جاهای دیدنی

صنایع دستی طبس | یادگاری از عروس کویر ایران

صنایع دستی طبس

احتمالا اگر اهل کویرگردی باشید، نام طبس را شنیده‌اید. منطقه‌ای کویری که در آن باغ و بستان سبز نیز پیدا می‌شود! جایی که سراسر شگفتی است و یکی از بهترین جاهای دیدنی خراسان جنوبی به حساب می‌آید. سوغات طبس علاوه بر جاهای دیدنی جذاب آن در انتظار افرادی است که این شهر را برای گردش انتخاب می‌کنند. پس اگر یکی از برنامه‌های ثابت سفرتان خریدن سوغاتی و یادگاری است؛ با ما همراه باشید تا بی‌خیال فکر و خیال و کار و بارتان در شهر، به دنیای خوراکی‌های خوشمزه و صنایع دستی طبس سر بزنیم.

ظروف مسی کنده‌کاری شده

ظرفهای مسی صنایع دستی طبس

یکی از زیباترین سوغات شهر طبس، ظروف مسی هستند که اغلب با طرح نخل، پلیکان یا نقش‌ و نگارهای ظریف و مینیاتوری ساخته می‌شوند. این سوغات پرآوازه و کهن شهر طبس در سال‌های اخیر بسیار پرطرفدار شده و خواص درمانی ظروف مسی تمایل مردم را برای خرید این سازه‌ها بیش از پیش کرده است. از بازارهای صنایع دستی این شهر می‌توانید سینی‌های مسی با طرح و نقش بسیار زیبایی را تهیه کنید و به عنوان یادگاری از عروس کویر ایران با خود به خانه ببرید.

فرش دستباف طبس

قالی صنایع دستی طبس

اگر به دنبال سوغاتی نفیس و ارزشمند از طبس هستید، فرش دستباف بهترین انتخاب است. این سوغات طبس در طرح‌های مختلف جوشقان، محرابی، دسته گلی، گنبدی، کف ساده، قاب قابی درختی، افشان، لچک ترنج و خشتی بافته شده و برای فروش به بازارهای صنایع دستی فرستاده می‌شود. گلیم و فرش دستباف ابریشمی را می‌توانید به عنوان یک سوغات خاص در سفر به طبس خریداری کنید.

گیوه

گیوه سوغات طبس

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

در طبس گیوه‌‌بافی رونق بسیاری دارد و این پاپوش سنتی و تابستانی در میان مردم محلی بسیار پرطرفدار است. گردشگران نیز می‌توانند یک جفت گیوه سنتی را که از قدیمی‌ترین صنایع دستی این دیار به شمار می‌رود، خریداری کنند و به وسیله آن عکس‌های کویری‌شان را زیباتر و محلی‌تر جلوه بدهند.

از دیگر صنایع دستی شهر طبس که در سفر به این شهر می‌توانید تهیه کنید، وسایل حصیری بافته شده از برگ‌های نخل و ظروف قلم‌زنی خواهد بود.

شیرینی و نان محلی

نان محلی سوغات طبس

معرفی سوغات طبس بدون گفتن از شیرینی‌های خوشمزه آن چیزی کم دارد. اگر گذرتان به این شهر افتاد فرصت چشیدن نان و شیرینی‌های سنتی آن را از خودتان دریغ نکنید که با یک بار مزه کردن آن‌ها به مشتری دائمی‌شان تبدیل خواهید شد!

اما پیش از معرفی این خوراکی‌های شیرین و خوشمزه لازم است به یک مقدمه درباره آن‌ها بپردازیم. همانطور که احتمالا می‌دانید شهر طبس در گذشته متعلق به استان یزد بوده است و از سال ۱۳۹۱ به بعد به استان خراسان جنوبی می‌پیوندد. به همین علت و نزدیکی جغرافیایی این شهر به یزد، اغلب شیرینی‌های یزدی در این شهر نیز رواج دارند. در ادامه شیرینی‌ها و نان‌های خوشمزه طبس را مرور می‌کنیم

  • قطاب: یکی از خوشمزه‌ترین شیرینی‌هایی که در این شهر پیدا می‌کنید قطاب است. این توپ‌های سفید شیرین از زرده تخم‌مرغ، روغن جامد، پودر قند، پودر بادام و پودر هل تهیه می‌شوند.
  • باقلوا: باقلوا و چای از بهترین عصرانه‌هایی است که در این شهر کویری می‌توانید نوش جان کنید.
  • لوز نارگیلی: هنگام گشت و گذار در طبس لوز نارگیلی را فراموش نکنید. این شیرینی بی‌نظیر از شیر، پودر نارگیل، پودر قند و سفیده تخم‌مرغ تهیه می‌شود و بافتی بسیار نرم دارد.
  • نان چایی: نان چایی، این شیرینی فوق‌العاده علاوه بر قزوین در طبس هم پیدا می‌شود. اما پخت آن به سبک خراسانی است.
  • رو وَر کرده: محبوب‌ترین و معروف‌ترین شیرینی طبس است که در سفر به این شهر توصیه می‌کنیم حتما آن را امتحان کنید. این شیرینی دارای دو لایه نان مخصوص است که بین آن دو شیرینی مخصوصی از شیره خرما وجود دارد. رو ور کرده در میان اهالی این شهر بسیار محبوب است.

از دیگر نان‌ و شیرینی‌های محلی طبس می‌توان به نان برنجی، نقل بیدمشکی، نان نخود، نان قرص و تفتون اشاره کرد.

مربا و عرقیجات

عرقیجات سوغات طبس

دنیای سوغاتی‌های طبس آن قدر متنوع و جذاب است که احتمالا هیچ گردشگری از آن دستِ خالی برنخواهد گشت. عرقیات محلی طبس از دیگر سوغاتی‌های مرغوب این دیار هستند که انواع مختلفی شامل عرق بیدمشک، عرق ترنجبین و دیگر عرقیات گیاهان کوهی می‌شود.

همچنین اگر برای صبحانه از مرباهای محلی لذت می‌برید، جای خوبی آمده‌اید. در طبس انواع و اقسام مرباها با میوه‌های ارگانیک تهیه می‌شوند که طعم بی‌نظیر آن‌ها سبب محبوبیت‌شان نزد گردشگران شده است. زنان محلی طبس بسیار کدبانو هستند و به طرز خوبی یاد گرفته‌اند که از هر نوع میوه و صیفی‌جاتی مربا بپزند.

مربای بهار نارنج، مربای بالنگ، مربای خرما، مربای انجیر، مربای پوست پرتقال، مربای کدو حلوایی، مربای گوجه فرنگی، مربای بادمجان که با استفاده از بادمجان‌های کوچک محلی تهیه شده و مربای نارنجوک که از نارنج‌های کوچک و نارس تهیه می‌شود، از بهترین مرباهای این شهر هستند.

خرمالو طبس

خرمالو سوغات طبس

اگرچه که این شهر کویری دارای آب و هوایی گرم است اما باغ‌ و بستان‌های فراوانی دارد که انواع میوه‌ها و صیفی‌جات در آن‌ها پرورش یافته‌اند. مشهورترین میوه‌ی این دیار هم خرمالوی آن است که با هر خرمالویی ‌که تا به حال خورده‌اید، متفاوت خواهد بود. چراکه در باغات طبس این میوه بدون هیچ‌گونه سمی و به صورت کاملا طبیعی پرورش داده می‌شود و عطر و بوی ویژه‌ای دارد.

از دیگر سوغاتی‌های طبس می‌توان از سبزیجات معطر محلی، گیاهان کوهی، عسل طبیعی طبس، زیره سیاه، خاک شیر، خرما، شیر آنغوزه و پسته این دیار یاد کرد.

سخن نهایی

حال به پایان سفرمان به دنیای سوغات و صنایع دستی طبس رسیده‌ایم. اگر گذرتان به این شهر کویری افتاد حتما از باغ گلشن و مناطق کویری جذاب و تاریخی آن بازدید کنید و اختتامیه جذاب سفرتان را به خرید سوغات محلی شهر اختصاص دهید. برای اقامت در طبس نیز می‌توانید از مهمانسراها، سوئیت‌های مستقل یا خانه‌های بومگردی آن که در سایت اتاقک موجود است، استفاده کنید.

3/5 - (2 امتیاز)

اتاقک

نازنین زارع

صنایع خوندم، چون قرار بود مهندس بشم. اما غرق شدن تو دنیای ادبیات باعث شد از کارخونه و خط تولید دل بِکنم و سر از نوشتن دربیارم. نوشتن از تجربیات سفر، گردش و اقامت از جذاب‌ترین کارهاییه که آدم می‌تونه انجام بده. مارگریت دوراس راست گفته که نوشتن هم‌ردیف آواز خوندنه. همونقدر موزونه و آدم رو غرق در رویای بی‌انتها می‌کنه!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *