جاهای دیدنی

صنایع دستی اهر | از بافتنی‌ها تا خوراکی‌های اهر

شهر اهر یکی از مهم‌ترین شهرهای استان آذربایجان شرقی به حساب می‌آید. به همین دلیل در میان گردشگران شهرت بسیاری دارد و اغلب گردشگران در سفر خود به شهر اهر به دنبال خرید صنایع دستی و سوغات اهر هستند. در این مطلب از اتاقک به معرفی مهم‌ترین صنایع دستی و سوغات شهر اهر پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

صنایع دستی شهر اهر

شهر اهر یکی از توابع استان آذربایجان شرقی است که به عنوان چهارمین شهر پرجمعیت آذربایجان و بزرگترین شهر منطقه ارسباران به شمار می‌آید. شهر اهر یکی از شهرهای با اقلیم سرد است که دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی بوده و بسیاری از افراد از این شهر در سفر خود به آذربایجان شرقی دیدن می‌کنند.

یکی از ویژگی‌های فوق‌العاده شهر اهر، تنوع سوغاتی و صنایع دستی آن است. همین ویژگی باعث شده تا هر گردشگری که از این منطقه عبور می‌کند از شیرینی معروف و خوشمزه این شهرستان سوغاتی همراه خود می‌برد. همچنین صنایع دستی این شهر محبوبیت بسیار زیادی دارد.

صنایع دستی شهر اهر
عکس از Abdossamad Talebpour

ورنی بافی اهر

یکی از اصلی‌ترین صنایع دستی شهر اهر، ورنی بافی اهر است. ورنی نوعی گلیم بدون پرز می‌باشد که اغلب در توابع استان آذربایجان شرقی علی الخصوص اهر به وفور یافت می‌شود. ورنی بافی، نوعی دست‌بافت زیبا از جنس پشم یا ابریشم است که معمولا به عنوان زیرانداز از آن در فضاهای مختلف استفاده می‌کنند.

ورنی بافی در حقیقت فعالیت ۱۵ درصد از ساکنین شهر اهر را شامل می‌شود و توانسته تاکنون درآمد زیادی را برای ساکنین اهر ایجاد کند. در آماری که از فروش محصولات نمایشگاه بین المللی تبریز به دست آمده، حدود یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان از تولیدات صنایع دستی در این نمایشگاه به فروش رفته که ۳۴۰ میلیون تومان آن تنها برای فروش ورنی بوده است. این نشان دهنده اهمیت ورنی در میان سایر صنایع دستی‌های استان آذربایجان شرقی می‌باشد.

در رابطه با طرح و نقشه‌های ورنی بافی باید گفت که طرح‌های ورنی سینه به سینه از جامعه عشایری و روستایی به نسل‌های جوان انتقال یافته است و ورنی بافی یک شغل آبا و اجدادی در اهر به حساب می‌آید.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی
ورنی بافی اهر
عکس از Abdossamad Talebpour

فرش بافی اهر

استان آذربایجان شرقی یکی از قطب‌های تولیدی فرش و گلیم در ایران و حتی دنیا به شمار می‌رود. از این رو شهر اهر نیز یکی از قطب‌های تولید فرش، گلیم و جاجیم است. به همین دلیل فرش‌های بافته شده در اهر نیز شهرت بسیاری دارد. فرش‌های دست‌بافت اهر اغلب توسط زنان بافته می‌شود. برای بافت فرش از پشم یا ابریشم استفاده می‌گردد که کارگاه‌های کوچک و بزرگ رنگرزی را در قسمت‌های مختلف شهر اهر می‌تواند دید. نقشه‌های فرش‌های اهر نیز وابسته به طبیعت و فرهنگ این شهر بوده است.

فرش اهر

گلیم بافی در اهر

یکی دیگر از دست‌بافت‌های محبوب در میان صنایع دستی اهر، گلیم‌بافی است. گلیم‌بافی نیز به مانند فرش‌های اهر توسط زنان اهر بافته می‌شده است. از گلیم برای زیرانداز یا روی کرسی اغلب استفاده می‌شد ولی امروز گلیم یکی از بافته‌های گران و البته زیبا در میان صنایع دستی اهر می‌باشد.

صنایع دستی اهر

مفرش اهر

یکی دیگر از صنایع دستی تزیینی کاربردی شهر اهر، مَفرَش نام دارد. مفرش در حقیقت دست‌بافته‌ای است مستطیل شکل و درب‌دار به شکل صندوق، که از آن عشایر برای حمل و نقل لحاف و تشک یا اسباب و لوازم زندگی در هنگام کوچ استفاده می‌کنند. این دست‌بافته زیبا، با تکنیک بافت گلیم و الیاف پشمی الوان بافته می‌شود و نقوش آن اکثر اوقات برجسته و الحاقی است. مفرش‌ها نیز یکی از سوغاتی‌های جذاب شهر اهر به حساب می‌آیند و آن‌ها را می توان به وفور در این شهر پیدا نمود.

خورجین بافی اهر

خورجین بافی یکی دیگر از شاخصه‌های هنر فرش‌بافی مرسوم در شهر اهر است و در گروه تخت‌بافت‌ها مانند گلیم، زیلو، جاجیم، پالاس یا پلاس و به نوعی پالاز به حساب می‌آید. خورجین بافی یکی از مشاغل اصلی شهر اهر است و محصولات خورجینی را می‌توان به در اکثر فروشگاه‌های صنایع دستی اهر پیدا نمود.

خورجین بافی اهر

صنایع چوب اهر

به دلیل وجود درخت‌ها و مراتع بسیار زیاد در شهر اهر، این شهر زیبا و سرسبز در تولید صنایع چوبی نقش مهمی را ایفا می‌کند. در گذشته محصولات چوبی شهر اهر برای استفاده روزانه بوده و مردم از چوب برای ساخت ظرف، صندلی، میز و غیره استفاده می‌کردند. اما محصولات چوبی اهر امروزه به یکی از زیباترین سوغاتی‌های شهر اهر تبدیل شده که در بسیاری از فروشگاه‌های صنایع دستی می‌توان آنها را پیدا کرد.

شیرینی و نان یتی قات

در میان سوغات اهر نباید از خوراکی‌های خوشمزه این شهر غافل بود. شیرینی و نان یتی‌قات اهری یکی از سوغاتی‌های مهم و خوشمزه شهرستان اهر و منطقه ارسباران است. اکثر مسافران اهر نان یتی‌قات را به خوبی می‌شناسند و این شیرینی خوشمزه را خریداری می‌کنند و آن را برای دوستان خود به عنوان سوغاتی هدیه می‌دهند.

نکته جالبی که در رابطه با این شیرینی خوشمزه وجود دارد این است که، شیرینی و نان یتی‌قات  اهری در سال 94 از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در فهرست آثار ملی ناملموس ایران به ثبت رسیده است.

خوراکی های اهر

میوه‌های تازه اهر

یکی دیگر از سوغاتی‌های خوشمزه شهرستان اهر، میوه‌های خاص این منطقه است. از جمله میو‌ه‌های باغات اهر می‌توان به گیلاس افیل، سیب قره قرمز و گردو اشاره کرد که هرکدام از این محصولات با توجه به آب‌و‌هوای فوق‌العاده اهر، طعم بی‌نظیری دارند.

میوه های اهر

خوراکی‌های مخصوص اهر

از دیگر خوراکی‌های خوشمزه اهر که می‌توان به عنوان سوغات تهیه کرد، عسل اهر است. عسل اهر در مراتع سرسبز تهیه می‌شود و همین امر باعث شده تا عسل اهر کیفیت بالای داشته باشد. همچینن  لبنیات اهر نیز بسیار در میان گردشگران شهرت دارد. شیرتازه، پنیر، سرشیر، کره و دوغ از مهم‌ترین فرآورده‌های دامی شهر اهر است که به دلیل طعم متفاوت آن می‌توان سوغات خوشمزه از شهر اهر باشد.

بازار صنایع دستی اهر

خاطرات را در صنایع‌دستی و سوغاتی اهر به یادگار بگذارید.

اهر یکی از شهرهای زیبا در استان آذربایجان شرقی است که به دلیل تنوع بالای فرهنگی از صنایع دستی متنوعی برخوردار می‌باشد. خوراکی‌های اهر نیز طعم به یادماندنی دارد که هر بار با چشیدن آن می‌توان روزهای زیبای اهر را به یاد آورد.

در سفرتان به اهر می‌توانید با خرید این سوغات و صنایع دستی، یادگاری برای خود به همراه داشته باشید.

 

 

4.8/5 - (5 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *