شهرهاجاهای دیدنی

کارخانه آرگو تهران | ققنوسی از میان آجرها

داستان کارخانه آرگو به مردم، دولت و خیابان‌هایی گره خورده که حالا بخشی از هویت هرکدام از آن‌ها در گوشه‌ای از تاریخ درحال محو شدن است. بنایی با معماری خاص در تهران که محصولش داستان جابه‌جایی آن و سرنوشت امروزش برای‌تان جذاب و شنیدنی خواهد بود. در این مقاله از اتاقک، می‌خواهیم از کارخانه آرگو بگوییم. ساختمانی که پس از یک دوره طولانی متروکه بودن به کافه و فضایی هنری تبدیل شده است.

تاریخچه کارخانه آرگو

تاریخچه کارخانه آرگو
کارخانه آرگو در سال 99 مرمت شد و آغاز به کار کرد – عکاس: مینا زمانی

احتمالا نام آرگو از افسانه‌های یونان آمده است. در آن داستانی که آرگوس با کمک آتنا که الهه خرد و جنگ‌آوری است و آرگونوت‌ها یک کشتی می‌سازند. این کشتی را «آرگو» به‌معنای سریع می‌نامند و قرار می‌شود با آن به جستجوی پشم زرین بروند. تاریخ می‌گذرد و می‌گذرد تا ما به سال 1309 خورشیدی می‌رسیم. آن زمان که رضاشاه بر مسند قدرت است و بناهای گوناگون در جای‌جای ایران ازجمله بندر نوشهر و شرکت نساجی مازندران در حال ساخت هستند. در همین دوره، حوالی میدان فردوسی در خیابانی که آن زمان نامش کوشک بوده و حالا آن را تقوی می‌نامیم، اولین کارخانه آبجوسازی ایران به‌نام آرگو متولد می‌شود.

آرگو حدود بیست سال در این کارخانه به حیاتش ادامه می‌دهد تا روزی که تهران بزرگ‌تر می‌شود و همسایه‌ها که از بوی الکل و مخمرها عاجز شده‌اند، شکایتی تنظیم کرده و از دولت می‌خواهند که این کارخانه را به‌جای دیگری منتقل کند. به‌همین دلیل در حدود سال 1330، این کارخانه بسته شده و کارخانه آرگو دومی در حوالی منطقه مهرآباد جنوبی ساخته می‌شود. البته تا سال‌ها یک فروشگاه در محل این کارخانه بوده و محصولات آن را به دست مشتریان می‌رسانده است.

پس از انقلاب، کارخانه آرگو نیز کم‌کم فراموش شده و بنای آن برای حدود 40 سال متروکه می‌شود. تا اینکه بنیاد پژمان به سراغ کارخانه آرگو می‌آید.

این بنیاد در سال 1393 توسط حمیدرضا پژمان که کارگردان و مجموعه‌دار است، تاسیس شد. بنیاد پژمان طی یک مزایده ساختمان آرگو را خرید. بعد برای شروع سه گالری هنری در کارخانه متروکه آرگو برگزار کرد. پس از آن، زیر نظر معماری به‌ اسم احمدرضا شریکر کار مرمت آرگو آغاز شد. آقای شریکر در هاروارد معماری خوانده و در نیویورک یک دفتر کار دارد. او به همراه یک مهندس سازه که نامش بهرنگ بنی‌آدم بود، تلاش کردند کارخانه آرگو را تا حد زیادی حفظ کنند و بیشتر روی استحکام و حذف اضافات کار کردند. در سال 1399، بازسازی ساختمان قدیمی با حفظ حداکثری هویت بنا به‌پایان رسید و کارخانه آرگو چون ققنوسی از نو در همان سال متولد شد.

مرمت کارخانه آرگو، توانست دو جایزه معماری معتبر شامل جایزه معماری آقاخان و جایزه معماری دزین را از آن خود کند و مورد توجه قرار بگیرد. امروزه اگر برای بازدید آرگو بروید، دیوارهای آجری آن سنگ‌فرش و فضاسازی‌های منحصربه‌فردش را در جای‌جای مجموعه خواهید دید که به لطف معمارات به خوبی حفظ شده است.

برای اجاره روزانه خانه در تهران می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

اجاره روزانه خانه تهران با قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

قسمت‌های مختلف آرگو

قسمت‌های مختلف آرگو
در کارخانه آرگو مجسمه‌ها و حجم‌سازی‌های متفاوت و هنری را پیدا خواهید کرد – عکاس: ایلیا

مجموعه آرگو که روزی مست از بوی مخمرها بود، حالا حال و هوای دیگری دارد. پس از ورود، یک حیاط کوچک را می‌بینید. در سمت چپ این حیاط یک کافه و سمت راست آن فروشگاهی برای خرید محصولات هنری درنظر گرفته شده است. اگر از درب روبه‌رو وارد شوید، می‌توانید فضاهای شگفت‌انگیز، پلکان، سالن‌ها و حجم‌سازی‌ها را ببینید.

این بخش از کارخانه به نمایش آثار هنری گوناگونی اختصاص پیدا کرده و گاه نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی نیز در آن برگزار می‌شود. استفاده از صدا، عکس‌ها، امکان نمایش فیلم و حفظ آن ساختمان پرابهت که حالا نزدیک به صد سال عمر دارد، به خاص بودن کارخانه آرگو افزوده است.

بسیاری از قسمت‌ها مرمت نشده تا شما بتوانید لایه‌های زیرین را ببینید، روی پله‌هایی راه بروید که روزی کارگران کارخانه از آن عبور کرده‌اند، روی سکوهایی بنشینید که برای بارگیری محصول استفاده شده‌اند و در نهایت، به روزنه‌هایی خیره شوید که برای بیش از 40 سال هر روز عبور خورشید و ماه را به تنهایی دیده‌اند.

کافه کارخانه آرگو

کافه کارخانه آرگو
کافه کارخانه آرگو از 9 صبح تا 10 شب فعال است.

آرگولانژ یا همان کافه کارخانه آرگو توسط سام کافه اداره می‌شود. ساعت کار کافه از 9 صبح تا 10 شب است. فضای کافه، دربرگیرنده‌ی حال‌وهوای کلی آرگو است. منوی کافه شامل انواع نوشیدنی‌ها از جمله قهوه و چای به همراه دسرهاست. چند غذای سبک نیز در منوی این کافه وجود دارد.

بازدید از کارخانه آرگو

بازدید از کارخانه آرگو
کارخانه آرگو به‌جز شنبه‌ها از 3 تا 7 عصر امکان بازدید دارد – عکاس: معین معروفی

برای دیدن کارخانه آرگو می‌توانید از یکشنبه تا جمعه، از ساعت 3 تا 7 عصر مراجعه کنید. آرگو شنبه‌ها تعطیل است. موزه آرگو نیز فعلا امکان بازدید ندارد. نکته دیگر اینکه، برنامه گالری‌ها از روزها قبل در شبکه‌های اجتماعی آرگو اطلاع‌رسانی می‌شود تا اگر دوست داشتید به دیدار آثار هنرمندان داخلی و خارجی بروید.

آبجو بدون الکل آرگو

آبجو بدون الکل آرگو
به تازگی با برند آرگو آبجو بدون الکل آماده و به‌بازار ارائه شده است – عکاس: کارمین ابراهیمی

شرکت کاسل نوش که محصولات نوشیدنی با برند شمس را به بازار می‌فرستد، با نام تجاری آرگو نیز آبجوهایی را روانه بازار ایران کرده است. این آبجوها بدون الکل هستند و طعمی قوی دارند. برند آرگو را می‌توانید در فروشگاه‌های بزرگ و بازارهای اینترنتی پیدا کنید.

چگونه به کارخانه آرگو برویم؟

چگونه به کارخانه آرگو برویم
کارخانه آرگو در حوالی میدان فردوسی تهران است – عکاس: امین شیرپور

کارخانه آرگو پایین‌تر از میدان فردوسی، خیابان فردوسی، خیابان تقوی، کوچه بهداشت، پلاک 6 واقع شده است. متروی فردوسی حدود 450 متر با این کارخانه فاصله دارد و می‌توانید از این ایستگاه، سریع و آسان خودتان را به آرگو برسانید. علاوه بر این می‌توانید با اتوبوس‌های بی‌آرتی نیز تا میدان فردوسی بیایید و بعد پیاده به سمت کارخانه آرگو بروید.

جاذبه‌های نزدیک به کارخانه آرگو

اگر برای دیدن کارخانه آرگو بروید، می‌توانید فرصتی برای دیدن چند جاذبه دیگر هم داشته باشید. این‌جا از دیگر جاهای دیدنی تهران که در آن حوالی هستند، برای‌تان گفته‌ایم.

کوچه تمدن، در سایه چترها

کوچه تمدن
کوچه تمدن از جاذبه‌های دیدنی در حوالی میدان فردوسی است – عکاس: رضا نوریان

یکی از کوچه‌های دیدنی تهران که فاصله کمی تا کارخانه آرگو دارد، کوچه تمدن است. این کوچه با چترهای رنگارنگ و نماهایی زیبا تزیین شده است. اگرچه مسیری طولانی در انتظارتان نیست اما می‌توانید چند عکس یادگاری زیبا در این‌جا بگیرید. این کوچه تا کارخانه آرگو تقریبا 300 متر فاصله دارد.

موزه جواهرات ملی، گنجینه‌ای به بلندای تاریخ

موزه جواهرات ملی
موزه جواهرات ملی از مهم‌ترین موزه‌های ایران و جهان است – عکاس: اشکان صادق‌پور

حدود 800 متر پایین‌تر از کارخانه آرگو، پایین‌تر از خیابان جمهوری و بر خیابان فردوسی موزه جواهرات ملی را می‌بینید. این موزه برای نگهداری از مهم‌ترین جواهرات ایران از جمله تاج‌ها، لباس‌ها، کره جواهرنشان، تخت‌ جواهرنشان و … درنظر گرفته شده است. به‌نظر می‌رسد مدتی است بازدید موزه محدود شده و بهتر است قبل از مراجعه حتما با مجموعه تماس بگیرید.

کافه قنادی مینیون، اولین شکلات‌فروشی تهران

کافه قنادی مینیون
مینیون قدیمی‌ترین شکلات‌فروشی تهران است که خانواده‌ای از اوکراین آن را اداره می‌کنند – عکاس: سیدحامد واحدی

مینیون قدیمی‌ترین شکلات‌فروشی تهران است که توسط خانواده‌ای اوکراینی مهاجر، نسل به نسل اداره می‌شود. شکلات پرتغالی این کافه بسیار معروف است و همراه با قهوه‌های مخصوص می‌تواند برای‌تان جذاب و دلنشین باشد. از کارخانه قدیمی آرگو تا مینیون پیاده، تقریبا 400 متر راه است.

موزه بانک ملی

موزه بانک ملی
موزه بانک ملی از دیدنی‌های مهم با اشیا و معماری دیدنی است – عکاس: رها ده‌خرقانی

یک کیلومتر پایین‌تر از کارخانه قدیمی آرگو، موزه بانک ملی است. این موزه، ساختمان و اشیای دیدنی دارد. برای دیدن موزه لازم نیست هزینه‌ای بپردازید. راهنماهای مقیم موزه در ساعات بازدید برای مشاهده قسمت‌های مختلف موزه همراه شما هستند.

اقامت نزدیک کارخانه آرگو

برای اقامت شبانه در تهران به دنبال اجاره روزانه خانه، اجاره ویلا و هتل اطراف تهران هستید؟ اتاقک با مجموعه‌ای کامل، بهترین قیمت‌ها و امکانات کامل همراه شماست. در سایت اتاقک براساس تعداد روزهای سفر و بودجه مورد نظرتان گزینه‌های بسیاری را می‌توانید بررسی کنید.

سخن آخر

در این مقاله از اتاقک برای‌تان از کارخانه قدیمی آرگو گفتیم. بنایی متروکه که حالا هویتی نو دارد. در آرگو، علاوه‌بر معماری و فضاهای منحصربه‌فرد، کافه، فروشگاه و نمایشگاه‌هایی نیز وجود دارد. اگر دوست دارید بخشی از تاریخ قدیمی تهران را از دریچه‌ای نو ببینید، آرگو می‌تواند انتخاب خوبی باشد.

سوالات متداول

کارخانه آرگو کجاست؟

کارخانه آرگو در تهران، پایین‌تر از میدان فردوسی، خیابان فردوسی، خیابان تقوی، کوچه بهداشت، پلاک 6 واقع شده است.

روز و ساعت بازدید از کارخانه آرگو چگونه است؟

از یکشنبه تا جمعه از ساعت 3 تا 7 عصر می‌توانید از مجموعه آرگو بازدید کنید.

چگونه با مترو به کارخانه آرگو برویم؟

ایستگاه مترو فردوسی تقریبا 400 متر با کارخانه آرگو فاصله دارد و با کمک آن می‌توانید راحت و سریع به این جاذبه برسید.

کافه کارخانه آرگو چه موقع باز است؟

سام کافه در کارخانه آرگو با نام آرگولانژ کافه‌ای دارد. این کافه از 9 صبح تا 10 شب فعال است.

قدمت کارخانه آرگو چقدر است؟

کارخانه آرگو در دوره رضاشاه و سال 1309 خورشیدی ساخته شده و برای بیش از دو دهه کارخانه تولید آبجو بوده است.

5/5 - (1 امتیاز)

اتاقک

نیوشا امینیان

قلم و سفر جهانم رو شکل دادن و من رو به دنیای نویسندگی آوردن. گاهی نجوم درس می‌دم و اوقاتی رو صرف نقاشی می‌کنم. در ذهن من، با نوشتن هر کلمه، روحی در وجودش دمیده می‌شه و تا همیشه زنده نگهش می‌داره. با کلماتی لبریز از روح زندگی، از زیباترین مقاصد سفر، بیشتر بدونید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *