شهرها

معرفی شهر پاوه | شهر هزار ماسوله ایران

کرمانشاه و به ویژه پاوه، یکی از دیدنی‌ترین مناطق کشورمان ایران است که هر کس در زندگی برای یک‌بار هم که شده باید به این استان سفر کند. مردمانی باغیرت، دوست‌داشتنی، خونگرم، مهمان‌نواز و عاشق هنر و طبیعت همان کسانی که مهمان خانه گرم آن‌ها شدن و در کنار آن‌ها بودن لذت‌ وصف‌ناپذیری دارد که باید در زندگی تجربه کرد.

چقدر از حال‌و‌هوای شهر زیبای پاوه باخبر هستید؟ تابه‌حال به پاوه سر زده‌اید؟ می‌دانید پاوه چه دیدنی‌هایی دارد؟ اگر جواب هیچ‌کدام از این سوال‌ها را نمی‌دانید، هیچ نگران نباشید و در این مقاله از اتاقک همراه من باشید تا به شما بگویم پاوه، یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی کرمانشاه دقیقا چه ویژگی‌هایی دارد و برای سفر به این منطقه که به خاطر ساختار پلکانی‌اش، به شهر هزار ماسوله ایران معروف است، باید چه نکاتی را آویزه گوشتان کنید. پس دستتان را به من بدهید تا همراه هم راهی یک سفر مجازی به پاوه شویم و بیشتر این شهر زیبا را بشناسیم.

پاوه کجاست؟

پاوه کجاست
پاوه در شمال غرب استان کرمانشاه و در حاشیه این شهر واقع شده و با مرکز کرمانشاه 112 کیلومتر فاصله دارد – عکاس: Omer Hakan

بعید است کسی شهر پاوه را نشناسد و نداند که این شهر زیبا در کجای ایران قرار دارد. با این حال هستند کسانی که نمی‌دانند و سوالشان این است که پاوه کجاست؟ نگران نباشید ما به شما می‌گوییم. شهر زیبای پاوه شمالی‌ترین و خوش‌آب‌وهواترین شهر استان کرمانشاه و مرکز شهرستان پاوه است. این شهر در منطقه‌ای بسیار خوش آب‌وهوا به نام اورامان قرار گرفته است و دو کوه شاهو و آتشگاه همچون جان‌نثارانی فداکار دور آن را دربرگرفته‌اند.

بیشتر مردم شهر پاوه مسلمان و سنی مذهب هستند و به زبان کردی و گویش هورامی صحبت می‌کنند. اما در طی سال‌های اخیر با مهاجرت مردم مناطق اطراف به این شهر، زبان کردی با گویش جافی نیز در کنار زبان هورامی مورد استفاده قرار می‌گیرد. حالا که با موقعیت جغرافیا و جمعیت و زبان شهر پاوه آشنا شدید، بیایید در ادامه کمی با تاریخچه، فرهنگ و اقتصاد این شهر نیز آشنا شویم.

برای اجاره خانه روستایی و خانه روزانه در پاوه می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

تاریخچه پاوه

تاریخچه پاوه
قدمت پاوه به سه هزار سال می‌رسد – عکاس: MOHAMMADREZA YAGHOUBI SHAVAKI

پاوه یکی از شهرهای قدیمی ایران است که قدمت آن به سه هزار سال می‌رسد. این شهر که امروزه با نام پاوه می‌شناسیم مرکز ناحیه اورامانات در استان کرمانشاه است. ناحیه اورامانات شامل چهار شهرستان پاوه، روانسر، ثلاث باباجانی و جوانرود می‌شود که در گذشته همه این چهار شهر، بخشی از شهرستان پاوه بودند.

درباره نام این شهر هم نظرات مختلفی وجود دارد برخی می‌گویند نام پاوه برگرفته از نام پاو، آخرین شاه ساسانی است و چون پاو (سردار یزدگرد سوم) در برابر حمله اعراب مسلمان مقاومت کرده بود به همین خاطر اهالی این منطقه نام این شهر را پاوه گذاشته بودند. عده‌ای هم بر این باورند که کلمه پاوه در گویش گوران، هورامی به معنی ایستاده، پایدار و پابرجا است و چون این شهر مثل کوه استوار است به آن پاوه می‌گویند.

فرهنگ و آداب‌ورسوم پاوه

فرهنگ و آداب‌ورسوم پاوه
شهر پاوه به داشتن فرهنگ بالای مردمانش مشهور است – عکاس: یـلدا کــورد

پاوه به فرهنگ بالای مردمانش شهره است. مردم این شهر مردمانی اهل خرد و عاشق به آیین باستانی و تفکرات عمیق علمی و فلسفی هستند. حتی آمارهای رسمی هم نشان می‌دهد که بیشترین میزان با سوادی در استان کرمانشاه متعلق به شهرستان پاوه است. علاوه بر این مردم این شهر در کنار کار کردن روحیه هنری بالایی نیز دارند و این را می‌شود در موزه مردم‌شناسی پاوه به چشم دید.

موزه مردم‌شناسی پاوه تنها موزه در این شهر است که راه‌اندازی آن به اواخر دهه هشتاد برمی‌گردد. در این موزه لباس محلی کُردی، صنایع دستی، غذاهای کردی، معماری روستایی، ابزارآلات سنتی کشاورزی، نساجی سنتی و ماکت مردم در حال انجام کار به نمایش گذاشته شده است. این ماکت‌ها، اشیاء و ابزارآلات حاکی از آداب‌ورسوم فرهنگی مردم شهر پاوه در زمینۀ کشاورزی، نساجی، آشپزی و تولید ابزار کار هستند.

به جز کار و هنر، مردم منطقه پاوه مراسمات مذهبی از جمله مراسم عرفانی و ذکر که در تکیه و خانقاه برگزار می‌شود و همچنین مراسم سنتی مانند تولد نوزاد، عروسی و غیره را هم مطابق آدابشان به زیباترین شکل برگزار می‌کنند.

همانطور که گفتیم بیشتر مردم شهر پاوه اهل سنت و پیرو امام شافعی هستند. اما هورامی‌های منطقه دالاهو و گهواره پیرو آیین یارسان یا اهل حق و هورامی های منطقه کندوله هم پیرو مذهب شیعه هستند.

شهرها و روستاهای پاوه

از لحاظ تقسیمات کشوری شهر پاوه شامل بخش پاوه و 2 دهستان هولی (به مرکزیت دهستان خانقاه) و شمشیر (به مرکزیت دهستان شمشیر) می‌شود. طبق آخرین برآوردی که در سال 1395 صورت گرفته است، پاوه بالغ‌بر 25 هزار نفر جمعیت دارد.

اقتصاد شهر پاوه

شهر پاوه به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد، دارای آب‌وهوای بسیار معتدل و مناسبی است، به همین خاطر بخشی از اقتصاد این شهر بر پایه کشاورزی و دام‌داری می‌چرخد. از محصولات کشاورزی این شهر می‌توان به گردو، بادام، آلوچه، روغن، میوه، توتون، انگور، انجیر، سقز و فراورده‌های دامی مثل پشم اشاره کرد. آب مورد نیاز برای زمین‌های کشاورزی هم از چشمه (سراب هولی) تامین می‌شود. هرچند امروزه به دلیل قطعه قطعه شدن باغ‌های شهر تا حدودی باغداری و دامداری از رونق خود افتاده‌اند و این شهر بیشتر تبدیل به یک شهر توریستی خدماتی شده است.

 به جز این در پاوه صنایع دستی هم رونق خوبی دارد و تعداد زیادی از اهالی این شهر در این زمینه نیز فعالیت می‌کنند.

آب‌وهوای شهر پاوه

پاوه در کنار کوهستان اورامانات و در آغوش دو کوه آتشگاه و شاهو قرار دارد و آب‌وهوای آن سرد و کوهستانی است. با این حال درصد رطوبت در این شهر آنقدرها کم نیست، چراکه میانگین بارندگی سالانه در این منطقه 802 میلی‌متر است.

آب‌وهوای پاوه در بهار خنک و دل‌نشین و در تابستان معتدل و مطلوب است. پاییز و زمستان‌های این شهر اما حسابی سرد و یخبندان است.

بهترین زمان سفر به پاوه

بهترین فصل سفر به پاوه
بهترین زمان سفر به پاوه بهار و تابستان است – عکاس: mohamadamin shameli

شهر زیبا و هزار ماسوله پاوه با طبیعت بی‌نظیر، جنگل‌ها و مراتع سرسبز، باغات، چشمه‌ها، آبشارها و رودخانه‌های فراوانی که دارد، مقصد محبوب بسیاری از گردشگران است. با این حال به خاطر موقعیت جغرافیایی و آب‌وهوای این شهر بهتر است با بهترین زمان سفر به پاوه آشنا باشید تا بتوانید نهایت لذت را از سفرتان به این شهر ببرید.

بهترین زمان سفر به پاوه فصل بهار و تابستان است. در فصل بهار درختان کم‌کم از خواب زمستانی بیدار می‌شوند و طبیعت در سرسبزترین و زیباترین حالت خود قرار می‌گیرد. البته در فصل بهار هنوز هم سوز و سرما در ارتفاعات پاوه احساس می‌شود. در تابستان آب‌وهوای این شهر معتدل می‌شود.

اگر می‌خواهید از هوای گرم تابستان در شهرهای بزرگ فرار کنید می‌توانید اواسط اردیبهشت ماه تا اواسط شهریور ماه به شهر پاوه بروید. اگر هم دلتان می‌خواهد طبیعت یکدست سفیدپوش پاوه را ببینید، پس در زمستان راهی این شهر شوید. اما در نظر داشته باشید که شش ماه دوم سال سردترین روزهای سال در شهر پاوه است و می‌توان گفت شهر تماماً یخبندان می‌شود. پس توصیه می‌کنیم به خاطر سختی راه و سرمای هوا، در این بازه راهی شهر پاوه نشوید.

جاهای دیدنی‌ پاوه

نوبتی هم که باشد نوبت جذاب‌ترین بخش مقاله یعنی معرفی جاذبه‌های دیدنی شهر پاوه است. هدف از سفر هرچه باشد مهم‌ترین آن بازدید از جاذبه‌های دیدنی شهر مقصد است. چراکه با دیدن جاذبه‌های گردشگری می‌توانیم با طبیعت آشنا شویم و دیدگاهمان را به زندگی تغییر دهیم. در ادامه با چند مورد از جاذبه‌های دیدنی شهر پاوه آشنا می‌شویم.

آبشار دریبر

آبشار دریبر
آبشار دریبر یکی از جاذبه‌های دیدنی و طبیعی پاوه است – عکاس: seeiran

آبشار دریبر یکی از جاهای دیدنی‌ پاوه دوست‌داشتنی است که در میان پیچ‌های تند جاده نوسود به پاوه قرار گرفته و با آن شکوهش زیبایی منحصربه‌فردی به این منطقه بخشیده است. این آبشار پس از جاری شدن از چندین ارتفاع کوتاه و بلند در نهایت به رودخانه پاوه و از آن‌جا نیز به رودخانه سیروان می‌پیوندد. این آبشار در دل جاده‌های پیچ در پیچ کوهستانی قرار دارد و طراوتی بی‌نظیر به طبیعت اطراف خود بخشیده است. آبشار دربیر با آب‌وهوای خنک و محیط اطراف چشم‌نوازش مکان مناسبی برای گذران اوقات فراغت و لذت‌بردن از زیبایی‌های طبیعی است. اما بد نیست بدانید برای بازدید از آبشار دریبر، باید حدود ۳ تا ۴ ساعت را در نظر بگیرید.

آدرس آبشار دریبر: استان کرمانشاه، پاوه

منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل

منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل
در منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل، پوشش گیاهی و جانوری باارزشی وجود دارد – عکاس: یـلدا کــورد

 منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل یکی از مناطق نمونه‌ی گردشگری استان کرمانشاه است که در شهر پاوه قرار گرفته است. در این منطقه‌ پوشش گیاهی متنوعی از جمله بلوط ایرانی، بنه، سیاه‌تلو، زیتون، مورد، ارغوان، گلابی وحشی، کیکم، ختمی، زالزالک، زبان گنجشک، آلوچه، لاله واژگون و انواع گندمیان و همچنین انواع گونه‌های جانوری شامل عقاب، بز و پازن، شوکا، قوچ و میش، گنجشک‌سانان، گراز، پلنگ، سیاه‌گوش، سنجاب ایرانی، گربه وحشی، کبک، کمرکلی بزرگ، شغال، گرگ، تشی، روباه، تیهو و غیره وجود دارند.

وجود همین پوشش گیاهی نادر و کمیاب و گونه‌های جانوری باارزش و در حال انقراض هچون شوکای ایرانی یا گوزن مینیاتوری باعث شده این منطقه در سال 1374 به‌عنوان منطقه شکار و تیراندازی ممنوع اعلام شود. گونه‌های گیاهی و جانوری متنوع، رودهای خروشان و پرآب، جنگل‌های سرسبز و زیبای بلوط و کوهستان‌های سربه‌فلک‌کشیده دلربا، از جمله دیدنی‌های این منطقه جذاب هستند.

آدرس منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل پاوه: استان کرمانشاه، شهرستان پاوه، مرز ایران و عراق

موزه مردم‌شناسی پاوه

موزه مردم‌شناسی پاوه
موزه مردم شناسی؛ از جاذبه‌های دیدنی پاوه – عکاس: mehrnews

موزه مردم‌شناسی پاوه یکی از موزه‌های غنی استان کرمانشاه است که در شهر پاوه قرار دارد. این موزه به نگهداری، معرفی و تبیین فرهنگ، آداب‌ورسوم محلی و زندگی مردم منطقه می‌پردازد و در آن می‌توانید با آداب‌ورسوم محلی، لباس‌های سنتی و اشیاء قدیمی مردم پاوه آشنا شوید.

بازار مرزی پاوه

بازار مرزی پاوه
بازارچه‌ مرزی پاوه یکی از جاهای جذاب و دیدنی این شهر است – عکاس: Zana Karimi

بازارها و مراکز خرید در هر شهری جذاب و دیدنی هستند. چون در این بازارها است که می‌توانیم از نزدیک با مردمان محلی آن شهر و نحوه زندگی آن‌ها آشنا شویم. در شهر تاریخی و پلکانی پاوه هم بازار مرزی زیبایی قرار دارد که حسابی دیدنی است. در این بازار مرزی بیش از ۱۸۰ غرفه وجود دارد که در آن‌ها محصولات ارگانیک و طبیعی، صنایع دستی، غذاهای محلی، لوازم خانگی، لوازم صوتی تصویری، لوازم آرایشی بهداشتی، پوشاک و انواع و اقسام پارچه‌های پولکی در رنگ‌های شاد به فروش می‌رسد. از آن جایی که این بازار از جاهای دیدنی پاوه است و از جمله مقاصد عمده خرید برای گردشگران به‌شمار می‌رود، حسابی شلوغ است.

سوغات و صنایع دستی پاوه

سوغات و صنایع دستی پاوه
قالی و گلیم از معروف‌ترین سوغات شهر پاوه هستند – عکس از سایت: paveh72.blogfa

سفر به کرمانشاه و شهر پاوه از آن سفرهایی خواهد بود که مطمئن باشید دست خالی از آن‌جا برنخواهید گشت. چرا که در این شهر از خوراکی‌های بسیار خوشمزه گرفته تا سوغاتی‌های رنگارنگ فراوان هستند. از معروف‌ترین سوغات و صنایع‌دستی پاوه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گیوه دوزی
  • کلاه‌ دوزی
  • گیوه بافی
  • شال بافی
  • رشک بافی
  • سبد بافی
  • قالی‌بافی
  • پشم ریسی
  • موج بافی
  • سجاده بافی
  • جاجیم
  • خراصطاز
  • فرنجی‌سازی
  • چوخا بافی
  • کلاش
  • شال
  • بادام

غذاهای محلی پاوه

غذاهای محلی پاوه
خورشت خلال از غذاهای خوشمزه پاوه است – عکس از سایت: wikipedia

به جرات می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین و جذاب بخش‌های سفر به هر شهری امتحان کردن غذاهای محلی آن منطقه است. در سفر به شهر پاوه هم با دنیایی از غذاهای محلی خوشمزه و خوش عطر که حاصل دست‌رنج هنرمندان این منطقه است روبه‌رو خواهید شد. فهرست غذاهای محلی این شهر بسیار طولانی است. به همین دلیل ما در اینجا فقط لیست معروف‌ترین غذاهای محلی شهر پاوه را برای شما آورده‌ایم.

  • دوینه
  • کلانه
  • شه له مین
  • خورشت هلو
  • خورشت خلال بادام

شیرینی‌های محلی معروف این شهر نیز شامل:

  • نیمه فیس
  • نوخورجانه (کلوچه)
  • گیته مژگه
  • شیلکینه
  • شکر له‌می
  • پشیه

رستوران‌های شهر پاوه

خیلی از افراد دوست ندارند در سفر دست به سیاه و سفید بزنند و می‌خواهند حسابی از سفرشان لذت ببرند. اگر شما هم از این دسته افراد هستید که حوصله آشپزی در سفر به شهر پاوه را ندارید و می‌خواهید به سراغ رستوران‌های این شهر بروید پس فهرست زیر را به خاطر داشته باشید:

رستوران ستاره اورامانات

رستوران ستاره اورامانات یکی از معروف‌ترین رستوران‌های پاوه است که در غربی‌ترین منطقه این شهر واقع شده است. این رستوران بازه قیمتی ارزانی دارد و در دو وعده نهار و شام از مهمانان خود پذیرایی می‌کند. محیط رستوران معمولی و تمیز است و برخورد و سرویس‌دهی نیز بسیار خوب ارائه می‌شود. در منوی غذایی رستوران ستاره اورامانات انواع کباب‌ها، خورشت قورمه سبزی، قیمه و غیره به چشم میخورد.

آدرس رستوران ستاره اورامانات: استان کرمانشاه، پاوه، جاده نجار

رستوران اقامتگاە بومگردی بلبر

 رستوران اقامتگاە بومگردی بلبر در روستای بلبر شهر پاوه واقع شده است. این رستوران مخصوص کسانی است که می‌خواهند از خوردن غذا در فضایی باز روبه منظره‌ای زیبا لذت ببرند چرا که این رستوران در مرتفع‌ترین بخش روستا قرار گرفته و ویوی معرکه به کل روستا و رودخانه معروف سیروان دارد. محیط رستوران بلبر چوبی و تمیز است و بازه قیمتی نسبتا ارزانی دارد. منوی غذایی این رستوران نیز بسیار متنوع است و در آن کباب کنجه، کباب ساجی و جوجه کباب با نان معمولی لواش سرو می‌شود. البته این رستوران در برخی روزها غذای محلی نیز سرو می‌کند. اگر به دنبال چشیدن غذاهای محلی خوشمزه در محیطی باصفا هستید، پیشنهاد ما به شما رستوران اقامتگاە بومگردی بلبر است.

آدرس رستوران اقامتگاە بومگردی بلبر: استان کرمانشاه، 60 کیلومتری پاوه، روستای بلبر

مستر کیک پاوه

مستر کیک پاوه از آن جاهایی است که همه افراد با هر سلیقه‌ای را راضی نگه می‌دارد. این کافه سه طبقه است و چشم‌اندازی عالی رو به سمت شهر پاوه دارد. در طبقه اول این کافه فروشگاه شیرینی فروشی قرار دارد، در طبقه دوم، جایگاه تولد و مراسمات قرار دارد و طبقه سوم نیز دارای کافی‌شاپ روباز با آلاچیق‌های زیبا و محیطی دلنشینی است. در مستر کیک پاوه انواع کیک، بستنی و غیره سرو می‌شود. می‌توانید یک بستنی سنتی سفارش دهید و همزمان با لذت بردن از فضای باز آن را نوش‌جان کنید.

آدرس مستر کیک پاوه: استان کرمانشاه، شهر پاوه

مراکز خرید پاوه

مراکز خرید پاوه
بازار مرزی پاوه.

خرید کردن در بازار و مراکز خرید پاوه می‌توانید تجربه‌ای جذاب و لذت‌بخشی باشد. چرا که این شهر از جمله شهرهای مرزی ایران است و می‌توانید اقلام متنوعی را در بازارها و مراکز خرید پاوه پیدا کنید. هرچند که در پاوه مراکز خرید لوکس و مدرنی وجود ندارد اما در این شهر هستند بازارهایی که می‌توانید سوغاتی‌های زیبایی را بخرید و با نگاه کردن به آن‌ها خاطرتان سفرتان به پاوه را دوره کنید. بازارچه مرزی پاوه و بازارچه مرزی شماره 2 از معروف‌ترین مراکز خرید پاوه هستند.

اقامت در شهر پاوه

یکی از دغدغه‌های بیشتر مسافران در سفر به شهری ناآشنا پیدا کردن اقامتگاه است. اگر فصول بهار و تابستان را برای سفر به پاوه انتخاب کرده‌اید در صورتی که کودک و سالمند همراهتان نیست و هوا هم با شما یار است می‌توانید در طبیعت سرسبز پاوه کمپ کنید. البته باید مکان مناسبی را پیدا کنید که هیچ خطری برایتان نداشته باشد در آن صورت ممکن است وقت زیادی را صرف این کار کنید. البته در پاوه هتل‌های مختلفی هم وجود دارد اما اگر می‌خواهید سفری ارزان داشته باشید، پیشنهاد من به شما اجاره ویلا و سوئیت در پاوه است. با این کار می‌توانید مطابق سلیقه و بودجه‌ای که دارید اقامتگاه موردنظرتان را رزرو کنید و خیالتان را از بابت سقف بالای سرتان راحت کنید.

راه‌های دسترسی به پاوه

راه‌های دسترسی به پاوه
بررسی راه‌های دسترسی به پاوه – عکاس: شهاب

سفر به پاوه از طریق خودرو شخصی، اتوبوس، هواپیما و یا ترکیبی از این‌ها امکان‌پذیر است. فاصله تهران تا پاوه حدود ۶۱۸ کیلومتر است. برای رسیدن به پاوه از تهران می‌توانید از اتوبوس‌های مستقیم یا غیرمستقیم استفاده کنید. همچنین می‌توانید با خودرو شخصی از تهران به سمت غرب کشور حرکت کرده و از طریق جاده‌های مختلف به پاوه برسید.

پاوه شهر چندان بزرگی نیست و به همین خاطر فاقد فرودگاه و ایستگاه قطار است. این شهر در ۱۶۰ کیلومتری جنوب غرب سنندج و ۱۳۰ کیلومتری شمال غرب کرمانشاه قرار دارد. به همین دلیل اگر می‌خواهید به صورت ریلی یا هوایی به پاوه سفر کنید باید ابتدا به کرمانشاه یا سنندج بروید و از آن‌جا با اتوبوس یا تاکسی به سمت پاوه حرکت کنید.

نکاتی که در سفر به پاوه لازم است بدانید!

نکاتی که در سفر به پاوه لازم است بدانید
اگر در فصول سرد به آن‌جا سفر می‌کنید، لباس گرم به همراه داشته باشید – عکاس: hatam hakimi
  • در سفر به پاوه، بهتر است از لباس‌های راحت و مناسب فصل استفاده کنید. اگر فصول سرد سال را برای سفرتان انتخاب کرده‌اید با توجه به آب‌وهوای سرد این منطقه حتما لباس گرم هم همراه خودتان ببرید.
  • برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری پاوه، بهتر است کفش‌های راحت و مناسب برای پیاده‌روی را انتخاب کنید.
  • در صورتی که قصد بازدید از جاذبه‌های طبیعی دارید، بهتر است از لوازمی مانند کلاه، عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب و آب معدنی استفاده کنید.
  • برای خرید کردن در پاوه، از فروشندگان معتبر خرید کنید و قیمت‌ها را با هم مقایسه کنید.
  • قبل از سفر به پاوه، بهتر است، برنامه‌ریزی کافی را انجام دهید تا بتوانید از همه جاذبه‌های گردشگری این شهر دیدن کنید.

سخن آخر

در این مقاله همراه هم در یک سفر مجازی راهی مرکزی‌ترین شهر استان کرمانشاه، یعنی شهر پاوه شدیم. اول با موقعیت این شهر، آداب‌ورسوم، فرهنگ و تاریخچه این شهر آشنا شدیم. بعد که حسابی دلمان برای دیدن این شهر غنج رفت، تصمیم گرفتیم در بهار و تابستان یعنی بهترین زمان سفر به شهر پاوه برویم تا از معروف‌ترین جاهای دیدنی این شهر مثل آبشار دریبر، منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل و موزه مردم شناسی پاوه دیدن کنیم.

بعد از دیدن این جاذبه‌ها سری هم به بازارهای مرزی پاوه زدیم تا از سوغاتی‌های خوشمزه و صنایع دستی باارزش آن برای خودمان یا عزیزانمان یادگاری بخریم. از آن جایی که گشت‌وگذارمان حسابی طولانی شده بود برای اینکه خستگی در کنیم و دلی از غذا دربیاریم سری به یکی از رستوران‌های این شهر زدیم و از غذاهای محلی این منطقه نوش‌جان کردیم. در آخر هم بعد از اینکه حسابی گشتیم و عکس‌های خاطره‌انگیز ثبت کردیم، به اقامتگاهی که قبل از سفر از اتاقک رزرو کرده بودیم برگشتیم تا خاطرات سفرمان رو مرور کنیم.

سوالات متداول درباره شهر پاوه

پاوه کجاست؟

پاوه در غرب کشور ایران و شمال استان کرمانشاه قرار دارد.

بهترین زمان سفر به پاوه کی است؟

بهترین زمان سفر به پاوه بهار و تابستان است.

معروفترین جاهای دیدنی پاوه کدام‌اند؟

آبشار دریبر، منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل و موزه مردم شناسی پاوه از معروف‌ترین جاهای دیدنی این شهر هستند.

معروف‌ ترین رستوران‌های پاوه کدام‌اند؟

رستوران ستاره اورامانات، رستوران اقامتگاە بومگردی بلبر و مستر کیک پاوه از معروفترین رستوران‌های پاوه هستند.

چطور به پاوه برویم؟

برای سفر به پاوه گزینه‌های مختلف سفر با خودروی شخصی یا اتوبوس پیش روی شماست اما برای سفر هوایی یا ریلی باید ابتدا به سنندج یا کرمانشاه بروید و از آن‌جا راهی پاوه شوید.

2.2/5 - (6 امتیاز)

اتاقک

سلوا طاحونی

سلوا هستم، پر انرژی، برونگرا و عاشق یادگیری، از نوشتن مقالات جدید لذت می‌برم و می‌توانم چیزهای جدیدی برای گفتن داشته باشم. محتوا خلق می‌کنم تا همه بتوانند سریعتر به چیزی که می خواهند دسترسی پیدا کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *