مناسبت ها

مراسم شب قدر در ایران

آداب و رسوم ایرانی ها در شب قدر

مسلمانان ایران و جهان شب‌های نوزدهم، بیست‌و‌یکم، بیست‌وسوم و بیست‌وهفتم ماه رمضان را به‌عنوان شب های قدر می‌شناسند. همه ما درباره فضیلت شب قدر روایت‌ها و مطلب‌های زیادی شنیده‌ایم و می‌دانیم که در این‌ شب‌ها دل‌ها به خدا نزدیک‌تر می‌شوند و خیلی از افراد با نذر کردن و دعا خواندن برآورده شدن خواسته‌های خود را از پروردگار درخواست می‌کنند.

در شب‌های قدر زنان و مردان بسیاری در کنار هم با خواندن قرآن و دعا تا سحر بیدارند، اگر در شب‌های احیا به یکی از مکان‌های متبرکه بروید مردم زیادی را در حال راز و نیاز با خدا و عبادت می‌بینید. بیشتر مسلمان‌های جهان مراسم شب احیا را برگزار می‌کنند که هر کدام شیوه خاصی دارد. خواندن سوره قدر یکی از اعمال شب‌های قدر در ماه مبارک رمضان است.

ما می‌خواهیم با نوشتن این متن رسم‌های استان‌های مختلف ایران در شب قدر را معرفی کنیم. برای آشنایی بیشتر با چگونگی برگزار شدن مراسم شب قدر در شهرهای مختلف ایران خواندن این مطلب را از دست ندهید.

آداب و رسوم ایرانی ها در شب قدر
عکس از گوگل

شب قدر کجا برویم؟

اگر برایتان جالب است که مراسم شب‌ های احیای شهرهای مختلف را از نزدیک ببینید می‌توانید در این شب‌ها به یکی از شهرهای ایران سفر کنید و با آیین‌های خاص اهالی آن شهر آشنا شوید. بسیاری از این رسم‌ها ریشه در تاریخ و قدمت زیادی دارند.

در استان هرمزگان مراسم متنوعی برگزار می‌شود؛ برای مثال در میناب تعزیه‌خوانی می‌کنند و مردم شهرهای دیگر این استان در زمان افطارِ شب‌های نوزدهم، بیست‌ویکم و بیست‌وسوم ماه مبارک رمضان قاری قرآن را به خانه‌شان می‌برند و برای آرامش روح درگذشتگان‌ قرآن می‌خوانند.

در قشم کوچه‌ها را مثل ماه محرم سیاهپوش می‌کنند و مراسمی به نام «عَلَم شمشیری» را برپا می‌کنند که سابقه‌ای ۹۰۰ ساله دارد.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

در نوزدهم ماه رمضان ساکنان قشم علم شمشیری، که روی آن جمله‌هایی با خط کوفی نوشته شده است، را با پای پیاده از شهر به روستای حمیری می‌برند و تا قبل از غروب آفتاب آن را به شهر برمی‌گردانند. قشمی‌ها عقیده دارند که این علم از نجف آورده شده و یک نمونه دیگر از آن در حرم حضرت علی(ع)، در شهر نجف، قرار دارد. مردم قشم علم شمشیری را در مسجد علی‌ بن‌ ابی‌طالب نگهداری می‌کنند.

شب قدر کجا برویم؟
عکس از گوگل

اگر در شب‌های احیا به مشهد، پایتخت معنوی ایران، سفر کنید و برای زیارت به حرم بروید تکاپوی خادم‌های حرم را از نزدیک می‌بینید که فضا را برای برگزاری یک مراسم باشکوه آماده می‌کنند. زائران حرم بعد از برگزاری نماز و افطار دعای جوشن کبیر می‌خوانند و مراسم به سر گرفتن قرآن را آغاز می‌کنند.

نکته جالب در مورد مراسم شب قدر مشهد این است که در طول این سه شب نزدیک به ۹۰۰۰ خادم آماده خدمت‌رسانی به زیارت‌کنندگان‌اند و برای زائران خارجی مراسمی جداگانه ویژه شب احیا برگزار می‌کنند.

مشهد مقدس در شب قدر
عکس از گوگل

نام مسجد جامع کبیر، حسینیه امیر چخماق، مسجد ریگ و مسجد ملا اسماعیل برای افرادی که به مکان‌های تاریخی و قدیمی علاقه دارند آشناست. اگر می‌خواهید مراسم شب قدر یزدی‌ها را از نزدیک ببینید به یکی از این مسجدها بروید و تجربه‌ای به یادماندنی کسب کنید.

«ختم یا علی» یکی از آیین‌های معروف یزدی‌هاست، به این شکل که مردم بعد از جمع شدن در مسجدها با تسبیح‌های هزار دانه ذکر یا علی می‌گویند. خواندن نمازهای هفت قل هو اللهی، دعای جوشن کبیر و ابوحمزه ثمالی و قرآن به سر گرفتن رسم‌های دیگر شب قدر در شهر یزد است.

شما می‌توانید در شب‌های قدر در مراسم چاووشی‌خوانی یزدی‌ها، که دیدن آن خالی از لطف نیست، شرکت کنید.

بیست و سوم ماه مبارک رمضان
عکس از گوگل

در استان کردستان نیز مردم در شب‌های قدر به عزاداری و برپایی مراسم نیایش می‌پردازند اما در این شب‌ها نذری دادن و کمک کردن به نیازمندان رواج بیشتری دارد. در شهرهایی مثل بیجار هم دسته‌های عزاداری به سوی مسجدها و تکیه‌ها حرکت می‌کنند. در مسجد جامع قبای سنندج مردم تا نزدیک سحر دعا می‌خوانند و به راز و نیاز مشغول‌اند.

شب های قدر در کردستان
عکس از گوگل

در شهر شما مراسم شب قدر به چه شکل انجام می‌شود؟

اگر دوست داشتید می‌توانید مراسم شب‌های قدری که در شهرتان برگزار می‌شود را در قسمت نظرات بنویسید تا خوانندگان ما با آن آشنا شوند.

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای اتاقک

4/5 - (5 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *