جاهای دیدنیشهرها

معرفی ییلاق سلانسر | خرم‌ترین و سرسبزترین ییلاق گیلان

اگر تا امروز رودبار را به باغ‌های زیتون و آثار باستانی کهن آن شناخته‌اید، صبر کنید. در 30 کیلومتری رودبار، جایی است سرسبز و خرم که می‌توانید ابرهایش را در آغوش بکشید و از خنکی هوا، پر از حال خوب شوید. ییلاق‌ها در فصل‌های معتدل و گرم مقصد گردشگران بسیاری هستند و ییلاق سلانسر با طبیعت منحصربه‌فرد، از بهترین انتخاب‌هاست. سلانسر در ارتفاعات گیلان قرار گرفته است و بکر بودن آن، جذابیت‌ها و نکات مهمی برای سفر دارد. اگر دوست دارید سلانسر را ببینید، پیش از آن‌که کوله‌هایتان را ببندید، این مطلب از وبلاگ اتاقک را بخوانید.

ییلاق سلانسر کجاست؟

ییلاق سلانسر کجاست
ییلاق سلانسر، در استان گیلان، 30 کیلومتری شهرستان رودبار و 17 کیلومتری رستم آباد است – عکاس: مهرگان شیخان

ییلاق سلانسر، در استان گیلان، 30 کیلومتری شهرستان رودبار و 17 کیلومتری رستم آباد قرار گرفته است. ییلاق سلانسر را توابعی از بخش مرکزی شهرستان و جزو جاهای دیدنی رودبار به حساب می‌آورند. اگرچه این ییلاق در ارتفاعات است و جاده رسیدن به آن نیز خاکی است؛ اما معمولا تمام ماشین‌های سواری می‌توانند به سمت آن بروند.

هرچند که طی کردن جاده‌ی ییلاق برای ماشین‌های آفرود، به مراتب ساده‌تر خواهد بود. ذکر این نکته ضروری است که در برخی قسمت‌ها جاده بسیار باریک می‌شود و شیب‌های تندی هم وجود دارد. پس بهتر است در هوای بارانی یا در شرایطی که از خودرو خود مطمئن نیستید، به سمت ییلاق نروید و طبیعت بخش‌های پایین‌تر لذت ببرید. این ییلاق از تهران حدود 300 کیلومتر فاصله دارد و از رشت نیز باید تقریبا 70 کیلومتر را طی کنید تا به این جای خوش آب‌و‌هوا در گیلان برسید.

ضمنا اگر دوست دارید درباره این شهر زیبا بیشتر بدانید؛ مقاله درباره رودبار را مطالعه کنید.

اجاره ویلا شمال
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

آب‌وهوای ییلاق سلانسر

آب‌وهوای ییلاق سلانسر
ییلاق سلانسر حتی در تابستان سرد و مرطوب است – عکاس: امیرحسین محمودی

احتمالا تا همین‌جا هم متوجه شده‌اید که ییلاق سلانسر در تابستان‌های گرم نیز می‌تواند بسیار سرد باشد. یکی از دلایل آن ارتفاع زیاد آن از سطح دریاست. با این حال شانس مواجه شدن با آب‌وهوای بسیار سرد در فصل پاییز و زمستان بیشتر از تابستان و بهار است. در نتیجه اگر می‌خواهید این ییلاق خوش آب‌و‌هوا را ببینید، بهار و تابستان را برای سفر انتخاب کنید.

اگر از افرادی هستید که سفرهای پاییزه را ترجیح می‌دهند، نهایتا تا اواسط ماه مهر می‌توانید به ییلاق سلانسر بروید. در این زمان‌ها معمولا اقیانوس ابر شکل می‌گیرد و مناظری بسیار کم‌نظیری را می‌سازد. در زمستان مسیر ییلاق بسته است و از هرگونه تردد در این جاده جلوگیری می‌شود.

به‌یاد داشته باشید، پیش از هر سفر طبیعت‌گردی حتما آب‌و‌هوا را بررسی کنید و با امکانات مناسب از قبیل، پانچو، بادگیر و کفش ضد آب به مقصد بروید.

همچنین برای اجاره ویلا شمال می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

مسیر دسترسی به ییلاق سلانسر

مسیر ییلاق سلانسر
معمولا ماشین‌های سواری می‌توانند قسمت‌های خاکی جاده سلانسر را رد کنند – عکاس: بیژن مسعودی

برای رسیدن به سلانسر به سمت استان گیلان و بعد هم رستم‌آباد بروید. از رستم‎آباد تا سلانسر حدود 17 کیلومتر راه دارید که با توجه به خاکی بودن جاده ییلاق، در کمتر از 1 ساعت، از آن گذر خواهید کرد. برای آن‌که بتوانید مسیر ییلاق را پیدا کنید، در رستم‌آباد به سمت خیابان مولوی بروید. بعد از تابلوهای راهنما کمک بگیرید تا به ییلاق برسید. 5 کیلومتر آخر این جاده خاکی است و اگر بارندگی نباشد، گذر از آن دشوار نخواهد بود. در بین راه می‌توانید پوشش گیاهی جذاب ییلاق را ببینید، با قله درفک عکس بیاندازید و در میان ابر و مه غرق شوید.

نکته مهم درباره ییلاق سلانسر

نکته مهم درباره ییلاق سلانسر
در سفر به سلانسر هیچ زباله‌ای را جا نگذارید – عکاس: عامر صالحی

پیش از آغاز طرح‌های حفاظت از جنگل‌ها و مراتع، دامداران در سلانسر زندگی می‌کردند و اینجا محلی برای چرای دام بود. اما با ممنوعیت چرای انبوه دام، بسیاری از ساکنان دائمی کوچ کردند تا محیط زیست بهتر حفظ شود. به همین دلیل حفظ و نگهداری از منطقه بسیار اهمیت دارد. واجب است که هیچ زباله‌ای در منطقه جا نگذارید و آسیبی به محیط اطراف نزنید. سلانسر متعلق به مردم است و همه ما موظف هستیم با دقت و وسواس، از این جاذبه زیبای گیلان مراقبت کنیم.

امکانات ییلاق سلانسر

امکانات ییلاق سلانسر
حتی در گرم‌ترین روزهای تابستان، ییلاق سلانسر خنک و مرطوب است – عکاس: رضا طهماسبی

در ییلاق سلانسر امکانات رفاهی از قبیل، آب شرب و سرویس‌بهداشتی نیست. در نتیجه به گردشگران و طبیعت‌گردان توصیه می‌شود که برای بازدید از ییلاق سلانسر سفر خود را از صبح زود شروع کرده و تا هنگام غروب آفتاب بازگردند. اما اگر گروهی از طبیعت‌گردان حرفه‌ای باشید و بخواهید تجربه کمپینگ در شب ییلاق را تجربه کنید شگفتی‌هایی نجوم و آسمانی پر ستاره را شاهد خواهید بود.

اگر قصد دارید، مدت بیشتری در این ییلاق سر کنید حتما لباس گرم مناسب با خود داشته باشید زیرا حتی در گرم‌ترین روزهای تابستان، ییلاق سلانسر خنک و مرطوب است. چراغ قوه، کیسه خواب، چادر مسافرتی، آب شرب و غذا را برای مدت کمپینگ خود به همراه داشته باشید. اگر می‌خواهید آتش روشن کنید فقط از جای آتش‌های قبلی یا منقل استفاده کنید. همچنین لازم است با خودتان هیزم و مواد آتش‌زا نیز داشته باشید. چرا که رطوبت منطقه زیاد است و پیدا کردن چوب خشک، گاهی غیرممکن می‌شود.

پوشش گیاهی و جانوری ییلاق سلانسر

پوشش گیاهی و جانوری ییلاق سلانسر
به سبب شرایط اقلیمی، ییلاق سلانسر از مناطقی که در دامنه شمالی البرز هستند، خشک‌تر است – عکاس: حمید بکایی

به سبب شرایط اقلیمی، ییلاق سلانسر از مناطقی که در دامنه شمالی البرز هستند، خشک‌تر است. اما زیبایی‌های دیگر و هوای خنک، سلانسر را شگفت‌انگیز می‌کند. در اینجا می‌توانید گونه‌های گیاهی متنوع که شامل درختان، درختچه‌ها و بوته‌ها هستند را ببینید. اگر اهل پرنده‌نگری باشید، امکان دیده گونه‌های گوناگون برای‌تان میسر خواهد بود. کافی است در سکوت به صدایی که از لابه‌لای برگ‌ها می‌آید گوش گنید. در سلانسر حیوانات گوناگون از جمله شغال و گراز هم زندگی می‌کنند. به همین دلیل لازم است در طول سفر، از مسیر اصلی خارج نشوید و مراقب کودکان خود نیز باشید.

جاذبه‌های گردشگری نزدیک ییلاق سلانسر

در اطراف این ییلاق زیبا جاذبه‌های دیدنی مختلفی قرار گرفته‌اند که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت:

دریاچه عروس

دریاچه عروس
دریاچه عروس تا جاده اصلی 2 کیلومتر فاصله دارد – عکاس: هادی میرزایی

در مسیر قزوین به رشت می‌توانید سری هم به دریاچه عروس بزنید. از لبه جاده تا این دریاچه حدود 2 کیلومتر راه است و دسترسی به آن دشوار نیست. چرا اسم این دریاچه را عروس گذاشته‌اند؟ جالب است بدانید روی دریاچه با گیاهی خاص پوشیده شده است. با وزش باد این گیاه کنار می‌رود و آب دریاچه نمایان می‌شود. گویی که عروسی، پرده از رخ می‌کشد و می‌توانید صورتش را ببینید.

سد رستم آباد

سد رستم آباد
سد رستم آباد روی رودخانه سپیدرود ساخته شده است و از جاذبه‌های گیلان است – عکاس: داریوش

سد تاریک رستم آباد یک سد بتونی خاکی است که با 22 متر ارتفاع روی رودخانه سپیدرود احداث شده است. در این منطقه امکان کمپ زدن، ماهیگیری و بازدید از جنگل رستم آباد نیز میسر است.

آبگرم لویه واقع در روستا لویه

آبگرم لویه واقع در روستا لویه
آبگرم لویه یکی از جاذبه‌های گردشگری گیلان و اطراف سلانسر است – عکاس: وحید

لویه یکی از روستاهای گیلان است که با حوضچه‌های آب‌گرم، درختان چندهزار ساله و بناهای تاریخی، می‌تواند برای طبیعت‌دوستان جالب باشد.

اقامت در سلانسر و اطراف آن

اقامت در سلانسر و اطراف آن
اگر قصد کمپ در سلانسر را دارید باید تمام امکانات شب‌مانی را با خودتان ببرید – عکاس: رضا افروزان

اگر قصد کمپ در سلانسر را دارید باید تمام امکانات شب‌مانی را با خودتان ببرید و حتما تجربه ماندن در طبیعت بکر را نیز داشته باشید. ممکن است در تابستان اطراف شما چند نفر دیگری هم کمپ کنند اما احتمال آن همیشه بالا نیست و ممکن است با تاریک شدن هوا ناگهان تنها شوید. پس چه کنیم؟

اگر خودتان گروه ندارید، بهتر است برای شب‌مانی از فکر کمپ بیرون بیایید و پیش از تاریک شدن هوا خودتان را به اقامتگاه‌های رودبار، ویلاهای رشت و یا بوم‌گردی‌های اطراف رشت برسانید. بی‌شک با اجاره ویلا و سوئیت در رودبار قبل از شروع سفر می‌توانید بدون دغدغه به این مکان راهی شوید. در گیلان اقامتگاه‌ها و ویلاهای بسیاری را پیدا می‌کنید که امکانات و محدوده قیمتی متنوعی دارند. برخی از آن‌ها امکان سرو غذا نیز دارند و می‌توانند، با غذاهای گیلانی خوشمزه کنارتان باشند.

اجاره کلبه جنگلی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

سخن آخر

در این مقاله از اتاقک به بررسی یکی از زیباترین ییلاق‌های گیلان یعنی ییلاق سلانسر پرداختیم. سلانسر با حدود 1200 تا 1400 متر ارتفاع از سطح دریا، هوای خوب و گیاهان متفاوتی دارد. این ییلاق برای روزهای تابستانی است و تجربه متفاوتی از طبیعت‌گردی را برای‌تان رقم خواهد زد. اگر دوست دارید به سلانسر سفر کنید و زیبایی‌های آن‌را از نزدیک ببینید، با اجاره اقامتگاه از اتاقک، ایمنی و آرامش سفرتان را چندبرابر خواهید کرد.

سوالات متداول

ییلاق سلانسر کجاست؟

سلانسر یک ییلاق خوش آب‌وهوا در گیلان و در نزدیکی رستم آباد است. از رشت تا سلانسر حدود 70 کیلومتر راه دارید. از تهران تا سلانسر نیز باید تقریبا 300 کیلومتر را طی کنید.

مسیر دسترسی به سلانسر چگونه است؟

از رستم آباد تا سلانسر حدود 17 کیلومتر راه است. 5 کیلومتر آخر این جاده خاکی است. معمولا ماشین‌های سواری می‌توانند از این مسیر عبور کنند. به شرط آنکه هوا بارانی نباشد و جاده خشک باشد.

از سلانسر کدام قله دیده می‌شود؟

قله درفک، جاذبه زیبا و مرتفعی است که در مسیر رسیدن به سلانسر می‌توانید نمای آن‌را از دور ببینید.

اقامت در سلانسر چگونه است؟

سلانسر چند محل معدود برای کمپ دارد؛ اما شما می‌توانید در رشت، رستم‎آباد، رودبار و روستاهای اطراف سلانسر اقامتگاه و ویلا رزرو کنید.

3.8/5 - (61 امتیاز)

اتاقک

نیوشا امینیان

قلم و سفر جهانم رو شکل دادن و من رو به دنیای نویسندگی آوردن. گاهی نجوم درس می‌دم و اوقاتی رو صرف نقاشی می‌کنم. در ذهن من، با نوشتن هر کلمه، روحی در وجودش دمیده می‌شه و تا همیشه زنده نگهش می‌داره. با کلماتی لبریز از روح زندگی، از زیباترین مقاصد سفر، بیشتر بدونید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *