شهرها

رزن کجاست؟ | شهری خنک و کوهستانی با مردمانی خونگرم

اگر قرار باشد یک شهر را توصیف کنید، چگونه آن را توصیف می‌کنید؟ با آب‌وهوا و فرهنگش؟! یا با خلق‌وخوی مردم و مهمان‌نوازیشان؟ یا با مراکز خرید و جاهای دیدنی‌اش؟! هر شهر و دیاری ویژگی‌ها و خصوصیات خاص خود را داراست که نمی‌توان به راحتی از آن چشم‌پوشی کرد. شهر رزن نیز از این قاعده مستثنی نیست و بدون شک اگر به این شهر سفر کنید، شیفته مردمان خون‌گرم و مهمان‌نوازش خواهید شد.

شهر رزن مرکز شهرستان رزن و از شهرهای شمال استان همدان است. قرار است در این مطلب از اتاقک به شهر رزن سفر کنیم، درباره آب‌وهوا، بهترین زمان، جاهای دیدنی و غیره صحبت کنیم. خلاصه این که قرار است از سیر تا پیاز این شهر را برایتان شرح دهیم. از این رو، اگر می‌خواهید بدانید رزن چجور جایی است همسفر ما تا آخر این مطلب باشید.

تاریخچه شهر رزن

تاریخچه شهر رزن
رزن، از بزرگ‌ترین شهرستان‌های استان همدان است – عکاس: esmaeil karamloo

بیایید شرح و توصیفات را کنار بگذاریم و از تاریخچه این شهر زیبا بیشتر بدانیم. شهر رزن در بخش مرکزی واقع شده است و اگر بخواهیم دقیق‌تر برایتان بگوییم این شهر از شمال و شمال شرقی به استان قزوین، از جنوب به شهرستان فامنین، از شرق به استان مرکزی و از غرب به شهرستان کبودرآهنگ منتهی می‌شود. ارتفاع آن از سطح دریا 2799 متر و مساحت کلی آن 2729 کیلومترمربع است. از این رو، بزرگ‌ترین شهرستان این استان به شمار می‌رود.

در مورد نام‌گذاری این شهر داستان‌های مختلفی گفته شده است که بدون شک اشاره به آن خالی از لطف نخواهد بود. بعضی از مردم می‌گویند که به علت وجود باغ‌های انگور در این شهر (رز) این منطقه به رزان شناخته شده است که بعد از گذشت زمان و به مرور به رزن تغییر یافته است. با این حال، برخی دیگر می‌گویند این شهر بر سر شهرهای همدان، اصفهان، قزوین و زنجان بنا نهاده شده است. در ساخت اولیه، این شهر شبیه به کاروان‌سرا بوده است و مردم برای استراحت به این مکان مراجعه می‌کردند و بعدها رایزن به رزن تغییر یافته است. با این حال، اگر رایزن یا رزان به گوشتان خورد از شنیدن آن تعجب نکنید.

فرهنگ و آداب‌ورسوم شهر رزن

حال که فهمیدید رزن کجاست، بیایید آداب‌ورسوم این شهر را با مراسمات و جشن‌های آنان آغاز کنیم. هر شهر و دیاری فرهنگ و آداب‌ورسوم خاص خود را داراست که شهر رزن از این قاعده مستثنی نیست. آیین‌ها و مراسمات مختلفی که در این شهر برگزار می‌شود نشان از قدمت طولانی شهر رزن دارد. یکی از مراسماتی که در این شهر صورت می‌گیرد، جشن حنا است. در مراسم حنا بندان همسایگان داماد، او را به حمام می‌برند.

بعد از استحمام با شوروشوق، ساز و دهل داماد را به منزل هدایت می‌کنند. سپس خواهر داماد با رقص و پایکوبی لباس‌های داماد را پیش‌کش می‌کند. بعد از آن یکی از بزرگان فامیل به همراه سلدوش و ساقدوش لباس‌ها را به تن داماد می‌کنند و با دادن شاباش برایش آرزوی سعادت و خوشبختی می‌کنند. بعد از صرف شام مهمانی تا بامداد ادامه پیدا می‌کند. در نهایت، داماد به منزل عروس رفته و در دستش حنا می‌گذارد. حیرت‌انگیز است، نه؟!

جدا از فرهنگ و رسوم، مردم این شهر به زبان ترکی آذربایجانی سخن می‌گویند و زبان فارسی نیز در بین مردم این شهر رایج است.

روستاهای شهر رزن

جاذبه‌های طبیعی و گردشگری شهر رزن در جای‌جای آن پراکنده شده است. روستاهای این شهر در میان گردشگران و توریستان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. پیشنهاد می‌کنیم به هنگام سفر به این دیار حتما از روستاهای بکر و دیدنی آن نیز دیدن کنید. با دیدن و گذر از این روستاها مسخ زیبایی‌های آن‌ها خواهید شد. در ادامه برخی از روستاهای زیبا را برایتان معرفی کرده‌ایم.

  • گونلو
  • بابانظر
  • کاج
  • سلطان آباد
  • شاهنجرین
  • وفس
  • خورونده
  • آب باریک
  • مادآباد
  • سیران

اقتصاد شهر رزن

پایه اصلی اقتصاد شهر رزن کشاورزی و دامداری است. به علت آب‌وهوای خنک و سرد این منطقه و بارش فراوان مناطق مختلفی برای کشاورزی مناسب هستند. از جمله محصولات کشاورزی این دیار شامل سیب‌زمینی، گندم، جو، رازیانه، یونجه، دانه روغنی و غیره هستند. از این رو، سهم قابل توجهی از تولیدات را برعهده دارد. از این موارد که بگذریم شهر رزن دارای باغ‌های بزرگ و پر از میوه است. از محصولات این شهر می‌توان به انواع میوه از قبیل سیب، گردو، انگور و غیره اشاره کرد.

آب‌وهوای شهر رزن

آب‌وهوای شهر رزن
آب‌وهوای این منطقه سرد و کوهستانی است – عکاس: سعید کریمی

همه چیز این شهر یک طرف، آب‌وهوای آن هم یک طرف دیگر! اگر شیفته هوای خنک و سرد هستید و دوست دارید لذت خنکی هوا را روی سطح پوستتان حس کنید حتما سفر به رزن را در لیست خود جای دهید. این شهر نسبت به دیگر شهرهای استان همدان سردسیر است. اگر بخواهیم از لحاظ شرایط آب‌وهوایی این شهر را برایتان توصیف کنیم باید بگوییم که در رده شهرستان‌های سرد و کوهستانی قرار می‌گیرد.

همچنین در تابستان آب‌وهوای این منطقه نسبتا معتدل است. اگر به جز فصل تابستان به این شهر رفتید حتما لباس‌های گرم به همراه داشته باشید.

بهترین زمان سفر به شهر رزن

از آنجایی که رزن در منطقه سرد و کوهستانی قرار دارد بهترین زمان سفر به این منطقه فصل تابستان است. در فصل تابستان می‌توانید از خنکی هوا لذت ببرید و آخر هفته‌های دلنشینی به همراه دوستان و خانواده خود سپری کنید. با شروع فصل پاییز و دور شدن از گرمای تابستان هوای این منطقه رو به سردی می‌رود. از این رو، فصل پاییز و زمستان چندان فرصت مناسبی برای گشت‌وگذار به رزن نیست. اما اگر شما عاشق و شیفته هوای برفی و سرد هستید می‌توانید با تجهیزات کامل و لازم راهی این شهر شوید.

جاهای دیدنی شهر رزن

هر منطقه‌ای جاذبه‌های گردشگری و دیدنی فراوانی دارد. در شهر رزن نیز نظاره‌گر جاذبه‌های زیبا و دیدنی خواهید بود. به هنگام سفر به این شهر حتما از جاهای دیدنی رزن بازدید کنید. به عبارتی دیگر، با یک تیر دو نشان خواهید زد. در ادامه به معرفی تک‌تک این جاذبه‌ها خواهیم پرداخت:

روستای سلطان آباد

در شهر رزن روستایی کوچک و زیبا جا خوش کرده است. این روستا با مردمی خونگرم، مهربان و مهمان‌نواز انتظار شما را می‌کشد. شغل اهالی روستای سلطان آباد دامداری و کشاورزی است. با ورود به این روستا و دیدن زمین‌های کشاورزی سرسبز، خرم و میوه‌های پربار و فراوان پی به این امر خواهید برد. می‌توانید هنگام بازدید از این روستا، میوه‌های طبیعی و ارگانیک را از اهالی این روستا خریداری کنید.

امام زاده هود

امام زاده هود
نمایی از امام زاده هود – عکس از سایت: ویکی پدیا

اگر دلتان می‌خواهد هنگام سفر، زیارتی هم داشته باشید به امام زاده هود یک سری بزنید. این امام زاده در 3 کیلومتری رزن و در روستای ینگه واقع شده است. با دیدن این امام زاده بدون شک نگاهتان به گنبد نیم دایره‌ای شکل آن خواهد افتاد. برای ساخت این امام زاده از مصالحی همچون گچ، خشت، آجر و سنگ استفاده شده است. به علاوه، این جاذبه دیدنی در سال 1327 در آثار ملی ایران ثبت شده است.

آدرس امام زاده هود: همدان، 3 کیلومتری رزن، روستای ینگه، امام زاده هود

امام زاده اظهربن علی

امام زاده اظهربن علی
زمان ساخت امام زاده اظهر بن علی به دوران مغول بازمی‌گردد – عکس از سایت: ویکی پدیا

یکی دیگر از مکان‌های مذهبی و گردشگری رزن، امام زاده اظهر بن علی است. زمان ساخت این بقعه به دوران ایلخانی بازمی‌گردد و گنبد آن به شکل مخروطی است. گفتنی است که بقعه اظهر بن علی حدود 20 متر ارتفاع دارد. البته 8 متر آن مربوط به ساختمان امام زاده و 12 متر آن مربوط به گنبد آن است. اگر با دقت به عکس این امام زاده نگاهی بیندازید متوجه خواهید شد که دیواره‌های چندضلعی آن به زیبایی و چشمگیری این بقعه افزوده است.

آدرس امام زاده اظهر بن علی: همدان، رزن، امام زاده اظهر بن علی

منطقه زیبا و گردشگری بقراطی

منطقه بقراطی
منطقه بقراطی دارای پوشش گیاهی و جانوری زیادی است.

از دیگر جاهای دیدنی شهر رزن می‌توان به منطقه بقراطی اشاره کرد. برای دسترسی به این منطقه باید راهی روستای بابانظر شوید. همچنین فاصله این منطقه تا شهر رزن حدود 50 کیلومتر است. اگر نام بوقاطی به گوشتان خورد تعجب نکنید چرا که در بین اهالی این منطقه این نام رایج است. بقراطی پوشش گیاهی و جانوری متنوعی دارد و زیستگاه پرندگان و حیوانات گوناگونی چون کبک، باقرقره، گرگ، شغال، خرگوش، کفتار و غیره است. به علاوه، در این دیار یک سد خاکی وجود دارد که آب آن از ذوب شدن برف‌ها تامین می‌شود.

آدرس منطقه گردشگری بقراطی: همدان، 50 کیلومتری رزن، روستای بابانظر، منطقه گردشگری بقراطی (بوقاطی)

حمام نظام آباد رزن

حمام نظام آباد رزن
حمام نظام آباد در روستای نظام آباد واقع شده است – عکاس: Mahmoud Sh.d

حمام نظام آباد در 10 کیلومتری شهر رزن و در روستایی به همین نام واقع شده است. مساحت کل این حمام حدود  500 مترمربع است و با ورود به حمام شاهد چهار ستون اصلی از جنس ساروج خواهید بود. برای ساخت این حمام از مصالح مختلفی چون آجر، گل، سیمان و خشت استفاده شده است. در حال حاضر این حمام به عنوان یک حمام عمومی مورد استفاده عموم واقع شده است و آخرین بازسازی آن به سال 1386 بازمی‌گردد.

آدرس حمام نظام آباد: همدان، 10 کیلومتری رزن، روستای نظام آباد، حمام نظام آباد

مسجد درجزین رزن

مسجد درجزین رزن
نمای داخلی مسجد درجزین

مسجد درجزین در 5 کیلومتری شهر رزن و در روستای درجزین واقع شده است. نام مسجد برگرفته از روستایی به همین نام است. مساحت کل این مسجد 300 مترمربع است که دارای 16 ستون اصلی از جنس ساروج است.

آدرس مسجد درجزین: همدان، 5 کیلومتری شهر رزن، روستای درجزین، مسجد درجزین

صنایع دستی و سوغات شهر رزن

صنایع دستی و سوغات شهر رزن
برای سوغاتی می‌توانید از محصولات چرمی شهر رزن خریداری کنید – عکس از سایت: مستر چرم

در شهر رزن و در روستاهای مختلف آن نظاره‌گر انواع کارگاه‌های مخلف صنایع دستی خواهید بود. اصلی‌ترین و مهم‌ترین صنایع دستی این منطقه که سهم قابل توجهی را به خود اختصاص داده است، قالی‌بافی است. همچنین صنایع دستی سراجی، گلیم‌بافی، خراطی، معرق چوب، نمد مالی، چرم، قاب‌سازی و غیره را نیز به این موارد اضافه کنید. اگر دوست دارید سوغاتی برای عزیزانتان به یادگار بیاورید پیشنهاد می‌کنیم از محصولات چرمی نظیر کیف و کفش و غیره خریداری کنید. بدون شک خرید سوغاتی از این دیار جور دیگری خواهد چسبید.

غذاهای محلی شهر رزن

غذاهای محلی شهر رزن
در شهر رزن شاهد غذاهای خوشمزه و لذیذ از قبیل حلیم، آش، سوپ و غیره خواهید بود – عکس از سایت: نمناک

کشور ما ایران به واسطه داشتن مناطق متعدد و زیبا دارای فرهنگ‌های مختلف و غذاهای رنگین و خوشمزه است. در این میان غذاهای محلی رزن نیز جای خود دارند و خوشمزگی را برای همه افراد هدیه می‌دهد. از خوشمزه‌ها و غذاهای محلی رزن می‌توان به انواع آش، سوپ، آبگوشت، حلیم و غیره اشاره کرد. می‌توانید به هنگام سفر خود را مهمان غذاهای این دیار کنید و از چشیدن طعم و رنگ آن‌ها نهایت لذت را ببرید.

رستوران های شهر رزن

در رزن فقط و فقط جاذبه‌های دیدنی، گردشگری و مذهبی نیست که شما را مجذوب خود می‌کند بلکه رستوران‌های متعددی در این شهر جای گرفته است. می‌توانید با مراجعه به یکی از این رستوران‌ها طعم لذیذ و خوشمزه غذاهای ایرانی را بچشید. از جمله رستوران‌های معروف شهر رزن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

رستوران عطایی

رستوران عطایی
رستوران عطایی یکی از رستوران‌های خوب رزن – عکاس: fatemeh hedari

اگر دلتان حال و هوای کباب و جگر کرده است حتما به رستوران عطایی سر بزنید. رستوران عطایی یکی از بهترین رستوران‌های شهر رزن است که با غذاهای خوشمزه و لذیذش طرفداران بسیاری را به سمت خود جذب کرده است.

آدرس رستوران عطایی: همدان، رزن، بالاتر از میدان شهدا، رستوران عطایی

چلوکبابی صداقت

چلوکبابی صداقت
در چلوکبابی صداقت، می‌توانید کباب‌های خوشمزه میل کنید – عکاس: behnam biabani

از دیگر رستوران‌ها و چلوکبابی‌ها در شهر رزن، چلوکبابی صداقت است. در این چلوکبابی می‌توانید کباب‌های خوشمزه و لذیذ را میل کنید. اگر بعد از گشت‌وگذارتان خسته شدید، می‌توانید برای صرف وعده غذایی خود به این چلوکبابی سر بزنید.

آدرس چلوکبابی صداقت: همدان، رزن، خیابان امام، روبه‌روی کلانتری 11، چلوکبابی صداقت

رستوران بی‌نظیر

رستوران بی‌نظیر یکی از رستوران های شهر رزن است که محیطی ساده و آرامی دارد. این رستوران با انواع غذاهای خوشمزه ایرانی آماده ارائه خدمات به میهمانان و مسافران عزیز است.

آدرس رستوران بی‌نظیر: همدان، رزن، جاده قزوین- همدان، رستوران بی‌نظیر

مراکز خرید شهر رزن

اگر به شهر رزن سفر کنید، بدون شک به مراکز خرید و بازارهای آن نیز سر خواهید زد. البته اگر شیفته و عاشق خرید هم که باشید دیگر نورعلی‌نور خواهد شد. در بازارها و مراکز خرید این شهر، محصولات متنوع، صنایع دستی و خوراکی‌های خوشمزه را نظاره‌گر خواهید بود که می‌توانید برحسب سلیقه خود آن‌ها را انتخاب و خریداری کنید. علاوه بر این، در مجتمع تجاری خیلج فارس و پاساژ ولیعصر می‌توانید انواع پوشاک و لباس را پیدا کنید.

اقامت در شهر رزن

اقامت در شهر رزن
برای شب‌مانی از قبل اقامتگاه خود را رزرو کنید – عکاس: Alireza Sadeghi

شهر رزن یکی از شهرهای زیبای همدان است که هر ساله گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می‌کند. در این شهر می‌توانید از هوای دل‌انگیز و خنک نهایت لذت را ببرید. البته گفتنی است که اگر قصد سفر به این شهر را دارید می‌توانید از قبل به رزرو اقامتگاه و اجاره سوئیت اقدام کنید تا دغدغه و مشکلی از این بابت نداشته باشید. همچنین می‌توانید برای اقامت خود به همدان برگردید و با اجاره سوئیت در همدان چند روزی را در این شهر سپری کنید و از گشت‌و‌گذار در این شهر خاطره‌ای خوش به یادگار بگذارید.

راه‌ های دسترسی به شهر رزن

شهر رزن در مسیر جاده اصلی همدان- تهران واقع شده است. اگر مبدا سفر شما از شهر تهران است باید بگوییم که تا رسیدن به رزن باید حدود 283 کیلومتر را طی کنید. به طور کلی، در مدت زمان 3 ساعت و نیم به رزن خواهید رسید. البته گفتنی است که این مدت زمان بسته به توقف شما در مسیر، استراحت و سرعت رانندگی شما دارد. اگر در طول مسیر استراحت کنید این مقدار افزایش خواهد یافت.

نکاتی که هنگام سفر به شهر رزن باید بدانید!

  • آب‌وهوای شهر رزن در زمستان بسیار سرد است اما اگر فصل زمستان را برای سفر خود گزینش کردید حتما لباس‌های گرم و مناسب به همراه داشته باشید تا دچار مشکل نشوید.
  • اگر در فصل تابستان به رزن سفر می‌کنید، حتما وسایل ضروری از قبیل ضدآفتاب، کلاه، عینک و غیره به همراه داشته باشید تا از پوست خود محافظت کنید.
  • به هنگام بازدید از روستاها و جاذبه‌های دیدنی مختلف مراقب محیط‌زیست باشید و از ریختن زباله و هر گونه مواد دیگر خودداری کنید.
  • بهتر است قبل از سفر اقامتگاه خود را رزرو کنید تا با خیالی آسوده سفری به یاد ماندنی داشته باشید.

سخن آخر

در این مطلب راهی استان همدان شدیم و به شهر رزن سفر کردیم. شهری که آب‌وهوای خنک و کوهستانی دارد. فرهنگ، آداب‌ورسوم و روستاهای بکر و دیدنی آن را برایتان شرح دادیم. از بهترین زمان سفر برایتان گفتیم و با بازدید از جاهای دیدنی نزدیک رزن چند ساعتی خود را به دل طبیعت سپردیم. همچنین سوغات و صنایع دستی این دیار را برایتان معرفی کردیم تا یادگاری از این دیار به شهر خود ببرید. سپس از غذاها و رستوران‌های رزن برایتان گفتیم تا بتوانید در وعده‌های غذایی خود لذت خوشمزگی غذاهای آن را بچشید. در نهایت به اقامتگاهمان که از سایت اتاقک رزرو کرده بودیم برگشتیم تا جانی دوباره بگیریم و خاطراتمان را باهم مرور کنیم.

سوالات متداول درباره شهر رزن

رزن کجاست؟

رزن یکی از شهرهای شمالی استان همدان است که از شمال و شمال شرقی به استان قزوین، از جنوب به شهرستان فامنین، از شرق به استان مرکزی و از غرب به شهرستان کبودرآهنگ منتهی می‌شود.

بهترین زمان سفر به رزن کی است؟

با توجه به آب‌وهوای خنک و سرد این منطقه فصل تابستان بهترین زمان سفر به رزن است.

معروف‌ترین جاهای دیدنی شهر رزن کدام‌اند؟

روستای سلطان آباد، امام زاده هود، امام زاده اظهر بن علی، منطقه بقراطی، حمام نظام آباد و مسجد درجزین از جاهای دیدنی شهر رزن هستند.

معروف‌ترین رستوران‌های شهر رزن کدام‌اند؟

رستوران عطایی، چلوکبابی صداقت و رستوران بی‌نظیر از معروف‌ترین رستوران‌های شهر رزن هستند.

چطور به رزن برویم؟

رزن در مسیر جاده اصلی همدان- تهران واقع شده است. اگر از تهران راهی این دیار هستید باید حدود 283 کیلومتر را طی کنید.

4.8/5 - (15 امتیاز)

اتاقک

سلوا طاحونی

سلوا هستم، پر انرژی، برونگرا و عاشق یادگیری، از نوشتن مقالات جدید لذت می‌برم و می‌توانم چیزهای جدیدی برای گفتن داشته باشم. محتوا خلق می‌کنم تا همه بتوانند سریعتر به چیزی که می خواهند دسترسی پیدا کنند.

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

    1. بسیار عالی
      شهر بسیار خوبی هستش با مردم مهربان و با لهجه شیرین تورکی
      شهری کوچک و جمع و جور با هوای بسیار خنک در تابستان

    2. بسیار عالی
      شهر بسیار خوبی هستش با مردم مهربان و با لهجه شیرین تورکی
      شهری کوچک و جمع و جور با هوای بسیار خنک در تابستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *