جاهای دیدنی

زیباترین صنایع دستی بندر ترکمن | سوغات ترکمن صحرا

معرفی صنایع دستی بندر ترکمن در استان گلستان

ترکمن‌ها یکی از معروف‌ترین اقوام استان گلستان‌اند و بیشترین جمعیت آن را هم تشکیل می‌دهند. به همین دلیل صنایع‌ دستی بندرترکمن نسبت به شهرهای دیگر این استان شهرت بیشتری پیدا کرده است. با این حال در سراسر شهرهای این استان هنر دست استادکارانی را می‌بینیم که با ظرافت و دقت ساخته شده‌اند و گویای سال‌ها فرهنگ و تمدن این منطقه است. در ادامه درباره تعدادی از صنایع دستی ترکمن صحرا و گلستان توضیح داده‌ایم تا بیشتر از قبل با آن‌ها آشنا شویم.

معرفی صنایع دستی بندر ترکمن در استان گلستان

قالی بافی

مهم‌ترین صنایع دستی گلستان، قالی است که از سال‌های دور تا به حال برجا مانده است. قالی‌ها به دست زنان هنرمند این استان بافته می‌شود و بیشتر طرح و نقش‌های ترکمنی دارد. قالی‌های منطقه ترکمن، نقشه‌های متناسب با محیط و فرهنگ ترکمن دارند که مشخصه قالی‌های ترکمن صحراست.

قالی بافی ترکمن ها

 سوزن دوزی

یکی از صنایع دستی گلستان، هنر سوزن‌دوزی است. در این منطقه، سوزن‌دوزی را بیشتر روی عرق‌چین، دور یقه،سردست پیراهن و مچ شلوارها می‌بینیم. این هنر ظریف توسط زنان و دختران استان گلستان دوخته می‌شود. 

سوزن دوزی
عکس از گوگل

 نمد مالی

نمدمالی یکی از هنرهای زنان استان گلستان است که با زحمت و هنر طرح‌ها و رنگ‌ها را کنار هم قرار می‌دهند و اثری زیبا خلق می‌کنند. الیاف نمد را از پشم گوسفندان که در بهار چیده‌اند، تهیه می‌کنند. چشم شتری،‌ قوچ، عقرب زرد و تیرانا نام طرح و نقش‌های مختلف نمدها است. نمد را باید مهم‌ترین سوغات ترکمن صحرا دانست. 

نمدمالی
عکس از گوگل

جز حلوا

یکی از شیرین‌ترین سوغات ترکمن صحرا و منطقه گلستان، جز حلواست. جز حلوا در شهرهای مختلف گلستان طبخ می‌شود. برای پخت جز حلوا از آرد استفاده نمی‌شود و در آن از مغز گردو برنج استفاده می‌کنند. به همین دلیل جزحلوا به حلوای گردویی نیز مشهور است. پخت جز حلوا بسیار سخت می‌باشد و مردم گلستان برای مراسم‌های شب‌نشینی و یا عزاداری آن را آماده می‌کنند.

 زیور‌آلات سنتی

زنان و دختران گلستانی از کودکی تا بزرگسالی با زیورآلات سر‌و‌کار دارند و طلا و جواهر به جز جنبه زینتی از نظر اقتصادی هم اهمیت دارد. خیلی از آن‌ها لباس‌ها و وسایل خود را با زیورآلات ساخت‌دست تزیین می‌کنند تا جلوه‌ای دیدنی داشته باشد.

زیورآلات
عکس از گوگل

ابریشم بافی

یکی از زیباترین و گران‌ترین صنایع دستی گلستان، ابریشم بافی است. قدمت ابریشم بافی در گلستان به دوران صفوی بازمی‌گردد و مردم این منطقه از گذشته با تولید کرم ابریشم، نخ ابریشم تولید می‌کردند. مردم گلستان از نخ ابرایشم در بافت فرش، حوله و قالیچه استفاده می‌نمودند. امروزه نمونه عالی ابریشم بافی را در روسرهای ترکمنی شاهد هستیم که یکی از مهم‌ترین سوغات ترکمن صحرا نیز به حساب می‌آید.

سخن آخر

در دوشنبه‌ بازارهای بندرترکمن می‌توانید انواع صنایع دستی این استان و شهر را ببینید و برای سوغات و یادگاری آن‌ها را بخرید. با خرید صنایع دستی از ساکنین شهرها مختلف به وضعیت اقتصادی آن‌ها هم کمک می‌کنید.

در شهر آق قلا هم پنج شنبه بازار وجود دارد و بومی‌های این شهر صنایع دستی شهرشان را به فروش می‌رسانند. 

پشتی‌های دستباف، قالی و قالیچه از معروف‌ترین صنایع دستی شهرهای استان گلستان است.

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای اتاقک

3.3/5 - (7 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *