شهرهاتجربه سفرجاهای دیدنی

تابستان شمال کجا بریم؟ | معرفی 12 جای خنک و خوش آب و هوا در شمال برای روزهای گرم سال

سفر کردن در هر فصلی از سال دلنشین است و ایران نیز به دلیل چهار فصل بودن گزینه‌های خوبی برای سفر در هر موقعی از سال دارد؛ اما بیشتر ما فصل تابستان که مصادف با تعطیلی مدارس است و بازار سفرها نیز گرم می‌شود را برای سفر انتخاب کرده و به دنبال مناطق خنک و بی‌نظیری برای فرار از گرمای تابستان می‌گردیم. با این حال به همان اندازه که نواحی جنوبی کشور به دلیل آب‌وهوای گرم برای سفر در نیمه دوم سال مقاصد خوبی به شمار می‌روند، در فصل تابستان برای سفر چندان مناسب نیستند. در عوض آب‌وهوای خنک و دلچسب نواحی شمال کشور مقاصد خوبی برای سفر در تابستان خواهند بود.

شمال نیاز به تعریف ندارد و از شرق تا غرب دریای خزر سرشار از جاذبه‌های دیدنی، پارک‌ها و روستاها و ییلاقات متعدد است که با طبیعت بکر و زیبا، آب‌وهوای خنک و ملایم گردشگران بسیاری را در فصل گرم سال میزبانی می‌کنند. با توجه به آب‌و‌هوای مطبوع و دلنشین شمال و متعدد بودن جاهای دیدنی این منطقه جای تعجب نیست که در فصل تابستان جاده‌های منتهی به شمال پر از ترافیک می‌شود. زیاد بودن جاهای دیدنی این ناحیه از کشور در تابستان، انتخاب‌ها و تصمیم‌گیری‌ها را سخت‌تر کرده است. به همین دلیل ما در این مقاله از اتاقک تصمیم گرفتیم شما را با پرطرفدارترین و خنک‌ترین جاهای دیدنی شمال در تابستان آشنا کنیم تا سفری به یادماندنی داشته باشید و با کلی خاطره خوش به شهرتان برگردید.

معرفی پرطرفدارترین جاهای دیدنی شمال در تابستان

معرفی پرطرفدارترین جاهای دیدنی شمال در تابستان
ییلاق‌های شمال کشور جزو بهترین مناطق برای گردشگری در تابستان هستند – عکاس: Mahnaz Shaker

شهرهای شمالی کشور میزبان طبیعتی سرسبز، جنگل‌ها، روستاها، ییلاقات و مناطق خنک بی‌شماری هستند که نمونه‌هایی از آن‌ها را در هیچ کجای ایران نمی‌توانید پیدا کنید. شمال ایران با داشتن بکرترین و زیباترین مناظر، پذیرای طیف‌های مختلفی از مسافران و گردشگران است. در سفر به این مناطق تجربه گردش در بهشت کوچک ایران را خواهید داشت؛ چراکه انواع جاذبه‌های طبیعی و تاریخی، برحسب سلیقه‌های مختلف در این شهرها وجود دارند. تمامی افرادی که به طبیعت‌گردی، بازدید از اماکن تاریخی و یا به استراحت آرامش‌بخش در دل طبیعت نیاز دارند، می‌توانند به شمال ایران سفر کرده و لذت سفری خاطره‌انگیز برای خود ثبت کنند.

چه مناطقی از شمال کشور در تابستان آب‌‌وهوای مطلوبی دارند؟ قطعا این ییلاق‌ها هستند که در فصول گرم سال از هوای بسیار دلنشین و خنکی برخوردار هستند. با سفر به این مناطق می‌توانید به ریه‌های خود هوای تمیزی هدیه‌ دهید و از خنکای هوا لذت ببرید.

ییلاق‌های شمالی کشور

ییلاق‌های شمالی کشور
آب‌وهوای خنک ییلاق‌ها ارزش دیدن طبیعت را دو چندان می‌کند – عکاس: MOHAMMADREZA YAGHOUBI SHAVAKI

حس آرامش و فراغتی که سکوت حیرت‌انگیز طبیعت ییلاق‌ها به شما هدیه خواهد داد، بسیار منحصربه‌فرد و ویژه بوده و تجربه بی‌نظیری برای شما به ارمغان می‌آورد. آب‌‌وهوای خنک و منظره بی‌نظیر تنها بخشی از زیبایی‌های ییلاق‌ها به شمار می‌روند. ییلاق‌ها مسیرهای پر پیچ‌ و خمی دارند؛ اما مسیر هرچقدر هم دشوار باشد، ارزش آن را دارد که به این ییلاق‌ها سربزنیم، از بهترین ییلاق‌های شمال می‌توان به ییلاق جواهردره، داماش، آلاشت و غیره اشاره کرد.

جواهرده

جواهرده
روستای جواهرده جزو بهترین و محبوب‌ترین مناطق برای گردشگری است – عکاس: Mahnaz Shaker

جواهرده یکی از محبوب‌ترین مناطق دیدنی شمال در تابستان است. این منطقه در استان مازندران واقع شده و دارای آب‌وهوایی معتدل و خنک است. جواهرده با داشتن ساحل‌های زیبا و دریایی آرام، برای تفریح و استراحت در تابستان بسیار مناسب است. از فضاهای سبز و جنگل‌ها که فاصله بگیریم، جواهرده یک مکان بسیار مناسب در فصل تابستان است؛ زیرا در آنجا، می‌توانید از فعالیت‌های مختلفی مانند شنا، شناوری، جت اسکی و ورزش‌های آبی نهایت استفاده را ببرید.

رودخانه صفارود، دشت لپار، چشمه‌های سلیمان، بوستان جنگلی صفارود و دریاچه مصنوعی قو از دیگر جاهای دیدنی جواهرده هستند. همچنین، این منطقه دارای رستوران‌هایی با منوی متنوع و خوشمزه است که می‌توانید در آن‌ها از غذاهای دریایی و محلی لذت ببرید.

آدرس روستای جواهرده: استان مازندران، شهرستان رامسر، روستای سخت سر

ییلاق سوباتان

ییلاق سوباتان
ییلاق سوباتان در ارتفاع 1900 متری از سطح دریا قرار دارد – عکاس: شهاب

سوباتان یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین ییلاق‌های شمال کشور است که در استان گیلان و در ارتفاعات کوه‌های تالش واقع شده است. این روستا همچون تکه‌ای از بهشت بر روی زمین است که با داشتن سکوت بی‌نظیر، هوای دلنشین، مناطق بکر و دست‌نخورده و چشم‌اندازهای زیبا نفس‌ها را در سینه حبس می‌کند. ییلاق سوباتان در ارتفاع 1900 متری از سطح دریا قرار گرفته و دارای زمستان‌های بسیار سرد و طاقت‌فرسایی است؛ اما به دلیل داشتن آب‌وهوای خنک و مطبوع در نیمه اول سال، انتخاب خوبی برای سفر در فصل تابستان و روزهای گرم سال به شمار می‌رود.

این روستا برق و گاز ندارد و خبری از آلودگی صوتی و آنتن‌های موبایل در آن نیست. بنابراین می‌توانید در سکوت و آرامش کامل از جاذبه‌های دیدنی، چادرهای سنتی دامداران و عشایران و همچنین خانه‌های کاه‌گلی و چوبی اهالی این روستا دیدن کنید. دریاچه نئور، آبشار ورزان و گورستان هفت هزار ساله گوری دره که حکایت از تاریخ و تمدن کهن این روستا دارد را می‌توان از جاذبه‌های دیدنی ییلاق سوباتان برشمرد.

آدرس ییلاق سوباتان: استان گیلان، شهرستان تالش، بخش کرگان رود

ییلاق داماش

ییلاق داماش
داماش زیستگاه گل سوسن چلچراغ است – عکاس: Morteza Barjasteh

مسیر پر پیچ و خم این منطقه مرموز ارزش زیبایی‌هایی که هنگام رسیدن به داماش، چشمانتان را نوازش خواهد کرد را داراست. در داماش به‌علت ارتفاع زیاد از سطح دریا، شاهد اقیانوسی از ابرها در زیر پای خود خواهید بود. همچنین خنکی این منطقه در تابستان مقصد بسیاری از گردشگران است. روستای سوسن چلچراغ در داماش، منظره‌ بکر و زیبایی دارد که در اوایل تابستان این زیبایی چند برابر می‌شود.

آدرس ییلاق داماش: استان گیلان، شهرستان رودبار، بخش عمارلو، دهستان جیرنده

آلاشت

آلاشت
آلاشت یکی از بهترین مکان‌ها با آب‌وهوای خنک در تابستان است – عکاس: Mehdi Mokhtari

آلاشت از زیباترین شهرستان‌های استان مازندران است. آلاشت مازندران با داشتن جاذبه های طبیعی فراوان، به یکی از مهم‌ترین مراکز توریستی شمال ایران تبدیل شده است. این شهر با داشتن جنگل‌هایی با ارتفاعات بالا، رودخانه‌هایی با آب شفاف و پارک‌هایی با فضاهای سبز و آرامش‌بخش، برای گردشگرانی که به دنبال تجربه طبیعت هستند، یک مقصد بسیار جذاب محسوب می‌شود. در آلاشت کوه‌ها در آغوش ابرها قرار می‌گیرند و شما می‌توانید داخل این ابرها قرار گرفته و اکسیژن خالص را وارد ریه‌های خود کنید. این گردش حس وصف نشدنی به شما می‌دهد و تا مدت‌ها شاداب خواهید بود.

آدرس آلاشت: استان مازندران، شهرستان سوادکوه، بین سوادکوه و پل ورسک

ییلاق دیلمان

ییلاق دیلمان
دیلمان جزو مرتفع‌ترین ییلاق‌های گیلان است – عکاس: MOHAMMADREZA YAGHOUBI SHAVAKI

ییلاق دیلمان یکی از محبوب‌ترین و مرتفع‌ترین ییلاق‌ها شمال کشور است و در استان البرز واقع شده است. این منطقه با هوای خنک و کوهستانی و همچنین فضایی آرام و دلنشین، توجه گردشگران بسیاری را به خود جلب کرده است. ییلاق دیلمان با داشتن امکاناتی مانند هتل‌ها، رستوران‌ها، فروشگاه‌ها و مراکز تفریحی، برای تفریح و استراحت خانواده‌ها و گروه‌های دوستانه مکانی بسیار مناسب به شمار می‌رود.

همچنین در دیلمان جاذبه‌های دیدنی متعددی نظیر آبشار لونک در مسیر زیبا و سرسبز سیاهکل به دیلمان، آرامگاه باباولی، قلعه گرماور و دشت سوسن چلچراغ وجود دارند که از بکرترین و بی‌نظیرترین نقاط این منطقه محسوب می‌شوند.

آدرس ییلاق دیلمان: استان گیلان، شهرستان سیاهکل، بخش دیلمان

ییلاق فیلبند

ییلاق فیلبند
فیلبند روستایی شناور در ابر است – عکاس: mohamadamin shameli

فیلبند از ییلاق‌های باصفای استان مازندران در شمال کشور است. فیلبند در تابستان آب‌‌وهوای خنکی دارد و می‌توان در اوج گرما از آب‌وهوای دلپذیر آن نهایت لذت را برد. ییلاق فیلبند از جمله ییلاق‌‌هایی است که در اکثر روزهای سال با ابر پوشیده شده و شما می‌توانید از زیبایی‌های این دریای ابر لذت ببرید. گفتنی است که این ییلاق در تابستان دیدنی است و در فصل زمستان به‌علت سردی زیاد بسیار خلوت و خالی از سکنه می‌شود. اگر پایتخت‌نشین هستید حتما این ییلاق را در برنامه سفر خود جای دهید؛ چراکه می‌توانید در کمتر از چهار ساعت خود را به این مکان بی‌نظیر رسانده و از طبیعت آن نهایت بهره را ببرید.

آدرس ییلاق فیلبند: استان مازندران، شهرستان بابل، بخش بندپی غربی

ییلاق مازیچال

ییلاق مازیچال
مازیچال برای فعالیت‌هایی نظیر کوهنوردی و پیاده‌روی مناسب است.

ییلاق مازیچال دارای جاذبه‌های گردشگری متنوعی است که می‌تواند برای هر سلیقه‌ای جذاب باشد. از جمله این جاذبه‌ها می‌توان به آبشارهای زیبا، جنگل‌های سرسبز و پارک ملی مازیچال اشاره کرد. همچنین، در این منطقه می‌توانید از فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی، کوهنوردی و چشم‌اندازهای زیبا لذت ببرید. در نهایت، اقامت در ییلاق مازیچال نیز برای گردشگرانی که به دنبال استراحت و آرامش و هوای خنک  هستند، بسیار مناسب است.

آدرس ییلاق مازیچال: استان مازندران، کلاردشت، 48 کیلومتری چالوس

قلعه رودخان، فومن

قلعه رودخان، فومن
قلعه رودخان از لحاظ نظامی و دفاعی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است – عکاس: Amir Hoseini

قلعه رودخان یکی از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری شهرستان فومن است که در استان گیلان واقع شده است. این قلعه در قسمت جنوبی شهرستان فومن و در بالای ۳ رشته کوه قرار گرفته و از نظر نظامی و دفاعی از اهمیت بالایی برخوردار است.

این قلعه در دوره صفویه ساخته شده و در دوره قاجاریه نیز تغییراتی در ساختارش به وجود آمده است. در واقع، قلعه رودخان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین قلعه‌های استان گیلان و حتی جهان به‌شمار می‌آید. قلعه رودخان علاوه‌بر نقش نظامی مهمی که در کشور داشته، معماری و ساختار حیرت‌آوری هم دارد. چه چیزی لذت‌بخش‌تر از اینکه در فصل تابستان هم بتوان از منطقه سرسبز و درختان تنومند لذت برد و هم از آب‌وهوایی که در این منطقه حاکم است؟!

آدرس قلعه رودخان: استان گیلان، 20 کیلومتری جنوب غربی فومن، روستای رودخان

ماسال

ماسال
ماسال پناهگاهی خنک و سبز در ایام تابستان است – عکاس: Alireza Khajesaeedi

بیشتر شهرهای شمال کشور در تابستان مملو از مسافر می‌شوند پس مقصد یک سفر آرامش‌بخش کجاست؟ جواب ما به شما ماسال است، شهری که در حد فاصل میان جنگل، کوه و دریا قرار گرفته و به واسطه برخورداری از مواهب و منابع طبیعی، آب‌وهوای معتدل و خنک و  همچنین ییلاقات و دشت‌هایی آرام و زیبا تجربه سفری آرامش‌بخش را در روزهای گرم تابستان برای شما به ارمغان می‌آورد.

آیا در ماسال آثار تاریخی هم وجود دارد؟ بله! در ماسال، می‌توانید از آثار باستانی مانند قلعه ماسال و مسجد جامع ماسال بازدید کنید و در کنار آن، از جاذبه‌های طبیعی مثل رودخانه سیاه، دره نارنج و دریاچه تالش لذت ببرید. همچنین، ماسال با داشتن غذاهای محلی خوشمزه، به مقاصد گردشگری عاشقان غذا نیز تبدیل شده است. غذاهایی مانند قیمه، کباب، ماهی‌های خوراکی و… ازجمله غذاهای محلی ماسال هستند که بسیاری برای چشیدن این غذاها راهی این شهر می‌شوند.

آدرس ماسال: استان گیلان، ماسال

تالش

تالش
تالش شهری کهن است که با دریا و جنگل محاصره شده است – عکاس: MOHAMMADREZA YAGHOUBI SHAVAKI

هم دلتان لک می‌زند دریا ببینید، هم جنگل؟ هم اهل شنا و قایق‌سواری هستید، هم قدم زدن در میان جنگل و نشستن زیر سایه درختان کهن و تنومند؟ پس چه جایی بهتر از تالش!

تالش از منطقه‌‌های زیبا برای گردشگری است. این منطقه از شمال به آستارا، از جنوب به رضوانشهر، از غرب به اردبیل و از شرق به دریای‌خزر وصل شده است. تالش‌ ارتفاع زیادی ندارد و مسیر آن مستقیم و بدون پیچ‌ و خم است و برای هر نوع ماشینی مناسب خواهد بود. پس خیالتان از این بابت آسوده باشد. مناطق جنگلی تالش، ساختار زیبایی دارد و درختان تودرتوی همدیگر قرار گرفته و شکل زیبایی به وجود آورده‌اند. دو روستای مریان و آق اولر ازجمله روستاهای کوهستانی و  خوش آب‌وهوای تالش هستند که با آب‌وهوای خنک و رودخانه‌های جاری و همچنین جنگل‌های سرسبز بهترین مقاصد برای پیک نیک در تابستان به شمار می‌روند. از هوای دلپذیر و خنک تالش و روستاهای اطراف آن در تابستان هر چه بگوییم کم گفته‌ایم. با انتخاب یک مکان بکر می‌توانید در زیر سایه درختان نشسته و با خانواده یا دوستان یک روز خوبی را سپری کنید.

آبشار کبودوال

آبشار کبودوال
آب آبشار کبودوال شرب و زلال است – عکس از سایت: خبرگزاری مهر

بیایید تا در آخر این لیست به سراغ یکی از بلندترین آبشارهای خزه‌ای ایران برویم. احتمالا نام آبشار کبودوال را شنیده‌اید؛ اما با رفتن به این مکان و دیدنش دیگر از خاطرتان نخواهد رفت. این منظره شگفت‌انگیز در جنوب شهر علی آباد کتول و در قلب جنگل‌های سرسبز شمال قرار گرفته است.

باوجود راهی که برای بازدید از آبشار تعبیه شده، تنها با 20 دقیقه طبیعت‌نوردی، صدای شرشر آب و خروش و خنکای آبشار را حس خواهید کرد. با این حال، پیش از این برای دسترسی به آبشار نیاز به مهارت صخره‌نوردی بود. آب آبشار قابل شرب و بسیار زلال بوده و از کوه‌های سربه‌فلک کشیده اطراف سرچشمه می‌گیرد. همچنین باوجود 1780 متر ارتفاع از سطح دریا، آب‎وهوای کوهستانی و خنک و بکری در اطراف کبودوال تجربه خواهید کرد.

آدرس آبشار کبودوال: استان گلستان، 8 کیلومتری علی آباد کتول، جاده کبودوال

سخن آخر

در نهایت می‌توان گفت که مکان‌های خنک بیشماری در شمال وجود دارند که به دلیل آب‌وهوای مطلوبشان برای سفر در تابستان مقصد مناسبی به شمار می‌روند. امیدواریم این معرفی، برای انتخاب مقصد مناسب با سلیقه‌تان مفید باشد. شهرهای ماسال، رامسر و غیره یکی از بهترین انتخاب‌ها برای عوض کردن حال و هوا و از سر کردن گرمای کسل‌کننده‌ی تابستان است. این مناطق با فراهم کردن فضایی آرامش‌بخش و امکانات رفاهی، به توریست‌ها اجازه می‌دهند تا از تعطیلاتی شاد و خاطره‌انگیز در مکان‌هایی خنک و دلنشین لذت ببرند.

سوالات متداول

خنک‌ترین مناطق شمال در تابستان کدام‌اند؟

ماسال، جواهرده، دیلمان، سوباتان از خنک‌ترین مناطق شمال‌اند.

در کدام مناطق شمال شاهد رطوبت کم خواهیم بود؟

فیلبند، جواهرده، ماسال، دیلمان، تالش و داماش جزو مناطق کم رطوبت در تابستان هستند.

خنک‌ترین تالاب‌های شمال در تابستان کدام‌اند؟

تالاب انزلی، تالاب جوکندان، تالاب استیل از خنک‌ترین تالاب‌های شما کشور هستند.

4.5/5 - (14 امتیاز)

اتاقک

سلوا طاحونی

سلوا هستم، پر انرژی، برونگرا و عاشق یادگیری، از نوشتن مقالات جدید لذت می‌برم و می‌توانم چیزهای جدیدی برای گفتن داشته باشم. محتوا خلق می‌کنم تا همه بتوانند سریعتر به چیزی که می خواهند دسترسی پیدا کنند.

نوشته های مشابه

‫6 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *