جاهای دیدنی

کاخ گلستان | میراثی گرانقدر در قلب پایتخت

معرفی کاخ گلستان

تهران را به‌عنوان شهری شلوغ و پر از ترافیک می‌شناسیم که در آن تکنولوژی با سرعت چشمگیری در حال پیشرفت است. اما در میان این هیاهو و شلوغی هنوز آثار تاریخی و قدیمی دلبری می‌کنند و علاقه‌مندان به این بناها می‌توانند برای بازدید از آن‌ها فقط هزینه بلیط و ورودی را بپردازند. یکی از این بناهای تاریخی که در قلب تهران قرار دارد و میراثی ارزشمند از دوران صفویه است کاخ گلستان نام دارد. 

این کاخ که یکی از محبوب‌ترین کاخ‌هاست نزدیک بازار بزرگ تهران در میدان ارگ قرار دارد. ساخت گلستان از دوران شاه عباس صفوی شروع شد اما تا دوران قاجاریه و معاصر بخش‌های زیادی به آن اضافه شد و یا در بخش‌های قبلی تغییراتی به وجود آمد.

این بنا که امروزه به موزه‌ای برای بازدید عموم تبدیل شده است روزگاری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین کاخ‌های پادشاهی ایران محل تاج‌گذاری‌ها، سکونت پادشاهان و برگزاری مراسم‌های زیادی بود.

نام گلستان برگرفته از تالاری به همین نام در این مجموعه است که در زمان آقا محمد خان قاجار ساخته شد. این مجموعه عظیم تاریخی در سال ۱۳۹۲ از طرف سازمان یونسکو به‌عنوان میراث بشری ثبت شده است.

در ادامه این متن به معرفی مختصری از بخش‌های کاخ گلستان می‌پردازیم اگر قصد دارید قبل از دیدن این بنا با آن آشنا باشید به شما پیشنهاد می‌کنیم با خواندن این مطلب همراه ما باشید.

معرفی کاخ گلستان

آشنایی با بخش‌های مختلف کاخ تاریخی گلستان

بیایید تصور کنیم قرار است در افسانه و قصه پادشاهان غرق شویم و درباره کارها و برنامه‌های تعداد زیادی از شاهان ایران قصه سرایی کنیم. از شمس‌ العماره‌ای بگوییم که روزی نماد تهران بود، از تختی که از مرمر ساخته شده و محل نشستن پادشاهان زیادی بوده و یا از خلوتگاهی که محل نگهداری استخوان‌های کریم خان زند بوده.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

۱- شمس العماره یکی از بخش‌های این مجموعه است که تا پیش از ساخته شدن سردر باغ ملی به‌عنوان نماد تهران قدیم شناخته می‌شد. این ساختمان پنج طبقه که روزی یکی از بلندترین ساختمان‌های پایتخت بود به دستور ناصرالدین شاه به سبک ساختمان‌های اروپایی ساخته شده و ساعتی که بالای آن قرار دارد هدیه ملکه ویکتوریا به ناصرالدین شاه است.

۲- ایوان تخت مرمر که در دوران کریم خان زند ساخته شده قدیمی‌ترین بخش کاخ است. در این مکان مراسم سلام و بار عام که مختص شاهان، شاهزادگان و صاحب منصبان بوده برگزار می‌شد. این مراسم در روز اول نوروز برپا می‌شد. بعدها در زمان فتحعلی خان تخت مرمر زیبایی با استفاده از ۶۵ تکه سنگ مرمر بزرگ و کوچک ساخته شد که محیط این ایوان را دیدنی‌تر کرد.

۳- خلوت کریمخانی یکی از بخش‌های این کاخ تاریخی است که فضای عجیبی دارد. زمانی این قسمت متعلق به نگهداری از استخوان‌های کریم خان زند بود. آقا محمدخان قاجار دستور انتقال و نگهداری آن استخوان‌ها را به این بخش از کاخ داده بود. تا پایان دوره قاجار آن استخوان‌ها آنجا بودند و بعد شروع حکومت پهلوی اول استخوان‌ها را پیدا کردند و به محل مناسبی انتقال دادند.

تالار اصلی یا تالار آینه کاخ گلستان، تالار برلیان، عمارت بادگیر،‌ حوضخانه تالار سلام، موزه مردم شناسی و تالار الماس بخش‌های دیگری از مجموعه تاریخی کاخ گلستان‌اند که ما بازدید از آن‌ها را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

البته یکی از بخش‌های دیدنی این کاخ محوطه وسیع و بزرگ آن است که همه این تالارها و بناها اطراف این حیاط قرار گرفته‌اند. داخل این محوطه با درخت‌های بلند و حوض‌های بزرگ و زیبایی قرار دارد که نمای خیره‌کننده‌ای به محیط بخشیده‌اند.

آشنایی با بخش‌های مختلف کاخ تاریخی گلستان

دسترسی

با توجه به اینکه کاخ گلستان در یکی از منطقه‌های شلوغ و پرترافیک تهران قرار گرفته یکی از بهترین راه‌های دسترسی به آن استفاده از مترو است. می‌توانید از هر نقطه شهر با مترو خودتان را به ایستگاه پانزده خرداد برسانید و با یک پیاده‌روی کوتاه به میدان ارگ بروید. کاخ گلستان در خیابان داور قرار دارد.

راه‌های دسترسی به کاخ گلستان
عکس از گوگل

ساعت، روز و هزینه بازدید

برای دیدن بناهای تاریخی این مجموعه می‌توانید هر روز به کاخ گلستان بروید اما در روزهای عاشورا، تاسوعا، ۱۴ خرداد، ۲۱ ماه رمضان، ۲۸ صفر و ۲۵ شوال امکان بازدید وجود ندارد. در شش ماه اول سال ساعت بازدید از کاخ ۹ تا ۱۸ و در شش ماه دوم سال از ساعت ۹ تا ۱۷ است. هزینه ورودی کاخ ۲۵۰۰ تومان است اما برای دیدن بخش‌های مختلف به جز خلوت کریمخانی و تالار برلیان که رایگان‌اند باید هزینه جداگانه پرداخت کنید.

ورودی به کاخ
عکس از گوگل

سخن آخر

حتما می‌دانید که ما هم در حفظ، نگهداری و مراقبت از بناهای تاریخی نقش مهمی داریم. کافیست با رعایت قوانین داخلی کاخ‌ها مثل صدمه نزدن به کاشی‌ها و دیوارها، عکسبرداری بدون فلاش و گاهی حتی عکاسی نکردن، نخوردن خوراکی، همراه نداشتن حیوانات خانگی و عبور نکردن از حد و حدود تعیین شده به راحتی می‌توانیم در نگهداری از این بناهای مهم و ارزشمند موثر باشیم.

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای اتاقک

5/5 - (3 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *