شهرها

معرفی شهرستان اهر | دروازه بهشت ارسباران ایران

استان آذربایجان شرقی یکی از استان‌های بزرگ و زیبای ایران است که دارای شهرستان‌ها و توابع زیبایی می‌باشد. یکی از محبوب‌ترین و البته زیباترین توابع و شهرستان‌های آذربایجان شرقی، شهر اهر است. این شهر که به دروازه بهشت ارسباران شهرت دارد، در تابستان بسیار مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد.

همسایگان اهر از شمال، هوراند و  کلیبر؛ از غرب، ورزقان؛ از جنوب، هریس و از شرق، مشگین‌شهر است. در این مطلب از اتاقک به معرفی شهر اهر و جاهای دیدنی این شهر پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

اهر کجاست
عکس از گوگل

اهر کجاست؟

شهر اهر با ۱۳۶۰ متر ارتفاع از سطح دریا در ۴۷ درجه و ۴ دقیقه طول شرقی و ۳۸ درجه و ۲۸ دقیقه عرض شمالی در استان آذربایجان شرقی قرار گرفته است. اهر در منطقه کوهستانی استان آذربایجان شرقی قرار دارد و با کوه‌های شیور، بزکش، قاشقاداغ محاصره شده است. همچنین رودخانه کیچک‌چای از میان این شهر عبور می‌کند و علاوه بر آن رودخانه‌های علیرضاچای و رنگول‌چای در اطراف شهر اهر جاری هستند.

دیدنی های اهر

تاریخچه شهرستان اهر

اهر یکی از شهرهای تاریخی ایران محسوب می‌شود. در این شهر آثاری از دوران پیش از اسلام، به ویژه دوران ساسانی کشف شده است که نشان می‌دهد اهر در این دوران مورد توجه حکومت ساسانیان نیز بوده است.

اهر در اواخر قرن دوم و اوایل قرن سوم هجری تحت قلمرو جاودان و بابک خردمدین بوده و در ادمه در قرن سوم اهر به عنوان مرکز ناحیه میمد انتخاب شد. اهر در اواخر قرن دوازدهم و اوایل قرن سیزدهم پایتخت سلسله پیشتکین شد و از این زمان دیگر اهر به یکی از شهرهای محبوب شاهان و شاهزادگان تبدیل شد. اهر در زمان ایلخانیان مغول مهم‌ترین استراحتگاه شاهان این سلسله بود و دز مزان صفویه و قاجار، شاهزادگان قجری و صفوی برای تفریح به این شهر سفر می‌کردند.

اهر در زمان معاصر نیز از چشم پادشاهان دور نماند. پهلوی با روی کار آمدند، تلاش کردن عشایر این منطقه را یکجانشین کنند و همین امر باعث شد به اقتصاد منطقه ضربه سختی بخورد. نهایتا رضاشاه نام تاریخی قره‌داغ را به ارسباران تغییر داد.

جاهای دیدنی اهر

اهر به عنوان یکی از شهرهای تاریخی و با آب‌وهوای خنک، همیشه در میان گردشگران محبوبیت زیادی داشته است. برخی از جاهای دیدنی اهر در ادامه آورده شده است.

آرامگاه شیخ شهاب‌الدین اهری

یکی از مهم‌ترین مکان‌های تاریخی و دیدنی اهر، آرامگاه شیخ شهاب الدین اهری است. شیخ شهاب‌الدین اهری از عارفان سده هفتم هجری بوده که آرامگاه وی در پارک شیخ شهاب‌الدین شهر اهر قرار دارد.

سبک معماری این آرامگاه کاملا اسلامی می‌باشد و تاریخ ساخت آن به دوران شاه عباس اول صفوی مربوط می‌شود. مساحت کل آرامگاه 1467 مترمربع است و این آرامگاه‌ از بخش های مختلف مانند ایوان، خانقاه، غرفه‌ها، مسجد و چندین گلدسته تشکیل شده است.

در سال 1374 در بخش خانقاه آرامگاه شیخ شهاب‌الدین اهری موزه عرفان و ادب ایجاد شد. این موزه شامل سه سالن و یک صحن است که در آن اشیای تاریخی و عرفانی و البته سنگ مزارهای تاریخی نگهداری می‌شود. بازدیدکنندگان آرامگاه می‌توانند از این موزه نیز دیدن کنند.

آرامگاه شهاب‌الدین اهری
عکس از گوگل

بازار قدیمی اهر

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های شهرهای تاریخی ایران، بازار قدیمی این شهر است. بازار سنتی و قدیمی اهر نیز یکی از مهم‌ترین مراکز خرید اهر و البته یکی از زیباترین جاهای دیدنی اهر می‌باشد. بازار اهر از شاخه‌های مختلفی تشکیل شده است. این بازار دارای ۴ بخش اصلی به نام‌های بازار جعفرقلی‌خان، بازار کفاشان، بازار نصیربیگ و راسته‌بازار می‌باشد. این بازار در زمان رشیدالملک، حکمران وقت ارسباران مرمت شده‌است و در حال حاضر یکی از مراکز اقتصادی شهر اهر به حساب می‌آید.

بازار قدیم اهر
عکس از گوگل

 

خانه قاسم اهری

یکی دیگر از جاهای دیدنی و تاریخی اهر، خانه تاریخی قاسم اهری است. این خانه زیبا و تاریخی در خیابان حزب‌الله اهر قرار دارد. خانه قاسم اهری از اتاق‌ها، سرسرا و نورگیرهای مختلفی تشکیل شده است. همچنین در سال ۱۳۸۴ خورشیدی، پارک قاسم اهری در جوار این خانه تاریخی احداث شد و همین موضوع موجب شد که خانه قاسم اهری به یکی از جاهای دیدنی اهر تبدیل شود.

خانه بشیرآمر

خانه تاریخی بشیر آمر یکی دیگر از خانه‌های تاریخی اهر است که در خیابان شیخ شهاب‌الدین اهری قرار دارد . خانه بشیر آمر شامل: اتاق‌ها، اندرونی، زیرزمین، یخچال، سرسرا و فضا‌های دیگری می‌باشد.

قدمت این خانه تاریخی به بیش از 110سال می‌رسد. مساحت خانه بشیر آمر 1200 متر مربع است و اعیانی آن بیش از 950 متر مربع می‌باشد. این خانه شگفتی‌های بسیاری دارد، از جمله نمای ساختمان که بسیار زیبا و البته عجیب ساخته شده است.

نمای خانه از درب اصلی سه طبقه و از پشت ساختمان به نظر دو طبقه می‌باشد. علاوه بر این، آجر مورد استفاده برای ساخت بنا در حیاط و کوره‌ای در زیر حوض بزرگ حیاط پخته شده است. در روایات تاریخی اهر آمده که این بنا بر روی یکی از 5 قلعه ماد در دوران باستان بنا گردیده است.

جاهای دیدنی اهر
عکس از گوگل

جنگل طبیعی انداب

یکی از جاهای دیدنی و زیبای اهر، جنگل طبیعی انداب (پارک جنگلی فندقلو) است. این جنگل زیبا در 25 کیلومتری شهر اهر بر فراز کوه‌های سرسبز روستای انداب واقع شده است. پوشش گیاهی این جنگل اغلب درختان فندق می‌باشد.

جنگل انداب
عکس از گوگل

جنگل طبیعی تنباکولو

یکی دیگر از جنگل‌های زیبای شهر اهر، جنگل زیبای تنباکولو می‌باشد. جنگل تنباکولو در بخش هوراند واقع شده و به عنوان یکی از مناطق جنگلی با ارزش و رویشگاه گونه‌های متنوع گیاهی شناخته می‌شود. این جنگل از  مهم‌ترین جاذبه و جاهای دیدنی اهر است.

جنگل های اهر
عکس از گوگل

سد ستارخان اهر

سد ستارخان اهر یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری اهر است که در 15 کیلومتری جاده اهر- ورزقان قرار دارد. این سد چند سالی می‌شود که به زیستگاه پرندگان مهاجر تبدیل شده است. سد ستارخان در فصل تابستان محل استقرار مرغابی، لک‌لک و مرغ ماهی‌خوار و در فصل زمستان محل استقرار انواع مختلف پرندگان آبزی می‌باشد. همچنین یکی دیگر از ویژگی‌های این سد، امکان صید انواع ماهی است، همین امر باعث شده که سد ستارخان به یکی از جاهای دیدنی مهم اهر برای گردشگران تبدیل شود.

سد ستارخان اهر
عکس از گوگل

کاروانسرای شاه عباسی

یکی دیگر از جاهای دیدنی و تاریخی اهر، کاروانسرای شاه عباسی است. کاروانسرای شاه عباسی با اطاق‌های آجری و معماری صفوی خود، یکی از زیباترین کاروانسرهای حاشیه جاده اهر-تبریز می‌باشد. این کاروانسرا در میان گردنه گویجه‌بیل قرار دارد. کاروانسرای شاه‌عباسی دارای یک سالن بزرگ و غرفه‌های متعدد است و پیشینه تاریخی آن به دوران صفوی بازمی‌گردد.

کاروانسرای شاه عباسی اهر
عکس از گوگل

سوغات اهر

باتوجه به تنوع آب‌و‌هوایی و خاک حاصل‌خیز شهر اهر، این شهرستان معدنی از میوه‌های خاصی مانند گیلاس افیل، سیب قرمز، گردو می‌باشد. در اهر همچنین محصولاتی مانند عسل، لبنیات مرغوب (کره، خامه و ماست)، تخم‌مرغ محلی، رشته پلویی، شیرینی اهری، نان یوخا و نان یدی‌قات تولید می‌شود که می‌توانید به عنوان سوغات اهر آنها را تهیه کنید.

سوغات اهر
عکس از گوگل

غذاهای سنتی اهر

این شهر به جزء تنوع بالای محصولات و خوراکی‌ها دارای تنوع غذایی زیادی نیز می‌باشد. شما می‌توانید در این شهر غذاهای خوشمزه و سنتی بسیاری را امتحان کنید. از مهم‌تریم غذاهای محلی اهر می‌توان به خورش مطنجن، آش قیش و کوفته اشاره کرد. یکی از صبحانه‌های محبوب و سنتی اهر قویماق یا همون کاچی است که اغلب مردم اهر در روزهای سرد زمستان این صبحانه را میل می‌کنند.

غذاهای سنتی اهر
عکس از گوگل

بهترین فصل برای سفر به اهر چه زمانی است؟

از نظر وضعیت اقلیمی، اهر شهری کوهستانی است که بیشترین دمای آن در روزهای تابستان 34 درجه و کمترین دما در روزهای زمستان، منفی 27 درجه سانتی‌گراد است. به طور کلی اقامت در هرند در تمامی فصول بسیار دلچسب است اما با توجه به خنکی هوای شهر اهر، بازدید از این شهر در اواخر بهار و تابستان بسیار توصیه می‌شود.

اجاره روزانه خانه در اهر و راهنمای اجاره آپارتمان، سوئیت و ویلا برای اقامت

برای شما پیشنهاد ویژه‌ای داریم.

برای اجاره روزانه خانه در اهر یا آپارتمان، سوئیت و ویلا با قیمت مناسب می‌توانید از طریق سایت اتاقک اقدام کنید و با گذراندن چند مرحله ساده اتاقک مناسب را در تاریخ مورد نظرتان، با قیمتی مناسب، رزرو کنید.

اقامت دلچسبی برای شما آرزو می‌کنیم.

4.2/5 - (23 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *