شهرهاجاهای دیدنیدریاچه‌ها

اطلاعات کامل و جامع درباره دریاچه لزور | گنج پنهان در حوالی تهران

با گرم شدن هوا بسیاری از افراد باروبندیل سفر را برای رفتن به یک مقصد خنک می‌بندند؛ اما دغدغه اصلی این است که پیدا کردن یک منطقه خوش آب‌وهوا با طبیعتی زیبا آن هم باب میلتان از میان این همه مکان، دشوار است. بااین‌حال، اگر به دنبال یک مکان خاص می‌گردید که هم با صعود به قله‌های مرتفع آن لذت کوه‌نوردی را تجربه کنید و هم تنی به آب زده و گرمای تابستان را از خودتان دور کنید، پیشنهاد ما به شما دریاچه لزور است.

دریاچه لزور دریاچه‌ای معروف و پرطرفدار در شهرستان فیروزکوه است. دریاچه‌ای که سال‌ها در روستای لزور جاخوش کرده و رشته کوه‌های البزر همچون محافظانی دور آن را احاطه کرده‌اند. مسئول تامین آب این دریاچه مثلثی شکل نیز چشمه معجز و سد لزور است. اگر قصد سفر و بازدید از دریاچه لزور را دارید همراه من تا آخر این مقاله از مجله گردشگری اتاقک باشید که این بار قرار است  مهمان دریاچه لزور شویم.

دریاچه لزور کجاست؟

دریاچه لزور کجاست
دریاچه لزور در شهرستان فیروزکوه و در حوالی روستای لزور واقع شده است – عکاس: Esmaeil Zinsaz

احتمالا قصدتان از خواندن این مقاله این است که می‌خواهید به بازدید از دریاچه لزور بروید، پس اولین سوالی که به ذهنتان می‌آید ممکن است این باشد که دریاچه لزور کجاست؟ باید بگوییم که دریاچه لزور در شمال روستای زیبا و دیدنی لزور و در مرز استان‌های تهران و مازندران واقع شده است. این دریاچه با نام‌های سیاه رود و معجزچشمه نیز شناخته می‌شود و منبع تغذیه آن آب پشت سد لزور است.

دریاچه لزور در واقع یک آبگیر نامتقارن با طول 300 متر و عرض 200 متر است و عمق آن نیز به 15 متر می‌رسد. فاصله روستای لزور تا دریاچه لزور حدود 14 کیلومتر و فاصله تهران تا دریاچه نیز 170 کیلومتر است. به طور کلی اگر می‌خواهید آدرس دقیق دریاچه لزور را بدانید، این دریاچه در استان تهران، شهرستان فیروزکوه، بخش ارجمند، جاده لاسم و در روستای لزور واقع شده است.

ضمنا اگر می‌خواهید بیشتر درباره جاهای دیدنی تهران بدانید؛ پیشنهاد من به شما خواندن این مقاله کامل است.

آب‌وهوای دریاچه لزور

آب‌وهوای دریاچه لزور
آب‌وهوای دریاچه لزور سرد و کوهستانی است – عکاس: MOHAMMADREZA YAGHOUBI SHAVAKI

روستا و دریاچه لزور در ارتفاعات رشته کوه‌های البرز واقع شده‌اند. همین موضوع باعث شده آب‌وهوای این دریاچه سرد و کوهستانی باشد. به طور کلی دریاچه لزور در فصل بهار و تابستان دارای آب‌وهوای خنک و دلپذیری است و در فصل زمستان نیز هوای سرد و برفی را تجربه می‌کند.

مسیر دسترسی به دریاچه لزور

مسیر دسترسی به دریاچه لزور
از جاده تهران به فیروزکوه و همچنین از جاده هراز می‌توان به دریاچه لزور دسترسی یافت – عکاس: davod dani

همان‌طور که گفتیم دریاچه لزور در میان رشته‌کوه‌های البرز قرار گرفته است به همین دلیل دسترسی به این دریاچه نیاز به کمی صبر و حوصله دارد؛ اما مطمئن باشید با رسیدن به مقصد این دریاچه چنان به استقبالتان می‌آید که خستگی مسیر را از یاد خواهید برد. به طور کلی برای سفر به دریاچه لزور دو مسیر وجود دارد:

مسیر اول: مسیر اول از طریق جاده تهران به فیروزکوه است. در طول این مسیر بعد از گذشتن از پمپ بنزین نمرود به سه راهی لاسم خواهید رسید. از این سه راهی سمت شمال را در پیش بگیرید و پس از 27 کیلومتر رانندگی به منطقه ارجمند برسید. مسیر بعدی شما بعد از این منطقه روستای لزور است. این مسیر حدودا 14 کیلومتر است و اگر در بین راه از روستاهای شادمهن و اهنز عبور کردید می‌توانید مطمئن شوید که راه روستای لزور را درست می‌روید. خوشبختانه مسیری که به سمت روستا می‌رود آسفالت است و ناهمواری‌های زیادی ندارد.

مسیر دوم: هرچند که جاده فیروزکوه مسیر نسبتاً سر راستی دارد؛ اما جاده هراز نیز یکی دیگر از مسیرهای دسترسی به روستای لزور است. در این مسیر باید در نزدیکی پلور وارد جاده هراز-لاسم شوید. در طول این مسیر با گذر از روستاهای زیار، نجفدر و لاسم به یک دوراهی خواهید رسید. از این دوراهی مسیر سمت چپ را در پیش بگیرید تا ابتدا به منطقه ارجمند و سپس به روستای لزور برسید.

از روستای لزور تا دریاچه نیز 25 کیلومتر راه است که برای پیمودن این مسیر دو راه وجود دارد. یک راه با استفاده از ماشین وراه دیگر از طریق پیاده‌روی است.

برای رفتن با ماشین به دریاچه لزور باید از طریق جاده خاکی تنگه لاسک اقدام کنید. این مسیر حدودا 25 کیلومتر است و با نیم ساعت رانندگی طی می‌شود. روش بعدی برای رسیدن به دریاچه، پیاده‌روی است. البته از همین ابتدا بگوییم این مسیر نسبتاً صعب‌العبور است و پیمودن آن فقط به ورزشکاران، طبیعت‌گران حرفه‌ای و افراد دارای آمادگی جسمانی بالا توصیه می‌شود. چراکه در این مسیر باید از یک تنگه، دو دشت و مسیرهای سنگلاخی و صخره‌ای عبور کنید. همچنین یکی از ویژگی‌ها و چالش‌های جذاب این مسیر وجود تنگه پرآب فرح‌رود است؛ بنابراین باید در قسمتی از راه سختی را به جان خریده و از داخل آب تنگه عبور کنید تا به دریاچه لزور برسید.

بهترین زمان سفر به دریاچه لزور

بهترین زمان سفر به دریاچه لزور
فصل تابستان بهترین زمان برای لذت بردن از هوای خنک دریاچه لزور است – عکاس: مصطفی آهنگر

بهترین زمان برای بازدید از این دریاچه و لذت بردن از آب‌وهوای مطبوع و طبیعت سرسبزش، فصل بهار و تابستان است. هرچند در فصل بهار هوای این منطقه مطبوع است؛ اما ممکن است شب‌ها خنکای زمستان را در این منطقه احساس کنید. البته اگر به جاهای خلوت علاقه دارید احتمالا این زمان‌ها چندان برایتان خوشایند نباشد. چرا که در این فصول دریاچه لزور سرش حسابی گرم مهمان‌نوازی است.

البته اگر به سرما علاقه دارید و خلوتی طبیعت نیز برایتان در اولویت است، دریاچه لزور در فصل پاییز نیز زیبایی‌های بی‌نظیری دارد و می‌توانید همه رنگ و لعاب پاییز را در اطراف این دریاچه ببینید و پس زمینه‌های زیبایی برای عکسهایتان ثبت کنید. هوای دریاچه هر چه به زمستان نزدیک می‌شود، رو به سری می‌رود. از طرفی موقعیت کوهستانی روستای لزور نیز باعث شده که سفر به این منطقه در فصول سرد سال بسیار دشوار باشد؛ اما اگر در زمستان هوای دیدن دریاچه به سرتان زد حتما تجهیزات و لباس زمستانی به همراه داشته باشید.

برای اجاره ویلا اطراف تهران می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

جاهای تفریحی نزدیک دریاچه لزور

حالا که به دیدن دریاچه بکر لزور آمده‌اید بد نیست از جاهای دیدنی نزدیک این دریاچه هم دیدن کنید تا سفرتان به این منطقه باشکوه تکمیل‌تر شود. در ادامه برخی از جاهای دیدنی نزدیک دریاچه لزور را برایتان معرفی خواهیم کرد:

قلعه میشینه مرگ

قلعه میشینه مرگ
قله میشینه مرگ؛ قله‌ای با صلابت برای علاقه‌مندان به کوه‌نوردی – عکاس: Hamid Ebrahimkhani

قله میشینه مرگ اسم ترسناکی دارد؛ اما برعکس اسمش خود این قله بسیار زیبا و تماشایی است و دارای دشت‌های پوشیده از گیاهان سبز و تنگه های غرق آب است که قطعا با دیدنش شیفته آن خواهید شد. این قله بلندترین قله در کوهستان البرز شرقی است و فاصله چندان زیادی با روستای لزور ندارد. برای دسترسی به قله میشینه مرگ از روستای لزور باید از میان تنگه میشینه مرگ عبور کنید که مسیری بسیار دیدنی است.

البته عبور از این مسیر به دلیل اینکه بخش‌هایی از ان صخره‌ای و سخت است فقط برای کوه‌نوردان حرفه‌ای پیشنهاد می‌شود. بهترین زمان برای بازدید از این قله اوایل فصل تابستان است. فقط حواستان باشد در فصول پربارش مثل فصل بهار صعود به این قله به دلیل آبگرفتگی چندان امن نیست.

آدرس قله میشینه مرگ: استان تهران، شهرستان فیروزکوه، بخش ارجمند، روستای لزور، قله میشینه مرگ

تنگه میشینه مرگ

تنگه میشینه مرگ
تنگه میشینه مرگ یکی از جاهای دیدنی نزدیک این دریاچه است – عکاس: Mostafa Mottaghi Niya

تنگه میشینه مرگ در نزدیکی روستای لزور واقع شده و دریاچه زیبای لزور نیز در بالاست این تنگه قرار دارد. این تنگه باریکه‌ای جذاب و دیدنی با آب‌وهوایی مطبوع و دلنشین است و برای دسترسی به آن باید از میان صخره‌ها و درختان سرسبز عبور کنید. سرچشمه آب این تنگه، دریاچه لزور و چشمه معجز است. تنگه میشینه مرگ فضای کوچکی دارد؛ اما برعکس فضا دیواره‌های بلند عمودی و تخته سنگ‌های بزرگ اطراف آن را احاطه کرده‌اند.

برای عبور از تنگه میشینه مرگ در بعضی قسمت‌ها مجبور خواهید شد تا زانو زیر آب بروید پس اگر می‌خواهید سردی آب را تحمل کنید و در عین حال از سنگ‌های تیز کف رودخانه در امان باشید حتما کفش مخصوص همراه خود داشته باشید. البته این نکته را نیز در پس ذهنتان داشته باشید که مسیر این تنگه بسیار سخت و خطرناک است و برای افراد غیرحرفه‌ای پیشنهاد نمی‌شود.

آدرس تنگه میشینه مرگ: استان تهران، شهرستان فیروزکوه، بخش ارجمند، دو کیلومتری پایین دست روستای لزور، تنگه میشینه مرگ

روستای سله بن

روستای سله بن
روستای سله بن روستایی زیبا در فاصله 35 کیلومتری دریاچه لزور – عکاس: مصطفی آهنگر

فاصله روستای سله بن تا دریاچه زیبا و دیدنی لزور 35 کیلومتر است. این روستا در کنار سد نمرود واقع شده و حضور رودخانه حبله رود از این روستا باعث شده طبیعت آن بسیار سرسبز و تماشایی شود. در روستای سله بن می‌توانید در میان کوچه باغ‌های روستا قدم بزنید البته اگر در حین قدم زدن از کنارتان حیوانات مختلف رد شدند تعجب نکنید؛ چرا که روحیه خونگرم و لطیف اهالی این روستا باعث شده حیوانات نیز به همزیستی مسالمت امیز با مردم این روستا برسند.

در این روستا  بعد از آن که یک دل سیر بافت روستا و خانه‌های کاهگلی را دیدید و لذت بردید، می‌توانید به سراغ جاذبه‌های دیدنی روستا سله بن بروید. تپه باستانی با گورستان تاریخی، دریاچه سد نمرود و رودخانه حبله رود از جاذبه‌های دیدنی این روستا به شمار می‌روند.

آدرس روستای سله بن: استان تهران، شهرستان فیروزکوه، بخش ارجمند، دهستان دوبلوک، روستای سله بن

دریاچه سد نمرود

دریاچه سد نمرود
سد نمرود از دیدنی‌ترین مناطق نزدیک دریاچه است – عکاس: Alireza Mohammadi

دریاچه سد نمرود یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های دیدنی روستای سله بن است که فاصله‌ای یک و نیم ساعته با دریاچه دیدنی لزور دارد. اطراف این دریاچه را کوه‌های مرتفع و درختان سرسبز پوشانده‌اند. پوشش گیاهی این منطقه نیز بسیار خاص و متفاوت است و می‌توانید گیاهان مختلف با خواص دارویی، خوراکی و صنعتی در اطراف دریاچه پیدا کنید. علاوه‌بر این حیوانات مختلف ازجمله آهو، گراز، قوچ، بز و غیره نیز ساکنان در قید حیات دریاچه نمرود محسوب می‌شوند.

آدرس دریاچه سد نمرود: استان تهران، شهرستان فیروزکوه، دوکیلومتری روستای سله بن، دریاچه سد نمرود

فعالیت‌هایی که می‌توانید در دریاچه دیدنی لزور انجام دهید

فعالیت‌هایی که می‌توانید در دریاچه دیدنی لزور انجام دهید
دریاچه دیدنی لزور تفریحات متنوعی را برای داشتن سفری به یاد ماندنی برایتان فراهم کرده است – عکاس: Keyhan Sanat

نشستن در کنار دریاچه لزور و تماشای امواج درخشان خورشید که سرسختانه می‌خواهند از میان ابرها خود را به سطح دریاچه برسانند، همراه با خنکای نسیمی که صورت را نوازش می‌کند، به تنهایی برای داشتن سفری لذت بخش کافی است. اما اگر می‌خواهید کمی هیجان چاشنی سفرتان کرده و سفری به یاد ماندنی داشته باشید می‌توانید فعالیت‌های زیر را در اطراف دریاچه انجام داده و نهایت لذت را از سفرتان ببرید.

کوه‌نوردی

 برای کوه‌نوردان و علاقه‌مندان به کوه‌نوردی سفر به دریاچه لزور حکم یک تیر و دو نشان را دارد. به دلیل اینکه روستای لزور محل آغاز کوه‌پیمایی به سمت قله‌های مختلفی ازجمله قله بوم و میشینه مرگ است و در طول سال افراد بسیاری برای کوه‌نوردی راهی این منطقه می‌شوند. البته صعود به این قله‌ها کمی سخت است و کوهنوردان حرفه‌ای را می‌طلبد. اما اگر موفق به صعود این قله‌ها شدید آبشارهای زیبا، چشمه‌های جوشان و طبیعت بکر را در مسیرهای کوهستانی این نواحی خواهید دید.

شنا و آبتنی

 همان‌طور که قبلا گفتیم فصل تابستان بهترین زمان برای دیدن دریاچه لزور است. پس اگر فصل تابستان به دریاچه رفتید بد نیست تنی به آب زده و از خنکای آب دریاچه لذت ببرید. اگر شناگر ماهری نیستید بهتر است به قسمت‌های عمیق دریاچه نروید. برای لذت بردن از آب دریاچه علاوه‌بر شنا، می‌توانید همراه خود قایق‌های بادی بیاورید و با قایق سواری از زیبایی‌های اطراف لذت ببرید.

عکاسی

مگر می‌شود دریاچه آبی رنگ لزور را آن هم موقعی که طبیعت اطرافش سرسبز است، ببینید و نخواهید تصویرش را ثبت کنید. پس در سفر به دریاچه زیبای لزور گوشی تلفن یا دوربین عکاسی همراهتان داشته باشید تا قاب‌های زیبا ثبت کنید.

پیک نیک

اطراف دریاچه لزور منطقه‌ای بکر و بدون آلودگی است. می‌توانید با راه‌اندازی بساط پیک‌نیک کوه‌ها، دشت‌ها و طبیعت دیدنی این دریاچه را تماشا کنید.

دوچرخه سواری

مسیر کوهستانی اطراف دریاچه لزور محیط مناسبی را برای دوچرخه سواری در اختیار شما قرار می‌دهد. اگر رکاب‌زن ماهری هستید ابزار لازم مثل دوچرخه وکلاه ایمنی همراه خود بیاورید و با دوچرخه سواری از طبیعت کوهستانی و دیدنی اطراف دریاچه دیدن کنید.

ماهیگیری

اگر قلاب به دست ماهری هستید، ماهیگیری نیز یکی دیگر از کارهای لذت بخشی است که می‌توانید در دریاچه لزور انجام دهید.

اقامت در دریاچه لزور

اقامت در دریاچه لزور
کمپینگ و شب‌مانی در اطراف دریاچه حال و هوای وصف‌ناپذیری دارد – عکاس: MOHAMMADREZA YAGHOUBI SHAVAKI

این دریاچه در یک منطقه بکر واقع شده و به همین دلیل از امکانات محدودی مثل آب آشامیدنی، سرویس بهداشتی و غیره برخوردار است. اما اگر بخواهید در اطراف دریاچه زیبای لزور اقامت داشته باشید می‌توانید از کلبه‌های چوبی مشرف به این دریاچه استفاده کنید. اگر تجهیزات لازم همراهتان دارید، کمپینگ نیز یکی دیگر از گزینه‌ها برای اقامت در دریاچه لزور است. می‌توانید با چادر زدن یک شب را در جوار دریاچه بگذرانید و از دیدن ستاره‌ها لذت ببرید. گزینه دیگر اجاره ویلا، سوئیت یا اقامتگاه بومگردی در نزدیکی دریاچه و در روستاهای اطراف است. برای این کار می‌توانید به سایت اتاقک مراجعه کرده و با رزرو اقامتگاه سفرتان را با خیال راحت آغاز کنید.

نکاتی که لازم است قبل از سفر به دریاچه زیبا لزور بدانید.

  • دریاچه دیدنی لزور با توجه به موقعیت جغرافیایی که دارد، در نیمه دوم سال دارای آب‌وهوای سرد و پربارشی است؛ بنابراین اگر فصل پاییز و زمستان را برای سفر به این منطقه انتخاب کردید حتماً تجهیزات لازم با خود به همراه داشته باشید.
  • هوای فیروزکوه و روستای لزور حتی در تابستان نیز سرد است پس اگر تصمیم دارید در تابستان شب را در اطراف دریاچه بگذرانید، لباس گرم با خود ببرید.
  • حتما حواستان باشد که بعد از سفرتان هیچ زباله‌ای در محیط به جا نگذارید.
  • اگر مسیر پیاده‌روی را برای سفر به دریاچه انتخاب کردید، در نظر داشته باشید که این مسیر بسیار سخت است و تنها طبیعت‌گران حرفه‌ای می‌توانند از این مسیر عبور کنند.

کلام آخر

دریاچه لزور گنج پنهان در گوشه‌ای از تهران است که به دلیل داشتن طبیعت بکر و دیدنی توجه بسیاری از گردشگران به خصوص تهرانی‌ها را به خود جلب کرده است. این منطقه به دلیل قرار گرفتن در ارتفاعات از آب‌وهوای خنک و دلپذیری برخوردار است. حتی در تابستان نیز اگر به این منطقه سفر کردید شاهد هوای خنک خواهید بود؛ بنابراین برای سفرهای کوتاه به خصوص در فصول گرم سال می‌توانید روی این دریاچه حساب باز کنید و از گشت‌وگذار در طبیعتی دیدنی و آب‌وهوای دلپذیر آن لذت ببرید.

سؤالات متداول درباره دریاچه لزور

دریاچه لزور کجاست؟

دریاچه لزور در 14 کیلومتری شمال روستای لزور از توابع شهرستان فیروزکوه و در دامنه جنوبی رشته کوه‌های البرز مرکزی واقع شده است.

بهترین زمان برای سفر و بازدید به دریاچه لزور چه موقع هست؟

فصل تابستان

دریاچه لزور چه امکاناتی دارد؟

سرویس بهداشتی، آب آشامیدنی، کلبه‌های چوبی برای اقامت

تفریحات دریاچه لزور چیست؟

پیاده‌روی، عکاسی در طبیعت، قایق‌سواری، پیک‌نیک، ماهیگیری (البته با مجوز)، کوه‌نوردی و غیره

جاهای دیدنی و تفریحی نزدیک دریاچه لزور کدام‌اند؟

روستای سله بن، تنگه میشینه مرگ، قله میشینه مرگ، دریاچه سد نمرود و غیره

5/5 - (2 امتیاز)

اتاقک

سلوا طاحونی

سلوا هستم، پر انرژی، برونگرا و عاشق یادگیری، از نوشتن مقالات جدید لذت می‌برم و می‌توانم چیزهای جدیدی برای گفتن داشته باشم. محتوا خلق می‌کنم تا همه بتوانند سریعتر به چیزی که می خواهند دسترسی پیدا کنند.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *