شهرهاجاهای دیدنی

همه چیز درباره روستای فشکور | بوسه ابر بر دشت‌ها

سه هزار متر بالاتر از دریا، در میان مه و چشمه‌های جوشان با آب‌وهوایی دلچسب و خنک یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری مازندران به نام روستای فشکور را می‌توانید پیدا کنید. این روستا منطقه‌ای ییلاقی است که برای دوست‌داران طبیعت و تاریخ، جاذبه‌های متفاوتی را عرضه می‌کند. فشکور از زیباترین‌هاست، جایی که انگار ابرها از آسمان پایین آمده‌اند و روی ماه دشت‌های خرم آن را می‌بوسند. اگر دوست دارید این منطقه متفاوت و کمتر شناخته شده را ببینید، در این مقاله از اتاقک همراهمان باشید.

روستای فشکور کجاست؟

روستای فشکور کجاست
روستای فشکور مازندران تا تهران حدود 3 ساعت فاصله دارد.

داستان جک و لوبیای سحرآمیز را یادتان می‌آید؟ همان که از شهری بالای ابرها می‌گوید و برای رسیدن به آن لوبیاهای سحرآمیز لازم است؟ شاید ییلاق‌ها به خصوص آن‌هایی که پر از مه هستند، الهام‌بخش نویسنده این داستان بوده‌اند. ییلاق فشکور نیز یکی از همین دیدنی‌هاست. جایی بالای ابرها که خوشبختانه برای رسیدن به آن می‌توانید با ماشین بروید و آرامشش را قرار نیست هیچ غولی به هم بریزد.

فشکور در استان مازندران است و فاصله آن تا پایتخت، حدود 3 ساعت است. وجود قبرستان قدیمی و اشیای کهن نشان می‌دهد از زمان‌های دور مردمی در این روستا ساکن بوده‌اند. فشکور برای گشت‌های یک‌روزه یا اتراق‌های چند‌روزه عالی است. دوست دارید بیشتر درباره فشکور مازندران بدانید؟ ادامه این مطلب را از دست ندهید.

اجاره کلبه جنگلی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

آب‌وهوای روستای فشکور

آب‌وهوای روستای فشکور
هوای فشکور تقریبا 5 درجه از شهری مثل تهران خنک‌تر است – عکاس: آرمین خیراندیش

ارتفاع زیاد سبب افت دماست. درنتیجه فشکور معمولا خنک است و احتمال بارش نیز در آن بالاست. از سوی دیگر، وجود مه و رطوبت نیز می‌تواند احساس سرما را بیشتر کند. اگر بخواهیم آب‌وهوای فشکور را با تهران مقایسه کنیم، به‌صورت میانگین هوای فشکور 5 درجه از تهران خنک‌تر است. شاید فکر کنید این عدد بالایی نیست اما باید بدانید آسایش حرارتی بدن انسان تا حدی می‌تواند سرما را پذیرا باشد.

پس ممکن است همین 5 درجه ناگهان باعث شود فکر کنید این روستای گردشگری خیلی سرد است. پس اگر می‌خواهید فشکور را ببینید حتما با خودتان لباس‌های گرم و مناسب ببرید. ضمنا چون ممکن است با بارش باران نیز مواجه شوید پانچو، لوازم ایمنی خودرو و غذاهای سبک و پرانرژی را فراموش نکنید.

مسیر دسترسی به روستا فشکور

مسیر دسترسی به روستا فشکور
برای رفتن به روستای فشکور باید راهی جاده چالوس شوید – عکاس: آرمین خیراندیش

برای دیدن روستا فشکور باید وارد جاده چالوس شوید. سپس مسیرتان را در این جاده تاریخی و پرطرفدار ادامه دهید تا از سیاه‌بیشه و دزدبند نیز بگذرید. حدود 11 کیلومتر بعد از دزدبند باید در سمت چپ جاده، وارد یک فرعی شوید. اسم این مسیر فرعی جاده چال‌زمین است. پس از ورود به این مسیر تا فشکور حدود 16 کیلومتر راه دارید و از کنار دهنار، تویر، کتیر و مرس نیز خواهید گذشت و در نهایت به روستای فشکور می‌رسید.

این جاده برای عبور در روز و زمانی که بارندگی شدید نباشد مناسب است. اما برای شب و زمان بارش برف و باران، بهتر است در اقامتگاه‌ها و ویلاهای فشکور شب را بمانید و در روز و هوای بهتر به خانه برگردید. از تهران تا فشکور حدود 130 کیلومتر راه است و اگر از کرج به فشکور بروید نیز 150 کیلومتر راه دارید. اگر بخواهید از چالوس نیز برای دیدن فشکور بروید، تقریبا 50 کیلومتر راه دارید.

بهترین زمان سفر به فشکور

بهترین زمان سفر به فشکور
برای سفر به فشکور بهتر است تا قبل از سرمای زمستان اقدام کنید – عکاس: هنرکار

اگر دوست دارید برای دیدن و اقامت در روستای فشکور اقدام کنید، بهار و تابستان از بهترین فرصت‌ها خواهد بود. در این دو فصل خنکای هوای فشکور اوقات خوشی را برایتان رقم می‌زند و می‌توانید از طبیعت زیبای آن نیز لذت ببرید. پس از آن تا اواسط پاییز سفر به فشکور رویایی و دلچسب است. چراکه پاییز چهره‌ای رنگارنگ به فشکور می‌بخشد و آن را شبیه یک تابلوی نقاشی می‌کند.

اگر دوست دارید زمستان به فشکور بروید حتما در روشنایی هوا سفرتان را آغاز کنید. ضمنا واجب است که وضعیت آب‌وهوا را بدانید و در سرما و یخبندان نیز به این‌جا نروید. چراکه جاده‌های فرعی در بارندگی زمستان لغزنده و خطرآفرین هستند و امدادرسانی به آن‌ها دشوار است. خود مردم فشکور نیز زمستان‌ها به مناطق گرم‌تر و روستای پایین‌تر می‌روند تا سرمای شدید به آن‌ها آسیب نرساند.

برای اجاره ویلا شمال می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید!

اجاره ویلا شمال
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

جاهای تفریحی نزدیک فشکور

روستای ناتر، همسایه فشکور

روستای ناتر
روستای ناتر از جاذبه‌های زیبایی است که در نزدیکی فشکور واقع شده است – عکاس: آرمین خیراندیش

وقتی به فشکور سفر می‌کنید، ممکن است زمانی را برای بازدید از جاهای دیدنی مازندران اختصاص دهید. یکی از این دیدنی‌های نزدیک، روستای ناتر است. این روستا تقریبا 6 کیلومتر با فشکور فاصله دارد و در آن می‌توانید طبیعت بکر و زیبا، خانه‌های روستایی و محصولات کشاورزی ارگانیک و خوشمزه را پیدا کنید.

آسیاب‌رود، جریان زندگی

آسیاب‌رود
آسیاب‌رود، جاذبه‌ای طبیعی و زیبا در نزدیکی فشکور است – عکاس: بهراد غلامی

رودی پرآب و زیبا از نزدیکی فشکور می‌گذرد که نام آن را آسیاب‌رود گذاشته‌اند. این رود جاذبه‌ی طبیعی است و حوالی آن برای عکاسی و طبیعت‌گردی، جذاب است. البته اگر در زمان بارندگی یا هشدارهای هواشناسی سفر می‌کنید، نباید به حریم رود نزدیک شوید.

آبشار مهازکمر، چالش کوهنوردان

آبشار مهازکمر
مهازکمر آبشاری پرآب و زیبا در نزدیکی فشکور است که با عبور از راهی سخت به آن می‌رسید.

اگر اهل صخره‌نوردی و کوهنوردی هستید، تجهیزات کامل دارید و می‌توانید از مسیرهای دشوار عبور کنید، خوب است که زمانی را برای دیدن آبشار مهازکمر اختصاص دهید. این آبشار پرآب و زیباست و کسانی که آن را دیده‌اند می‌گویند به زحمت مسیری که طی کرده‌اند، می‌ارزیده است.

ماسال مازندران، زیبای پر از مه

ماسال
ماسال مازندران از مناطق بکر و زیبا در نزدیکی فشکور است – عکاس: مهرداد بدر

در جاده چالوس، حوالی جایی که باید برای رسیدن به فشکور دور بزنید می‌توانید فرصتی برای دیدن ماسال داشته باشید. البته ماسال مازندران نیاز به تعریف و تمجید ندارد! این ماسال سرسبز و زیباست، گاهی مه آن را جذاب‌تر می‌کند و مسیر دسترسی‌اش نیز از جاده چالوس است. اگر دوست دارید ماسال را ببینید، در روشنایی روز به جاده فرعی آن وارد شوید.

پارک جنگلی سعدآباد

پارک جنگلی سعدآباد
پارک جنگلی سعدآباد از مناطق گردشگری و مناسب برای پیک‌نیک و استراحت است.

حدود 22 کیلومتر بعد از روستای فشکور به سمت چالوس می‌توانید پارک جنگلی سعدآباد را ببینید. این پارک آلاچیق، سرویس بهداشتی، نمازخانه، جای بازی کودکان، رستوران و … را دارد و محل خوبی برای پیک‌نیک و اقامت است. از فشکور تا این‌جا حدود 40 دقیقه راه دارید.

فعالیت‌هایی که می‌توان در فشکور انجام داد!

فعالیت‌هایی که می‌توان در فشکور انجام داد
دشت‌های فشکور برای مدیتیشن، یوگا و بازی‌های گروهی مناسب هستند – عکاس: کامیار کوهستانی

اگر عاشق طبیعت هستید و می‌خواهید همزیستی مسالمت‌آمیز انسان را با آن ببینید، فشکور از بهترین‌هاست. در روستای فشکور می‌توانید پیاده‌روی کنید و گله دام‌ها را ببینید. از کنار خانه‌های ساده و زیبای روستا عبور کنید و پر از آرامش و حس‌های خوب شوید. علاوه بر این‌ها، عکاسی از طبیعت و جاذبه‌های آن نیز می‌تواند به‌سفرتان حس و حال خوبی بدهد. مدیتیشن و انجام ورزش‌هایی مثل یوگا نیز در مناطق بکرتر فشکور می‌تواند ایده خوبی باشد.

ضمنا اگر گروهی سفر کرده‌اید، دشت‌های فشکور برای بازی و کنار هم بودن عالی هستند. اگر اهل کوهنوردی، هایکینگ و ترکینگ باشید نیز فشکور مسیرهای خوبی را در اختیارتان می‌گذارد. درنهایت اگر می‌خواهید فقط ساعاتی آرام و بدون دغدغه را بگذرانید، روستای فشکور جایی عالی خواهد بود. علاوه بر این‌ها اگر اهل خرید باشید می‌توانید عسل فشکور، محصولات صنایع‌دستی و محصولات لبنی این روستا را نیز امتحان کنید.

اقامت در نزدیکی روستای فشکور

اقامت در نزدیکی روستای فشکور
برای شب‌مانی می‌توانید از اقامتگاه‌های فشکور یا روستاهای اطراف کمک بگیرید.

اگر دوست دارید شب را در روستای فشکور یا افامتگاه‌های اطراف آن بگذرانید، اتاقک با مجموعه‌ای کامل از بهترین ویلاها، خانه‌های بومگردی و اقامتگاه‌های دیگر کنارتان است. شما برای شب‌مانی علاوه بر روستای فشکور می‌توانید با اجاره ویلا، سوئیت ساحلی و خانه در استان مازندران یا در سینوا، مرزن‌آباد و حتی خود شهر چالوس اقامت داشته باشید. بنابر بودجه و سلیقه خود از بین بهترین اقامتگاه‌های مازندران سایت اتاقک، مکانی مناسب را در نظر بگیرید.

اجاره ویلا در چالوس با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

نکاتی که باید برای سفر به روستای فشکور بدانید!

نکاتی که باید برای سفر به روستای فشکور بدانید
برای دیدن فشکور لباس گرم و کفش مناسب داشته باشید.
  • برای سفر به روستای فشکور کفش با کفه محکم، بادگیر، پانچو و لباس‌های گرم را فراموش نکنید.
  • اگر تجربه کوهپیمایی ندارید، هرگز تنها در اطراف روستا و مناطق کوهستانی نگردید چراکه احتمال گم شدن در مه زیاد است.
  • احترام به جامعه محلی کمک می‌کند بیشتر از سفرتان لذت ببرید. پس به حریم خانه‌ها، مزارع و افراد کمال توجه را داشته باشید.
  • جاده دسترسی به فشکور مناسب نیست. پس با احتیاط کامل و در آرامش آن را طی کنید تا سفرتان با خاطره بدی همراه نباشد.

سخن آخر

در این مقاله از وبلاگ اتاقک برایتان از روستای فشکور گفتیم. ییلاقی مرتفع که هوای خنک و طبیعتی دلربا دارد. اگر دوست دارید گردش فصل‌ها را در این جاذبه‌ی بکر و زیبا ببینید، اتاقک با مجموعه‌ای کامل از بهترین اقامتگاه‌ها کنارتان است. پس با خیالی آسوده برای برنامه‌های چند‌روزه، در مناطق گوناگون، می‌توانید جا رزرو کنید و از سفرتان بسیار لذت ببرید.

سوالات متداول

روستای فشکور کجاست؟

فشکور یکی از ییلاق‌های مازندران است که می‌توانید بعد از مرزن‌آباد و دزدبند و با ورود به جاده‌ی فرعی چال‌زمین آن را پیدا کنید.

فشکور تا تهران چقدر فاصله دارد؟

ییلاق فشکور تا تهران حدود 130 کیلومتر فاصله دارد. این زمان تقریبا در سه تا سه‌ونیم ساعت، در شرایط عادی جاده طی می‌شود.

بهترین زمان سفر به فشکور کی است؟

اگر می‌خواهید از هوای خنک لذت ببرید، بهار و تابستان به فشکور سر بزنید. تا میانه‌های پاییز نیز فشکور دیدنی است اما پس از آن بارش برف و باران عبور از جاده روستا را سخت و گاهی غیرممکن می‌کند.

جاذبه‌های دیدنی اطراف فشکور چیست؟

قبرستان قدیمی فشکور، رودخانه چالوس، جاده چالوس، آبشار مهازکمر و آسیاب‌رود ازجمله دیدنی‌های فشکور هستند.

اجاره ویلا در فشکور چگونه است؟

برای شب‌مانی در فشکور می‌توانید از اقامتگاه‌های روستایی و ویلاها استفاده کنید. ضمنا مرزن‌آباد نیز به این روستا نزدیک است و فضاهای بسیاری برای شب‌مانی دارد که می‌توانید لیست آن را در سایت اتاقک ببینید.

1.5/5 - (2 امتیاز)

اتاقک

نیوشا امینیان

قلم و سفر جهانم رو شکل دادن و من رو به دنیای نویسندگی آوردن. گاهی نجوم درس می‌دم و اوقاتی رو صرف نقاشی می‌کنم. در ذهن من، با نوشتن هر کلمه، روحی در وجودش دمیده می‌شه و تا همیشه زنده نگهش می‌داره. با کلماتی لبریز از روح زندگی، از زیباترین مقاصد سفر، بیشتر بدونید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *