بازار‌ها و مراکز خریدتجربه سفرشهرهامناسبت هانکات آموزشی سفر

همه چیز درباره بلک فرایدی ترکیه | زمان و بهترین مراکز خرید

برای منی که طرفدار سریال «آشنایی با مادر» هستم، بلک فرایدی همیشه یادآور یکی از اپیزودهای مشهور این سریال است که در آن لیلی و رابین برای خرید لباس عروس به فروشگاهی که حراج زده می‌روند و برای این که اول صف باشند، شب را دم در فروشگاه می‌خوابند. در انتها هم خرید آن‌ها به فاجعه و درگیری با مشتریان دیگر بر سر لباس‌های تک‌سایز ختم می‌شود.

تماشای این قسمت ثابت کرد که بلک فرایدی برای منی که از قرار گرفتن در جمعیت انبوه معذب می‌شوم و دوست دارم سر فرصت خرید کنم اصلاً مناسب نیست؛ اما اگر شما فرز و زرنگ هستید و می‌توانید مثل لیلی لباس‌های خوب و خوش‌قیمت را به‌موقع بردارید، بهتر است بلک فرایدی را اصلاً از دست ندهید که تجارب چند سال اخیر نشان داده تخفیف‌های آن در کمتر زمانی از سال تکرار می‌شوند.

این مقاله به معرفی نکات خرید بلک فرایدی ترکیه اختصاص دارد، کشوری که برای ما ایرانی‌ها به بهشت خرید محصولات برندهای خارجی و لباس‌های باکیفیت تبدیل شده و بلک فرایدی بهترین زمان خرید ارزان لباس‌های باکیفیت از این کشور دوست و همسایه است.

فلسفه بلک فرایدی چیست؟

اگر آن‌قدر عاشق خرید هستید که فلسفه چنین حراجی اصلاً برایتان مهم نیست و فقط دوست دارید بدانید چگونه لباس دلخواهتان را ارزان‌تر بخرید، این بخش را رد کنید و سراغ بخش‌های بعد بروید؛ اما اگر مثل من دنبال منطق هر چیزی هستید، همین‌جا بمانید.

اولین‌بار در اواخر قرن نوزدهم میلادی از اصطلاح بلک فرایدی استفاده شد، زمانی که بازار طلای آمریکا در انحصار تنها 2 دلال بود و دولت آمریکا برای شکستن این انحصار، طلای زیادی را وارد بازار کرد. این سیاست باعث شد تا قیمت طلا در بازار تا 18 درصد کاهش پیدا کند و زندگی بسیاری از افراد (از جمله شوهرخواهر خود رئیس‌جمهور آمریکا) نابود شود.

بعد از آن زمان بارها معنی و فلسفه این اصطلاح تغییر کرد و در حال حاضر به‌روز بعد از «جشن شکرگزاری» یا آخرین جمعه ماه نوامبر، جمعه سیاه یا بلک فرایدی می‌گویند. البته در حال حاضر بلک فرایدی تنها محدود به یک روز نیست و معمولاً شامل یک بازه زمانی می‌شود. آخرین جمعه ماه نوامبر در اصل آغاز فصل خریدهای کریسمس است که فروشگاه‌های مختلف محصولات خود را با هدف افزایش فروش حراج می‌کنند.

در دهه پنجاه میلادی تعداد افرادی که روز بعد از جشن شکرگزاری (آخرین پنج‌شنبه ماه نوامبر) با محل کار خود تماس می‌گرفتند و اعلام می‌کردند به دلیل بیماری سر کار حاضر نمی‌شوند افزایش پیدا کرد. هدف این افراد داشتن تعطیلی 4 روزه با احتساب شنبه و یکشنبه بود. به دلیل شیوع این دروغ، دولت آمریکا به جمعه بعد از شکرگزاری جمعه سیاه می‌گفت.

در حال حاضر بسیاری معتقدند که علت نام‌گذاری جمعه سیاه این است که حسابدارها در قدیم اعداد مربوط به سود را با جوهر مشکی و اعداد مربوط به ضرر را با جوهر قرمز می‌نوشتند. ازآنجایی‌که بعد از شکرگزاری هجوم مردم برای خرید کریسمس آغاز می‌شود، اکثر فروشگاه‌ها وارد فصل سوددهی یا جمعه سیاه می‌شوند.

بلک فرایدی ترکیه 1402 چه زمانی است؟

آخرین جمعه ماه نوامبر میلادی مصادف با 3 آذر 1402 است و البته همان‌طور که گفتیم ممکن است بسیاری از فروشگاه‌ها حراج مربوط به این روز را زودتر شروع کنند و آن را تا روزهای بعد هم ادامه بدهند. در کشورهایی مثل آمریکا، حراج بلک فرایدی از روز شکرگزاری شروع می‌شود.

در سال‌های اخیر دیده شده که در بلک فرایدی ترکیه هم فروشگاه‌ها از ساعت 4 صبح آخرین جمعه نوامبر درهای خود را به روی خریداران باز می‌کنند و تا ساعت 12 شب همان روز به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

اگر قصد دارید برای حراج بلک فرایدی به ترکیه سفر کنید، پیشنهاد می‌کنیم از چند هفته قبل به فکر بلیت هواپیما و رزرو اقامتگاه باشید؛ چون در این زمان تقاضا برای سفر به ترکیه زیاد است.

اجاره اقامتگاه در استانبول بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

برای بلک فرایدی ترکیه به کدام مراکز خرید بروید؟

ترکیه کشور وسیعی است و بسته به توانایی مالی و زمانی که در اختیار دارید، می‌توانید یکی از شهرهای نزدیک مثل وان یا دورتر مثل استانبول را برای خرید بلک فرایدی ترکیه انتخاب کنید.

البته شاید با وجود قیمت‌های فعلی بلیت هواپیما و هزینه‌های سفر تصور کنید که سفر به یک کشور خارجی برای خرید چندان منطقی نیست؛ ولی اگر بدانید که در بلک فرایدی ترکیه پوشاک، لوازم الکترونیک (مثل گوشی هوشمند)، لوازم‌خانگی و محصولات آرایشی و بهداشتی با تخفیف 50 تا 70 درصدی عرضه می‌شوند، نظرتان عوض می‌شود.

در ادامه بهترین پاساژها برای خرید در بلک فرایدی ترکیه را معرفی می‌کنیم که به تفکیک محبوب‌ترین مقاصد هموطنان ما تفکیک شده‌اند:

بهترین پاساژهای شهر وان برای خرید بلک فرایدی ترکیه

یکی از نزدیک‌ترین شهرهای ترکیه به کشورمان همین شهر وان است که با ماشین تا شهر خوی حدود 2 ساعت و نیم و تا شهر ارومیه حدود 4 ساعت و نیم فاصله دارد. به همین دلیل سفر زمینی به وان می‌تواند یکی از بهترین روش‌ها برای کاهش هزینه‌های سفر و به حداکثر رساندن سود خرید بلک فرایدی باشد.

بلک فرایدی در شهر وان معمولاً از یک هفته قبل شروع و چند روز بعد از جمعه سیاه تمام می‌شود. بهترین مراکز خرید شهر وان در خیابان‌های آیدین پریهان، جمهوریت، ماراس و … قرار دارند و در این خیابان‌ها برای پیدا کردن فروشگاه‌هایی که تخفیف بلک فرایدی دارند به عبارت indirim یا discount که معمولاً پشت شیشه زده می‌شود توجه کنید. همچنین حواستان باشد که در زمان بلک فرایدی بیشینه دما در شهر وان 5 درجه است و برای این که مجبور به خرید پالتوهای گران‌قیمت ترک نشوید، حتماً با خودتان لباس گرم ببرید.

بهترین پاساژها و فروشگاه‌های وان برای خرید بلک فرایدی ترکیه عبارت‌اند از:

برشکا

نمایی از بیرون مرکز خرید آیدین پریهان وان ترکیه
فروشگاه برشکا وان در این پاساژ قرار دارد – عکاس: Hakka Dogru

برشکا یکی از مشهورترین برندهای اسپانیایی است که در 70 کشور دنیا شعبه دارد و می‌توانید پوشاک برندهایی مثل زارا، پول اند بیر، ماسیمو دوتی، اویشو و … را با تخفیفات خوب از این فروشگاه تهیه کنید.

فروشگاه برشکا در مرکز خرید آیدین پریهان و محله باحچیوان وان قرار دارد.

وان ای.وی.ام یا Van AVM

نمایی از بیرون پاساژ وان ای وی ام وان ترکیه
بیشتر مغازه‌های این پاساژ خرده‌فروشی است – عکاس: Akbar Niyati

وان ای وی ام یک مرکز تجاری چند طبقه در بلوار جمهوریت شهر وان است که بیشتر فروشگاه‌های آن خرده‌فروشی هستند و اکثر برندهای مشهور ترک و بین‌المللی در آن نمایندگی دارند. در این مرکز خرید یک فودکورت هم وجود دارد که پس از گشت‌وگذار و گرسنه شدن، می‌توانید در آن دلی از عزا در بیاورید.

بازار روس‌ها یا Rus Bazari

اگر میانه خوبی با مراکز خرید لاکچری ندارید و در ترکیه دلتان برای بازارهای سنتی کشور خودمان تنگ شد، حتماً سری به بازار روس‌های وان بزنید. این بازار شباهت زیادی به بازارهای سنتی ایران دارد و همانند این بازارها غرفه بندی شده و همه چیز در آن پیدا می‌شود. بیشتر اجناس این بازار ساخت ترکیه هستند و در کنار خرید آن‌ها می‌توانید غذاهای محلی ترکیه را هم امتحان کنید.

بازار روس‌های وان ارزان‌ترین مرکز خرید این شهر است که در بلک فرایدی کالاهای آن ارزان‌تر هم می‌شود. پیدا کردن این بازار آسان است و کافی است از هر کسی در شهر وان سراغ آن را بگیرید.

خرید بلک فرایدی از ازمیر

ازمیر یکی از شهرهای ساحلی ترکیه است که فاصله زیادی تا اروپا ندارد و پس از استانبول، بیشترین تعداد مهاجران ایرانی را دارد و به همین دلیل در این شهر اصلاً احساس غربت نمی‌کنید!

بلک فرایدی ترکیه در این شهر هم به مدت یک هفته ادامه دارد و برخلاف وان، آب و هوای ازمیر در اوایل ماه نوامبر معتدل و حتی در برخی روزها گرم است. مراکز خرید این شهر مدرن‌تر و گران‌تر از وان هستند.

در ادامه با برترین مراکز خرید ازمیر برای بلک فرایدی ترکیه آشنا می‌شوید:

مرکز خرید آگورا

نمایی از داخل مرکز خرید آگورا ازمیر
این مرکز خرید 30 هزار متر مربع فضای سرپوشیده دارد – عکاس: Mehmet Sipid

مرکز خرید آگورا یکی از بزرگ‌ترین مراکز خرید ازمیر است که حدود 30 هزار متر فضای سرپوشیده و 90 هزار مترمربع فضای باز دارد و به جز فروشگاه‌های برندهای مشهور، تعداد زیادی رستوران و امکانات تفریحی برای بزرگسالان و کودکان دارد. در این مرکز خرید انواع و اقسام پوشاک، لوازم‌خانگی، لوازم‌آرایش، پارچه، کالای دیجیتال، اسباب‌بازی و … پیدا می‌شود و برای خرید کامل مایحتاج، یک گزینه ایدئال است.

مرکز خرید آگورا در بخش غربی شهر ازمیر قرار دارد.

اوت‌لت سلوی (Selway Outlet)

نمای از داخل یکی از فروشگاه‌های اوت‌لت سلوی ازمیر
این فروشگاه‌ها همیشه تخفیف دارند – عکاس: Bulent Basarir

فروشگاه‌های اوت‌لت معمولاً لباس‌ها و کالاهای تک و با تخفیف همیشگی دارند و به همین دلیل قیمت کالاهای آن‌ها در اکثر روزهای سال ارزان‌تر از مراکز خرید دیگر است. بلک فرایدی ترکیه بهترین فرصت برای گرفتن تخفیف‌های سنگین از همین ارزان‌فروشی‌ها است. به جز پوشاک زنانه و مردانه اوت‌لت سلوی لوازم الکترونیکی، لوازم منزل و کالای دیجیتال هم دارد و فاصله آن تا فرودگاه ازمیر کم است.

بازار کمرالتی (Kemeralti market)

نمایی از بیرون بازار کمرالتی ازمیر
یکی زا زیباترین بازارهای سنتی ترکیه – عکاس: Zaid Alshebab

درست است که مراکز خرید ازمیر مدرن و به‌روز هستند؛ اما این شهر بازار سنتی هم دارد. بازار کمرالتی یکی از بازارهای سنتی ازمیر است که یک بنای تاریخی هم محسوب می‌شود و علاوه بر فروشگاه‌های مختلف، قهوه‌خانه، غذاخوری و چند مسجد هم دارد. این بازار گزینه‌ای ایدئال برای خرید سوغاتی و صنایع دستی ترک محسوب می‌شود و قیمت کالاها در فروشگاه‌های آن از سایر مراکز خرید ترکیه ارزان‌تر است.

مراکز خرید بلک فرایدی استانبول

استانبول بزرگ‌ترین شهر ترکیه و پایتخت اروپایی این کشور است و به همین دلیل تعجبی ندارد که مراکز خرید متعدد و متنوعی داشته باشد. سفر به استانبول برای خرید بلک فرایدی ترکیه هم فال و هم تماشا است و در کنار خرید می‌توانید از جاذبه‌های متعدد این شهر تاریخی هم بازدید کنید و از خوردن غذاهای محلی هم لذت ببرید.

دمای هوای استانبول در ماه‌های نوامبر و دسامبر بین 9 تا 12 درجه است و به همین دلیل بهتر است با خودتان لباس گرم هم ببرید. مدت زمان بلک فرایدی در این شهر نیز حدود یک هفته است.

اگر برای بلک فرایدی ترکیه به استانبول سفر کردید، حتماً به این مراکز خرید سر بزنید:

مرکز خرید ایستینیه پارک (Istinye Park)

نمایی از داخل مرکز خرید ایستینیه پارک استانبول
بهترین برندهای جهان در این مرکز خرید شعبه دارند – عکاس: Serkan Dunder

یکی از محبوب‌ترین مراکز خرید بلک فرایدی ترکیه در استانبول، همین مرکز خرید ایستینیه پارک است که محبوبیت آن از اجناس باکیفیت، قیمت‌های مناسب و دسترسی آسان برای گردشگران ناشی می‌شود. مشهورترین برندهای جهان مثل شنل، Lacoste، کالوین کلین و زارا در این مرکز خرید شعبه دارند و در زمان بلک فرایدی کالاهای خود را با تخفیف‌های خوب عرضه می‌کنند.

مرکز خرید مارینا ویاپورت (viaport marina Istanbul)

نمایی از داخل بازار مارینا ویاپورت استانبول
در این بازار همه‌چیز پیدا می‌شود – عکاس: Wessam Baker

مارینا ویاپورت یکی از بزرگ‌ترین مراکز خرید ترکیه و خاورمیانه است که حدود 154 برند مختلف در آن نمایندگی دارند و هرچه بخواهید در آن پیدا می‌شود. در زمان بلک فرایدی ترکیه می‌توانید انواع پوشاک مردانه و زنانه، لوازم‌خانگی، کالای دیجیتال، ساعت و گوشی‌های هوشمند اپل و سامسونگ را با تخفیف‌های خوب از مارینا ویاپورت بخرید. در کنار خرید هم می‌توانید از امکانات رفاهی و تفریحی این مرکز خرید مثل آکواریوم، سینما و شهربازی استفاده کنید.

بازار بزرگ استانبول (Istanbul grand bazaar)

نمایی از داخل بازار بزرگ استانبول
یکی از بزرگترین بازارهای سنتی جهان و از بهترین مراکز خرید بلک فرایدی استانبول – عکاس: Paul Ciprian

بازار بزرگ استانبول یکی از بزرگ‌ترین بازارهای سنتی و سرپوشیده جهان است و همان‌طور که از نامش حدس می‌زنید، حال و هوایی شبیه به بازار بزرگ تهران و بازارهای سنتی دارد. بازار بزرگ استانبول شامل 61 خیابان سرپوشیده و بیش از 4000 فروشگاه می‌شود و مسلم است که هرچه بخواهید را می‌توانید در آن پیدا کنید. این بازار در زمان بلک فرایدی ترکیه بسیار شلوغ می‌شود و بر اساس آمار، در این دوران روزانه 250 تا 400 هزار نفر از آن بازدید می‌کنند.

برای دسترسی بهتر به مراکز خرید استانبول و رزرو اقامتگاه در این شهر، به صفحه اجاره خانه استانبول در سایت اتاقک مراجعه کنید.

آیا می‌توان خرید بلک فرایدی ترکیه را آنلاین انجام داد؟

در حال حاضر کافی است گشتی در استوری‌های اینستاگرام خود بزنید تا با تبلیغ صفحاتی که خرید اجناس از ترکیه و ارسال آن به ایران را انجام می‌دهند آشنا شوید. مسئولان این صفحات معمولاً به صورت حضوری یا از طریق سایت‌هایی مثل ترندیول (trendyol) خرید بلک فرایدی شما را انجام می‌دهند.

اگر می‌خواهید از این صفحات برای خرید اجناس از ترکیه کمک بگیرید، حواستان به حسن شهرت و اعتبار آن‌ها باشد و در مورد این صفحات اول خوب تحقیق کنید. همچنین اگر در سایتی کالایی را با تخفیف دیدید، زود دست بجنبانید؛ چون تا شما به صفحه موردنظر پیام بدهید و آن‌ها برای شما ثبت سفارش کنند، طول می‌کشد و ممکن است کالای موردنظر تمام شود.

بزرگ‌ترین عیب این روش، مدت زمانی است که باید منتظر خرید و ارسال کالای موردنظر بمانید و معمولاً این زمان بین 2 تا 4 هفته طول می‌کشد.

مهم‌ترین نکاتی که باید در بلک فرایدی ترکیه به آن‌ها توجه کنید

نمایی از داخل بازار مصری‌های استانبول
از دست‌فروش‌ها موبایل و کالای خانگی نخرید – عکاس: Maism Alfifi

برای این که خرید بلک فرایدی ترکیه را با خیال راحت انجام دهید و به مشکل نخورید، حواستان به نکات زیر باشد:

  • حتماً چند هفته پیش از شروع بلک فرایدی، اقامتگاه خود را رزرو کنید و بلیت هواپیما، قطار یا اتوبوس خود را بخرید.
  • حواستان به آب و هوای شهر مقصد باشد و حتماً پوشاک مناسب با خودتان ببرید.
  • حواستان به شباهت نام بعضی از برندهای تقلبی با نام برندهای مشهور باشد.
  • اگر می‌خواهید اجناس تخفیف خورده برندهای مشهور را بدون دردسر بخرید، باید ساعت 3 یا 4 صبح پشت در فروشگاه آن‌ها بایستید و به محض باز شدن وارد شوید.
  • در بلک فرایدی ترکیه معمولاً قیمت لباس‌های تابستانی ارزان‌تر است.
  • اجناس الکترونیک، لوازم منزل و کالای دیجیتال را از دست‌فروش‌ها نخرید.
  • شبکه‌های اجتماعی برند یا فروشگاه موردنظرتان را دنبال کنید تا از تاریخ و چگونگی تخفیف‌های بلک فرایدی آن‌ها آگاه شوید.
  • یک فهرست از کالاهای مورد نیازتان تهیه کنید تا فقط آن‌ها را بخرید و پولتان خرج چیزهایی که لازم ندارید نشود.

سخن آخر

در این مقاله هر چیزی که لازم بود در مورد بلک فرایدی ترکیه بدانید را با شما در میان گذاشتیم. در مورد تاریخچه آن حرف زدیم، گفتیم در شهرهای وان، ازمیر و استانبول از کجا خرید کنید و موقع خرید حواستان به چه نکاتی باشد.

اتاقک در کشور ترکیه هم همراه شما است و مثل همیشه برای اجاره ویلا و سوئیت می‌توانید روی ما حساب کنید.

سؤالات متداول در مورد بلک فرایدی ترکیه

تاریخ بلک فرایدی 1402 ترکیه چه زمانی است؟

جمعه 3 آذر 1402

بهترین مراکز خرید بلک فرایدی استانبول کدامند؟

بازار بزرگ استانبول، مارینا ویاپورت، ایستینیه پارک

بهترین مراکز خرید بلک فرایدی در وان ترکیه کدامند؟

بازار روس‌ها، وان ای وی ام، آیدین پریهان

4/5 - (4 امتیاز)

اتاقک

مسعود تاجیک

مسعود هستم، شیفته نوشتن، ادبیات و سینما. تولید محتوا برای من یک لذت دوجانبه دارد، هم روح خودم را جلا می‌دهد و هم باعث می‌شود حس مفید بودن داشتi باشم. این‌که نوشته من بتواند جواب سؤالات کسی را بدهد یا او را از سردرگمی نجات دهد، لذت وصف‌ناپذیری است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *