جاهای دیدنی

جاهای دیدنی الموت | تاریخ و تمدن در دل طبیعت

دیدنی‌های الموت

برای اینکه پیوند میان تاریخ و طبیعت را به چشم ببینید، جاهای دیدنی الموت را برای گشت و گذار انتخاب کنید. در این منطقه‌ی قزوین، از قلعه‌های افسانه‌ای اسماعیلیان گرفته تا دریاچه، آبشار، چشمه و طبیعت بکر و سرسبز، سفری هیجان‌انگیز را برای‌تان ترتیب می‌دهند. طبیعت الموت در شمال شرقی قزوین قرار دارد و به دلیل همجواری با شهرهای شمالی کشور، بسیار سرسبز و زیبا است. امروز در این نوشتار از مجله گردشگری اتاقک می‌خواهیم دستتان را بگیریم و گشتی کوتاه در جاهای دیدنی الموت بزنیم. با ما همراه باشید

قلعه الموت

قلعه الموت دیدنی الموت

احتمالا تا اسم الموت به میان می‌آید، تصویر قلعه‌ای بلندبالا که دورتادور آن را طبیعتی سرسبز فرا گرفته است، در ذهنتان نقش می‌بندد. بله؛ قلعه الموت از مهم‌ترین جاهای دیدنی الموت به شمار می‌رود اما تنها جای دیدنی این منطقه نیست!

قلعه الموت در سال ۲۲۶ هجری قمری، دژی استوار برای اسماعیلیان بوده و مرکز فرمانروایی آن‌ها به حساب می‌آمده است. اگر به دیدن این قلعه افسانه‌ای بروید، سیستم پیچیده آبرسانی، انبارهای ذخیره آذوقه، کانال‌ها و پرتگاه‌های رعب‌آوری را در اطراف قلعه خواهید دید که هجوم هر بیگانه‌ای را به آن غیرممکن می‌کرده است. قلعه الموت در روستای گازرخان قرار دارد و از بالای آن می‌توانید دره‌های عمیق و طبیعت زیبا و سرسبز روستا را تماشا کنید. روستای گازرخان در ۹۵ کیلومتری شمال قزوین قرار دارد و اهالی آن اغلب باغ‌دار هستند. مهم‌ترین محصول باغات روستا نیز گیلاس است. از طرفی صنایع دستی، لبنیات و غذاهای محلی این روستا نیز بسیار موردتوجه گردشگران داخلی و خارجی قرار دارد. روستای گازرخان در بهار و تابستان میزبان هزاران گردشگری است که برای بازدید از قلعه الموت راهی این دیار می‌شوند.

روستای کامان

روستای کامان دیدنی الموت

یکی دیگر از جاهای دیدنی روستای الموت، روستای کامان در جاده قزوین به الموت است. روستایی کوهستانی و ییلاقی که بالکن خانه‌هایش چوبی هستند و با گلدان‌های شمعدانی تزئین شده‌اند. این روستا پر از باغ‌های گیلاس است و مردمان آن به جوال‌بافی، کرباس‌بافی و کشاورزی مشغول هستند. این روستا پیست اسکی نیز دارد و برای آن‌هایی که عاشق برف و کوهستان هستند، منطقه‌ای ایده‌آل به حساب می‌آید! برای رسیدن به این روستای زیبا باید وارد مسیر قزوین به بهرام‌آباد شوید و از آن‌جا با عبور از پارک راجین و روستای زرشک خودتان را به دوراهی کامان برسانید.

دریاچه اوان

دریاچه اوان دیدنی های الموت

دریاچه اوان از بهترین جاهای دیدنی الموت است. در اطراف این دریاچه پهناور اتراق کنید و از تماشای درختان انبوه گردو، فندق، چنار و تبریزی که دورتادور آن را احاطه‌ کرده‌اند، لذت ببرید. جالب است بدانید که هیچ رودی به این دریاچه نمی‌ریزد و چشمه‌های درون دریاچه سبب پرآب شدن آن شده‌اند! آب این دریاچه زمین‌های کشاورزی روستاهای اطراف را سیراب می‌کند و محلی برای تفریح و گردش مسافران پدید آورده است.

روستای مِرگ

روستای مرگ در منطقه‌ای بکر و پوشیده از گیاهان قرار دارد و مه سنگین همراه همیشگی آن است. این روستا همانند یک تابلوی نقاشی زیبا بهشت برین را تداعی می‌کند و آب و هوای پاک و مطبوع آن خستگی زندگی شهر را از تن‌تان به در خواهد کرد.

از ارتفاعات این روستا می‌توانید چشم‌اندازی بی‌نظیر از دره الموت و رودخانه‌ی پرآب شاهرود را تماشا کنید. در این روستا نیز قلعه‌های تاریخی متعددی وجود دارد و مثل دیگر روستاهای الموت پر از باغات میوه و درختان بید است. در فاصله پنج کیلومتری روستای مرگ چشمه‌ای زلال و جوشان از دل زمین می‌جوشد که گردشگران بسیاری را جذب این منطقه کرده است. از طرفی در ارتفاعات روستا انواع حیوانات مثل عقاب، شاهین، پلنگ و خرس زندگی می‌کنند.

در کوچه و پس کوچه‌های روستای مرگ قدم بزنید و از نسیم خنکی که همواره روح‌تان را نوازش می‌کند، لذت ببرید. این روستا یادآور بهشت ثانی در دل قزوین است!

غارهای الموت

غارهای الموت از دیدنی‌های الموت

حتما بازدید از یک غاری که روزگاری خانه انسان بوده است، جذاب خواهد بود. غار حاجت خانه یکی دیگر از جاهای دیدنی الموت است که در پنج کیلومتری روستای آکوجان قرار دارد. نقاشی‌های دیواری این غار نشان می‌دهند که در روزگاران گذشته محل زندگی انسان بوده است.

یکی دیگر از غارهای الموت که در پنج کیلومتری جنوب غربی روستای گشنه‌رود قرار دارد، غار ولی است. مورخان قدمت این غار را به ۲۵۰ میلیون سال قبل نسبت داده‌اند! این بنای تاریخی با یک تالار اصلی و چندین تالار فرعی ساخته شده است.

اما غارهای قدیمی الموت کم نیستند. غار سفیدآب نیز که در نزدیکی روستایی با همین نام قرار گرفته است، ۲۹۰ میلیون سال قدمت دارد! درون این غار چاه‌روها و دهلیزهای عمودی زیبا و هیجان‌انگیزی را خواهید دید.

روستای زناسوج

روستای زناسوج از دیدنی‌های الموت

اگر در اوج تابستان دلتان هوای بهار کرد به روستای زناسوج الموت بروید. جایی خوش آب و هوا که برای اقامتی چند روزه حرف ندارد. در این روستا درخت کهنسال گردویی وجود دارد که عمری ۲۰۰ تا ۲۵۰ ساله دارد. این درخت کهنسال در فهرست آثار ملی طبیعی کشور به ثبت رسیده و از سلامتی کامل برخوردار است. درختان دیگری مثل چنار کهنسال در روستای نارنده، چنار کهنسال روستای پروان، مجموعه چنارهای روستای هفت چنار در الموت غربی نیز در فهرست آثار طبیعی ایران جای گرفته‌اند. همچنین از میان اقامتگاه‌های الموت در سایت اتاقک می‌توانید یک خانه متناسب با بودجه و سلیقه خود رزرو کنید تا در هنگام رسیدن به مقصد فقط به گشت و گذار بپردازید و دغدغه جا نداشته باشید.

چشمه‌های الموت

چشمه‌های الموت

در منطقه کوهستانی الموت چیزی که زیاد پیدا می‌شود، چشمه است. یکی از این چشمه‌ها با نام سرچشمه نینه رود شناخته می‌شود که از دل صخره‌های شمال روستای ویار می‌جوشد و در الموت جاری می‌شود. سرچشمه خاررود نیز از به هم پیوستن چشمه‌های جوشان و زلال روستای رشکین تشکیل می‌شود و بسیار چشم‌نواز و پرآب است. چشمه‌سارهای جوشان این منطقه از بهترین جاهای دیدنی الموت قزوین به شمار می‌روند که در سفر به این دیار نباید از آن‌ها غافل شوید!

 

4.8/5 - (137 امتیاز)

اتاقک

نازنین زارع

صنایع خوندم، چون قرار بود مهندس بشم. اما غرق شدن تو دنیای ادبیات باعث شد از کارخونه و خط تولید دل بِکنم و سر از نوشتن دربیارم. نوشتن از تجربیات سفر، گردش و اقامت از جذاب‌ترین کارهاییه که آدم می‌تونه انجام بده. مارگریت دوراس راست گفته که نوشتن هم‌ردیف آواز خوندنه. همونقدر موزونه و آدم رو غرق در رویای بی‌انتها می‌کنه!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *