جاهای دیدنی

سفر به دنیای غذاهای تند و آتشین | غذاهای محلی استان هرمزگان

آشنایی غذاهای محلی استان هرمزگان

طعم خوب غذاهای تند و پر ادویه هر ایرانی را به یاد غذاهای جنوبی می‌اندازد. استان هرمزگان به دلیل هم‌جواری با خلیج فارس و داشتن شرایط خاص آب‌و‌هوایی تنوع غذایی گوناگونی دارد. علاوه‌بر موارد گفته شده فرهنگ غذایی هندی‌ها، که سال‌ها در این استان زندگی می‌کردند، تاثیر زیادی بر رژیم غذای اهالی استان هرمزگان گذاشته است.

در حال حاضر بیشتر ادویه‌های مصرفی از هندوستان وارد این استان می‌شود و بعضی از غذاها هم به شیوه هندی پخته می‌شود. البته همه غذاهای جنوبی تند نیستند و جنوبی‌ها غذاهای ترش و شیرین هم دارند.

مهیاوه

مهیاوه غذای محلی هرمزگان

مهیاوه یا مهوه یکی از غذاهای تند جنوبی است که در استان هرمزگان پخته می‌شود و مثل بسیاری از غذاهای جنوبی مزه‌ای تند و شور دارد. مهیاوه یا مهوه نوعی خوراک آبکی است که به‌عنوان غذای کامل یا چاشنی کنار غذایی دیگر مصرف می‌شود. ماهی ساردین، خردل، رازیانه، نمک و آب مواد اولیه  این غذا را تشکیل می‌دهند.

برای درست کردن مهوه به یک ظرف سفالی نیاز دارید که از آب و نمک پر شده باشد و ماهی به مدت ۲۰ تا ۳۰ روز داخل آن نگهداری شود. در این مدت باید روزی دو مرتبه ماهی را هم بزنید تا فاسد نشود. ظرف سفالی را در برابر آفتاب قرار دهید تا ماهی به‌‌‌اندازه کافی نرم و برای مراحل بعدی آماده شود.

بعد از این مدت ماهی را از ظرف خارج و با دست له کنید و بعد از رد کردن از صافی تفاله‌های آن را دور بریزید. به آب باقی‌مانده داخل ظرف سفالی خردل، ماهی له‌شده، پوست نارنج و زیره سبز را اضافه کنید و در ظرف را به مدت ۱۵ روز ببندید تا مهوه آماده و قابل خوردن شود.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

ماهى برشته یا کباب ذغالی

ماهى برشته یا کباب ذغالی

کباب‌ها از بهترین غذاهایی‌اند که گردشگران برای وعده‌های غذایی‌شان در سفر انتخاب می‌کنند و دلیل آن هم تهیه ساده و راحت کباب است. ماهی کباب هم از کباب‌هایی است که هم به‌راحتی پخته می‌شود و هم طرفداران زیادی دارد.

یکی از انواع ماهی کباب ماهی برشته یا کباب ذغالی است که یکی از غذاهای محلی استان هرمزگان است و بیشتر در جزیره قشم درست می‌شود. برای درست کردن این غذا به ماهی‌های کوچک مثل ساردین، بیاح، سنگسر یا گاریز نیاز دارید. ماهی را با نمک و ادویه مزه‌دار و داخل شکم آن را با سبزی‌های معطر پر کنید و مستقیم روی آتش قرار دهید.

البته ما به شما پیشنهاد می‌کنیم این غذا را از افراد بومی جزیره قشم خریداری کنید چون سبک پختن آن با انواع ماهی کباب کمی متفاوت است. فراموش نکنید همراه ماهی برشته خرما نوش جان کنید.

دوپیازه میگو

دوپیازه میگو

دو پیازه غذایی است که در بسیاری از شهرهای ایران پخته می‌شود و شیوه درست کردن و مواد اولیه آن در هر شهر با شهرهای دیگر متفاوت است. دو پیازه میگو از غذاهای محلی جزیره قشم است که در شهرهای دیگر استان هرمزگان هم پخته می‌شود. به دلیل داشتن میگو علاوه‌بر طعم خوشایند خواص بی‌شماری هم دارد. دو پیازه میگو جزو غذاهای تند جنوب نیست اما به دلیل علاقه جنوبی‌ها به غذای تند، ممکن است از ادویه‌های تند استفاده کنند. بنابراین  اگر غذای تند دوست ندارید، حتما به میزبان خود اطلاع دهید.

پیاز، میگو، رب، نمک و فلفل مواد تشکیل‌دهنده این غذا هستند. البته در بعضی از شهرها به این مواد سیب‌زمینی هم اضافه می‌کنند. با اینکه دوپیازه میگو نوعی خوراک است و بیشتر با نان خورده می‌شود اما بعضی‌ها آن را با برنج هم نوش جان می‌کنند.

برنج دیشو

برنج دیشو

دیشو به معنی شیره خرماست و برنج دیشو یکی از غذاهای محلی استان هرمزگان است که با شیره خرما پخته می‌شود. برای درست کردن این غذا باید شیره خرما را با آب رقیق کنید و روی حرارت قرار دهید. زمانی‌ که در حال جوشیدن بود برنجی که از قبل خیس شده  است را بدون آب اضافی به شیره خرما اضافه کنید و اجازه دهید تا برنج دم بکشد.

در شهرهای استان هرمزگان این غذا با ماهی تلال سرخ‌شده سرو می‌شود. طعم برنج دیشو به دلیل استفاده از شیره خرما شیرین است.

هزاری

هزاری از غذاهای محلی استان هرمزگان است که بیشتر در بندرعباس پخته می‌شود. این غذا از ماهی، برنج، پیاز، فلفل دلمه‌ای و پودر لیمو تهیه می‌شود. برای درست کردن این غذا بعد از تفت دادن پیاز به آن ماهی، فلفل سبز، پودر لیمو و نمک اضافه می‌کنند و بعد از پخته شدن همه این مواد را با برنج مخلوط می‌کنند و اجازه می‌دهند تا دم بکشد.

عکس از گوگل

بلالیت

آیا تا به حال ماکارونی را به‌عنوان وعده صبحانه خورده‌اید؟ در استان هرمزگان غذایی به نام بلالیت را با ماکارونی درست می‌کنند که بیشتر هنگام صبحانه خورده می‌شود. ترکیبات این غذا شامل ماکارونی، هل، گلاب، روغن و شکر یا شیره خرما می‌شود و برعکس دیگر غذاهای تند جنوبی، این غذا طعم شیرینی دارد.

صبحانه بلالیت
عکس از گوگل

نان چم‌چمو

نان تخم‌مرغی یا چم‌چمو یکی از نان‌های سنتی استان هرمزگان است که در جزیره قشم پخته می‌شود. این نان از ترکیب کردن آرد، تخم‌مرغ، آب یا شیر، روغن و شکر درست می‌شود. بعد از مخلوط کردن مواد با همدیگر و به دست آمدن یک مایع رقیق روغن را داخل یک تابه داغ می‌کنند و مایع نان را با ملاقه داخل تابه می‌ریزند تا هر دو طرف نان کاملاً سرخ شود.

اندازه نان بستگی به اندازه پیمانه‌ دارد. شما می‌توانید از قاشق یا ملاقه به‌عنوان پیمانه استفاده کنید.

چم چمو نان محلی جنوبی
عکس از گوگل

هوارى

هواری که نام دیگر آن ماهی پلو است در استان هرمزگان و بیشتر در بندرعباس پخته می‌شود. برای درست کردن هواری از انواع ماهی استفاده‌ می‌کنند. اما ماهی هوور طعم بهتری به این غذا می‌دهد. سیر، پیاز، کره، نمک، فلفل قرمز و ادویه مواد دیگری هستند که جنوبي‌ها برای پختن ماهی هواری از آن‌ها استفاده می‌کنند. این غذا نیز جزو غذاهای تند جنوب محسوب می‌شود.

هواری
عکس از گوگل

مالوکی

مالوکی یک نوع شیرینی سنتی متعلق به استان هرمزگان است که از موادی مثل آرد، تخم مرغ، ماست و پودر قند تشکیل می‌شود. برای درست کردن مالوکی همه مواد را با هم مخلوط می‌کنند و نزدیک به دو ساعت به خمیر به‌‌دست‌آمده استراحت می‌دهند.

بعد از آن خمیر را به‌صورت برش‌های نازک دایره‌ای درمی‌آورند و در روغن داغ سرخ می‌کنند. بعد از سرخ و خنک شدن روی آن پودر قند می‌ریزند و نوش جان می‌کنند.

 

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای اتاقک

5/5 - (3 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *