مناسبت ها

روز جهانی غذاهای پرادویه و تند | تندترین روز سال

روز جهانی غذاهای پرادویه و تند

شانزدهم ژانویه برابر با بیست و ششم دی ماه به عنوان روز جهانی غذاهای پرادویه و تند نام‌گذاری شده است تا تندترین روز سال در تقویم باشد. ادویه‌ها عصاره طبیعت‌اند،‌ عصاره‌هایی که با طعم و رنگشان قلب و روح ما را لمس می‌کنند. اما از میان همه ادویه‌ها فلفل راه مستقیم قلب را پیدا کرده است که به‌راحتی اشکمان را در می‌آورد! این روز برای افرادی که عاشق غذاهای تندند و حتی آن‌هایی که برای اولین بار می‌خواهند جادوی ادویه‌ها را امتحان کنند بهانه خوبی است.

غذاهای پرادویه و تند در جهان
عکس از گوگل

غذاهای تند ایرانی

خوردن فلفل علاوه‌بر لذت فراوانش فایده‌های زیادی هم دارد. فلفل با کاهش کلسترول بد به سلامت قلب و عروق کمک می‌کند، در کاهش وزن نقش مهمی دارد و برای  پیشگیری از سرطان، آرامش اعصاب و کنترل درد نیز مفید است. همین موضوع باعث شده است تا غذاهای تند و پرادویه در فرهنگ غذایی بیشتر قوم‌ها وجود داشته باشد. در ایران غذاهای تند بیشتر در لیست غذاهای جنوب ایران هستند و مردم جنوب کشور طرفدارش هستند؛ منطقه‌هایی مانند خوزستان، سیستان‌وبلوچستان، آبادان، بندرعباس، بوشهر و اهواز. در ادامه معروف‌ترین غذاهای تند ایرانی را معرفی می‌کنیم.

غذاهای تند ایرانی
عکس از گوگل

فلافل

فلافل فقط یک غذا نیست بلکه یک نوستالژی است. فلافل به معنی گوله نخود است؛ گوله نخودی پر ادویه‌ که در روغن فراوان سرخ می‌شود و با سس و مخلفات به ساده‌ترین و در عین حال خوشمزه‌ترین غذای ساندویچی تبدیل می‌شود. هرچند فلافل در بیشتر شهرهای ایران پیدا می‌شود اما برای چشیدن طعم واقعی آن باید به جنوب سفر کنید. این غذا علاوه بر شهرهای جنوبی کشور مانند اهواز، آبادان و بندرعباس در سایر شهرهای خاورمیانه مانند بیروت، دمشق و بغداد هم محبوب است. مواد اولیه فلافل کم‌هزینه است و به‌سادگی پیدا می‌شود. برای تهیه فلافل به آرد نخودچی، ماش، عدس، سیر و جعفری نیاز دارید. انتخاب ادویه نیز تأثیر زیادی در طعم نهایی فلافل دارد. ادویه‌هایی که به‌طور معمول برای تهیه فلافل استفاده می‌شود فلفل سیاه، زیره، تخم گشنیز و نمک است. تازه بودن مواد اولیه، نوع ادویه استفاده شده و سسی که درنهایت به فلافل اضافه می‌شود همگی در بهتر شدن طعم غذا تاثیر دارند.

فلافل
عکس از گوگل

سمبوسه

سمبوسه اگر بیشتر از فلافل محبوب نباشد اما به‌اندازه آن طرفدار دارد. بهترین سمبوسه‌های ایران را می‌توان در خوزستان، هرمزگان و بلوچستان پیدا کرد. این غذا  انواع مختلفی دارد که به نوع مواد اولیه آن بستگی دارد مثل سمبوسه گوشت، مرغ، بندری، سبزیجات، بلوچی، پیتزایی، سیب‌زمینی و اسفناج. معمولاً در طبخ سمبوسه از نان لواش، گوشت، سیب‌زمینی، سبزیجات معطر و ادویه استفاده می‌شود. اگر به جنوب کشور سفر کردید سمبوسه را حتما امتحان کنید.

سمبوسه
عکس از گوگل

قلیه ماهی

آن‌هایی که طعم قلیه ماهی را چشیده‌‌اند آن را یکی از تندترین غذاهای جنوبی می‌دانند. قلیه ماهی غذایی خورشتی، سنتی و بسیار خوشمزه است که با برنج سرو می‌شود. قلیه ماهی دستور‌ پخت‌های متنوعی دارد. نوع ماهی و سبزیجاتی که برای پخت  آن مورد استفاده قرار می‌گیرد در شهرهای مختلف متفاوت است. بوشهری‌ها قلیه ماهی را با ماهی‌هایی که گوشت لخم دارند مانند سرخو، جس، شوریده، سنگسر، هامور و سکن تهیه می‌کنند. سبزی غذا هم شنبلیله‌ و گشنیز است. سبزی خورشت قلیه ماهی نباید درشت خرد شود چون به قول قدیمی‌ها آب قلیه یک طرف می‌رود و سبزی آن یک طرف. تمر‌هندی خیس خورده،‌ آرد و انواع ادویه مخصوصاً فلفل طعم غذا را بهتر می‌کنند.

قلیه ماهی
عکس از گوگل

سوسیس بندری

سوسیس بندری از آن ساندویچ‌هایی است که بیشتر افراد برای یک‌ بار هم که شده طعمش را چشیده‌اند، ترکیب جذابی از سوسیس یا کوکتل،‌ سیب زمینی، پیاز، رب گوجه‌فرنگی و ادویه مخصوصاً فلفل زیاد! ترجیح بسیاری از افراد استفاده کردن از سوسیس‌های پرادویه با درصد بالایی از گوشت است.

سوسیس بندری
عکس از گوگل

کراهی

کراهی یکی از غذاهای سنتی و تند و تیز سیستان‌و‌بلوچستان است که ریشه‌ای پاکستانی دارد. برای تهیه کراهی هم می‌توان از گوشت گوسفند استفاده کرد هم از گوشت مرغ. در کراهی ادویه‌هایی که اضافه می‌شوند مهم‌ترین نقش را برای خوش‌طعم شدن غذا دارند، ادویه و موادی مانند تخم گشنیز، زنجبیل، ادویه بلوچی (گرام ماسالا)، کاری، فلفل قرمز، سیر، پیاز و سبزی تازه. کراهی می‌تواند یکی از متفاوت‌ترین تجربه‌های شما در زمینه گردشگری غذا و امتحان کردن غذاهای محلی باشد.

کراهی
عکس از گوگل

قلیه میگو

آن‌ طور که می‌گویند بهترین قلیه میگو متعلق به شهرهای بوشهر،‌ آبادان و بندرعباس است. اگر طعم میگو را دوست داشته باشید بدون شک عاشق قلیه میگو هم می‌شوید. مواد اصلی این غذای جنوبیِ خوش‌طعم میگو، رب گوجه‌فرنگی، شنبلیله، گشنیز، پیاز، سیر، تمر‌هندی صاف شده و ادویه فراوان است. خورشت قلیه میگو مانند قلیه ماهی با برنج سرو می‌شود و به شما قول می‌دهیم طعم دلچسب آن را تا مدت‌ها فراموش نخواهید کرد.

قلیه میگو
عکس از گوگل
5/5 - (3 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *