تجربه سفرجاهای دیدنیدریاچه‌ها

معرفی دریاچه ملاط لنگرود | دریاچه‌ای بکر و خیره‌کننده

اسم لنگرود که میاید ذهنمان راهی گیلان می‌شود. راهی اروپایی‌ترین استان ایران که سال‌هاست دروازه ورود به آن سوی آب‌هاست. لنگرود را همه به بازار ماهی‌فروشانش می‌شناسند. از شهرستان لنگرود که فاصله بگیریم و به سمت ملاط برویم، عطر چای و مرکبات مجنونمان می‌کند. جایی که مشرف به لیلا کوه است و نامش بارها در کتاب‌های تاریخی آمده است. حالا که مجنون شده‌ایم دلمان یک جای بکر می‌خواهد، جایی مثل دریاچه ملاط لنگرود.

 اگر با شنیدن اسم گیلان و بعد مترادف شدندش با نام یک دریاچه در حوالی لنگرود وسوسه شده‌اید که درباره این دریاچه بیشتر بدانید، پس بیایید که این بار می‌خواهیم به یک دریاچه برویم، در سکوتش غرق شویم و آسمان و ابرها را در آغوش بگیریم.

دریاچه ملاط لنگرود کجاست؟

دریاچه زیبای ملاط لنگرود در شهرستان لنگرود گیلان قرار دارد.
دریاچه ملاط لنگرود در شهر کومله شهرستان لنگرود جا خوش کرده است. – عکاس: prestigio ahmad

اگر من به شما بگویم بازار تجریش یا بگویم سی‌وسه‌پل، خب خودتان متوجه می‌شوید که دارم از چه شهرهایی حرف می‌زنم. پس وقتی می‌گویم دریاچه ملاط لنگرود خودتان بهتر از من متوجه می‌شوید این دریاچه در لنگرود است؛ اما باید بگویم دریاچه ملاط در خود شهرستان لنگرود نیست، بلکه در شهر کومله یکی از 5 شهر شهرستان لنگرود قرار دارد.

البته شاید نام روستای ملاط که  خیلی‌ها  آن را به خاطر اسرار سنگ معروفش می‌شناسند، به گوشتان خورده باشد. اگر داستانش را نمی‌دانید باید بگویم گویا در ملاط سنگی وجود داشته است که اگر کسی آبی روی آن می‌ریخته و بعدازآن آب می‌نوشیده تا یک سال از هر بلا و مریضی دور بوده است. متأسفانه این سنگ یک بار دزدیده شد، بعد دوباره برگردانده شد و حالا دوباره معلوم نیست کجاست؟ کاش افسانه‌های این سنگ درست بود و زمان همه‌گیری کرونا همه ما به ملاط می‌رفتیم و تا یک سال خودمان را واکسینه می‌کردیم!

دریاچه ملاط دریاچه‌ای زیبا و چشم‌نواز است که 3 برکه آن را ساخته‌اند. بزرگ‌ترین برکه که ریش‌سفیدی کرده و این 3 برکه را به وصال هم رسانده است هم 1 کیلومتر طول و 400 متر عرض دارد.

از این افسانه‌ها و شایعه‌ها که بگذریم، برای رسیدن به این دریاچه باید راهی شمال غرب ایران و استان گیلان شویم. در بخش‌های بعدی مسیر دسترسی به دریاچه را به شما می‌گویم.

اگر دوست داشتید مقاله لنگرود کجاست را هم بخوانید.

آب‌ و هوای دریاچه ملاط لنگرود

آب‌و‌هوای زیبای دریاچه ملاط لنگرود در غروب خورشید
بررسی آب‌و‌هوای دریاچه ملاط لنگرود – عکاس: حامد عزیزی

به‌طورکلی آب‌وهوای این دریاچه شبیه آب‌و‌هوای شهر کومله از توابع شهرستان لنگرود است. شهرستانی که اوایل بهار آب و هوایی مطبوع دارد و از اواخر بهار تا اواخر تابستان هوایش گرم و شرجی است. پاییزش هزار رنگ و بارانی است و زمستان‌هایی سرد ولی نه به‌اندازه مناطق کوهستانی، سرد دارد. پس اگر بخواهم مثل معلم‌های مدرسه یا استادهای دانشگاه نتیجه بگیرم، آب‌وهوای دریاچه ملاط لنگرود در بهار دل‌چسب، در تابستان مرطوب و شرجی، در پاییز دل‌نشین و در زمستان‌ها سرد است.

مسیر دسترسی به دریاچه ملاط لنگرود

بررسی مسیرهای دسترسی به دریاچه ملاط لنگرود
بهترین مسیر دسترسی به دریاچه ملاط لنگرود چیست؟ – عکاس: مهدی رجبی

این دریاچه در یکی از زیباترین شهرهای لنگرود یعنی شهر کومله قرار دارد. بهترین مسیر دسترسی به دریاچه مسیرهای زیر است:

  • اگر نمی‌خواهید به‌هیچ‌وجه قید جاده چالوس را بزنید، پس از جاده چالوس راه رامسر و بعد لنگرود را در پیش بگیرید. فاصله رامسر تا لنگرود حدود 50 کیلومتر است و از لنگرود تا ملاط هم فقط 4 کیلومتر راه است.
  • فاصله لنگرود تا رشت حدود 60 کیلومتر است. پس اگر برنامه سفر به رشت دارید و می‌خواهید یک روز را برای جاهای دیدنی لنگرود و دریاچه ملاط لنگرود کنار بگذارید، از آزادراه قزوین-رشت بروید. در رشت به سمت شرق مسیرتان را ادامه دهید تا بعد از پشت سر گذاشتن کوچصفهان، آستانه اشرفیه و لاهیجان به میدان شهر برسید. حالا با توجه به تابلوهای راهنما مسیر لیلا کوه را در پیش بگیرید تا به لنگرود و ازآنجا به کومله و بعد دریاچه ملاط لنگرود برسید.
اجاره ویلا رشت با کیفیت تضمینی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

بهترین زمان سفر به دریاچه ملاط لنگرود

دریاچه ملاط لنگرود در همه فصل‌ها زیبایی‌های خاص خودش را دارد.
بهترین زمان سفر به دریاچه ملاط لنگرود اوایل بهار و اوایل پاییز است. – عکاس: مرتضی یوسفی

اگر برای شما بهترین زمان سفر با بهترین آب‌وهوا تعریف می‌شود، پس بهتر است برای سفر به این دریاچه اوایل بهار و اوایل پاییز را انتخاب کنید؛ اما ممکن است به خاطر مشغله‌های کاری یا درسی خودتان یا فرزندانتان، بهترین زمان سفر به دریاچه برای شما تابستان باشد. در این حالت باید کمی گرمای هوا را به تن بخرید ولی در عوض در فهرست تجربه‌های سفرتان، دریاچه ملاط لنگرود به‌عنوان یک جای بکر و خاص حسابی می‌درخشد. اگر هم با سرما مشکلی ندارید و تجهیزات لازم برای سفرهای زمستانی ازجمله خودروی ایمن و مطمئن را دارید، پس در زمستان راهی دریاچه ملاط لنگرود شوید.

برای اجاره ویلا شمال می‌‎توانید به سایت اتاقک مراجعه کنید.

جاهای تفریحی نزدیک به دریاچه ملاط لنگرود

دریاچه ملاط لنگرود از آن دریاچه‌هایی است که نباید به جثه‌اش نگاه کرد، چراکه مصداق ضرب‌المثل «فلفل نبین چه ریزه، بشکن ببین چه تیزه» است. در حوالی این دریاچه می‌توانید از طبیعت‌گردی و تماشای دریاچه لذت ببرید. اگر هم دلتان خواست و برنامه سفر اجازه داد تا از جاهای تفریحی نزدیک به دریاچه دیدن کنید، پس فهرست زیر را به خاطر داشته باشید:

بام کومله

بام کومله نزدیک‌ترین جای تفریحی به دریاچه ملاط است. در واقع شما برای بازدید از دریاچه ملاط باید به بام کومله که به قله نگین سبز معروف است بروید. در بام کومله چشم‌اندازهای بی‌نظیری در انتظار شماست و می‌توانید از امکانات رفاهی و تفریحی مثل رستوران و … هم استفاده کنید.

آدرس بام کومله: گیلان، شهرستان لنگرود، شهر کومله، بام کومله

روستای لیسه رود

روستای زیبای لیسه رود در جوار دریاچه ملاط لنگرود
تا این دریاچه زیبا برویم و از روستای لیسه رود دیدن نکنیم؟ – عکاس: سعید مرادی

حالا که برای تماشای این دریاچه زیبا راه جنوب این شهرستان را در پیش گرفته‌اید، فرصت خوبی است تا از روستای لیسه رود هم دیدن کنید. روستای لیسه رود یکی از مراکز کشت چای و مرکبات است. در گشت‌وگذار در روستای لیسه رود می‌توانید از مردم محلی چای و مرکبات بخرید. چای و مرکباتی که مشابه عطروطعمش را جای دیگری پیدا نخواهید کرد.

آدرس روستای لیسه رود: گیلان، شهرستان لنگرود، جنوب لنگرود، روستای لیسه رود

لیلا کوه

لیلا کوه زیبا، یکی از جاهای تفریحی نزدیک به دریاچه ملاط لنگرود
مگر می‌شود به دریاچه ملاط لنگرود رفت و سری به لیلا کوه نزد؟ – عکاس: مانی نمکچیان

لنگرود است و لیلا کوهش! پس نمی‌شود سری به دریاچه ملاط لنگرود زد و به تماشای لیلا کوه نرفت. لیلا کوه یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی لنگرود و حتی گیلان است. از این کوه زیبا می‌توانید چشم‌انداز زیبایی به شهر داشته باشید و خاطرات سفر به این دریاچه را تکمیل کنید.

آدرس لیلا کوه: گیلان، شهرستان لنگرود، جنوب غربی شهر لنگرود، لیلا کوه

پل خشتی منجم‌باشی

قدمت پل خشتی منجم باشی به دوران صفویه می‌رسد.
عشاق تاریخ باید از پل منجم باشی دیدن کنند. – عکاس: علیرضا جواهری

همان‌طور که در بخش‌های قبل گفتم فاصله ملاط تا لنگرود حدود 4 کیلومتر است. پس شما می‌توانید قبل یا بعد از سر زدن به دریاچه، از جاهای دیدنی لنگرود هم دیدن کنید. اگر از عشاق تاریخ هستید پس در سفر به گیلان و لنگرود، به تماشای پل خشتی منجم‌باشی هم بروید. پل خشتی منجم‌باشی در زمان صفویان متولد شد و دلیل اصلی جذابیت آن در این است که رودخانه لنگرود با سرچشمه سفیدرود از زیر این پل می‌گذرد.

آدرس پل خشتی منجم‌باشی: گیلان، لنگرود، راه قدیمی لاهیجان به لنگرود، پل خشتی منجم‌باشی

ساحل چمخاله

فاصله ساحل چمخاله تا دریاچه ملاط کمتر از آن چیزی است که فکر می‌کنید!
یک شمال است و ساحلش! – عکاس: محمد شولاعی

فاصله کم دریاچه ملاط لنگرود با شهرستان لنگرود باعث شده است که خیلی از مسافران به این شهرستان، قبل یا بعد از بازدید از دریاچه، سری به فامیل بزرگ دریاچه یعنی دریاچه خزر هم بزنند. فاصله این دریاچه با سواحل خزر زیاد نیست و می‌توانید به‌راحتی به ملاقات بزرگ فامیل هم بروید. برای این کار پیشنهاد می‌کنم به یکی از معروف‌ترین سواحل گیلان یعنی ساحل چمخاله بروید که لقب بهترین ساحل گیلان را در سال 1390 از آن خود کرد. البته برای رفتن به ساحل چمخاله باید در جهت مخالف قطب‌نما حرکت کنید و به‌جای این‌که مثل دریاچه ملاط راهی جنوب لنگرود شوید، به سمت شمال لنگرود برانید.

آدرس ساحل چمخاله: گیلان، شهرستان لنگرود، شهر چاف و چمخاله، ساحل چمخاله

روستای بلوردکان

روستای زیبای بلوردکان در نزدیکی دریاچه ملاط لنگرود
در حوالی دریاچه ملاط از روستای بلوردکان غافل نشوید. – عکاس: محسن مبرمی

روستای بلوردکان یکی دیگر از جاهای تفریحی نزدیک به این دریاچه است که توصیه می‌کنم حتماً از آن دیدن کنید. این روستای زیبا که در دلش کاروانسرا، پارک جنگلی، آبشار و دشت‌های زیبا دارد در شهرستان لنگرود و جنوب غربی املش واقع شده است.

آدرس روستای بلوردکان: گیلان، شهرستان لنگرود، 12 کیلومتری جنوب غربی شهر املش، روستای بلوردکان

تالاب کیاکلایه

تالاب زیبای کلاکلایه در حوالی دریاچه ملاط لنگرود
رقابت تنگاتنگ تالاب کیاکلایه با تالاب انزلی – عکاس: omid M

تالاب‌ها یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی هستند که حتی روز جهانی مخصوص به خودشان را هم دارند و تالاب کیاکلایه در لنگرود هم یکی از چشم‌نوازترین تالاب‌های گیلان است. اگر در این فهرست تصمیم گرفتید راهی املش در لنگرود شوید، پس حتماً از تالاب کیاکلایه هم دیدن کنید. این تالاب که منبع تأمین آب کشاورزان است در زیبایی چیزی کم از تالاب انزلی ندارد.

آدرس تالاب کیاکلایه: گیلان، شهرستان لنگرود، شرق شهر املش، تالاب کیاکلایه

فعالیت‌هایی که می‌توان در دریاچه ملاط لنگرود انجام داد

چه فعالیت‌هایی را می‌توان در دریاچه ملاط لنگرود انجام داد؟
بررسی فعالیت‌ها و تفریحات در دریاچه ملاط – عکاس: prestigio ahmaf

سفر کردن خودش یک فعالیت است. فعالیتی که زندگی را از دور یکنواختی آن خارج می‌کند. از همان زمان که زمان سفر را مشخص می‌کنیم و چمدان را می‌بندیم، سفر و فعالیت ما شروع می‌شود. دریاچه ملاط لنگرود دریاچه‌ای بکر است که امکانات رفاهی زیادی ندارد ولی تجربه فعالیت‌های زیر در جوار دریاچه ملاط لنگرود، لذتی خاص دارد:

  • عکاسی
  • کمپینگ
  • پیک‌نیک
  • قدم زدن و طبیعت‌گردی

اقامت در نزدیک دریاچه ملاط لنگرود

به چه روش‌هایی می‌توان در نزدیکی دریاچه ملاط لنگرود اقامت داشت؟
بررسی روش‌های اقامت در نزدیکی دریاچه ملاط – عکاس: عادل عادلی

فاصله ملاط تا لنگرود حدود 4 کیلومتر است. به همین خاطر بسیاری از مسافران به گیلان و لنگرود، برنامه بازدید از دریاچه ملاط لنگرود را به چشم یک بازدید نیم روزی نگاه می‌کنند. اگر وسایل کمپینگ دارید و اهل این مدل اقامت هستید، می‌توانید در اطراف دریاچه کمپ کنید، ولی پیشنهاد من این است که به یک خانه روستایی بروید. جایی که شکل زندگی روستایی در لنگرود را تجربه می‌کنید و کمی از حالت معمولی زندگی خودتان خارج می‌شوید. بهترین و راحت‌ترین کار هم اجاره خانه روستایی و سوئیت در لنگرود است.

نکاتی که لازم است قبل از سفر به دریاچه ملاط لنگرود بدانید

  • موقع بازدید از جاهای بکر مثل دریاچه ملاط، حواستان خیلی بیشتر از قبل به محیط‌زیست باشد.
  • یک کیسه‌زباله همراه داشته باشید تا بتوانید بعد از بازدید از دریاچه، مثل یک مهمان مبادی‌آداب همه وسایل و زباله‌هایتان را جمع کنید.
  • اگر با خودروی شخصی می‌روید، از سلامت خودرو مطمئن باشید.
  • دریاچه ملاط امکانات رفاهی ندارد، پس خوراکی و لوازمی را که نیاز دارید در لنگرود بخرید.
  • مدارک شناسایی و پول نقد را فراموش نکنید.
  • در فصل گرما کرم ضد آفتاب و پماد دفع حشرات همراه داشته باشید.

سخن آخر

در این مقاله راهی گیلان، شهر باران شدیم. در گیلان به شهر کومله در شهرستان لنگرود رفتیم، شهرستانی که یکی از پربارش‌ترین شهرستان‌های این استان است. بعد تصمیم گرفتیم کمی به روحیه کنجکاو خودمان بها بدهیم و از دریاچه ملاط لنگرود دیدن کنیم. دریاچه‌ای که از 3 برکه تشکیل شده است و فاصله کمی با دریا دارد. برای اجاره اقامتگاه هم نگران نبودیم، چون مثل همه سفرهای قبلی به شمال و جنوب ایران به اتاقک رفتیم. نام لنگرود را در نوار جست‌وجو وارد کردیم و با اجاره ویلا و سوئیت از اتاقک خیالمان را بابت اجاره ویلا راحت کردیم.

سؤالات متداول درباره دریاچه ملاط لنگرود

دریاچه ملاط لنگرود کجاست؟

دریاچه ملاط لنگرود در روستای لنگرود در فاصله 4 کیلومتری با لنگرود قرار دارد.

دریاچه ملاط یا ملات لنگرود، کدام درست است؟

در تقسیمات جغرافیایی و لغت‌نامه فارسی نام درست این روستای زیبا در لنگرود، ملاط است.

جاده ملاط لنگرود چه شکلی است؟

جاده ملاط لنگرود یکی از جاده‌های سرسبز شمالی است که موقع گذر از آن عطر چای و مرکبت مدهوشتان می‌کند.

جاهای تفریحی نزدیک به دریاچه ملاط لنگرود کدامند؟

لیلا کوه، تالاب کیاکلایه، روستای بلوردکان، پل خشتی منجم‌باشی و ... از معروف‌ترین جاهای تفریحی نزدیک به دریاچه ملاط لنگرود است.

3.3/5 - (9 امتیاز)

اتاقک

مینا افجه

همیشه عاشق تعریف‌کردن خاطراتم بودم، مخصوصا بعد از اینکه از سفر میومدم. جزئیات خونه‌های‌تاریخی، حرکت نور لابلای درخت‌ها یا صدای دریا رو طوری تعریف میکردم که دوستام می‌گفتن انگار خودشون اونجا بودن. همین استعداد، جرقه علاقه به نوشتن رو در من زد. تا جایی‌که دیگه نوشتن رو به حرف زدن ترجیح دادم و حالا در اتاقک این تجربه‌ها رو با شما به اشتراک میذارم.

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. سلام
    متاسفانه خیلی از زیبایی این دریاچه بدلیل کلاه برداری در زمان لايروبي از دست رفته
    همچنین یکی با خیانت یک هتل بیش از ده طبقه در نزدیکی است احداث کرده!، با کدام مجوز نمی دانم و تعجب م از این است که شما عکسی ازش نگذاشته اید!

    1. شما مردم عزیز گیلان نباید اجازه بدید این طبیعت زیبا رو ازتون بگیرن با این کلاه برداری ها. تجمع کنید لطفا.

  2. من خودم شمالی هستم شمال هم داره نابودمیشه اینهایی هم که نوشتیم فقط یه مشت تعریف الکیه خودتونم میدونین چنین چیزی نیست گیلان دریا ودریاچه وجنگلش شده زباله دان زباله همه جاروگرفته.مسوالان استان خیلی بی وجودن حتی نتونستن یه زباله سوز یه تصفیه کننده آب بیارن هیچی ازشمال نمونده همونجوری که ازاصفهان وشیراز نمونده نیخین ببینین دوروبرپارک فجر که نزدیک هنین به اصطلاح دریاچه هست زباله های ریخته شده وخیل کلاغها رو میتوتین ببینید.جنگل پومسی که سمت اطاقور سراوان لوشان دوربر همین دریاچه که دهیاریها لطف کردن باماشین زباله ریختن متاسفانه

  3. باسلام وادب آیا خط فکری جدیدی است یا اینکه بنده اسم شهر کومله رو ندیدم اون عکس متعلق به استخر کومله است روستا ملاط هم جزوه شهر کومله هست آنچه در اینجا دیده میشه جالبه اینکه نوشته شده جاهای گردشگری اطراف دریاچه ملاط خیلی جالبه این خط فکری ، خواهشمندم اصلاح بفرمایید با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *