شهرها

معرفی الموت | تدافعی‌ترین منطقه کوهستانی ایران

نام الموت با رمز و رازهای زیادی گره خورده است. شخصیت‌های عجیبی چون «حسن صباح»، فیلم‌های سینمایی و رمان‌ها همگی به پیچیدگی این ناحیه افزوده‌اند. همین ویژگی‌ها است که سفر به الموت را خاص می‌کند. به غیر از این‌ها آب‌وهوای منطقه نیز مسافرت را لذت‌بخش‌تر می‌کند. خیلی‌ها عاشق برف‌بازی هستند و در شهرشان چنین فرصتی ندارند. همین طور برخی دیگر به دنبال نقطه‌ای معتدل و خنک در فصل تعطیلات می‌گردند. برای همه‌ی این افراد آغوش منطقه‌ی الموت باز است. چشم‌اندازهای بی‌نظیر و روستاهای دیدنی این ناحیه، فرصت گردشی فراموش‌ناشدنی را به شما می‌دهد. اگر با این مقدمه مشتاق آشنایی بیشتر با آن‌جا هستید، پس با معرفی الموت در وبلاگ اتاقک همراه باشید.

الموت کجاست؟

الموت کجاست

در شمال شرقی استان قزوین و در فاصله ۱۰۵ کیلومتری مرکز استان، منطقه‌ای به ‌نام الموت قرار دارد. این ناحیه از طرفی با استان‌های گیلان و مازندران و از دیگر سو با استان البرز همسایه است. همچنین قرارگیری آن‌جا در بین رشته کوه البرز به آن‌ طبیعتی سرد بخشیده است. درباره‌ی معنی نام الموت روایت‌های مختلفی وجود دارد. به نظر بعضی از لغت‌دانان این واژه از اله و آموت تشکیل شده است که معنای عقاب دست‌آموز را می‌دهد. تاریخ استفاده از این نام نیز به زمان حضور حسن صباح برمی‌گردد.

از نظر تقسیم‌بندی جغرافیایی این ناحیه از دو بخش الموت غربی و الموت شرقی تشکیل شده است. مرکز بخش شرقی شهر معلم‌کلایه و مرکز بخش غربی نیز، شهر رازمیان محسوب می‌شود. وجود روستاهای دیدنی و گردشگری، مهمان‌هایی از سایر نقط کشور و حتی خارج از ایران را به آن‌جا می‌کشاند.

جمعیت الموت طبق سرشماری سال ۱۳۹۵، از مرز ۳۴٬۰۰۰ نفر نیز می‌گذرد. بیشتر این مردم مشغول شغل‌های کشاورزی، دامپروری و پرورش زنبور عسل هستند. در نتیجه فرصت خرید سوغاتی‌هایی خوشمزه و سالم را نیز خواهید داشت.

آب‌ و هوای الموت

آب و هوای الموت

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

هرکسی که می‌داند الموت کجاست، از سرمای آن در فصل زمستان نیز باخبر است. زیرا این منطقه در کوهستان قرار دارد و دمای آن در این فصل عموما به زیر صفر درجه سانتی‌گراد می‌رسد. البته این اتفاق باعث می‌شود فرصت تفریح و برف‌بازی در کنار هم را داشته باشید. با عبور از زمستان و حیات مجدد طبیعت، سرتاسر این منطقه دوباره سرسبز می‌شود. این منظره‌ی زیبا و روح‌نواز در کنار هوایی معتدل، هرمسافری را شیفته‌ی خودش می‌کند. این هوای معتدل تا پایان فصل تابستان نیز ادامه خواهد داشت.

بهترین فصل سفر به الموت

بهترین فصل سفر به الموت

در ادامه معرفی الموت نوبت به یافتن بهترین زمان سفر به این منطقه می‌‌رسد. هرکسی توقع خودش را از سفر دارد. در نتیجه برای یک برنامه‌ریزی خوب نیاز به آگاهی از شرایط مقصد دارید. ابتدا قصدتان از سفر را مشخص کنید. اگر به دنبال بازدید از دریاچه الموت یا دژ لمبسر هستید، پس اصلا نباید زمستان به آن‌جا بروید. زیرا با وجود سرما و یخبندان فرصت تماشای این دیدنی‌ها را نخواهید داشت. برای این کار فصل بهار بهترین موقع است.

در صورتی که قصد تفرج و گردش در روستاها را دارید، اواخر فصل تابستان را انتخاب کنید. زیرا هم می‌توانید از گرمای هوای شهر خود دور باشید و هم فرصت خرید محصولات کشاورزی را خواهید داشت.

دیدنی‌های الموت

تا این جا با کلیت این منطقه آشنا شدیم. حالا نوبت به یک سفر مجازی کوتاه به جاهای دیدنی الموت می‌رسد. با ما همراه باشید تا از دیدنی‌های زیبایی الموت به شما بگوییم.

قلعه الموت

قلعه الموت

هنگامی که کسی می‌پرسد الموت کجاست، ناخودآگاه تصویر این قلعه در ذهن ما نقش می‌بندد. البته در حال حاضر بخش‌های زیادی از این جای دیدنی الموت تخریب شده است. با این حال هنوز هم می‌توانید عظمت این بنا را حس کنید.

دژ الموت پایگاه اسماعیلیان نزاری به رهبری حسن صباح بود. این قلعه ۲٬۱۶۳ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. مساحت آن نیز به بیش از ۲۰٬۰۰۰ متر مربع می‌رسد. پرتگاه‌های مرگبار اطراف این دژ باعث نفوذ‌ناپذیری آن می‌شد. البته یک راه ورودی برای آن از سمت شمال شرق قلعه وجود دارد. ناگفته نماند این دژ در نزدیکی روستای گازر خان قرار دارد.

پس از رسیدن به پایین قلعه الموت و عبور از دل روستا، نوبت خرید بلیت می‌رسد. حالا باید از پله‌های این قلعه بالا بروید. البته شیب‌ و تعداد زیاد این پله‌ها را نباید فراموش کنید. به همین دلیل نیاز به قدری آمادگی بدنی دارید.

هنگامی که به بالای کوه رسیدید، منظره‌ای چشم‌نواز را در اطراف خود می‌بینید. به‌ویژه در فصل پاییز سرخی برگ درختان تصویری فراموش‌نشدنی برای شما می‌سازد. درون قلعه نیز می‌توانید به گردش درون اتاق‌ها و بخش‌های مختلف بپردازید. همچنین برخی روستایی‌ها محصولات محلی خود را در آن‌جا عرضه می‌کنند.

دژ لمبسر

دژ لمبسر الموت

حیف است در معرفی الموت به قلعه این منطقه بپردازیم و حرفی از دژ لمبسر نزنیم. این دژ در سمت شمال شرق شهر رازمیان قرار دارد. جالب است بدانید قدمت این بنا به دوران ساسانیان می‌رسد. در دوران سلجوقیان این بنا مجددا مورد مرمت و استفاده قرار گرفت. پس از قلعه الموت، دژ لمسر دومین پایگاه مهم فرقه اسماعیلیه محسوب می‌شد.

این دژ دیوارهایی بسیار قطور و با ارتفاعی بیش از ۱۰ متر دارد. این ویژگی نیز سبب نفوذناپذیری آن توسط دشمن می‌گشت. حتی سازندگان سازوکاری را طراحی کرده بودند تا توانایی جمع‌آوری آب باران را داشته باشند. با این امکان افراد ساکن دژ می‌توانستند حتی در مقابل محاصره‌های طولانی نیز دوام بیاورند.

دریاچه الموت (اوان)

دریاچه الموت

این دریاچه با شهر قزوین ۷۵ کیلومتر فاصله دارد و در دامنه‌ی کوهستان خشچال واقع شده است. مساحت دریاچه اوان به بیش از ۷۰٬۰۰۰ متر مربع می‌رسد. این دریاچه از چشمه‌های زیرزمینی زیر بستر خود تغذیه می‌گردد. باید گفت عمق دریاچه الموت نزدیک به ۷ متر است. اگر فصل تابستان به دریاچه الموت سفر کنید فرصت تجربه‌ی ماهیگیری و قایق‌سواری را نیز خواهید داشت. همچنین در برخی مناطق آن نیز می‌توانید شنا کنید. از مهم‌ترین جانوران ساکن در دریاچه اوان می‌توان به مرغابی، قو و غاز اشاره کرد.

راه‌های دسترسی به الموت

دسترسی به الموت

برای رسیدن به الموت ابتدا باید خود را از طریق آزاد راه کرج- قزوین به نزدیکی معلم‌کلایه برسانید. در ۱۰ کیلومتری این شهر یک مسیر فرعی وجود دارد. اگر قصد بازدید از دریاچه‌ی الموت را دارید باید از طریق این جاده اقدام کنید. اما برای رسیدن به قلعه لازم است از معلم کلایه بگذرید. اندکی پس از عبور از این شهر، به دوراهی الموت-گرمارود می‌رسید. از طریق این جاده‌ی پرپیچ‌وخم و زیبا در نهایت به الموت خواهید رسید.

سوغات و صنایع الموت

سوغات الموت

همان‌طور که گفتیم شغل اصلی مردم این منطقه کشاورزی و دامپروری است. در نتیجه با سفر به این شهر، فرصت خرید سوغات و صنایع دستی الموت مانند محصولاتی چون پنیر محلی، عسل، آلبالو، گیلاس، گردو و فندق را خواهید داشت. همچنین برخی مردم هنرمند الموت جاجیم، گلیم و منسوجات محلی می‌کنند. با توجه به کوهستانی بودن الموت، اغلب صنایع دستی این منطقه با پشم گره خورده است. زیرا پشم بهترین عایق در برابر سرما و رطوبت محسوب می‌شود.

مراکز خرید الموت

به دلیل بکر ماندن منطقه، فروشگاه‌های مدرن و زنجیره‌ای این‌جا شعبه‌ای ندارند. با این حال فروشندگان محلی انواع محصولات را عرضه می‌کنند. پس با خیال راحت می‌توانید به خرید مایحتاج و سوغاتی بپردازید. همچنین در روستاهای الموت می‌توانید محصولات محلی مانند لبنیات را تهیه کنید.

غذاهای محلی الموت

غذاهای محلی الموت

هنگام معرفی الموت نمی‌شود از غذاهای خوشمزه این منطقه حرفی نزد. گل سر سبد آن‌ها نیز قیمه نثار است. مزه‌ی خوشمزه این غذا و سایر خوراکی‌ها فکر مصرف فست‌فود را از سرتان بیرون می‌کند. همچنین می‌توانید در سایر وعده‌ها شیرین پلو، یتیمچه، دیماج، اشکنه و آش دوغ را نوش جان کنید.

رستوران‌های الموت

برای میل این غذاهای خوشمزه نیاز به سفر به جای دوری نیست. در نزدیکی قلعه الموت چند رستوران و کافه موجودند که آماده‌ی پذیرایی از شما هستند. نام آن‌ها نیز عبارت است از:

  • رستوران باغ گلستان
  • رستوران گلستان داستان
  • رستوران محلی قلعه الموت
  • کافه دستکند

جاذبه های گردشگری الموت

اقامت در الموت

در این متن به معرفی الموت، آب‌وهوای منطقه، جاذبه‌های گردشگری، سوغات و صنایع دستی آن‌جا پرداختیم. شاید پس از آشنایی با این موارد قصد سفر به الموت را داشته باشید. یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ی هرمسافری نیز مسأله اقامت و اسکان است. با استفاده از سایت اتاقک دیگر نیازی به نگرانی نیست. از همان داخل خانه می‌توانید با چند کلیک ساده یک اقامتگاه مناسب در الموت پیدا کنید. حالا نوبت به بستن کوله‌بار سفر رسیده است. سفرتان خوش.

4/5 - (22 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *