شهرها

معرفی جاذبه های گردشگری شهر ری و آثار تاریخی آن

جاذبه های گردشگری شهر ری

شهر تاریخی ری در استان تهران قرار دارد. ری شهری سیاحتی و زیارتی است. حرم حضرت عبدالعظیم حسنی مهم‌ترین جاذبه مذهبی این شهر است. سفر به شهر ری و گشت‌و‌گذار در بازاری که ۵۰۰ سال قدمت دارد، دیدار از آثار باستانی، طعم لذیذ کبا‌ب‌های معروف این شهر و زیارت آستان متبرکه امام‌زاده‌ها و عبدالعظیم حسنی از خاطرات فراموش‌نشدنی است. در ادامه جاذبه های گردشگری شهر ری و آثار تاریخی شهر ری را معرفی می کنیم.

جاذبه های گردشگری شهر ری

شهر ری کجاست؟

شهر ری یکی از شهرهای قدیمی و تاریخی ایران است. این شهر در جنوب استان تهران قرار دارد و قدمت سکونت آن به دوران پیش از اسلام باز می‌گردد.

برخی منابع قدمت زندگی در شهرری را سه هزارسال تخمین می‌زنند. شهرری را یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران نیز می‌دانند. این شهر در گذشته در جنوب شهر تهران بوده، اما امروزه به دلیل گسترش شهر تهران، به منطقه‌ای از تهران تبدیل شده است. جاهای دیدنی شهر ری تنوع زیادی دارد و از جاذبه‌های تاریخی تا جاذبه‌های طبیعی می‌توان در این شهر شاهد بود.

قلعه گبری یکی از آثار تاریخی شهر ری

قلعه گبری از بناهای تاریخی شهر ری است و ساخت آن متعلق به دوهزار سال پیش است. قلعه گبری در دوره ساسانی برای محافظت از شهر ساخته شده بود و اکنون تنها دیوارهای آن باقی‌مانده است. مساحت داخل قلعه سه‌هزار متر است. مرداویج زیاری مؤسس سلسله آل زیار در این قلعه به خاک سپرده شده است.

شما می‌توانید برای رزرو ویلا و سوئیت در شهر ری و نزدیک به قلعه گبری نام این شهر را در صفحه اصلی سایت ما جستجو کنید و اقامتگاه‌های منطقه را ببینید.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی
 آثار تاریخی شهر ری
عکس از خبرگذاری صدا و سیما

برج طغرل

برج طغرل یکی دیگر از جاهای دیدنی شهر ری است. این برج در شرق آرامگاه ابن بابویه شهر ری قرار دارد. برج طغرل از آثار دوران سلجوقیان می‌باشد.

در گذشته بر بالای برج طغرل گنبد مخروطی شکل قرار داشته که امروزه اثری از آن دیده نمی‌شود. ارتفاع برج طغرل در حال حاضر حدود 20 متر است. برخی منابع برج طغرل را به نام برج خلیفه یزید معرفی می‌کنند.

آرامگاه بی‌بی شهربانو

یکی از جاهای دیدنی شهر ری، آرامگاه بی بی شهربانو است که از نظر مردم محلی مکان بسیار مقدسی محسوب می‌شود. بی بی شهربانو به باور مردم محلی، مقبره همسر امام سوم شیعیان و مادر امام چهارم شیعیان است.

ما برخی از کارشناسان اعتقاد دارند که این مکان متعلق به ایزدبانوی آناهید است. این مکان بر فراز کوه و نزدیک چشمه قرار دارد و همچنین در دوران خاصی، تنها زنان اجازه زیارت این مکان را داشتند. از طرفی واژه بانو در دورانی از تاریخ برای ایزدبانوی آناهید استفاده می‌شده است.

زندان هارون‌الرشید

زندان هارون از آثار باستانی شهر ری است که قدمت آن به دوران آل‌بویه می‌رسد. ساختمان این زندان مکعب مستطیل است و در دو طبقه ساخته شده. مصالح بنا شامل سنگ‌های آتشفشانی و گچ است. در این زندان تعداد زیاد سلول انفرادی ساخته شده و این‌طور به نظر می‌آید که این بنا فقط برای حبس افرادی که باید به صورت انفرادی محبوس می‌شدند استفاده داشته است. زندان هارون‌الرشید از جمله آثار ملی ثبت شده شهر ری است.

زندان هارون‌الرشید
عکس از علیرضا شریفی

آرامگاه ابن بابویه

یکی دیگر از جاهای دیدنی شهر ری، آرامگاه ابن بابویه است. آرامگاه ابن بابویه، اولین آرامستان شهرری و دومین آرامستان شهر تهران است که بسیاری از بزرگان در آن دفن شده‌اند. این آرامگاه، یکی از قدیمی‌‎ترین آرامگاه‌های ایران به حساب می‌آید.

آرامگاه ابن بابویه محل دفن «ابوجعفر محمد‌‌ بن‌ علی‌ بن حسین» ملقب به «شیخ صدوق» است. بنای آرامگاه هشت ضلعی می‌باشد که از ایوانی با قوس بزرگ رومی و تزیینات آینه‌کاری تشکیل شده است. در این آرامگاه کتیبه‌ای به خط نستعلیق دیده می‌شود که در آن آیات قرآن ثبت گردیده است. این کتیبه به خط، خوشنویس به نام دوران سلطنت ناصرالدین شاه قاجار، میرزا عمو نوشته شده است.

چشمه علی

تپه‌های چشمه‌علی در نزدیکی شهر ری مکانی تاریخی است که با طبیعت گره خورده. چشمه‌ای قدیمی در این مکان وجود دارد که از زمان هخامنشیان جریان دارد و برای اهالی بسیار ارزشمند است. در گذشته مردم در روزهای نزدیک نوروز فرش‌های خود را با آب این چشمه می‌شستند. به دستور فتحعلی‌ شاه روی دیوارهای تپه و کنار چشمه‌علی تصویرش را حک کرده‌اند که هنوز هم کاملاً مشخص است.

چشمه علی

راهنمای اجاره ویلا، سوئیت و اتاق برای اقامت در شهر شهرری

برای شما پیشنهاد ویژه‌ای داریم.

برای اجاره ویلا در شهرری و یا اقامتگاه، سوئیت و اتاق می‌توانید از طریق سایت اتاقک اقدام کنید و با گذراندن چند مرحله ساده اتاقک مناسب را در تاریخ مورد نظرتان، با قیمتی مناسب، رزرو کنید.

اقامت دلچسبی برای شما آرزو می‌کنیم.

4.6/5 - (57 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *