جاهای دیدنی

پرطرفدارترین غذاهای محلی استان کرمانشاه

فهرستی از غذاهای محلی استان کرمانشاه

طرز تهیه غذاهای محلی استان کرمانشاه
عکس از گوگل

اگر اهل شکم‌گردی در سفرید شناخت غذاهای محلی هر منطقه و شهر به شما کمک می‌کند تا از این خوشمزه‌ها به‌راحتی نگذرید. گاهی تجربه کردن طعم بعضی از این غذاها تا مدت‌ها در خاطرمان می‌ماند و دوست داریم مزه‌اش را دوباره بچشیم. کرمانشاه از استان‌های کردنشین و زیبای ایران است و مقصدی جذاب برای سفر و تجربه‌های به‌یادماندنی. غذاهای محلی استان کرمانشاه با طعم و عطری منحصربه‌فرد یکی از جذابیت‌های سفر به این منطقه برای گردشگران است. می‌خواهیم از این غذاهای لذیذ برایتان بگوییم، همراهمان باشید.

طرز تهیه غذاهای محلی استان کرمانشاه
عکس از گوگل

دنده کباب

یکی از کباب‌های پرطرفدار ایران که به شیشلیک شباهت دارد دنده کباب کرمانشاه است. برای تهیه این غذای خوشمزه تکه‌های دنده گوسفندی را در مخلوطی از سیر، روغن زیتون، پیاز، سماق، سیر، رب گوجه فرنگی، جعفری خرد شده و لیمو ترش می‌خوابانند و در نهایت آن را روی منقل کباب می‌کنند. این کباب با برنج و یا نان سرو می‌شود. به شما پیشنهاد می‌کنیم که خوردن آن را در سفر به کرمانشاه و بعد از اجاره ویلا در این شهر، به‌ ویژه کباب مغازه‌های کبابی طاق بستان، را از دست ندهید.

طرز تهیه دنده کباب کرمانشاه
عکس از گوگل

آش عباسعلی

غذاهایی مثل آش در زمستان‌های سرد کرمانشاه طرفدار‌های زیادی دارد. آش عباس‌علی یکی از معروف‌ترین غذاهای محلی کرمانشاه است و رتبه اول چند دوره جشنواره ملی غذاهای سنتی را به دست آورده است. در حدود صد سال پیش فردی به نام عباس‌علی این آش را، زمانی که مراسم‌های مذهبی ممنوع شد، برای افطار می‌پخت و در مسجد‌ها بین مردم پخش می‌کرد و از آن زمان این غذا به این اسم معروف شد. این آش را از ترکیب نخود، عدس،‌لوبیا، سبزی‌های معطر، پوره گندم، گوشت، ادویه‌های مختلف و روغن کرمانشاهی می‌پزند. اگر به چشیدن طعم آش‌های محلی علاقه دارید در سفر به کرمانشاه این غذا را امتحان کنید. 

عکس از گوگل

ونوشک پلو

یکی دیگر از غذاهای محلی کرمانشاهی‌ها ونوشک پلو است. ونوشک نوعی پسته‌کوهی شبیه به نخود فرنگی است. این غذا ی محلی از برنج، ونوشک تازه، رب گوجه فرنگی، زردچوبه، گوشت چرخ کرده و زعفران تهیه می‌ شود. کلخنگ و خنجک نام‌های دیگر ونوشک‌اند. این گیاه خواص درمانی زیادی هم دارد و از آن در دوغ‌های محلی و ترشی استفاده می‌کنند. بعد از رزرو آنلاین آپارتمان در کرمانشاه به دیدن جاذبه‌های دیدینی این شهر بروید و در رستوران‌های آن یک شکم‌گردی بی‌نظیر را امتحان کنید.

عکس از گوگل

خورشت کنگر

پای ثابت بیشتر سفره‌های مهمانی‌ کرمانشاهی‌ها غذایی به نام خورشت کنگر است. کنگر گیاهی سرشار از ویتامین، پتاسیم و شبیه به کرفس است. این خورشت محلی پرطرفدار را با گوشت، روغن، جعفری، نمک، نعناع، فلفل، ریواس، آبلیمو، گوجه سبز، زردچوبه و کنگر می‌پزند و بیشتر برای وعده نهار و با برنج می‌خورند. کارشناسان تغذیه این غذا را برای سلامت روده بزرگ و جلوگیری از سرطان توصیه می‌کنند.

عکس از گوگل

آش دوغ

آش دوغ یکی دیگر از غذاهای اصیل این استان است و بیشتر در فصل بهار پخته می‌شود. این آش بعد از جا افتادن دوغ غلیظ شده و به شکل ماست در می‌آید به همین دلیل بین محلی‌ها به آش ماست معروف است. برای درست کردن این غذای خوشمزه به موادی مثل لپه، دوغ، برنج یا بلغور گندم، سبزی آش، نعناع، زردچوبه، پیاز، سیر تازه، نمک و فلفل نیاز دارید. خوردن این آش در آب‌وهوایی مطبوع کرمانشاه حسابی می‌چسبد.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی
عکس از گوگل

کوکوی پاغازه

پاغازه یکی از سبزی‌های کوهی  مورد علاقه کرمانشاهی‌ها است. از این سبزی برای درست کردن غذایی محلی استفاده می‌کنند و به آن کوکوی پاغازه می‌گویند. این گیاه نوعی تره است که علاوه‌بر عطر خوبش، خاصیت دارویی هم دارد. پزشکان مصرف آن را برای نارحتی‌های مربوط به روده و معده توصیه می‌کنند. این سبزی کوهی را می‌توانید در بازار‌های محلی کرمانشاه و در فصل بهار پیدا کنید. کوکوی پاغازه را با تخم مرغ، آرد، سبزی، زردچوبه، روغن، پیاز و سیر رنده شده می‌پزند و مثل کوکو سبزی با نان میل می‌کنند. 

عکس از گوگل

والک پلو

مردم کرمانشاه یکی دیگر از غذاهای محلی‌شان را با یک سبزی کوهی خوش‌طعم به اسم والک یا کول درست می‌کنند که از گیاهان بهاری و پرخاصیت این استان است. برای پخت والک پلو از زبان گوساله، روغن کرمانشاهی یا زیتون، برنج، نمک، زعفران و فلفل استفاده می‌شود. شما می‌توانید این غذا را با مرغ، ماهیچه، ماهی یا گوشت چرخ‌کرده هم بپزید و نوش جان کنید. به همین راحتی غذای شما در کمترین زمان آماده شده است.

عکس از گوگل

شلمین

یکی از غذاهای سنتی و خوشمزه کرمانشاه، که پختنش زمان و زحمت زیادی نیاز دارد، شلمین است. شلمین یا شلم همان شلغم است که برای این غذا از برگ و سر آن استفاده می‌کنند. مواد اولیه این آش لذیذ را در فصل بهار و تابستان ذخیره و از آن برای پخت غذا در فصل زمستان استفاده می‌کنند. برای تهیه شلمین آلوچه، شلغم، نخود، عدس، برگ قیسی، کشمش، گردو، روغن و نمک نیاز دارید. اگر طرفدار غذاهای ترش‌مزه‌اید این آش را حتما امتحان کنید.

طرز تهیه یک غذای راحت
عکس از گوگل

آش کشک و بادمجان

در فهرست غذاهای سنتی استان کرمانشاه غذای دیگری از خانواده آش‌ها وجود دارد که به آش کشک و بادمجان معروف است. این آش یک غذای مجلسی و مقوی است که از لوبیا چیتی، نخود، عدس، لوبیا قرمز، برنج، بادمجان، گوشت، زردچوبه، کشک، نمک، بادمجان، پیاز‌داغ، عصاره گوشت، سیر‌داغ، نعناع‌داغ، فلفل قرمز و  فلفل سیاه پخته می‌شود. آش کشک‌ و بادمجان یک غذای پرکالری اما خوشمزه است که نمی‌توانید به راحتی از خوردن آن چشم‌پوشی کنید.

غذای بدون سیب زمینی
عکس از گوگل

خورشت خلال

یکی از غذاهایی که در هنگام سفر به کرمانشاه نباید طعم لذیذ آن را از دست بدهید خورشت خلال است. این خورشت اصیل کرمانشاهی ظاهری شبیه به قیمه دارد و سرشار از آهن و پروتئین است. این غذا را با استفاده از روغن کرمانشاهی، خلال بادام، رب گوجه فرنگی، گلاب، گوشت گوسفندی، زرشک و انواع ادویه بپزید و با برنج نوش جان کنید. در رستوران‌های سنتی کرمانشاه هم می‌توانید آن را سفارش دهید و از خوردنش لذت ببرید.

طرز تهیه خورشت خلال بدون سیب زمینی
عکس از گوگل

جرگ و بز

یکی از جالب‌ترین غذاهای کرمانشاه نوعی سوسیس سنتی است که به آن جرگ و بز می‌گویند. شما این غذا را به غیر از این استان در جای دیگری نمی‌بینید و روش پختش را هم هر کسی نمی‌داند. برای درست کردن این سوسیس ابتدا جگر گوسفند را زیر خاکستر کباب می‌کنند. بعد از اضافه کردن نمک، فلفل و زردچوبه آن را در روده تمیز شده گوسفند می‌ریزند و در آخر دوباره کبابش می‌کنند. اگر دوست دارید یک سوسیس مقوی و سالم را امتحان کنید به کرمانشاه سفر کنید و این غذای عجیب را در رستوران‌های آن سفارش دهید.

پیشنهاد می کنیم که حتما در زمان مسافرت به کرمانشاه این غذای لذیذ و خوش طعم را تجربه کنید. و همچنین برای اجاره بوم گردی در کرمانشاه یا اجاره خانه در کرمانشاه، و همچنین برای اجاره ویلا در سایر شهر ها از سایت اتاقک می توانید در سایت اتاقک استفاده کنید.

طرز تهیه سوسیس محلی
عکس از گوگل

کلانه

تا به حال پیتزای محلی و کردی خورده‌اید؟ کلانه یا پیچک یکی از غذاهای محلی استان کرمانشاه است که به آن قدیمی‌ترین فست‌فود جهان می‌گویند. این غذای دوست‌داشتنی را با گیاهی به نام پیچک، که سرشار از مواد معدنی و فیبر است، درست می‌کنند. برای پخت کلانه ابتدا سبزی پیچک را خرد و با خمیر نان مخلوط می‌کنند و بعد روی ساج می‌پزند. بعد از پخته شدن با روغن کرمانشاهی چرب و خوشمزه‌اش می‌کنند و به همین سرعت این پیتزای محلی آماده خوردن است.

طرز تهیه کلانه
عکس از گوگل

کوفته شیرین

یکی دیگر از خوشمزه‌ترین غذاهای محلی کرمانشاه کوفته شیرین است. کوفته شیرین که شباهت زیادی با کوفته برنجی دارد، یکی از غذاهای ترش و شیرین معروف کرمانشاهی است. این غذای مغذی و پرکالری، با کنار هم قرار گرفتن گوشت چرخ کرده و برنج و تخم مرغ سبزی های خشکی مثل نعنا پخته می شود. برای ترش و شیرین شدن این غذا هم از سرکه و شکر استفاده می شود. ادویه ها هم که عضو همیشگی همه غذاها هستند.

تمیز و مرتب در آوردن کوفته ها، کاری ست که باید با تجربه آن را یاد بگیرید. شکل گیری درست کوفته ها به حالت گرد و از هم پاشیدن آن ها دغدغه آشپزهای تازه کاری است که این غذا را برای اولین بار می پزند. رنگ، بو و مزه فوق العاده کوفته شیرین باعث می شود اشتهای شما چند برابر بیشتر از همیشه شود.

کوفته شیرین

سوپ ترخینه

سوپ ترخینه یکی از غذاهای محلی مشترک بین استان‌های کرمانشاه، ایلام، همدان و لرستان است. از آنجایی که این سوپ خیلی ساده و سریع پخته می شود، طرفداران زیادی دارد. ماده اصلی تشکیل دهنده این سوپ همان ترخینه است. ترخینه از پختن بلغور گندم یا جو در دوغ ترش، به مدت ۱۰ روز تهیه می شود.

البته این طرز تهیه روش سنتی رسیدن به ترخینه است. امروزه برای تهیه ترخینه بلغور را در دوغ به مدت چند ساعت می پزند. بعد از این که ماده خمیر مانند از پختن بلغور و دوغ به دست آمد، گیاهان محلی مثل پونه و شلغم به این مخلوط اضافه می شود. سپس مواد به دست آمده یا زیر نور خورشید یا در تنور با حرارت خشک می شود.

تکه های خشک شده ترخینه را با حبوبات سبزی پیاز ترکیب می کنند و سوپ یا آش ترخینه می‌پزد. این آش برای درمان سرماخوردگی اثرات معجزه آسایی دارد. این تاثیر آن قدر زیاد هست که از آش ترخینه به عنوان داروی سرماخوردگی هم یاد می‌شود.

سوپ ترخینه

آش سورانه

سورانه یکی از بورانی های خوشمزه کرمانشاهی است که در فصل بهار پخته می شود. سورانه نام یکی از گیاه های خودرو است که در شهر کرمانشاه به وفور پیدا می‌شود. این گیاه شباهت زیادی به ترب و سیر دارد. برای پختن آش سورانه باید ابتدا برگ های سورانه را از هم جدا کنید، خوب بشورید و سپس ریز کنید.

این برگ های خرد شده را را همراه با روغن زیتون تفت دهید و سپس با مقداری گوشت چرخ کرده تفت داده شده ترکیب کنید. اگر کمی رب انار هم به این ترکیب اضافه کنید، غذای شما خوشمزه تر از همیشه می شود. آش سورانه خیلی سریع پخته می‌شود و حدود نیم ساعت زمان برای پخت آن کافیست. این غذا بیشتر در ماه رمضان به عنوان افطاری پخته می شود.

آش سورانه

سیب پلو

اگر تا به حال سیب پلو را امتحان نکرده باشید، احتمالا گمان میکنید از میوه سیب برای پختن آن استفاده می شود. در صورتی که منظور از سیب همان سیب زمینی است! سیب پلو کرمانشاهی یکی از غذاهای محلی و بومی این محدوده است که از ترکیب برنج، سیب زمینی، شوید، روغن زیتون و گوشت تهیه می شود.

برای پخت این غذا سیب زمینی ها با برنج و شوید ترکیب می شوند. در کنار غذا از گوشت مرغ یا گوشت گوسفندی استفاده می شود. برای تزیین سیب پلو معمولاً کشمش و پیاز مورد استفاده قرار می گیرد. این غذای خوشمزه را می توانید به عنوان یک وعده پروپیمان برای مهمانی ها بپزید.

سیب پلو

نان محلی برساق کرمانشاه

یکی از نان‌های محلی خوشمزه کرمانشاه، نان برساق است. این نان روغنی از بافت نرم و لطیفی برخوردار است و اغلب مردم محلی برای میان‌وعده یا صبحانه از آن می‌خورند. نان برساق در کردستان، ایلام و لرستان نیز طبخ می‌شود و نان روغنی همدان هم به همین نحوه درست می‌شود. برساق در داخل روغن شده و بعد بر روی آن شکر می‌پاشند. در برخی مناطق استان کرمانشاه در مواد اولیه نان برساق، زردچوبه نیز می‌زنند.

نان برساق

آش بلغور

آش بلغور کرمانشاهی جزو خوشمزه‌ترین و بهترین آش‌های منطقه غرب ایران است. این آش در بسیاری از نقاط زاگرس‌نشین طبخ می‌شود. ماده اصلی این آش، بلغور گندم یا گندم شکسته می‌باشد. علاوه بر بلغور، در آش بلغور از سبزیجات معطر و کوهی نیز استفاده می‌شود که طعم این آش را منحصربه فرد می‌کند. اغلب مردم استان کرمانشاه، آش بلغور را در فصل سرد زمستان درست می‌کنند و این آش گرم سرو می‌شود.

آش بلغور کرمانشاه

خوراک کدو حلوایی

یکی دیگر از غذاهای سنتی استان کرمانشاه، خوراک کدو حلوایی است. این خوراک از لذیذ‌ترین و البته مقوی‌ترین خوراک‌های مردم کرمانشاه می‌باشد. برای طبخ این خوراک از کدوحلوایی استفاده می‌شود و مردم کرمانشاه این خوراک را اغلب در روزهای سرد پاییز و زمستان درست می‌کنند. برخی از مردم کرمانشاه خوراک کدوحلوایی را به عنوان دسر برای مهمانان خود سرو می‌کنند.

نان برنجی، محبوب‌ترین و مشهورترین سوغات کرمانشاه

یکی از مشهورترین و  البته محبوب‌ترین سوغات کرمانشاه، نان برنجی است. نان برنجی را در بازار و کارگاه‌های شیرینی‌پزی‌های این شهر به صورت داغ و تازه می‌توانید تهیه کنید. این سوغاتی خوشمزه کرمانشاه قدمتی در حدود 150 سال دارد. نان برنجی در زنان قاجار طبخ می‌شده است. در گذشته کرمانشاه در مسیر جاده ابریشم و البته راه کربلا قرار داشته، به همین دلیل مسافران زیادی از این شهر عبور می‌کردند. مردم کرمانشاه به فکر تهیه ماده‌ای افتادند که هم مقوی باشد و هم نیاز مسافران خسته را در مسیرهای طولانی پاسخگو باشد و ماندگاری بالایی داشته باشد. از این رو، شروع به درست کردن نان برنجی با ماده اولیه آرد برنج کردند.

نان برنجی کرمانشاه

هلوکباب یا کوفته مخصوص

هلو کباب یا کوفته مخصوص کرمانشاهی، یکی از قدیمی‌ترین و البته مشهورترنی غذاهای محلی استان کرمانشاه است. این غذا در میان گردشگران بسیار پرطرفدار می‌باشد. احتمالا با شنیدن نام این غذا، تصور خواهید کرد که کبابی به همراه میوه هلو است. اما علت نامگذاری این غذا به هلوکباب مشخص نیست. هلوکباب در ظاهر شبیه به کوفته تبریزی است و از موادی مانند گوشت، لپه، کشمش، گردو و روغن کرمانشاهی برای طبخ استفاده می‌شود.

هلو کباب کرمانشاه

کوفته ریزه

کوفته ریزه یکی دیگر از غذاهای محلی کرمانشاه است که به نام‌های کوفته شامی یا کوفته نخود نیز شناخته می‌شود. برای طبخ این غذا از نخوذ، گوشت چرخکرده، مغز گردو و سبزیجات معطر محلی استفاده می‌گردد.

دست‌پیچ کرمانشاهی

یکی دیگر از غذاهای لذیذ و البته سنتی کرمانشاه، دست‌پیچ است. این غذا بسیار شبیه به کوفته می‌باشد و از دو لایه تشکیل شده است. لایه بیرونی دست‌پیچ شامل خمیری ترکیب از گوشت، لپه، آرد نخودچی و تخم‌مرغ می‌باشد و در لایه درونی آن نیز اغلب قیسی، مغز گردو و گاهی کشمس و پیاز داغ استفاده می‌شود.

دست‌پیچ کرمانشاهی

خورشت سیب و آلبالو

خورشت سیب و آلبالو، یکی از خورشت‌های محلی کرمانشاهی است. این خورشت از میوه‌های فصلی سیب سبز و آلبالو تهیه می‌شود. علاوه بر میوه‌های فصلی در خورشت از گوشت، پیاز، آب آلبالو، شکر، گوجه فرنگی و ادویه‌ها محلی نیز استفاده می‌گردد. طعم این خورشت محلی کرمانشاهی ترش و ملس است و در کنار برنجی که با روغن کرمانشاهی درست شده، سرو می‌شود.

آبگوشت کرمانشاهی

یکی دیگر از غذاهای محلی و متفاوت استان کرمانشاه، آبگوشت کرمانشاهی یا آبگوشت گوجه‌سبز است. این آبگوشت طعم ترش دارد و علاوه بر مواد اولیه آبگوشت برای طبخ از گوجه‌سبز نیز استفاده می‌شود. برخی از مردم محلی در این آبگوشت از سبزیجات محلی و معطر نیز استفاده می‌کنند.

آبگوشت باغی

علاوه بر آبگوشت گوجه‌سبز، آبگوشت باغی نیز در میان مردم کرمانشاه بسیار محبوب است. این آبگوشت با میوه‌های محلی و فصلی مانند گیلاس، سیب، هلو، آلو یا آلبالو استفاده می‌شود. گوشت گوسفند، پیاز، نخود و لوبیای سفید، میوه‌های مختلف، سیب‌زمینی، دارچین، رب و ادویه از مواد تشکیل‌دهنده آبگوشت باغی هستند.

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای اتاقک

اجاره ویلا و اجاره سوئیت از اتاقک

4.7/5 - (36 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *