شهرها

آشنایی با جاهای گردشگری و دیدنی طبس

معرفی جاهای دیدنی طبس

در این مطلب از جاهای دیدنی طبس و جاذبه های گردشگری طبس برایتان گفته‌ایم. شهر تاریخی طبس در استان خراسان جنوبی قرار دارد که تا قبل از سال ۱۳۹۱جزئی از استان یزد بود. آب‌و‌هوای این شهر گرم و بیابانی است و تابستان‌های بسیار گرم و زمستان‌های نسبتاً سردی دارد. این شهر بر اثر زلزله‌ای که در سال ۱۳۵۷ رخ داد  به‌طور کامل تخریب و پس از آن بازسازی شد. بناهای تاریخی، دشت‌های کویری و فرهنگ و رسوم غنی این شهر از مهم‌ترین دلایل سفر گردشگران به شهر طبس است.

باغ گلشن یکی از جاذبه های گردشگری طبس

باغ گلشن طبس میان دو کویر بزرگ ایران، یعنی کویر لوت و دشت کویر، قرار گرفته است. این باغ یکی از زیباترین باغ‌های ایرانی است که در دوره زندیه ساخته شده. وسعت باغ در حدود ۷ هکتار است و میان آن حوض بزرگی با سه فواره سنگی قرار دارد. آب این فواره‌ها از چاه‌های جهنده تامین می‌شود و با شیوه معماری خاصی که دارند برای کار کردن نیازی به برق ندارند و با فشار آبی که از چاه خارج می‌شود کار می‌کنند. این چاه‌ها به‌صورتی حفر می‌شوند که در پستی و بلندی زمین قرار دارند و فشار آب‌های زیرزمینی باعث خروج آب از فواره‌ها می‌شود. نخل‌ها قدیمی‌ترین درختان این باغ‌اند که در کنار آن‌ها درختان انار و مرکبات خودنمایی می‌کنند. باغ گلشن در سال ۱۳۵۵ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

سد شاه عباسی

سد شاه‌عباسی، که به طاق عباسی هم معروف است، در شهر طبس قرار دارد. ارتفاع این سد در حدود ۶۰ متر است که به‌صورت گنبدی بین دو صخره نزدیک به هم با آجر ساخته شده. محققان قدمت این سد را به دوران صفویه نسبت می‌دهند و تصویر بزهایی را  که روی بدنه کوه حک شده نماد برکت و فراوانی آب می‌دانند. این سد روی چشمه مرتضی علی ساخته شده است. جالب است بدانید که در این چشمه آب گرم و سرد در کنار هم جریان دارد و همین موضوع به یکی از جاذبه‌های گردشگری این منطقه تبدیل شده است.

کال جنی

کال جنی یا دره جن‌ها یکی از آثار طبیعی است که در فاصله ۳۵ کیلومتری طبس و نزدیک به روستای میغان قرار دارد. بومی‌های این روستا معتقدند که در گذشته این دره محل سکونت جن‌ها بود. این دره عمیق بر اثر فرسایش در طول سالیان زیاد به‌ وجود آمده و اهالی این منطقه حدس می‌زنند این محل در گذشته محل عبور رودخانه‌ای بوده است. روی دیواره‌های دره تونل‌ها و حفره‌هایی شبیه به خانه وجود دارد که به گبرها معروف‌اند و احتمال داده می‌شود که این حفره‌ها در دوران ساسانی ساخته شده‌اند. کال جنی در سال ۱۳۹۶ در فهرست آثار طبیعی ایران ثبت شد.

راهنمای اجاره ویلا، سوئیت و اتاق برای اقامت در شهر طبس

برای اجاره ویلا در طبس و یا اقامتگاه، سوئیت و اتاق می‌توانید از طریق سایت اتاقک اقدام کنید و با گذراندن چند مرحله ساده اتاقک مناسب را در تاریخ مورد نظرتان، با قیمتی مناسب، رزرو کنید.

اقامت دلچسبی برای شما آرزو می‌کنیم.

3.3/5 - (3 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *