شهرهاجاهای دیدنی

شهرهای نزدیک تهران برای سفر در زمستان | از تپه‌های باستانی تا دریاچه‌های مخصوص پرنده‌نگری

در فصل زمستان سفر کردن با دشواری‌هایی روبه‌رو می‌شود. هوای سرد، بارندگی و مسدود شدن مسیرها نمی‌گذارد خیلی از جاذبه‌های دور و نزدیک را ببینیم. اما مقاصدی هم هستند که اتفاقا زمستان، فرصت خوبی برای بازدید از آن‌هاست. شهرهایی در حوالی تهران، با هوایی گرم‌تر از مناطق دیگر جاذبه‌های دوست‌داشتنی و تجربه‌هایی که بی‌شک برای‌تان خاص و متفاوت خواهد بود. اگر دوست دارید در سه ماهه آخر سال بار سفر ببندید و به شهرهای نزدیک تهران برای سفر در زمستان سفر کنید، در این مقاله از اتاقک همراه‌مان باشید و با چند مقصد خوب و گرم‌ آشنا شوید.

سفر به کاشان، سرزمین تمدن

کاشان
باغ فین در کاشان به ثبت یونسکو رسیده و محل قتل امیرکبیر بوده است – عکاس: حسین محمدی

شاید آن روز که قوم سیلک، شهر باستانی خود را بنا می‌کردند، نمی‌دانستند قرار است روزی در همان حوالی یکی از مهم‌ترین مردان تاریخ به قتل برسد و زیباترین خانه‌های تاریخی را در همان حوالی بسازند.

آن تمدن و قصه‌های بعدی، شهری را ساخت که حالا به نام کاشان آن را می‌شناسیم. کاشان تا تهران تقریبا 250 کیلومتر فاصله دارد. در شرایط عادی جاده، این مسافت را در حدود کمتر از 4 ساعت طی خواهید کرد. اگر بخواهید فقط چند جاذبه محدود را ببینید می‌توانید یک‌روزه به کاشان بروید. اما اگر می‌خواهید بیشتر و عمیق‌تر کاشان را بگردید قبل از آغاز سفرتان، به فکر رزرو اقامتگاه در کاشان باشید. در کاشان انتخاب‌های زیادی دارید. اما بیشتر مسافران بازدیدهای خود را از باغ فین آغاز می‌کنند. تکه‌ای سرسبز در قلب شهر که روزی، امیرکبیر را در حمام آن به قتل رساندند.

حالا این باغ در کنار چند باغ ایرانی دیگر به ثبت یونسکو رسیده و از جمله جاذبه‌های دیدنی کاشان است. خانه عباسیان، خانه طباطبایی‌ها و خانه بروجردی‌ها نیز از دیگر بناهایی هستند که باید در سفر به کاشان آن‌ها را ببینید. بازدید از مسجد و مدرسه آقا‌بزرگ و بازار کاشان هم برای‌تان جالب خواهد بود. حتما سری هم به مسجد و مدرسه سلطانی بزنید. در کاشان، بازدید از تپه سیلک را با حدود 8000 سال قدمت از دست ندهید. این تپه درواقع یک زیگورات و محوطه باستانی است که گورها، اشیا و رازهای بسیاری را در خود جای داده است.

در کنار این‌ها، بازدید از موزه عروسک و خیمه شب‌بازی هم جالب توجه خواهد بود. این موزه، عروسک‌های قدیمی ایران را جمع کرده و به دنبال کشف هویت و قصه‌های هر یک از آن‌هاست.

اجاره سوئیت در کاشان با کیفیت تضمینی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

سفر به سمنان، آشتی با آسمان پرستاره

سمنان
چین‌خوردگی نادر و جذابی در جاده تهران به گرمسار است که به آن کوه اژدها می‌گویند – عکاس: میلاد فرزانه

استان دیگری که برای سفرهای زمستانی می‌توانید انتخابش کنید، سمنان است. از همان آغاز راه، شگفتی‌ها منتظرتان هستند. در جاده تهران به گرمسار، یک چین‌خوردگی را بر سینه کوه می‌بینید که به آن کوه اژدها می‌گویند. بازدید از کاروانسرای ده‌نمک، معادن نمک و تپه‌های مریخی نیز در همین مسیر، میسر می‌شود.

پس از آن به شهر سمنان می‌رسید. این‌جا حتما مسجد کهن و بازار آن را ببینید. بعد اگر قصد شب‌مانی دارید، راه‌تان را تا دامغان ادامه دهید. شهری که روزی به آن هکاتم‌پلیس یا صددروازه می‌گفتند و آثاری از دوران مختلف را در خود جای داده است. ازجمله مسجد تاریخانه، باروی نادری، قلعه و تپه‌حصار که از نظر باستان‌شناسی از اهمیت بسیاری برخوردارند. اگر دوست داشتید می‌توانید تا شاهرود و بعد هم بسطام و خرقان نیز بروید. در این شهرها، مزار عارفان نامدار ایرانی را خواهید دید و بیشتر با آن‌ها آشنا می‌شوید.

شب‌مانی در روستاها و شهرهای کوچک، فرصت دیدن آسمان صاف و پرستاره را برای‌تان فراهم می‌کند. جهانی تاریک و بدون مرز که به سبب بارش‌های محدود جوی، پر از فرصت‌های شگفت‌انگیز برای رصد است. اگر به دنبال اجاره اقامتگاه در سمنان هستید، اتاقک می‌تواند کمک‌تان کند.

سفر به قم، دریچه‌ای به شگفتی

قم
حرم حضرت معصومه مزار برخی از شاهزادان قاجار و افراد سیاسی مهم نیز است – عکاس: علی نسان

قم از خاص‌ترین شهرهای ایران است. جایی که از نظر مذهبی و سیاسی برای‌مان اهمیت دارد. منطقه‌ای که از گذشته‌های دور، مسافران از آن گذشته‌اند و سلسله‌ها در آن آثاری مهم را به جا گذاشته‌اند. این بار اگر به زیارت حرم حضرت معصومه رفتید، حتما مزار شاهزاده‌های قاجار را نیز ببینید. بعد هم سری به یکی از قدیمی‌ترین موزه‌های ایران که چسبیده به حرم است، بزنید.

در این موزه فرش‌های نفیس، کاشی‌ها، تصاویر، نقاشی‌ها و آثار هنری تکه‌هایی کهن از بنای حرم و حتی صدف‌ها و سنگ‌های کمیاب را خواهید دید. مقبره و باغ گنبد سبز و بازار قم نیز برای افرادی که عاشق هنر و معماری هستند، جالب توجه خواهد بود.

در قم چند خانه تاریخی هم است. دو خانه طباطبایی و یزدان‌پناه که حالا تبدیل به رستوران شده‌اند را به راحتی پیدا می‌کنید. این دو خانه بسیار زیبا هستند و امکانات رفاهی خوبی برای مسافران دارند. در قم حتی در سرمای زمستان، نمی‌شود از بستنی‌های زنبیل‌آباد گذشت. به‌خصوص بستنی حصیری که هنوز به شیوه‌ی قدیمی‌اش آماده می‌شود. در مسیر رفتن یا بازگشت از قم، اگر فرصت داشتید سری هم به دریاچه نمک حوض‌سلطان بزنید. دریاچه زیبایی که پس از کمی باران مثل یک آیینه طبیعی شده و می‌تواند مناظر جذابی را برای عکاسی خلق کند.

برای اجاره سوئیت در قم می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

سفر به اراک، ناشناخته و پر جاذبه

اراک
تالاب میقان سایت پرنده‌نگری در استان مرکزی و نزدیک به فرودگاه اراک است – عکاس: حمید حاجی‌حسینی

سفر به استان مرکزی با مرکزیت اراک شاید خیلی متداول نباشد. چراکه بسیاری از مردم جاذبه‌های این‌جا را نمی‌شناسند و بیشتر آن را یک منطقه صنعتی و تجاری می‌دانند. مثل یک بندرگاه که دریا ندارد اما بارها و محصولات زیادی در آن جابه‌جا می‌شود. اما واقعیت چیز دیگری است. مثلا در حوالی فرودگاه اراک می‌توانید تالاب میقان را ببینید. این تالاب در اواسط پاییز و اوایل زمستان، میزبان پرندگان مهاجری است که از راه‌های دور به سرزمین ما رسیده‌اند. این تالاب یک برج پرنده‌نگری هم دارد که در فصول مناسب، حسابی شلوغ خواهد بود. علاوه‌براین جاذبه طبیعی، حمام چهارفصل و بازار اراک نیز دیدنی هستند.

معبد خورهه در محلات، یکی دیگر از دیدنی‌هایی است که حوالی اراک و در استان مرکزی پیدایش می‌کنید. خورهه اولین بنای باستانی تلقی می‌شود که تیم باستان‌شناسی ایرانی در دوره قاجار آن را کاوش کردند. این معبد تا تهران تقریبا 250 کیلومتر فاصله دارد و حتی برای سفری یک‌روزه، می‌توانید روی آن حساب کنید.

دیدنی‌های استان مرکزی و اطراف شهر اراک این‌جا تمام نمی‌شود. بخشی از سنگ‌نگاره‌های تیمره که جزء مهم‌ترین و قدیمی‌ترین سنگ‌نگاره‌های ایران است، در این‌جا واقع شده است. این سنگ‌نگاره‌ها چون موزه‌هایی در باد، از کهن اقوامی می‌گویند که روزی این‌جا بوده‌اند. قدمت این نگاره‌ها به حدود 7000 سال می‌رسد. در یکی از نقش‌ها، پدری را می‌بینید که دست فرزندش را گرفته و به او شکار مار را یاد می‌دهد. بقیه نقش‌ها نیز از دیگر رویدادهای کهن می‌گویند.

غاز چال نخجیر، دیدنی مهم دیگری است که در این منطقه پیدایش می‌کنید. این غار در مسیر دلیجان به نراق است و یکی از غازهای آهکی و زنده دنیا تلقی می‌شود. برای بازدید از غاز، کف‌سازی و ایمن‌سازی‌هایی انجام شده است. اما مسیرها برای کودکان و افرادی که نمی‌توانند از پستی بلندی‌ها عبور کنند، مناسب نیست. نکته آخر اینکه، بلیط ورودی این غار در سال 1402، نفری 30 هزار تومان است.

برای اجاره روزانه خانه و سوئیت در اراک از طریق سایت اقدام کنید.

سفر به شهر ری، جزیره پر از دیدنی

شهر ری
برج طغرل بنای آرامگاهی از دوره سلجوقیان و از مکان‌های دیدنی در شهر ری است – عکاس: بهراد مودی

شهر ری روزگاری آباد و وسیع بود. دست روزگار، تغییرات سیاسی و ایجاد کلان شهرها، آن را به حاشیه راند و حالا مثل یک جزیره میان شهرک‌ها و اتوبان‌ها محصور شده است. اما ری هنوز بسیار دیدنی است. درواقع اگر در زمستان به دنبال یک جاذبه با هوای گرم هستید، ری از بهترین‌هاست. شما می‌توانید با مترو از تهران به ری بروید. اگر این کار را کنید در ایستگاه متروی شهر ری، ماشین دودی را خواهید دید. همان قطاری که در دوره قاجار مردم را از تهران به زیارت مقبره متبرکه در ری می‌آورده است.

پس از آن به زیارت شاه‌عبدالعظیم‌حسنی (ع) بروید. این زیاتگاه در دوره‌های ایلخانی، صفوی و قاجاری، با نگاهی مملو از هنر و احترام ساخته شده است. به‌همین دلیل می‌توانید نشانه‌های فرهنگی بسیاری را در آن پیدا کنید.

این بارگاه یک مرکز نجوم و آسمان‌نما نیز دارد. در این‌جا می‌توانید با انواع ابزار نجومی آشنا شوید یا در برنامه‌های متنوع آن شرکت کنید. کبابی‌ها و رستوران‌های اطراف حرم از قدیم برای مردم تهران آشنا بوده‌اند و هنوز هم برای صرف یک غذای نوستالژیک پیشنهاد می‌شوند.

در ری حتما سری به برج طغرل بزنید. این برج، آرامگاه طغرل بیگ سلجوقی، پایه‌گذار سلسله سلجوقیان است. در دوران گذشته، بالای این برج که حالا سقفش فرو ریخته، آتش روشن می‌کردند. با کمک این آتش، مسافران در راه مانده، مسیر ری را پیدا کرده و در بیابان‌ها گم نمی‌شدند.

آرامگاه ابن‌بابویه در ری که مشاهیری چون جهان پهلوان تختی در آن دفن شده‌اند نیز دیدنی است. چشمه‌علی، کتیبه آن و آرامگاه جبارباغچه‌بان، بنیان‌گذار اولین مدرسه کودکان ناشنوا نیز در ری است که باید حتما آن‌ها را ببینید. در نهایت اگر سری به آتشکده بهرام یا میل شهر ری نزنید، سفرتان کامل نخواهد بود. این بنا احتمالا برای دوره ساسانی است و معماری شگفت‌انگیز و باشکوهی دارد.

سخن آخر

در این مقاله از اتاقک برای‌تان از 5 شهر و استان گفتیم که درخود ده‌ها جاذبه دیدنی را جای داده‌اند. این شهرها به سبب موقعیت جغرافیایی و ارتفاع، جزء شهرهای نزدیک تهران برای سفر در زمستان محسوب می‌شود و بسیار مناسب‌اند. در این شهرها می‌توانید از جاذبه‌های فرهنگی و طبیعی متعددی بازدید کنید. با تمدن‌های جدید آشنا شوید، غذاهای خوشمزه بخورید و سوغاتی‌های رنگارنگ بخرید. اگر به فکر یک برنامه چند روزه و خلق سفری ماندگار هستید، اتاقک با مجموعه‌ای کامل از اقامتگاه‌ها در سراسر ایران همراه شماست. کافی است مقصد و مدت اقامت خود را تعیین کنید تا سایت اتاقک با بهترین اقامتگاه‌ها، کنارتان باشد.

سوالات متداول

شهرهای نزدیک تهران برای سفر در زمستان کجا هستند؟

کاشان، قم، اراک، ری و سمنان از جمله شهرهای نزدیک تهران برای سفر در زمستان است که می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید.

دیدنی‌های سمنان و اطراف آن چیست؟

در مسیر سمنان می‌توانید از گرمسار و معادن نمک آن دیدن کنید، سپس مسجد جامع سمنان را ببینید و اگر فرصت داشتید به دامغان و تپه حصار آن نیز سر بزنید. در نهایت شاهرود و مقبره‌ عارفان آن می‌تواند سفری خاص را برای‌تان رقم بزند.

دیدنی‌های کاشان کدام‌اند؟

خانه‌های تاریخی، باغ فین، تپه سیلک و موزه عروسک‌ها از دیدنی‌هایی هستند که در سفر به کاشان باید آن‌ها را ببینید.

دیدنی‌های قم کجاها هستند؟

در قم حتما موزه کنار حرم را ببینید، باغ و مقبره گنبد سبز، خانه‌ تاریخی یزدان‌پناه و دریاچه حوض سلطان در حوالی قم از جاهای دیدنی این منطقه هستند.

دیدنی‌های شهر ری کجاها هستند؟

ری، کهن شهری است در جنوب تهران که در آن می‌توانید به زیارت شاه‎عبدالعظیم‌حسنی بروید، برج طغرل و آرامستان ابن‌باویه را ببینید، سری به چشمه‌علی بزنید یا برای جبار باغچه‌بان، فاتحه‌ای بخوانید.

Rate this post

اتاقک

نیوشا امینیان

قلم و سفر جهانم رو شکل دادن و من رو به دنیای نویسندگی آوردن. گاهی نجوم درس می‌دم و اوقاتی رو صرف نقاشی می‌کنم. در ذهن من، با نوشتن هر کلمه، روحی در وجودش دمیده می‌شه و تا همیشه زنده نگهش می‌داره. با کلماتی لبریز از روح زندگی، از زیباترین مقاصد سفر، بیشتر بدونید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *