جاهای دیدنی

جاهای دیدنی رودهن | ترکیبی از جاذبه های تفریحی، تاریخی و طبیعی

از گذشته‌های دور تابه‌حال، مناطق ییلاقی رودهن محلی برای استراحت و تفریح پایتخت‌نشینان بوده و طبیعت زیبای آن تسکین دل‌های خسته از زندگی شهری بوده است. وجود دانشگاه‌های مختلف در اطراف شهر رودهن نیز باعث شده دانشجویان بسیاری در این نقطه از تهران در خوابگاه‌ها و خانه‌های استیجاری زندگی کنند. به طور کلی نزدیکی رودهن به تهران و البته هوای پاک آن سبب شده جمعیت این شهر در سال‌های اخیر بسیار رشد کند. جاهای دیدنی رودهن با طبیعت بکر رودهن گره خورده است. امروز در این مطلب از اتاقک به سراغ معرفی دیدنی‌های این شهر رفته‌ایم. با ما همراه باشید.

درباره رودهن

رودهن یکی از شهرهای شهرستان دماوند است و در 35 کیلومتری شمال شرقی تهران قرار دارد. این شهر در دامنه‌ی ارتفاعات و آبرفت‌های قسمت جنوبی البرز قرار گرفته است. شهر رودهن جاذبه‌های تاریخی و گردشگری فروانی دارد که باعث شده به یکی از مقاصد گردشگری تبدیل شود. وجود باغ‌های زیبا و طبیعی رودهن و دسترسی راحت و بکر بودن آن، از دلایل پرطرفدار بودن آن نزد گردشگران است.

علاوه‌بر این در چند سال اخیر، آمار مهاجرت از تهران به رودهن رو به افزایش بوده و تبدیل به جایی امن و پر از آرامش برای فرار از استرس و هیاهوی پایتخت شده است. هر ساله در فصل تابستان، مناطق ییلاقی رودهن پذیرای مسافران زیادی هستند. یکی دیگر از امکانات این شهر وجود دانشگاه‌های بزرگی مثل دانشگاه علمی کاربردی، دانشگاه آزاد اسلامی و پیام نور است که هرساله دانشجویان زیادی از سراسر کشور برای تحصیل به این دانشگاه‌ها می‌آیند. علاوه‌بر این رودهن جاذبه‌های تاریخی و طبیعی زیادی دارد که در این مطلب سعی داریم به آنها بپردازیم.

برای آشنایی بیشتر مقاله رودهن کجاست؟ را مطالعه کنید.

جاذبه‌های تفریحی رودهن

رودهن یکی از مقاصد مهم برای انجام تفریحات و سرگرمی‌ها است. بسیاری از شهروندان تهرانی و استان البرز در روزهای گرم تابستان یا در روزهای برفی زمستان برای تفریحات و ورزش‌های مختلف به رودهن سفر می‌کنند. از مهم‌ترین تفریحات رودهن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

پیست اسکی بین‌المللی آبعلی

زمینی پوشیده شده از برف چندین نفر در حال انجام ورزش اسکی

پیست اسکی آبعلی که در شمال شرقی رودهن و در جاده هراز قرار دارد، عنوان اولین پیست اسکی ایران را دارد. این پیست هر ساله در فصل زمستان، مملو از ورزشکاران و علاقمندان به ورزش‌های زمستانی است. در این پیست امکانات رفاهی برای همه گروه‌های سنی مختلف فراهم شده است.

شهربازی و کمپ مسافرتی رودهن

یک پارک در یک محله مسکونی

این شهربازی که به آن پارک کوهستانی نیز می‌گویند چندین وسیله بازی دارد و شهرداری در حال تجهیز آن است. در کنار این شهربازی کمپ مسافرتی نیز وجود دارد که برای استفاده مسافران گذری فراهم شده و امکاناتی مانند آلاچیق، پارکینگ، سرویس بهداشتی و نمازخانه دارد.

اجاره ویلا رودهن با پشتیبانی 24 ساعته
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

پارک جنگلی رودهن

یک پارک زیبا با یک دریاچه کوچک، آلاچیق و مسیر پیاده روی که اطراف ان اپارتمان هایی مشخص است

پارک جنگلی رودهن در مرکز شهر قرار دارد، بزرگ‌ترین پارک رودهن نیز هست و امکاناتی نظیر آلاچیق برای استراحت مسافران، فضای سبز، وسایل بازی و سرگرمی کودکان، لوازم ورزشی برای بزرگسالان و آبشارهای مصنوعی دارد. پارک جنگلی رودهن یکی از بهترین فضاهای برای استراحت مسافران نیز محسوب می‌شود.

بام رودهن یا کمپ محمد داغی

یک مسیر ورودی و یک ساختمان برای رسیدن به محلی به نام بام رودهن
عکس از ویکی‌پدیا

بام رودهن در بلندترین قسمت شهر قرار داشته و امکاناتی مانند فضای سبز، آلاچیق، فضا برای پیاده‌روی و ورزش و سرویس بهداشتی دارد. رستوران و قهوه‌خانه سنتی نیز در این کمپ وجود دارد که در حال حاضر در دست بهسازی و تجهیز است. در این نقطه تمام شهر زیر پای شما است و می‌توانید شهر را از نمایی فوق‌العاده ببینید و حتی شهرهای بومهن و پردیس نیز از این نقطه شهر دیده می‌شوند.

جاذبه‌های طبیعی رودهن

طبیعت بکر رودهن مهم‌ترین جاذبه این شهر محسوب می‌شود. این شهر در منطقه کوهستانی تهران قرار گرفته و همین امر باعث ایجاد جاذبه‌های طبیعی بکر بسیاری در رودهن شده است. در ادامه مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی رودهن را معرفی کرده‌ایم.

آبشار کمرد

یک کوه و آبشار یخ زده در میان درختان بدون برگ و یک نفر که جلوی آن ایستاده
عکس از ویکی‌پدیا

این آبشار 20 کیلومتر از تهران و 5 کیلومتر از جاده اصلی رودهن فاصله دارد و در انتهای یک دره پوشیده از درختان نارون، زرشک و چنار قرار دارد.

رودخانه‌های اطراف رودهن

یک رودخانه خروشان که در کنار ان درختی دیده می شود و پشت آن کوه هایی است.

یکی از جاذبه‌های طبیعی رودهن رودخانه‌های این شهر است. رودهن در میان کوهستان‌های البرز قرار دارد و همین امر باعث شده، رودخانه‌های در اطراف رودهن جاری باشند. برخی از این رودها از آب‌شدن برف‌ها جاری می‌شود و جزو رودخانه‌های فصلی هستند.

روستای جَوَرد

خانه های ساخته شده روی کوهستان، درختان بی برگ در زمستان روستای جَوَرد

این روستا در منطقه‌ای کوهستانی و در 14 کیلومتری رودهن قرار دارد. در روستای جورد باغ‌های میوه از درختان گیلاس، آلبالو، گردو و سیب زیادی است که به همراه آب‌و‌هوای خنک آن، محیط زیبایی را برای هر ببینده‌ای رقم می‌زند. این روستا طبعیت بکر و زیبایی دارد و به شکل پلکانی است.

روستای وِسکاره

درختان نارنجی رنگ شده در فصل پاییز روی کوه که در میان ان ها سه خانه پیداست
momo rabieifar

روستای وسکاره در 7 کیلومتری شمال رودهن قرار گرفته و دو بافت سنتی و مدرن دارد. بافت مدرن آن متعلق به ویلانشینان است. این روستای بکر یکی از اولویت‌های پایتخت‌نشینان برای فرار از هوای آلوده شهر محسوب می‌شود. منبع درآمد مردم روستا از طریق کشاورزی و دامداری است. لذت بردن از سکوت روستا و قدم زدن در فضای تاریخی آن، یکی از دلایل سفر به این روستای زیبا به شمار می‌رود. این روستا با بافت تاریخی خود، برای علاقمندان به عکاسی بسیار مناسب است.

روستای آردینه

این روستا در بخش شمالی رودهن و در 4 کیلومتری شهر قرار دارد. خوشبختانه این روستا تاکنون بافت قدیمی و سنتی خود را حفظ کرده و دستخوش تغییرات طراحی مدرن نشده است. در این روستا یک امامزاده به نام امامزاده پیش (ع) وجود دارد. در کنار بقعه یک درخت با قدمت 500 ساله هست که خود گویای تاریخی بودن این مکان است.

دشت سیاه پالاس

یک اسب سفید در حال چرا در میان دشتی با گل های قرمز و آسمان آبی با ابرهای سفیداین دشت در شمال رودهن قرار دارد و بخشی از پارک ملی لار است. این دشت زیبا مملو از گل‌های لاله سرخ، شقایق و زنبق است. در این دشت گونه‌های مختلفی از گیاهان و جانوران وجود دارد که از میان آنها می‌توان به گیاهان دارویی، قارچ و سبزی کوهی و از بین جانوران نیز خرس، گرگ، قوچ کوهی، شغال، گونه‌های مختلف پرندگان به ویژه عقاب، پلنگ، گربه وحشی و غیره اشاره کرد.

جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی رودهن

طبیعت بکر رودهن تنها جاذبه این شهر نیست. این شهر جاذبه‌های تاریخی نیز دارد که در ادامه به مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم.

ساختمان هتل آبعلی

هتل آبعلی اولین بنای بتنی ایران و اولین مهمانسرای به سبک مدرن در کشورمان است. این بنا متاسفانه مورد بی‌لطفی مسئولین مربوطه قرار گرفته و اکنون فقط ساختمان متروکه آن به عنوان یکی از جاذبه‌های تاریخی رودهن باقی مانده است. این هتل در 45 کیلومتری تهران و بر فراز دامنه‌های شرقی شهر آبعلی قرار دارد. طراحی و معماری این هتل تاریخی توسط یک شخص آلمانی و یک شخص روسی انجام شده است.

پل تاریخی نمیر یا فیروزکوه

یک پل سنگی قدیمی که یک ماشین بز ر ال عبور از روی آن است

این پل تاریخی متعلق به دوران صفویه است و در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. پل نمیر در بخش شرقی رودهن و حد فاصل بین جاده‌ی تهران به فیروزکوه و تهران به آمل قرار دارد. این پل یک دهانه بزرگ داشته و روی رودخانه عمیق فیروزکوه قرار دارد و جاده قدیمی تهران_فیروزکوه را به هم وصل می‌کند. ساختار خاص و ارتفاع زیاد پل به گونه‌ای است که می‌توان گفت نظیر آن در استان تهران وجود ندارد.

امامزاده حمزه (ع) روستای مبارک آباد

بنایی کوچک و قدیمی با گنبد شش ضلعی به نام امامزاده حمزه
سایت جامع امامزادگان ایران

این امامزاده در 45 کیلومتری تهران و جاده تهران _آمل و در قسمت شمالی روستای مبارک آباد قرار دارد. اطرف امامزاده در گذشته محل دفن اهالی این روستا بوده و به همین خاطر رفت‌وآمد به امامزاده زیاد بوده. ساختار امامزاده گویای آن است که اثر متعلق به قرون پنج و شش هجری قمری است.

امامزاده محمد تقی (ع) از فرزندان امام موسی کاظم (ع)

آستان این امامزاده در بخش شرقی رودهن و در خیابان شهید سجادیان قرار دارد. سبک بنای بقعه گویای آن است که قدمت این آستان به قرون ششم و هفتم هجری برمی‌گردد. ساختمان بقعه در سال 1380 ترمیم شده و امکانات رفاهی مناسبی برای زائرین فراهم آورده است. در جوار امامزاده محمد تقی (ع)، مزار شهیدان دفاع مقدس نیز قرار دارد که فضای معنوی آنجا را دو چندان می‌کند.  فضای اطراف آن به شکل منحصر به فردی طراحی شده است.

امامزاده روح اله (ع) روستای جورد

آستان مبارک امام‌زاده در ارتفاعات شمالی روستای جَوَرد و 15 کیلومتری شمال رودهن قرار دارد. بنای آن کاملا باسازی شده است. وجود مقبره پنج تن از شهدای خانواده سجادیان در این امامزاده، عظمت آن را چند برابر می‌کند.

سخن آخر

فاصله کم شهر رودهن از تهران، آب و هوای معتدل، جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و گردشگری از آن یک منطقه بکر گردشگری ساخته است. رودهن در همه فصل‌های سال پذیرای گردشگرانی از سرتاسر کشور و به ویژه پایتخت نشینانی است که از شلوغی شهر فراری هستند.

اگر شما هم جزو افراد علاقه‌مند به سفر و اقامت در یک منطقه بکر هستید، این شهر گزینه بسیار خوبی برای شما است. شما می‌توانید جهت رزرو اقامتگاه در این شهر زیبا به سایت اتاقک مراجعه کرده و اقامتگاه مناسب خود را رزرو کنید.

سوالات متداول درباره جاهای دیدنی رودهن

معروف ترین جاذبه‌های تفریحی رودهن کدامند؟

پیست اسکی بین‌المللی آبعلی، شهربازی و کمپ مسافرتی رودهن، پارک جنگلی رودهن، بام رودهن یا کمپ محمد داغی

معروف ترین جاذبه‌های طبیعی رودهن کدامند؟

آبشار کمرد، رودخانه‌های اطراف رودهن، روستای جَوَرد، روستای وِسکاره، روستای آردینه، دشت سیاه پالاس

معروف ترین جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی رودهن کدامند؟

ساختمان هتل آبعلی، پل تاریخی نمیر یا فیروزکوه، امامزاده حمزه (ع) روستای مبارک آباد، امامزاده محمد تقی (ع)

3/5 - (5 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *