطقه‌ای ییلاقی و بسیار سرسبز و نزدیک به مشهد است که از جاذبه‌های گردشگری مشهد هم به‌شمار می‌رود. کباب‌های شاندیز به خصوص کباب شیشلیک که آوازه آن‌ در سراسر دنیا پیچیده است، از گوشت دنده تازه گوساله یا گوسفند تهیه می‌شوند که در مشهد، آن را با دنده به سیخ می‌کشند. شیشلیک از لذیذترین غذاهای دنیاست و چون شیشلیک‌های شاندیز بسیار مشهور هستند، می‌توان این غذا را یکی از غذاهای سنتی مشهد دانست و جالب است بگوییم این غذای لذیذ، به‌عنوان اثر ملی هم ثبت شده است، هرچند شیشلیک‌های شاندیز بسیار پرطرفدار هستند؛ اما این غذا را در کنار دیگر غذاهای سنتی مشهدی و در اکثر رستوران‌های مشهد هم می‌توانید سرو کنید. برای اجاره آپارتمان ارزان در مشهد یا اجاره سوئیت در مشهد، کافی است وارد وبسایت اتاقک شوید و اقامتگاه مدنظر خود را انتخاب کنید.

دیگچه دسر محبوب مشهدی‌ها

دیگچه دسر وشیرینی مشهدی

دنیای طعم‌های خوشمزه مشهد، تنها محدود به غذاهای محلی مشهدی نمی‌شود؛ از طعم بی‌نظیر شیرینی‌ها و دسرهای مشهدی، به این راحتی‌ها نمی‌توان گذشت. دیگچه یکی از دسرهای محبوب مشهدی‌هاست که شباهت زیادی به شله‌زرد دارد؛ اما بسیار غلیظ است که می‌تواند مانند ژله، به‌صورت قالبی هم درست شود. زعفران نقشی اساسی در تهیه این دسر دارد و بیشتر به‌عنوان نذری در ماه محرم یا در سفره افطار، از این دسر محبوب استفاده می‌شود.

شیرینی مشهدی دولایه مارمالادی خوش‌طعم

 شیرینی مشهدی که با نام شیرینی مارمالادی، شیرینی مربایی یا شیرینی آلمانی هم شناخته می‌شود، یکی دیگر از شیرینی‌های پرطرفدار، نه فقط برای مشهدی‌ها؛ بلکه برای تمام ایرانی‌هاست. این شیرینی از دولایه تشکیل شده است که قسمت میانی آن‌ها می‌تواند با انواع مرباها، مارمالادها و سس‌های شکلاتی پر شود. وجود مربا و سس شکلاتی، طعم بسیار خوبی به شیرینی می‌دهد و از خشکی شیرینی در دهان جلوگیری می‌کند.

5/5 - (2 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *