تجربه سفر

بهار کجا بریم؟ | 20 مقصد بهاری از دشت شقایق سمنان تا جاده رویایی ماه نشان

فصل رویش دوباره طبیعت، نو شدن زندگی و بیدار شدن حیات، از بهترین موقعیت‌ها برای سفر است. البته به شرطی که مقصدی مناسب را انتخاب کنید و با دانش و اطلاعات کافی به سمت مقصدتان بروید. چرا که بهار در کنار زیبایی‌هایش، فصل پرآب شدن رودهاست و بی احتیاطی در انتخاب مقصد یا توجه نکردن به ایمنی اقامتگاه، می‎‌تواند سفرتان را تحت تاثیر قرار دهد. اگر قصد سفر در فصل بهار را دارید و به دنبال زیباترین و بهترین مقاصد هستید، در این مقاله از اتاقک همراه ما باشید.

از ایذه تا شوشتر، سفر به شگفتی‌های خوزستان

ایذه تا شوشتر بهترین مقصد در خوزستان
عکاس: مریم معصومی

اگر به دنبال یک مقصد خاص هستید و می‌خواهید حسابی ایرانگردی کنید، یکی از بهترین مقاصد برای شما، خوزستان است. در فروردین، بهترین فرصت‌ها را برای دیدن این خطه دارید. چرا که طبیعت در زیباترین حالت خود است و آب و هوا در دشت‌ها و کنار آبگیرها، برایتان قابل تحمل خواهد بود.
مسیر سفرتان می‌تواند از مزر چهار محال و بختیاری با خوزستان آغاز شود. پس از دیدن دشت هلن و سد کارون چهار، به سمت ایذه بروید و از دیدن دشت‌های پرگل و زیبای آنجا، سرمست شوید. دشت‌هایی که با علف‌های ترد و سبز، آراسته شده‌اند و گل‌های بابونه و شقایق، مثل سنگ‌های قیمتی، بر روی علفزار، می‌درخشد.
پس از آن می‌توانید چند جاذبه فرهنگی مهم را ببینید و بعد مسیرتان را به سمت مسجد سلیمان ادامه دهید. سپس به سمت شوشتر و سازه‌های آبی آن بروید و از دیدن مهندسی بی نقص نیاکان‌مان لذت ببرید. اگر فرصت داشتید حتما شوش و معبد چغازنبیل را هم ببینید و بیشتر با این منطقه آشنا شوید.

دشت لاله‌های واژگون، اشک سیاوش

دشت لاله‌های واژگون، اشک سیاوش

از بهترین مناطقی که در فصل بهار می‌توانید ببینید، دشت لاله‌های واژگون در استان چهار محال و بختیاری است. این استان در بهار، جاذبه‌های دیدنی زیادی از جمله سرچشمه زاینده رود، پل زمانخان، کوهرنگ و آبشار شیخ علیخان را نیز دارد. اما دیدن لاله‌های واژگون فرصتی است که در سال فقط یک بار اتفاق می‌افتد و بهترین فصل آن از اوایل تا اواخر اردیبهشت است.

برای دیدن جاذبه‌های بهاری در استان چهار محال و بختیاری، باید از تهران به سمت قم و پس از آن به سوی کاشان بروید. بعد مسیرتان را تا اصفهان ادامه دهید و سپس، به سمت شهرکرد بروید. در اینجا می‌توانید پس از دیدن باغ‌های بادام و دشت‌های وسیع، جاده دشت لاله‌های واژگون را پیدا کنید. لاله واژگون گل بسیار مهم ایران است و در اساطیر ایران به آن اشک سیاوش هم می‌گویند. به یاد داشته باشید که این گل‌ها فقط در همین محیط می‌رویند و اگر آنها را از شاخه ببرید، خیلی زود خشک می‌شوند.

ماه‌نشان، مقصدی مثل ماه برای سفر

ماه‌نشان، مقصدی مثل ماه برای سفر

جاده ماه نشان که از استان زنجان آغاز می‌شود، مسیری بسیار خاص و زیباست که شما را به تکاب می‌رساند. این جاده از اواخر فروردین تا اواسط خرداد، از زیباترین مقاصد سفر است و طبیعتی بی‌نظیر و بکر را در برابر چشم‌هایتان رقم خواهد زد. در طول این مسیر می‌توانید علاوه بر دیدن دشت‌ها، گل‌ها و طبیعت بی‌نظیر منطقه، عارضه‌های زمین‌شناسی بسیار مهمی را ببینید. مثلا هودو یا دودکش جن، یکی از آنهاست. اگر فرصت داشتید، دریاچه پری و لانه لک لکی که در آن حوالی سال‌هاست خانه دارد را نیز ببینید تا بیشتر از زیبایی‌های فصل بهار بهره‌مند شوید.

پس از آن، به قلعه بهستان می‌رسید و بعد هم می‌توانید در تکاب، «تخت سلیمان» جاذبه مهم ایران، که به ثبت یونسکو نیز رسیده است را ببینید. این جاذبه در فصل بهار، در بهترین موقیعیت خود است و لوکیشن‌های عکاسی خاصی را در اختیارتان قرار خواهد داد.

یوش و بلده، دشت‌های پر گل بهاری

یوش و بلده، دشت‌های پر گل بهاری

بهار فصل شکفتن گل‌های صحرایی زیبا، از جمله شقایق است. اگر دوست دارید به یک سفر کوتاه بروید و فصل بهارتان را رنگ تازه‌ای ببخشید، سفر به یوش و بلده، از بهترین انتخاب‌هاست. بلده یک روستای دنج و آرام است که رودی زیبا از میانش می‌گذرد و با جاده‌ای، به یوش، محل تولد و دفن شاعر نامدار، نیما یوشیج می‌رسد. در یوش می‌توانید خانه نیما که حالا موزه شده است را ببینید و بر سر مزارش هم فاتحه‌ای بخوانید. بعد مسیرتان را تا دشت‌های پر از شقایق یوش ادامه دهید. اینجا گاهی، لاله‌های وحشی، پونه و دیگر گیاهان خوش عطر بهاری را هم پیدا خواهید کرد. بهترین فصل برای دیدن شقایق‌ها با توجه به میزان بارندگی، از اول تا اواخر اردیبهشت است.

باغ لاله‌های چالوس

منطقه ای پر از لاله های خوش رنگ و صورتی

اگر عاشق گیاهان هستید و دوست دارید، دشت‌های پر از گل را ببینید، جاده چالوس برایتان دو مقصد زیبا در بهار دارد. نخست روستای لزور در چالوس که دشت‌های وسیعی در آن، به کشت گل لاله اختصاص پیدا می‌کند. این گل‌ها مهم‌ترین جاذبه گردشگری این روستا هستند و آنقدر زیبایند که از شهرهای گوناگون برای دیدن آن صف می‌کشند. اگر بنا به هر دلیل این گل‌ها کاشته نشوند و یا اجازه بازدید از آنها صادر نگردد، شما می‌توانید در گچسر، باغ‌های لاله دیگری را ببینید. اینجا می‌توانید گلدان‌های گل لاله، پیاز لاله و لاله‌های غنچه شاخه بریده را بخرید و با خود به خانه ببرید. بهترین فصل برای این تجربه، دو هفته میانی اردیبهشت است و با گرم شدن هوا، کم کم فصل گل‌ها لاله نیز تمام می‌شود.

محلات، فستیوال گل‌های رنگارنگ

محلات فستیوال گل های رنگارنگ

تا حرف گل است و دارید خودتان را میان باغ‌های زیبا تصور می‌کنید، خوب است دشت‌های گل محلات که در بهار بسیار رویایی هستند را نیز به یاد داشته باشید. با سفر به محلات در دو ماه اردیبهشت و خرداد، می‌توانید زیباترین باغ‌های گل را ببینید و از جلوه‌گری آنها، لذت ببرید.

ماسال، بهشت گیلان

ماسال، بهشت گیلان

بهار فصل سفر به شمال است. به خصوص گیلان که در این فصل عطر و بوی دیگری می‌گیرد. اگر می‌خواهید به این استان سفر کنید، ماسال از بهترین پیشنهادهاست. این مقصد سفر بهاری در اردیبهشت تا اوایل خرداد، شرایط عالی دارد و آب و هوایش، هوش از سرتان خواهد بود. از سوی دیگر، تنوع اقامتگاه در ماسال زیاد است و شما با توجه به بودجه و علاقه‌مندی‌هایتان می‌توانید فضاهای متعددی را برای شب مانی انتخاب کنید. مثلا اگر کلبه‌های معروف ماسال را بخواهید، می‌توانید به راحتی آنها را در سایت اتاقک رزرو کنید و صبح با صدای پای گوسفندها و بوی نان محلی از خواب بیدار شوید.
اگر دل‌تان ویلای چوبی یا محلی بخواهد، اتاقک برایتان پیشنهادهای بسیاری دارد و در مجموع می‌توانید سفر بهاری دلپذیری را به مقصد ماسال تجربه کنید.

اجاره ویلا ماسال با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

ترکمن صحرا، جادوی سرسبزی دشت‌های گندم

دشت گندم لباس های محلی و اداب و رسوم این منطقه بهترین مکان برای سفر است

دیدن دشت‌های گندم آن هم وقتی که سبز هستند، فرصتی است که تنها در بهار نصیب‌تان خواهد شد. یکی از بهترین مقاصد برای دیدن چنین صحنه‌ای، ترکمن صحراست. این جاذبه در استان گلستان قرار دارد که شامل روستاها، اقامتگاه‌های محلی، مراکز پرورش اسب، جاذبه‌های فرهنگی و جلوه‌های بی‌نظیری از طبیعت می‌شود. در ترکمن صحرا می‌توانید چند روزی را با مردم ترکمن بگذارانید، با لباس‌ها، غذاها، فرهنگ و آداب و رسوم‌شان آشنا شوید. سپس همراه آنها از جاده‌های فرعی و از میان دشت‌های سبز گندم بگذرید و به دیدار خالد نبی بروید. آنجا حتما هزار دره را ببینید و سری هم به گورستان تاریخی ترکمن صحرا بزنید. در مسیر برگشت، می‌توانید از بازارچه مرزی خرید کنید و اگر فرصت داشتید، با قایق تا جزیره آشوراده نیز بروید. این سفر برای اردیبهشت تا اواسط خرداد که هنوز هوا خیلی گرم نشده، پیشنهاد می‌شود.

اجاره ویلا در گرگان با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

دیدار با پامچال‌ها بر تن قلعه رودخان

دیدار با پامچال‌ها بر تن قلعه رودخان

قلعه رودخان که در گیلان و در نزدیکی ماسوله قرار دارد، از دیدنی‌های جذابی است که در بیشتر ماه‌های سال می‌توانید آن‌را ببینید. اما اگر در فصل بهار سراغ قلعه رودخان بروید، با چهره‌ای دیگر از این جاذبه جذاب مواجه خواهید شد. بر دیوارهای قلعه رودخان گل‌های پامچال می‌رویند و بر روی زمینش نیز می‌توانید توت فرنگی‌های وحشی کوچکی را ببینید که بسیار خوشمزه هستند. برای دیدن چنین صحنه‌هایی باید در اردیبهشت، خودتان را به اینجا برسانید. اگر قصد شب مانی دارید، در سایت اتاقک ویلاها، اقامتگاه‌ها و فضاهای متنوعی وجود دارد. شما می‌توانید در ماسوله، فومن و روستاهای اطراف قلعه رودخان اقامت کنید.

شکوه شیراز در اردیبهشت

شکوه شیراز در اردیبهشت

سفر به شیراز در بهار و خصوصا فصل اردیبهشت از بهترین انتخاب‌هاست. شیراز در بهار پر از گل است و درختان بهارنارنج که در همه جای شهر هستند، فضا را پر از عطر خوش می‌کنند. در این فصل باغ‌های شیراز مانند عفیف آباد و باغ ارم نیز بسیار دیدنی هستند. باران‌های رگباری، عطر گل‌ها را بیشتر پخش می‌کنند و زیبایی شهر، نمی‌گذارد لحظه‌ای از سفرتان، احساس غریبی کنید. در سفر به شیراز می‌توانید زیباترین جاذبه‌های فرهنگی را ببینید و در کنار آن از طبیعت زیبا نیز لذت ببرید.

اجاره سوئیت شیراز با بهترین کیفیت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

گلاب‌گیری کاشان

گلاب‌گیری کاشان

کاشان در فصل بهار، شهر دیگری است. باغ‌های گل محمدی، رنگ صورتی زیبایی را به دشت‌ها می‌بخشند و هوا آنقدر عالی است که دوست دارید روزها در کاشان و اطراف آن بمانید. فصل گلاب گیری کاشان معمولا از اوایل تا اواخر اردیبهشت است و اگر در این زمان به کاشان و شهرهایی چون نیاسر و قمصر بروید، می‌توانید در جشنواره گلاب‌گیری شرکت کنید. در این جشنواره علاوه بر گلاب، عرقیات دیگری را هم می‌بینید که به شکل طبیعی گرفته شده‌اند. شربت‌های طبیعی، غنچه‌های گل سرخ و مرباهای محلی نیز از کالاهای پرفروش در جشنواره گلاب گیری هستند. اگر قصد اقامت در کاشان را دارید می‌توانید از خدمات اتاقک استفاده کنید و بنابر علاقه و بودجه خود، بهترین اقامتگاه‌ها و ویلاها را برای شب‌مانی، رزرو نمایید.

اجاره سوئیت در کاشان با کیفیت تضمینی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

دشت بابونه، فندقلو اردبیل

دشت بابونه، فندقلو اردبیل

اواخر بهار کم کم هوا رو به گرمی می‌رود و طبیعت هم در بیشتر مناطق، آن طراوت و زیبایی اولیه خود را از دست می‌دهد. اما هنوز در شهرها و مناطقی می‌توانید هوای خنک و طبیعت منحصر به فرد را پیدا کنید. یکی از این مناطق، فندقلو در اردبیل است. جایی که دیرتر از مناطق دیگر گرم می‌شود و حوالی خرداد، گل‌های بابونه تمام دشت‌هایش را یک دست، سفیدپوش می‌کنند. اگر در خرداد به اردبیل سفر کردید، حتما سری هم به سرعین بزنید و از چشمه‌های آب گرم آنجا استفاده کنید.

دشت شقایق، کالپوش

دشت شقایق، کالپوش

احتمالا در اواسط تابستان عکس‌هایی از دشت‌های آفتابگردان را می‌بینید. این دشت‌ها در منطقه کالپوش استان سمنان قرار دارند و حالا سال‌هاست که توریست‌ها، در تابستان سری به این منطقه می‌زنند. اما این دشت در بهار هم دیدنی است. کالپوش در اواسط تا اواخر بهار پر از گل‌های شقایق می‌شود. این گل‌ها تمام پهنه دشت را می‌پوشانند و تصاویری بسیار زیبا را خلق می‌کنند. سفر به کالپوش در بهار، فرصتی است که خیلی زود از دست می‌رود و اگر دوست دارید آن‌را تجربه کنید، باید حتما سریع اقدام نمایید.

دریاسر، بهشت اردیبهشتی

دریاسر، بهشت اردیبهشتی

اگر می‌خواهید در فصل بهار عازم شمال و به خصوص تنکابن شوید، پیشنهاد می‌کنیم حتما سری به دشت دریاسر نیز بزنید. این دشت زیبا و بکر که بین چهار کوه محصور شده است، در اردیبهشت بسیار چشم نواز است. در این دشت گل‌های زرد رنگی وحشی می‌رویند و مسیرهای کوهنوردی را بسیار دلپذیر می‌کنند. از آنجا که فصل بهار شمال شلوغ می‌شوند، پیشنهاد می‌کنیم حتما از قبل اقامتگاه خود را رزرو کنید تا در کنار لذت بردن از زیبایی‌های طبیعت بتوانید اقامتی راحت و امن داشته باشید.

نکا و دشت‌های گل گاو زبان

نکا و دشت‌های گل گاو زبان مازندران

مازنداران در فصل بهار، پر از زیبایی است و بعضی از شهرها، جاذبه‌های خاصی دارند که فقط در همین موقع از سال، شانس دیدن آنها را خواهید داشت. یکی از این دیدنی‌ها، مزارع گیاهان دارویی و به خصوص گل گاو زبان در شهر نکا مازندران است. نکا که خود بسیار زیبا و خرم است، با این دشت‌ها، دیدنی‌تر هم شده و می‌تواند دوستداران گل و گیاه را به سمت خود جذب کند. برای دیدن این گل‌ها و خرید گیاهان دارویی تازه، از اواسط تا اواخر اردیبهشت فرصت دارید و باید در این زمان خودتان را به نکا در مازندران برسانید.

دشت شقایق دماوند

دشت شقایق دماوند

از زیباترین مقاصد نزدیک تهران که می‌توانید برای سفر یکروزه نیز آن‌را انتخاب کنید، پای کوه دماوند و منطقه‌ای به اسم گوسفندسراست. برای رسیدن به اینجا می‌توانید با ماشین یا پیاده اقدام کنید و خودتان را به پای کوه برسانید. علاوه بر دیدن دماوند از فاصله نزدیک، می‌توانید دشت‌های پرشقایقی را ببینید که فقط یک بار در سال و آن هم حوالی اردیبهشت ماه، سر از خاک بیرون می‌آورند. اگر قصد شب‌مانی داشتید، بهتر است به مناطق پایین دست بیایید و از اقامتگاه‌های نزدیک رینه و یا حتی مازندران استفاده کنید.

جنگل بهاری، الیمستان

جنگل بهاری، الیمستان
عکس: الهام سروری

سفر به جنگل الیمستان که در مسیر جاده هراز به آمل قرار دارد، در تابستان بسیار رونق می‌گیرد. اما اگر در فصل بهار به این جنگل بروید، درختان پرشکوفه‌ای را خواهید دید که کمی دیرتر از مناطق دیگر، بیدار شده‌اند. این درختان که عمدتا میوه‌های جنگلی هستند، سایه‌های خوبی برای نشستن دارند و می‌توانید برای تور یکروزه یا کمپ در طبیعت رویشان حساب کنید. اما اگر دل‌تان یک سفر ترکیبی می‌خواهد، می‌توانید صبح زود به سمت الیمستان بروید، این جنگل زیبا را ببینید و بعد برای اقامت به آمل بروید و روز بعد در این شهر و جاذبه‌های اطرافش نیز گشت و گذار کنید.

کردستان و مراسم پیرشالیار

کردستان و مراسم پیرشالیار

از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی در کشورمان، مراسم پیر شالیار است. این مراسم رویداد مذهبی مهمی برای مناطق کردنشین است که با طراوت و زیبایی اردیبهشت، در هم می‌آمیزد. برای شرکت در مراسم پیرشالیار باید از چند هفته قبل اقدام و اقامتگاه خود را رزرو کنید. چرا که این رویداد زیبا، بسیار پرطرفدار است و علاوه بر برگزار کنندگان، گردشگران بسیاری برای دیدن آن، خود را به کردستانن می‌رسانند.

جشنواره عشایر زاگرس، ایلام

جشنواره عشایر زاگرس، ایلام

اگر تا به حال به ایلام سفر نکرده‌اید، باید حتما دیدن این منطقه سرسبز و زیبا را در برنامه‌هایتان جای دهید. ایلام پر از شگفتی‌ها و ناشناخته‌هایی است که هنوز بسیاری از گردشگران از آن خبر ندارند. اگر دوست دارید در بهار به ایلام سفر کنید، می‌توانید برنامه‌هایتان را با یک جشنواره متفاوت به اسم جشنواره عشایر زاگرس هماهنگ کنید. این جشنواره هر سال در اواخر اردیبهشت با بیش از 50 سیاه چادر عشایری برگزار می‌شود. هدف این جشنواره استحکام روابط عشایر و زنده نگه داشتن آیین‌ها و رسوم این گروه است.

تهرانگردی با طعم کتاب

تهرانگردی با طعم کتاب وجود کتابفروشی های فراوان در تهران باعث جلب مخاطبان و دوستداران کتاب می شود

آخرین پیشنهادی که در این مقاله برایتان داریم، سفر به تهران در اردیبهشت ماه و همزمان با برگزاری نمایشگاه کتاب است. در این زمان، آب و هوای تهران عالی است و طبیعت مناطق اطراف نیز بسیار دیدنی خواهد بود. علاوه بر این‌ها، نمایشگاه کتاب فرصتی برای آشنایی با آخرین محصولات چاپ و نشر کشور است. اگر قصد اقامت در تهران و یا شهرها و مناطق اطراف آن را دارید، اتاقک با ارائه طیف وسیعی از انتخاب‌ها کنارتان خواهد بود.

سخن آخر

در این مقاله از اتاقک به بررسی 20 مقصدی پرداختیم که برای سفر در بهار عالی هستند. از آنجا که اکثر این مناطق پرطرفدارند، پیشنهاد می‌کنیم پیش از عزیمت، حتما اقامتگاه خود را در اتاقک رزرو کنید تا سفری عالی و بدون دغدغه داشته باشید.

سوالات متداول درباره بهار کجا بریم؟

مناظری که فقط در بهار می‌توان دید کدامند؟

دشت لاله‌های واژگون در استان چهار محال و بختیاری، باغ لاله‌های چالوس، دشت بابونه فندقلو اردبیل، جشنواره عشایر زاگرس ایلام، مراسم پیرشالیار در کردستان، دشت‌های گل گاو زبان نکا، گلاب گیری کاشان، دشت شقایق کالپوش سمنان، فستیوال گل‌های رنگارنگ در محلات

بهترین شهرهای ایران برای مسافرت در بهار کدامند؟

شیراز، ماسال

زیباترین شهرهای ایران در فصل بهار کدامند؟

ترکمن صحرا، قلعه رودخان

4.7/5 - (11 امتیاز)

اتاقک

نیوشا امینیان

قلم و سفر جهانم رو شکل دادن و من رو به دنیای نویسندگی آوردن. گاهی نجوم درس می‌دم و اوقاتی رو صرف نقاشی می‌کنم. در ذهن من، با نوشتن هر کلمه، روحی در وجودش دمیده می‌شه و تا همیشه زنده نگهش می‌داره. با کلماتی لبریز از روح زندگی، از زیباترین مقاصد سفر، بیشتر بدونید.

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. لرستان در بهار به بهشت ایران تبدیل میشه و اتاقک فقط جاهای که خودش بتونه سویت یا اتاق یا هر جای قابل اجاره ای داشته باشه رو معرفی کرده متاسفم

    1. سلام دوست عزیز. ما سعی کردیم در حد توانمون و بدون هیچ تبعیضی به معرفی تمام شهر های کشور عزیزمون بپردازیم. اگر هم موردی از قلم میوفته حتما در آینده در مموردش می نویسیم.

  2. آذربایجان قره داغ ،بهشت پنهان ایران زمین…نویسنده اصلأ اطلاعات و توجهی به سر ایران نداده ،بلکه هم از غرض ورزی و بی سوادی!!! یاشاسین آذربایجان یاشاسین آذری یوردی…

    1. کسی اطلاع نداری نباید اینگونه سرزنش بشود عزیزم این رفتار مال کسی است که در کودکی بسیار آسیب دیده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *