جاهای دیدنیشهرها

جاهای دیدنی بندرعباس | معرفی جاذبه‌های عروس بندرهای ایران

قصه جنوب ایران قصه عجیبی است. حال و هوای شهرهای جنوبی ایران با سایر شهرهای کشور فرق دارند. روزگار سال‌های زیادی با مردم این خطه سر ناسازگاری داشت ولی اهالی جنوب و بندرعباس در این بازی تلخ نباختند. آن‌ها با نوای سازهایشان، شعرها و ترانه‌هایشان و شکل زندگی‌شان، گردونه تلخ روزگار را چرخاندند و به همین خاطر جایگاه ویژه‌ای در قلب همه مردم ایران دارند.

در این مقاله می‌خواهیم در نقشه ایران به سمت جنوب حرکت کنیم و سراغ جاهای دیدنی بندرعباس برویم. شهری که مردمش به‌رسم جنوبی‌ها و با گرمی از گردشگران میزبانی می‌کند. شهری که به خاطر سال‌ها حضور پرتغالی‌ها، انگلیسی‌ها و هندی‌ها فرهنگی خاص دارد. بازدید از جاهای دیدنی بندرعباس فقط محدود به گشت‌وگذار در بازار و ساحل بندرعباس نمی‌شود. در این شهر شما موقع قدم زدن در کوچه‌پس‌کوچه‌ها هر لحظه کاشف یک جاذبه خواهید بود. اگر قصد سفر به بندرعباس را دارید و می‌خواهید فهرستی از جاهای دیدنی بندرعباس داشته باشید، به‌هیچ‌وجه این صفحه را نبندید!

درباره بندرعباس

شهر بندرعباس بزرگ‌ترین بندر ایران، از شهرهای حاشیه خلیج فارس و مرکز استان هرمزگان است. شهری بندری که شاه‌عباس صفوی بعد از خارج کردن پرتغالی‌ها، نام آن را بندرعباس گذاشت. آب‌و‌هوای بندرعباس گرم‌ و‌ خشک است ولی قسمتی از آن‌که در مجاورت دریاست گرم و شرجی است. سفر به شهرستان بندرعباس در استان هرمزگان، تماشای خلیج زیبای فارس، بازدید از جاهای دیدنی بندرعباس و هم‌صحبتی با اهالی خونگرم این شهر لذتی وصف‌نشدنی دارد. بهترین زمان سفر به بندرعباس اواسط پاییز تا نیمه اول فروردین است. در این بازه زمانی هوای بندرعباس دل شما را به دست می‌آورد و کاری می‌کند که هر سال در پاییز و زمستان دلتان هوای سفر به بندرعباس کند.

برای آشنایی بیشتر مقاله بندرعباس کجاست؟ را مطالعه کنید.

چشمه آب گرم گنو، معروف‌ترین نام در فهرست جاهای دیدنی بندرعباس

صخره هایی که از روی آنها آب جاری است و تعداد زیادی نخل که در اطراف این صخره ها وجود دارد
آیا می‌دانستید از چشمه آب گرم گنو سالانه بیش از 2 میلیون نفر بازدید می‌کنند؟ – عکاس: سایت هرمز

چشمه آب گرم گنو یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی بندرعباس است که سالانه بیش از 2 میلیون نفر سراغ آن می‌روند. چشمه آب گرم گنو منطقه‌ای محافظت‌شده است که در آن تنوع پوشش گیاهی غوغا می‌کند. انواع درختان گرمسیری، استپ بیابانی و گیاهانی مثل سرخس، بومادران، آویشن و … در این منطقه وجود دارد. بهترین زمان بازدید از چشمه آب گرم گنو، زمستان و صبح روزها سرد است.

در این زمان بخار گرم آب چشمه با دمای بیش از 40 درجه سانتی‌گراد با هوای بیرون چشمه با دمای زیر 20 درجه سانتی‌گراد ترکیب می‌شود و بخاری تا ارتفاع یک متر تشکیل می‌دهند که تماشای آن به یکی از خاص‌ترین لحظه‌های شما در سفر به بندرعباس و بازدید از جاهای دیدنی بندرعباس تبدیل می‌شود. همچنین در مجتمع آب‌درمانی گنو امکانات رفاهی و تفریحی مختلفی مثل استخر آب گرم، رستوران، شهربازی، مسیر دوچرخه‌سواری و … وجود دارد. تازه باید بگویم چشمه آب‌ گرم گنو زیستگاه اختصاصی ماهی آوینیوس گینویس است که در هیچ نقطه دیگری از جهان وجود ندارد. این چشمه در ارتفاعات کوه گنو قرار دارد و از آب‌و‌هوای معتدلی برخوردار است.

آدرس چشمه آب گرم گنو: هرمزگان، بندرعباس، جاده بندرعباس به سیرجان، چشمه آب گرم گنو

غار خرسین، بکر و سحر آلود

سنگ های رنگارنگ یک کوه در ورودی غاری به نام غار خرسین
غار خرسین یکی از جاهای دیدنی بندرعباس در شمال شرق این شهر است.

یکی دیگر از جاهای دیدنی بندرعباس، غار خرسین است. این غار در بخش سیاهو و در شمال شرق بندرعباس قرار دارد. محیط اطراف غار از سنگ‌های ناپایدار و نمکی تشکیل شده است و به همین دلیل برای پیشروی در این غار باید بسیار احتیاط کنید.

ارتفاع دهانه غار خرسین در حدود 3 متر و عرض آن 4 متر است. بعد از طی چند متر، وارد تالاری خواهید شد که تنها تالار این غار است. بهترین فصل برای بازدید از غار اوایل بهار و تابستان است که میزان بارندگی کم است. به علت ریزش و ناپایدار بودن دیواره‌های غار و به‌طور کلی محیط این کوه، بازدید از غار در فصل‌هایی که با بارش شدید همراه است به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.

آدرس غار خرسین: هرمزگان، بندرعباس، روستای خرسین، غارخرسین

معبد هندوها، یادگاری دوران سکونت هندی‌ها در بندرعباس

ساختمتنی سفید رنگ با گنبدی کرم رنگ و متفاوت به نام معبد هندو ها
معبد هندوها یکی از شناخته‌شده‌ترین جاهای دیدنی بندرعباس است. – عکاس: ایرنا

در اواخر دوران حکومت ناصرالدین‌شاه قاجار معبد هندوها برای هندی‌های ساکن بندرعباس ساخته شد و طراحی آن به سبک معماری هندی است. گنبد بزرگی که روی ساختمان سفیدرنگ معبد قرار گرفته جلوه‌ باشکوهی را به بنا بخشیده است. اطراف معبد چهار راهرو وجود دارد که از محل‌های عبادت زائران بوده است. این معبد در فهرست آثار ملی ثبت شده و یکی از خاص‌ترین و جذاب‌ترین جاهای دیدنی بندرعباس است.

آدرس معبد هندوها: هرمزگان، بندرعباس، بلوار امام خمینی، چهارراه برق، روبروی بازار روز، معبد هندوها

ساعت بازدید: شنبه تا پنج‌شنبه از ساعت 8 صبح تا 6 بعدازظهر. معبد هندوها جمعه‌ها تعطیل است.

اجاره سوئیت بندرعباس با کمترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

اسکله قدیم شهر، جایی برای آرامش و غرق شدن در نیلی خلیج فارس

غروب آفتاب در آسمان لب دریا در کنار یک اسکله
تماشای خلیج همیشه فارس از اسلکه قدیم بندرعباس لذتی وصف‌نشدنی دارد. – عکاس: محمدرضا مسندری

اسکله قدیم بندرعباس در سال‌های گذشته محل تبادل کالا و تجارت بین ایران و کشورهای حاشیه خلیج‌ فارس بوده است. بنای اسکله در سال ۱۳۱۸ ساخته شده و هم‌اکنون به یکی از جاهای دیدنی بندرعباس برای گردشگران تبدیل شده است. جایی که می‌توانید از ساحل آن خلیج همیشه فارس را ببینید و خودتان را مهمان لحظاتی آرامش‌بخش و باصفا کنید.

آدرس اسکله قدیم بندرعباس: هرمزگان، بندرعباس، بلوار آیت‌الله طالقانی، بعد از بندر مسافری شهید حقانی، اسکله قدیم بندرعباس

حمام گله داری، یادگاری تاجر سرشناس دوران قاجار

تصویری از حمام گله داری یکی از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی بندرعباس
حمام گله داری این روزها به موزه مردم‌شناسی بندرعباس تبدیل شده است. – عکاس: همایون ورزش دوست

حمام گله‌داری از بناهای متعلق به دوران قاجار است و در گذشته مردم بسیاری از این حمام استفاده می‌کردند. حمام گله‌داری بخش‌های مختلفی مانند بینه، گرم‌خانه و خزینه دارد و بر بام آن پنج گنبد وجود دارد. معماری این حمام بسیار منظم و قرینه است و در ساخت آن از سنگ‌های دریایی استفاده شده است. حمام گله‌داری در حال حاضر به موزه مردم‌شناسی بندرعباس تبدیل شده و بازدید از آن شما را با شکل زندگی مردم خونگرم این منطقه بیشتر آشنا می‌کند.

آدرس حمام گله ‌داری: هرمزگان، بندرعباس، بلوار ساحلی، خیابان دلگشا، حمام گله‌داری

ساعت بازدید: هر روز هفته از ساعت 9:30 صبح تا 5:30 بعدازظهر

شماره تماس: 09171632198

بازار سنتی بندرعباس، فرصت خرید و گپ و گفت با مردم مهمان‌نواز بندرعباس

تصویری از زندگی مردم در بازار سنتی بندرعباس
بازار سنتی بندرعباس شاید لوکس نباشد اما خیلی باصفاست. – عکاس: دلارا خدایی

یکی از جاهای دیدنی بندرعباس که در میان گردشگران محبوبیت بسیاری دارد، بازار سنتی این شهر است. بازار سنتی بندرعباس در بافت قدیمی شهر قرار دارد. در این بازار می‌توانید لباس‌های رنگارنگ و سنتی و سوغات و صنایع دستی بندرعباس را تهیه کنید. در بازار سنتی بندرعباس می‌توانید در کنار خرید سوغاتی‌های این شهر، لذت معاشرت با مردم محلی را هم تجربه کنید و با شکل زندگی اهالی خونگرم و مهربان بندرعباس عزیزمان بیشتر آشنا شوید.

آدرس بازار سنتی بندرعباس: هرمزگان، بندرعباس، بلوار آیت‌الله طالقانی، نرسیده به خیابان بهادر جنوبی، بازار سنتی بندرعباس

ساعت بازدید: هر روز هفته از ساعت 9 صبح تا 11 شب

مسجد جامع اهل سنت، باشکوه و تاریخی

معماری خیره‌کننده مسجد جامع اهل سنت بندرعباس
نام دیگر مسجد جامع اهل سنت بندرعباس، مسجد جامع دلگشا است. – عکاس: امین موجودی

یکی دیگر از جاهای دیدنی بندرعباس مسجد جامع اهل سنت یا مسجد جامع دلگشا است. این مسجد که از عمر آن نزدیک به 250 سال می‌گذرد، بنایی با ابهت است که در اولین نگاه شما را در آرامش معنوی عجیبی غرق می‌کند. معماری این مسجد دوطبقه با کاشی‌کاری‌های بی‌نظیر، 20 درب بزرگ و 12 ستونش هر گردشگری را مجذوب خود می‌کند.

مسجد جامع اهل سنت در طول این سال‌ها بارها مرمت و بازسازی شده است و همچنان هر جمعه مراسم نماز جمعه اهل تسنن در آن برگزار می‌شود. مسجد جامع دلگشا یا مسجد جامع بندرعباس یکی از قدیمی‌ترین مسجدهای این شهر با ظرفیت 6000 نمازگزار است. نام مسجد جامع اهل سنت به خاطر معماری خاص و قدمت تاریخی‌اش به فهرست آثار ملی ایران اضافه شده است.

آدرس مسجد جامع اهل سنت بندرعباس: هرمزگان، بلوار ساحلی آیت‌الله طالقانی، خیابان دلگشا، مسجد جامع اهل سنت بندرعباس

شماره تماس: 32222770-076

عمارت کلاه فرنگی، از گمرک و محل تجارت تا جاذبه دیدنی

یکی از معروف‌ترین عمارت‌های کلاه فرنگی در ایران، عمارت‌ کلاه فرنگی بندرعباس است. – عکاس: مسعود بانا

در شهرهای مختلف ایران عمارت‌هایی با معماری کلاه‌فرنگی وجود دارد. یکی از زیباترین عمارت‌های کلاه‌فرنگی ایران هم در بندرعباس و در مرکز این شهر قرار دارد. عمارت کلاه‌فرنگی که یکی دیگر از جاهای دیدنی بندرعباس است در دوران صفویان ساخته شده است. این بنا در گذشته محلی برای تجارت بود. با گذشت زمان این بنا به یکی از جاهای دیدنی بندرعباس تبدیل شد و به خاطر تاریخچه و معماری خاصش به فهرست آثار ملی ایران اضافه شده است. زمانی که عمارت کلاه فرنگی بندرعباس محل تجارت بود از طبقه اول آن به‌عنوان انبار و از طبقه دوم برای انجام امور اداری استفاده می‌شد.

حیاط بزرگ و آب‌انبارهای اطراف عمارت هم محل اسکان تجار بود. بالای طبقه دوم این عمارت، گنبدی هشت‌ضلعی و مخروطی شکل وجود دارد که دلیل نام‌گذاری عمارت است. چراکه این گنبد مثل کلاه‌فرنگی‌ها است و به همین خاطر به‌مرورزمان نام این بنا از ساختمان گمرک به عمارت کلاه‌فرنگی تغییر پیدا کرد. متأسفانه در حال حاضر فقط می‌توانید این بنا را از بیرون ببینید و امکان بازدید از فضای داخلی آن وجود ندارد. با این حال برای بسیاری از گردشگران تماشای آثار تاریخی یکی از بخش‌های جذاب سفر به حساب می‌آید.

آدرس عمارت کلاه فرنگی: هرمزگان، بندرعباس، بلوار آیت‌الله طالقانی، جنب حوزه علمیه مدرسه النبی، عمارت کلاه فرنگی

آب‌انبارهای برکه باران، تماشای گنبدهای موزون میان نخل‌ها

معرفی کامل آب‌انبارهای بندرعباس
چرا باید آب‌انبار‌های بندرعباس را ببینیم؟ –
عکاس: Davood Minaie

یکی دیگر از جاهای دیدنی بندرعباس آب‌انبارهای مجموعه برکه باران است. در این مجموعه پنج آب‌انبار وجود دارد که در حال حاضر یکی از آن‌ها به آمفی‌تئاتر تبدیل شده است. در ایام قدیم این آب‌انبارها که با ملات ساروج و سنگ ساخته شده بودند با 4 دهانه برای نگهداری آب، بخش زیادی از آب موردنیاز شهر را تأمین می‌کردند. یکی دیگر از این 5 آب‌انبار در بافت شهری و دیگری در محیطی دیوارکشی شده محصور شده است. راستی باید بگویم متأسفانه با این‌که این 5 آب‌انبار ثبت ملی شدند ولی آن چنان‌که شایسته آن‌هاست ازشان نگهداری نمی‌شود.

آدرس آب‌انبارهای برکه باران بندرعباس: هرمزگان، بندرعباس، خیابان 22 بهمن، آب‌انبارهای برکه باران

بازار لاری‌ها، گشت‌وگذار در بازاری 300 ساله

بازار لاری‌ها، یکی از جاهای دیدنی بندرعباس است که شور و حال این شهر را به خوبی نشان می‌دهد. – عکاس: Expedition guide

در سفر به شهرهای جنوبی و به‌خصوص بندرعباس، بازارهای سنتی فقط مکانی برای خرید سوغاتی و یادگاری نیستند. این بازارها قلب زنده شهر هستند که در آن می‌توان از نزدیک با مردم محلی و شیوه زندگی آن‌ها آشنا شد. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که دلتان نمی‌خواهد موقع سفر فقط سراغ برجسته‌ترین جاهای دیدنی بندرعباس بروید و دوست دارید با مردم محلی در یک روز عادی همقدم شوید، پس به بازار لاری‌های بندرعباس بروید. این بازار حال و هوایی سنتی دارد و در آن خبری از غرفه‌های لوکس نیست، ولی بهتان قول می‌دهم گشت‌وگذار و صحبت با مردم مهمان‌نواز بندرعباس در این بازار قدیمی، به یکی از خاطره‌انگیزترین قسمت‌های سفر شما تبدیل می‌شود.

آدرس بازار لاری‌های بندرعباس: هرمزگان، بندرعباس، نرسیده به بازار قدیم بندرعباس، بازاری لاری‌ها

ساعت بازدید: هر روز هفته از ساعت 9 صبح تا 11 شب

باغ پرندگان بندرعباس، هم فال و هم تماشا

باغ پرندگان بندرعباس هر روز از 8:30 صبح تا 4 بعدازظهر باز است. –
عکاس: mahmood Qaed

شاید هر کسی بازدید از باغ پرندگان را دوست نداشته باشد، ولی برای افرادی که عاشق پرندگان هستند و دلشان می‌خواهد در هر شهری سری به باغ پرندگان آنجا بزنند یک خبر خوب دارم. در بندرعباس یک باغ پرندگان نسبتاً بزرگ وجود دارد و شما این فرصت را دارید تا در آن از 90 گونه پرنده دیدن کنید. در ضمن فضای باغ و سرسبزی آن باعث شده است که باغ پرندگان این شهر در فهرست جاهای دیدنی بندرعباس قرار بگیرید. بازدید از باغ پرندگان بندرعباس فرصت خوبی است تا اگر از گشت‌وگذار در خیابان و شلوغی خسته شدید، چند ساعتی را در باغ پرندگان در آرامش بگذرانید و فقط به نوای پرنده‌ها گوش کنید و بازیگوشی آن‌ها را ببینید.

آدرس باغ پرندگان بندرعباس: هرمزگان، بندرعباس، جاده بندرعباس-میناب، پارک جنگلی تفریحی جهاد، باغ پرندگان بندرعباس

ساعت بازدید: هر روز هفته از 8:30 صبح تا 4 بعدازظهر

ساحل سورو، محبوب‌ترین ساحل بندرعباس

نمایی زیبا از غروب آفتاب در پارک ساحلی سورو بندرعباس
معروف‌ترین ساحل بندرعباس، ساحل سورو است. – عکاس: Mehdi Pashna

یکی از اصلی‌ترین لذت‌های سفر به شهرهای ساحلی و بندری، بازدید از پارک‌های ساحلی است. به همین خاطر یکی از پرطرفدارترین جاهای دیدنی بندرعباس پارک ساحلی سورو است. در این پارک می‌توانید به چند روش اوقات خوش و خاطره‌انگیزی را خلق کنید. اگر دنبال آرامش و مدیتیشن هستید، گوشه‌ای دنج پیدا کنید و به تماشای دریا و گوش دادن به صدای امواج بنشینید. اگر هم دنبال هیجان هستید پس سراغ قایق‌سواری، موتور چهارچرخ و … بروید. در ضمن آلاچیق‌های ساحل سورو هم جای مناسبی برای استراحت و پیک‌نیک هستند؛ همه این امکانات تفریحی و رفاهی باعث شدند که اگر در اولین روزهای بهار در این شهر باشید و از اهالی بپرسید سیزده بدر بندرعباس کجا بریم؟ خیلی از آن‌ها به این پارک ساحلی اشاره می‌کنند.

آدرس پارک ساحلی سورو: هرمزگان، بندرعباس، سه‌راه جهان بار، پارک ساحلی سورو

ساعت بازدید: هر روز هفته و 24 ساعته

جاهای دیدنی بندرعباس در پاییز

پاییز شروع فصل سفر به جنوب و بندرعباس است. اگر می‌خواهید یک برنامه کامل بچینید و فهرستی از جاهای دیدنی بندرعباس در پاییز داشته باشد، از لیست زیر عکس بگیرید:

  • ساحل سورو
  • چشمه آب گرم گنو
  • بازار لاری‌ها
  • بازار قدیم بندرعباس
  • اسکله قدیمی بندرعباس
  • حمام گله داری
  • غار خرسین (اگر شرایط جوی مساعد بود.)
  • معبد هندوها
  • باغ پرندگان بندرعباس

جاهای دیدنی بندرعباس در زمستان

زمستان بهترین زمان سفر به بندرعباس است. اگر برنامه سفر به بندرعباس را چیده‌اید، با اجاره سوئیت در بندرعباس خیالتان از بابت اقامتگاه راحت است و فقط یک فهرست از جاهای دیدنی بندرعباس در زمستان می‌خواهید، پس فهرست زیر را به خاطر داشته باشید:

  • چشمه آب گرم گنو
  • معبد هندوها
  • باغ پرندگان بندرعباس
  • پارک ساحلی سورو
  • بازار قدیم بندرعباس
  • غار خرسین (به شرطی که شرایط جوی مساعد باشد.)
  • مسجد جامع اهل سنت

جاهای دیدنی بندرعباس در شب

همه ما حتی اگر تا به حال به جنوب ایران سفر نکرده باشیم، وصف حال و هوای شب‌های شهرهای جنوبی ایران را شنیدیم. اصلاً دیدن تصاویر شب‌زنده‌داری مردم بندرعباس و سایر شهرهای جنوبی یکی از دلایل اصلی سفر مردم به بندرعباس است. اگر بالاخره تصمیم گرفتید راهی بندرعباس شوید و می‌خواهید با بازدید از جاهای دیدنی بندرعباس در شب، یکی از خاص‌ترین سفرهای زندگی‌تان را بسازید، باید بگویم تصمیم بسیار درستی گرفتید.

جاهای دیدنی بندرعباس در شب شور و حال متفاوتی دارند. بازار سنتی و قدیمی شهر با غروب خورشید و خنک شدن هوا جانی دوباره می‌گیرد. توصیف اتمسفر پارک ساحلی سورو و اسکله قدیمی شهر هم با کلمات ممکن نیست. باید خودتان بروید و از نزدیک ببینید و گوش جان بسپارید به موسیقی محلی نوازندگان چیره‌دست بندرعباس!

سخن آخر

در این مقاله هم‌زمان با خنک شدن هوا، در مسیر نقشه ایران راهی جنوب و خلیج همیشه فارس شدیم. دلمان می‌خواست از جاهای دیدنی بندرعباس این شهر نازنین که بین دریای عمان و خلیج‌فارس به زیبایی می‌درخشد، دیدن کنیم. اول سری به معبد هندوها زدیم بعد درحالی‌که همچنان شگفت‌زده بودیم، مسجد جامع اهل سنت یا مسجد جامع دلگشا با معماری خیره‌کننده‌اش دلمان را برد.

در انتها و با غروب خورشید هم راهی اسکله قدیمی یا ساحل سورو شدیم تا از نزدیک با شور و حال و شب‌زنده‌داری‌های اهالی بندرعباس آشنا شویم. در همین ساحل بود که خورشید را از خواب بیدار کردیم و خودمان به اقامتگاهی که از اتاقک گرفته بودیم برگشتیم تا خستگی لذت‌بخش بازدید از جاهای دیدنی بندرعباس را به در کنیم.

سؤالات متداول درباره جاهای دیدنی بندرعباس

معروف ‌ترین جاهای دیدنی بندرعباس کدامند؟

معبد هندوها، چشمه آب گرم گنو، مسجد جامع اهل سنت، بازار سنتی بندرعباس، پارک ساحلی سورو، غار خرسین، بازار لاری‌ها و باغ پرندگان از معروف ‌ترین جاهای دیدنی بندرعباس هستند.

بهترین جاهای دیدنی بندرعباس در شب کدامند؟

اسکله قدیمی شهر، ساحل بندرعباس، پارک ساحلی سورو و مراکز خرید بندرعباس بهترین جاهای دیدنی بندرعباس در شب هستند.

معروف‌ترین ساحل بندرعباس کدام است؟

ساحل سورو، محبوب‌ترین و معروف‌ترین ساحل بندرعباس است.

5/5 - (5 امتیاز)

اتاقک

مینا افجه

همیشه عاشق تعریف‌کردن خاطراتم بودم، مخصوصا بعد از اینکه از سفر میومدم. جزئیات خونه‌های‌تاریخی، حرکت نور لابلای درخت‌ها یا صدای دریا رو طوری تعریف میکردم که دوستام می‌گفتن انگار خودشون اونجا بودن. همین استعداد، جرقه علاقه به نوشتن رو در من زد. تا جایی‌که دیگه نوشتن رو به حرف زدن ترجیح دادم و حالا در اتاقک این تجربه‌ها رو با شما به اشتراک میذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *