تجربه سفرجاهای دیدنی

جاهای دیدنی لواسان | از لتیان تا ناران

به جرات می‌توان گفت یکی از محبوب‌ترین، زیباترین و خوش‌آب‌وهوا‌ترین ییلاقات استان تهران، لواسان است. بدون شک حتی اگر اهل دیگر شهرهای ایران باشید نام لواسان به دفعات زیاد و مکرر به گوشتان خورده است؛ به همین منظور دیدنی‌های لواسان در میان گردشگران شهرت بسیاری دارند. اغلب گردشگرانی که به لواسان سفر می‌کنند، از جاذبه‌های گردشگری طبیعی و فرهنگی این شهر دیدن می‌کنند. اگر یک بار به این منطقه دل‌نواز و پر از سرسبزی سفر کنید حافظه دوربینتان پر از عکس‌های خاطره‌انگیز و سرزندگی خواهد بود و هیچ‌گاه از خاطرتان نخواهد رفت. در ادامه با ما همراه باشید تا به معرفی معروف‌ترین و زیبا‌ترین جاهای دیدنی لواسان بپردازیم.

درباره لواسان

به جرات می‌توان گفت یکی از محبوب‌ترین، زیباترین و خوش‌آب‌وهوا‌ترین ییلاقات استان تهران، لواسان است. بدون شک حتی اگر اهل دیگر شهرهای ایران باشید نام لواسان به دفعات زیاد و مکرر به گوشتان خورده است؛ به همین منظور دیدنی‌های لواسان در میان گردشگران شهرت بسیاری دارند. اغلب گردشگرانی که به لواسان سفر می‌کنند، از جاذبه‌های گردشگری طبیعی و فرهنگی این شهر دیدن می‌کنند. اگر یک بار به این منطقه دل‌نواز و پر از سرسبزی سفر کنید حافظه دوربینتان پر از عکس‌های خاطره‌انگیز و سرزندگی خواهد بود و هیچ‌گاه از خاطرتان نخواهد رفت. در ادامه با ما همراه باشید تا به معرفی معروف‌ترین و زیبا‌ترین جاهای دیدنی لواسان بپردازیم.

برای آشنایی بیشتر مقاله لواسان کجاست را مطالعه کنید.

معرفی جاذبه­‌های گردشگری لواسان

با اینکه جاذبه‌های گردشگری لواسان منحصر به جاذبه‌های طبیعی نمی‌شود، اما گردشگران این شهر دیدنی‌های طبیعی لواسان را بسیار می‌پسند و در بسیاری از تعطیلات به این جاذبه‌ها سر می‌زنند. برخی از جاذبه‌های دیدنی لواسان به دلیل کوهستانی بودن این شهر ایجاد شده و همین امر باعث شده تا گردشگران در روزهای گرم تابستان به این مکان پناه ببرند.

دریاچه­ سد لتیان لواسان

دریاچه ای که اطراف ان کوه و درختان دیده می شوند

یکی از معروف‌ترین سدهای اطراف تهران، سد لتیان است. این سد در جنوب لواسان و در مسیر رود جاجرود قرار دارد. سد لتیان یکی از منابع تامین آب آشامیدنی تهران محسوب می‌شود که از ارتفاعات کوه‌های دربندسر، گرمابدر، ایگل، زایگان و قسمت جنوبی توچال سرچشمه می‌گیرد. دریاچه سدلتیان را باید یکی از دیدنی‌های لواسان دانست که همه ساله در فصل بهار و تابستان گردشگران زیادی را به واسطه زیبایی خیره‌کننده‌اش، به خود جذب می‌کند. با اجاره ویلا در لواسان می‌توانید از چشم‌انداز زیبای سدلتیان استفاده کنید.

آدرس دریاچه سد لتیان لواسان: ایران، استان تهران، 10 کیلومتری شمال شرقی تهران، 5 کیلومتری شمال منطقه جاجرود، جنوب شهر لواسان

آبشار ناران

آب در حال جاری شدن از آبشاری کوچک در طبیعت

یکی از جاذبه‌های گردشگری لواسان، آبشارهای اطراف آن است. با توجه به کوهستانی بودن لواسان، آبشارهای متعددی در اطراف آن تشکیل شده و محیطی عالی برای تفریح ایجاد کرده‌اند. یکی از آبشارهای دائمی و مرتفع لواسان، آبشار ناران است. این آبشار در ناران لواسان کوچک قرار دارد. آبشار ناران در میان سبزه‌زارهای زیبای ناران قرار گرفته و به صورت دائمی در تمامی طول سال  جریان است.

آدرس آبشار ناران: ایران، استان تهران، لواسان، شمیرانات، شمال روستای کند علیا

روستای برگ جهان

نمایی از پاییز و درختان رنگارنگ و شیروانی ها در روستای برگ جهان

یکی از روستاهای بکر و زیبای شهر لواسان، روستای برگ جهان است. این روستا در ۱۳ کیلومتری شهر لواسان قرار دارد و جزو روستاهای تاریخی لواسان به حساب می‌آید. در روستای برگ جهان، رودخانه و آبشار زیبایی قرار دارد که برای تفریح و سفرهای یک‌روزه مکانی عالی است. رودخانه روستا از کوه‌های اطراف سرچشمه می‌گیرد و سپس وارد سد لتیان می‌شود. در روستای برگ جهان لواسان چشم‌اندازهای زیبا، کوچه‌­ باغ و آثار قدیمی و تاریخی بسیاری وجود دارد، همچنین آب‌و‌هوای معتدل و مطبوع این روستا در فصل‌های بهار و تابستان، موجب تبدیل شدن این روستا به یکی از مقاصد گردشگران شده است.

آدرس روستای برگ جهان: ایران، استان تهران، 13 کیلومتری لواسان

اجاره ویلا لواسان با تضمین کیفیت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

آبشار برگ جهان

آبشاری در کوهستان و درختان سبز رنگ در اطراف ان

همانطور که گفته شد، در روستای برگ جهان آبشار زیبایی جاری است. آبشار برگ جهان یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها برای کوهنوردی محسوب می‌شود؛ همچنین طبیعت‌گردانی که مسیرهای ترکینگ طولانی را دوست دارند، آبشار برگ جهان می‌تواند انتخاب عالی برای آن‌ها باشد. ارتفاع این آبشار حدود 2200 متر است. برای رسیدن به این آبشار زیبا و دیدن زیبایی آن باید حدود یک و نیم ساعت پیاده‌روی کنید؛ همچنین زیبایی شگفت‌انگیزی دارد که توسط روستاهای اطراف لواسان محاصره شده است. اگر فردی ریزبین باشید و به جزئیات اهمیت دهید خواهید دید که سفال‌های موجود در قسمت زیرین ناشی از قدمت طولانی آن است.

آدرس آبشار برگ جهان: ایران، استان تهران، 13 کیلومتری لواسان، روستای برگ جهان

روستای افجه لواسان

یک الاغ دارای خورچین رنگی که زیر یک درخت پاییزی بر روی بک پل که برگ های نارنجی رنگ روی آن ریخته است ایستاده.

یکی از معروف‌ترین و زیباترین روستاهای لواسان، روستای افجه است. افجه در پنج کیلومتری شهرستان لواسان قرار دارد و در اطراف این روستا مکان‌های گردشگری متعددی وجود دارد. یکی از زیباترین و البته معروف‌ترین دیدنی‌های روستای افجه، دشت هویج است. در گذشته کشاورزان روستای افجه در این دشت هویج برداشت می‌کردند اما امروزه تنها نام هویج بر روی آن باقی مانده است. به غیر از دشت هویج، آبشار و رودخانه معروف افجه، سقاخانه و حمام قدیمی افجه از جاذبه‌های دیگر این روستا به حساب می‌آیند.

آدرس روستای افجه لواسان: ایران، استان تهران، شهرستان شمیرانات، بخش لواسانات، 5 کیلومتری لواسان.

روستای سینک لواسان

منظره طبیعت و درختان شکوفه زده و کوه هایی که از دور مشخص هستند

یکی از خوش آب‌وهوا‌ترین روستاهای اطراف شهر لواسان، روستای سینک است. روستای سینک لواسان در ۲۰ کیلومتری شمال شرقی شهر تهران قرار دارد. از میان روستا، رودخانه افجه عبور می‌کند و همین باعث شده مناظر و چشم‌اندازهای زیبایی در اطراف رودخانه ایجاد شود.

آدرس روستای سینک لواسان: ایران، استان تهران، شهرستان شمیرانات، بخش لواسانات، دهستان لواسان کوچک.

تپه­ حصارک لواسان

تپه ای تنها در طبیعت و آسمان آبی بدون ابر در حصارک لواسان
عکس از حسین فتاحی

یکی از خوش آب‌وهوا‌ترین روستاهای اطراف شهر لواسان، روستای سینک است. روستای سینک لواسان در ۲۰ کیلومتری شمال شرقی شهر تهران قرار دارد. از میان روستا، رودخانه افجه عبور می‌کند و همین باعث شده مناظر و چشم‌اندازهای زیبایی در اطراف رودخانه ایجاد شود.

آدرس روستای سینک لواسان: ایران، استان تهران، شهرستان شمیرانات، بخش لواسانات، دهستان لواسان کوچک.

قلعه­ باستانی باغ دره لواسانقلعه­ باستانی باغ دره لواسان

یکی دیگر از بناهای تاریخی لواسان، قلعه باستانی باغ دره لواسان است. قدمت این قلعه باستانی به اواخر دوران هخامنشیان یا اوایل دوران ساسانیان باز می‌گردد. قلعه در محله ناران لواسان قرار دارد و در سال ۱۳۸۲ به ثبت ملی رسید. با اینکه قلعه به ثبت ملی رسیده اما مسئولین توجهی به بنا ندارند و هر روز به دلیل فرسایش و عدم رسیدگی ویران‌تر می‌شود؛ با این‌حال هنوز قلعه باغ‌دره یکی از دیدنی‌های لواسان محسوب می‌شود.

آدرس قلعه­ باستانی باغ دره لواسان: ایران، استان تهران، شهرستان شمیرانات، بخش لواسانات، دهستان لواسان کوچک، 600 متری شمال محله ناران.

غار هملون لواسانغار هملون لواسان

غار هملون یکی دیگر از دیدنی‌های لواسان است. این غار در میان راه میگون به شمشک قرار دارد و از دو غار به نام‌های هملون کوچک و هملون بزرگ تشکیل می‌شود. دهانه دهملون بزرگ، یک و نیم متر ارتفاع و دو و نیم متر عرض دارد. طول این غار در حدود صد متر است و در آستانه ورود به آن یک در بزرگ آهنین دیده می‌شود. غار کوچک در زیر یک طاق سنگی قرار دارد و طول آن حدودا پنجاه متر است. ارتفاع غار هملون کوچک یک متر و عرض آن، سه متر است. برای دیدن غارهای هملون باید تجهیزات غارنوردی دشاته باشید، زیرا کف غار از سنگ و گل پوشیده شده و امکان لغزش بسیار زیاد است.

آدرس غار هملون لواسان: ایران، استان تهران، شمال شرقی تهران، مسیر بین شمشک و میگون، دره هملون

غار موزه وزیری

مجسمه های فلزی ساخته شده با مواد بازیافتی در غار موزه وزیری

غار موزه وزیری یکی از جاذبه‌های فرهنگی لواسان محسوب می‌شود. این موزه متفاوت توسط مجسمه‌سازی معروف ایرانی، دکتر ناصر هوشمند وزیری تاسیس شده است. غار موزه وزیری جزو اولین موزه‌های خصوصی ایران است. در غار موزه آثار هنری متفاوت از هنرمندان و خود دکتر وزیری دیده می‌شود. مجسمه‌های این موزه، داستان‌های شاهنامه فردوسی، فولکلور ایران و فرهنگ اصیل ایرانی نشان می‌دهد. این غارموزه تاریخی شامل بخش‌های نمایشگاهی، کارگاهی، صنایع دستی، آموزشی، نگارخانه و سالن اجتماعات است. در غار موزه وزیری همچنین افراد می‌توانند به صورت آزادانه عکاسی و از آثار موجود در آن ایده‌برداری کنند.

آدرس غار موزه وزیری: ایران، استان تهران، لواسانات، بلوار امام خمینی، جاده کند علیا و سفلی، دوراهی بوجان، سمت چپ بعد از چال ناظران، پلاک 77.

کاروان‌سرای چشمه دو برار

دالان های داخلی کاروانسرایقدیمی و سنگی چشمه دوبرار

این کاروان‌سار از دیگر جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی لواسان است. کاروانسرای دوبرار از کاروانسراهای دوران صفوی محسوب می‌شود که قدمتی به درازای 400 سال دارد و در سال ۱۳۸۲ به ثبت ملی رسید. مصالح اصلی بنا، لاشه سنگ است و به نظر یکی از کاروانسراهای پررونق دوران صفوی بوده است. می‌توان گفت جزو جاذبه‌های بسیار زیبا، در عین حال کهن به شمار می‌رود که برای یک ماجراجویی گزینه مناسبی است.

آدرس کاروان‌سرای چشمه دو برار: ایران، استان تهران، شهرستان شمیرانات، بخش لواسانات، دهستان لواسان بزرگ، دشت لار، ضلع شرقی چشمه دوبرار

حمام سبو کوچک

حمام سبو کوچک جزو آثار برجای مانده از دوران قاجار در این منطقه است. این حمام تاریخی در محله سبو کوچک شهر لواسان قرار دارد و در سال ۱۳۸۲ به‌ثبت‌ ملی رسیده است. البته به دلیل بی‌توجه، سقف حمام در قسمت‌های مختلف تخریب شده و عدم رسیدگی به این بنای تاریخی باعث فراموشی و نابودی آن می‌گردد.

آدرس حمام سبو کوچک: ایران، استان تهران، شهرستان شمیرانات، بخش لواسانات، دهستان لواسان کوچک، مرکز روستای سبوی کوچک.

روستای تاریخی کند علیا

خانه ها و درختان روستایی در کوهپایه

کند علیا یکی از قدیمی‌ترین و تاریخی‌ترین روستاهای شهر لواسان است. این روستای تاریخی جاذبه‌های گردشگری بسیاری از جمله قلعه پیرزن، تپه گوشواره و جوهک دارد. همچنین مناظر سرسبز و دیدنی کند‌علیا موجب شده تا این روستا به یکی از مقاصد گردشگری پایتخت‌نشینان در اوقات فراغت تبدیل شود.

آدرس روستای تاریخی کند علیا: ایران، استان تهران، شهرستان شمیرانات، بخش لواسانات، دهستان لواسان کوچک، روستای کند علیا

حمام راحت‌آبادحمام راحت‌آباد

حمام راحت آباد یکی دیگر از حمام‌های تاریخی لواسان است که از دوران صفوی برجای مانده است. الگوی حمام راحت ‌آباد به مانند حمام‌های تاریخی ایران و در ورودی حمام رختکن قرار داشته است. رختکن به وسیله یک راهرو و یک در به گرم‌خانه می‌رسید. همچنین حمام راحت‌ آباد خزینه داشته که در ضلع شمالی گرمخانه قرار دارد. یکی از ویژگی‌های جالب حمام راحت ‌آباد، سیستم گرداننده آب گرم محسوب می‌شود که به وسیله جوی‌های آب تعبیه و در پیرامون حمام انجام می‌شده است.

آدرس حمام راحت‌آباد: ایران، استان تهران، شهرستان شمیرانات، بخش لواسانات، ضلع جنوب شرقی روستای راحت آباد.

امامزاده فضل‌علی

یکی از جاذبه‌های مذهبی لواسان امامزاده‌های آن است. لواسان ۳۴ امامزاده تاریخی دارد که در میان امامزاده‌های لواسان، امامزاده فضل علی ناران محبوبیت بیشتری در میان گردشگران کسب کرده است. قدمت این امامزاده به قرن‌­های ۷ و ۸ هجری قمری برمی­‌گردد. امام‌زاده فضل‌علی در سال ۱۳۸۲ به ثبت ملی رسید و از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی لواسان محسوب می‌شود.

آدرس امامزاده فضل‌علی: استان تهران، شهرستان شمیرانات، شهر لواسان، انتهای بلوار امام خمینی، میدان ناران

امامزاده اسماعیل

گنبد طلایی و یک گل دسته از امامزاده اسماعیل برگ جهان

از دیگر امامزاده‌های معروف لواسان، امامزاده اسماعیل روستای برگ جهان است. این امامزاده نیز به مانند امامزاده فضل‌علی، در میان گردشگران محبوبیت بسیاری کسب کرده است. در حال حاضر، یکی از خیرین روستا گنبد و بخش داخلی امامزاده را با هزینه شخصی خود مرمت و بازسازی می‌کند.

آدرس امامزاده اسماعیل: ایران، استان تهران، شهرستان شمیرانات، بخش لواسانات، دهستان لواسان کوچک، غرب روستای برگ جهان.

غار خمیرهغار خمیره

در جای‌جای لواسان که قدم بگذارید می‌توانید آثار تاریخی و غارهای متعددی را نظاره کنید که بازدید از هرکدام از آن‌ها تجربه سفری لذت‌بخش را برایتان به ارمغان خواهد آورد. غار خمیره نیز یکی از این اماکن تاریخی زیبا و دیدنی لواسان است که در شمال غربی روستای برگ جهان قرار دارد. این غار دارای ابعادی در حدود 2 متر در 2 متر است و طول آن نیز به حدود 30 متر می‌رسد.

غار خمیره دارای دهانه‌ای دو متری است و برای ورود به آن نیازی نیست به‌صورت خزیده و سینه‌خیز وارد شوید. محوطه داخلی غار بسیار وسیع است و چندین مسیر فرعی دارد. در گذشته از این غار طبق گفته اهالی این منطقه به‌عنوان زندان استفاده می‌شد اما امروزه به علت قرار گرفتن در یک منطقه خوش آب‌وهوا به یکی از مناطق گردشگری لواسان تبدیل شده است.

آدرس غار خمیره: ایران، تهران، 13 کیلومتری لواسان، شمیرانات، شمال غربی روستای برگ جهان

پارک جنگلی تلو

پارک جنگلی تلو
عکس از سایت: پینورست

پارک جنگلی تلو که با نام پارک جنگلی غزال نیز شناخته می‌شود با مساحتی بالغ‌بر 975 هکتار، یکی از بزرگ‌ترین و دیدنی‌ترین پارک‌های جنگلی لواسان است که در 5 کیلومتری جاده‌ای به همین نام واقع شده است. این پارک فاصله کمی از تهران دارد بنابراین برای فرار از شلوغی شهر و گذراندن یک تعطیلات آخر هفته خوب مکان مناسبی به شمار می‌رود. این پارک جنگلی جلوه‌ای بسیار تماشایی دارد و طبیعتی زیبا را برای شما هدیه می‌دهد. نزدیکی این پارک به کوه‌های با صلابت البرز و نمای زیبایی که به سد لتیان دارد بر زیبایی‌های این منطقه افزوده است. مسیر منتهی به این پارک جنگلی نیز یکی از قشنگ‌ترین جاده‌هایی است که به منطقه لواسان منتهی می‌شود و سرشار از چشم‌اندازهای زیبای طبیعی و مناظر دیدنی است. پارک جنگلی تلو در کنار طبیعت بی‌نظیر، دارای پوشش گیاهی و جانوری متنوع و امکانات رفاهی مناسبی ازجمله مراکز خدماتی و تفریحی، زمین‌های بازی ازجمله زمین تنیس و والیبال و آلاچیق‌های مختلف است و لحظات خوشی را برایتان به ارمغان می‌آورد.

آدرس پارک جنگلی تلو: ایران، تهران، بابای شرق، خروجی تلو شمال، ورودی جاده شهرداری، انتهای خیابان ورودی پارک

روستای امامه

روستای امامه
عکاس: محسن انیسی

امامه روستایی زیبا و خوش آب‌وهوا در لواسان است. این روستا قدمتی طولانی دارد و در گذشته محل ییلاق و استراحت شاهان قاجار بوده است به همین دلیل این روستا از امکانات رفاهی مناسبی برخوردار است. این روستا در یک منطقه کوهستانی واقع شده و دارای آب‌وهوای معتدل و مطلوبی است و به‌واسطه چشمه‌هایی که از دامنه‌های البرز سرچشمه می‌گیرد از پوشش گیاهی منحصربه‌فرد، باغ‌های میوه طبیعتی زیبا و دست نخورده‌ای برخوردار است. علاوه بر آب‌وهوای خوش روستای امامه، وجود مناظر بکر روستایی و جاذبه‌های طبیعی و دیدنی آن ازجمله کتیبه تاریخی پیر حمزه، قلعه مازیار و غیره نیز از دیگر دلایل محبوبیت این روستا در بین طبیعت دوستان هستند و همه‌ساله گردشگران زیادی در تابستان‌ها برای دیدن جاذبه‌های این روستا و برپایی کمپ به لواسان سفر می‌کنند.

آدرس روستا امامه: استان تهران، شهرستان شمیران، دهستان رودبار قصران، روستای امامه

منطقه حفاظت شده ورجین

منطقه حفاظت شده ورجین
عکاس: میلاد کاردگر

منطقه حفاظت شده ورجین در شمال شرقی استان تهران و در شهرستان شمیرانات واقع شده است و جزو جاهای دیدنی لواسان به‌شمار می‌رود. این منطقه بالغ‌بر 26 هزار هکتار مساحت دارد و با چشم‌انداز طبیعی و بی‌نظیر، رودخانه‌های پر آب، ارتفاعات سرسبز، چشمه‌های جاری، آب‌وهوایی خنک و فرح‌بخش و پوشش گیاهی متنوع که با شروع فصل بهار همچون مخملی سبز دشت‌ها و کوه‌های این منطقه را فرا می‌گیرد، به یکی از مناطق پرتردد و محبوب لواسان تبدیل شده است. منطقه حفاظت شده ورجین در کنار جاذبه‌های گردشگری متنوعی که دارد از نظر تنوع گونه‌های گیاهی و جانوری نیز بسیار غنی است. از گونه‌های گیاهی متنوع نظیر زرشک، لاله کوهی، درمنه کوهی، پیچک صحرائی، گل‌گاوزبان و غیره گرفته تا انواع جانوران شامل پستانداران، دوزیستان، خزندگان ازجمله خرس، روباه، پلنگ، انواع مارهای افعی و آبی و تعداد بی‌شماری پرندگان همچون حواصیل، کبک، عقاب طلایی و انواع مختلف ماهی در این منطقه به چشم می‌خورند.

آدرس منطقه حفاظت شده ورجین: ایران، استان تهران، شمال شرق تهران، شهرستان شمیرانات، منطقه لواسان

قلعه دختر

قلعه دختر
عکاس: ایوب فارابی

قلعه دختر یا قلعه بند که در میان مردم محلی به قلعه ماما نیز مشهور است یکی از جاذبه‌های تاریخی و دیدنی لواسان است که در که در فاصله 3 کیلومتری شمال روستای برگ جهان واقع شده است. این قلعه که قدمت آن به دوره ساسانیان بازمی‌گردد در گذشته به صورت دو طبقه بوده و به عنوان آتشکده مورد استفاده قرار می‌گرفت. قلعه دختر بر بالای قله‌ای به ارتفاع بالغ‌بر 3000 متر قرار گرفته و در دوره‌ها و زمان‌های مختلف بخش‌های زیادی از آن تخریب و از بین رفته است و امروزه از عظمت آن تنها چند دیوار پهن و طاق گهواره‌ای باقی مانده است. این قلعه از اماکن باستانی مهم ایران به شمار می‌رود و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس قلعه دختر: ایران، تهران، 13 کیلومتری لواسان، شمیرانات، شمال روستای برگ جهان

روستای لالان

روستای لالان
عکاس: محمد طیب ربیعی

روستای لالان یکی از روستاهای ییلاقی و زیبای لواسان است که در 45 کیلومتری شمال تهران قرار دارد. این روستا به سبب برخورداری از گل‌های لاله متنوع، به لاله‌گون مشهور است که به‌مرور زمان نام آن به لالان تغییر یافته است. روستای لالان در دامنه‌های سرسبز البرز قرار گرفته و دورتادور آن را کوه‌ها و قله‌های مرتفع ازجمله قله خنلو، قله وزوا و قله برج احاطه کرده‌اند. این روستا سرشار از جاذبه‌های طبیعی و دیدنی است که هر فرد با هر سلیقه‌ای را از خود راضی می‌کند. ازجمله جاذبه‌های معروف و دیدنی این روستا می‌توان به رودخانه لالان، آبشار لالان، چشمه آب معدنی تلخاب، تنگه لالان و تونل برفی لالان که در مسیر رودخانه قرار گرفته اشاره کرد. روی سقف این تونل طاق‌هایی ضخیمی از برف و یخ قرار گرفته و رودخانه‌ی زیبایی نیز با آب خنک از زیر آن می‌گذرد که در نوع خود دیدنی است. فرقی نمی‌کند کدام فصل را برای سفر به این روستا انتخاب کنید چراکه روستای لالان با طبیعت بی‌نظیری که در دامان خود دارد تجربه سفری لذت‌بخش را برای گردشگران و مسافران به ارمغان می‌آورد.

آدرس روستای لالان: ایران، استان تهران، بخش رودبار قصران، شهرستان شمیران

آبشار کفترلو

آبشار کفترلو
عکاس: محمد فائد نودومی

منطقه لواسانات یکی از مناطق خوش آب‌وهوای ایران است که در جای‌جای آن جاذبه‌های دیدنی و طبیعی فراوانی قرار گرفته‌اند. یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی لواسان آبشار کفترلو است که در فاصله 6 کیلومتری شمال روستای کند علیا از توابع بخش لواسانات واقع شده است. این آبشار در انتهای یک دره عریض و ما بین صخره‌های سر به‌فلک‌کشیده قرار گرفته و ارتفاع آن از سطح زمین به حدود 10 متر می‌رسد. برای دسترسی به این آبشار از داخل روستا ابتدا باید به جاده آبشار بروید. بعد از این جاده یک مسیر خاکی پیش روی شما قرار دارد که با خودرو حدود نیم ساعت و با پای پیاده نیز یک و نیم ساعت طول می‌کشد. با پیمودن آن و رسیدن به انتهای مسیر خاکی از کنار رودخانه و در خلاف جهت آن حرکت کنید و بعد از پیمودن مسافتی حدود پانزده دقیقه به آبشار کفترلو خواهید رسید. اگر فصل تابستان را برای سفر انتخاب کرده‌اید مسیر منتهی به این آبشار نیز که سرشار از درختان گیلاس، آلبالو و غیره است در نوع خود زیبا و دیدنی است.

آدرس آبشار کفترلو: ایران، تهران، لواسان، روستای کند علیا

آبشار شکرآب

آبشار شکرآب
عکاس: پویا محدثی

آبشار شکراب از دیگر جاذبه‌های طبیعی لواسان است که در نزدیکی روستای آهار و در شمال روستای شکرآب واقع شده است. این آبشار که ارتفاع آن از سطح زمین به حدود 41 متر می‌رسد، پس از سرازیر شدن از بالای دره، به رودی که ته دره قرار دارد متصل شده و با ادامه دادن مسیرش باغ‌ها و زمین‌های روستا را سیراب می‌کند. آبشار شکرآب از حیث زیبایی، واقع‌شدن در مسیر باغ‌هایی سرسبز و دیدنی همچون باغ گیلاس و آلبالو و همچنین قرارگیری آن در روستای خوش آب‌وهوای شکراب که در گذشته محل سیاحت و شکار شاهان قاجار بوده است، بسیار مورد توجه مسافران و گردشگران قرار گرفته است.

آدرس آبشار شکرآب: ایران، استان تهران، شمیران، رودبار قصران، روستای شکرآب

قلعه مازیار

قلعه مازیار
عکاس: مرتضی کیایی

قلعه مازیار که با نام قلعه امامه نیز شناخته می‌شود یکی از جاذبه‌های تاریخی لواسان است که در شمال شرقی روستای امامه واقع شده است. این قلعه متعلق به یک حکمران محلی به اسم مازیار بوده و قدمت آن طبق اسناد تاریخی به دست آمده به دوره اوایل اسلام و قرن سوم هجری بازمی‌گردد. قلعه مازیار در گذشته جهت اهداف نظامی ساخته شده بود و از آن به‌عنوان تبعیدگاه مبارزان مازندرانی و گرجستانی استفاده می‌شد. این قلعه از سنگ لاشه، گچ سنتی، ساروج و غیره ساخته شده و در طی زمان‌های مختلف قسمت‌های مختلف آن در اثر حوادث طبیعی از بین رفته است و هم‌اکنون از این قلعه باصلابت بقایای ارگ، حاکم‌نشین، چندین اتاق، برج و بارو، آب انبار و غیره بر جای مانده است. این قلعه در ارتفاع 2500 متری از سطح زمین و بر بالای کوهی مشرف به دره‌ای به نام باغ تنگه واقع شده است.

آدرس قلعه مازیار: ایران، استان تهران، شهرستان شمیران، دهستان رودبار قصران، روستای امامه

مسجد جامع امام حسن عسگری (ع)

مسجد جامع امام حسن عسگری (ع)
عکاس: محمد احمدیان هنرمند

مسجد جامع امام حسن عسگری (ع) یکی از قدیمی‌ترین اماکن مذهبی و تاریخی ایران است که در بخش لواسانات و در روستای لواسان بزرگ واقع شده است. این مسجد جزو آثار ملی ایران به شمار می‌رود و قدمت آن به سده پنجم و ششم هجری بازمی‌گردد. درباره ساخت این مسجد روایت‌های متعددی بیان شده است اما به اعتقاد اهالی لواسان و همچنین استاد تاریخی موثق به دست آمده این مسجد به دستور شخص امام محسن عسگری (ع) که به مدت ده روز در لواسان اقامت گزیده بود، ساخته شده است. این مسجد از طراحی ساده و زیبایی برخوردار است و در قسمت داخلی آن دیواره‌هایی به‌صورت گنبدی شکل به چشم می‌خورد.

آدرس مسجد جامع امام حسن عسگری (ع): ایران، استان تهران، شهرستان شمیران، روستای لواسان

امام‌زاده عبدالله جائیجامام‌زاده عبدالله جائیج

آرامگاه امام‌زاده عبدالله جائیج یکی از اماکن زیارتی و دیدنی شهرستان شمیرانات است که در مرکز شهر لواسان و در محله جائیج واقع شده است. این مکان متعلق به امام‌زاده عبدالله جائیج از نوادگان امام موس کاظم (ع) است و قدمت آن به قرن هفت هجری قمری می‌رسد. بنای بیرونی امامزاده به‌صورت شش‌ضلعی ساخته شده و دارای گنبدی مخروطی و بدون گلدسته است. ضریح فلزی این امامزاده نیز در وسط بقعه قرار گرفته و روی آن با هنر میناکاری و با اشعار فارسی و خطوط قرآنی به زیبایی هر چه تمام مزین شده است. قسمتی از صحن خارجی این امامزاده، علاوه‌بر مقبره امامزاده عبدالله (ع) به گورستان اهالی منطقه جائیج و مزار سه شهید اختصاص داده شده است.

آدرس امام‌زاده عبدالله جائیج: ایران، استان تهران، شهرستان شمیران، مرکز شهر لواسان، خیابان جاج

اقامت در لواسان

روستایی میان دو کوه و سرسبزی درختانن و سقف رنگی خانه های روستابرای اقامت در لواسان می‌توانید به سراغ اقامتگاه‌های بومی و ویلاهای مدرن شهر بروید. به علت شهرت لواسان در میان گردشگران، مردم محلی خانه‌های خود را به گردشگران اجاره می‌دهند و همچنین برخی از ساکنان ویلاها و خانه‌های زیبایی در لواسان ساخته‌اند و به علت اینکه از لواسان مهاجرت کرده‌اند، خانه را در بیشتر روزهای سال اجاره می‌دهند. برای اجاره ویلا یا خانه مبله در لواسان می‌توانید از وب‌سایت یا اپلیکیشن‌های رزرو آنلاین کمک بگیرید. اتاقک در این مسیر کنار شماست.

سخن نهایی

لواسان یکی از زیباترین و محبوب‌ترین ییلاقات تهران است که گردشگران و طبیعت‌گردان بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند. جاذبه‌های لواسان بسیار متنوع هستند و برای هر سلیقه می‌تواند در این شهر جاذبه گردشگری یافت. در این مقاله ما به معرفی مهم‌ترین  جاذبه‌های گردشگری لواسان پرداختیم.

4.5/5 - (4 امتیاز)

اتاقک

سلوا طاحونی

سلوا هستم، پر انرژی، برونگرا و عاشق یادگیری، از نوشتن مقالات جدید لذت می‌برم و می‌توانم چیزهای جدیدی برای گفتن داشته باشم. محتوا خلق می‌کنم تا همه بتوانند سریعتر به چیزی که می خواهند دسترسی پیدا کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *