جاهای دیدنی

غذاهای محلی استان کردستان | طعمی لذیذ از دل طبیعت

معرفی غذاهای محلی کردستان | خوشمزه ترین غذای کردی چه نام دارد؟

غذاهای محلی کردستان
عکس از گوگل

کردستان یکی از مقصد‌های جذاب برای سفر در ایران است و در طول سال میزبان توریست‌ها و مسافران زیادی از منطقه‌های مختلف است. شما هم با اجاره روزانه خانه و سوئیت در شهر های مختلف این استان می‌توانید تجربه سفری به یادماندنی رو رقم بزنید. اگر قصد سفر به کردستان را دارید فرصت خوردن غذاهای محلی را از دست ندهید. این منطقه کردنشین در بافتی کوهستانی قرار دارد و آب‌و‌هوا آن برای رویش انواع گیاهان به خصوص در فصل بهار مناسب است.

گیاهان بومی و تازه از اصلی‌ترین مواد اولیه غذاهای محلی کردستان به حساب می‌آید. غذای هر شهر مربوط به فرهنگ و ذائقه مردم آن سرزمین است و چشیدن طعم خوب آن‌ها می‌تواند تجربه‌ دلنشینی برای هر فرد باشد. اگر به آشنایی با غذاهای محلی استان کردستان علاقه‌مندید در ادامه این متن بیشتر از آن‌ها برایتان می‌گوییم.

غذاهای محلی استان کردستان
عکس از گوگل

آش دانه کولانه | غذای خوشمزه کردی

این آش  از غذاهای لذیذ کردستان است و برای پختن آن از گندم، نخود، لوبیا، عدس، پیاز، مرزه خشک، قلم گوسفندی و ادویه‌هایی مثل زردچوبه، نمک و فلفل قرمز استفاده می‌کنند. جالب است بدانید که این آش یک غذای مناسبتی است و آن را در زمان رویش اولین دندان شیری کودک می‌پزند و بین اقوام تقسیم می‌کنند. این غذا معمولا در فصل‌های سرد سال پخته می‌شود و شما می‌توانید بعد از اینکه آش کاملا پخته شد از کوفته‌های قلقلی هم در آن به جای قلم استفاده کنید.

غذاهای محلی استان کردستان
عکس از گوگل

خورشت ریواس

ریواس یک سبزی خوشمزه، سرشار از ویتامین A و مناسب برای تقویت بینایی است که در بخش کوهستانی کردستان می‌روید و از آن در غذاهای پرطرفداری مثل خورشت ریواس استفاده می‌شود. برای پخت این خورشت باید پوست ریواس را جدا کنید و آن را به همراه پیاز، گوشت گوسفندی و روغن تفت دهید و در انتها برای بهتر شدن طعم غذا به آن فلفل، نعناع، نمک و جعفری اضافه کنید. اگر از خوردن غذاهای ترش لذت می‌برید در سفر به کردستان این خورشت را امتحان کنید.

خورشت ریواس
عکس از گوگل

قایرمه

قایرمه یکی از خوراک‌های لذیذ استان کردستان به‌شمار می‌رود که شباهت زیادی به پیش‌غذاهای خارجی دارد. اسم دیگر این غذا کنگر سوخاری است. مواد مورد نیاز برای پخت آن آرد، تخم‌مرغ، کره، زعفران، بکینگ پودر، آب یا شیر، کنگر یا کرفس، زیره، زعفران دم‌کرده و روغن است. برای تهیه این غذا با جدا کردن پوست و خرد‌ کردن کرفس آن را در سسی که با آب، تخم‌ مرغ، زعفران دم‌کرده، کره و آرد درست شده بخوابانید و در نهایت بعد از سرخ کردن در روغن با کته و یا نان نوش جان کنید.

غذاهای محلی مریوان
عکس از گوگل

خورشت تره کردی

بیشتر ما طعم تره را در سبزی خوردن و یا آش و کوکو چشیده‌ایم. خورشت تره کردی یکی از غذاهای محبوب و محلی کردستان است. اگر به این استان سفر کردید خوردن این خورشت لذیذ را از دست ندهید. با اجاره آپارتمان در سنندج به رستوران‌های این شهر سر بزنید و این آش خوشمزه را سفارش دهید. مردم سنندج از طرفدارهای خورشت تره کردی‌اند.

این خورشت با مواد ساده و قابل دسترسی مثل پیاز، تره خرد شده، رب گوجه فرنگی، روغن مایع، گوشت چرخ‌کرده و ادویه‌هایی مثل زردچوبه، پودر لیمو، فلفل سیاه و نمک پخته می‌شود. اگر دوست دارید طعم این خورشت ترش باشد می‌توانید به آن آبغوره یا آبلیمو اضافه کنید. در انواع دیگر خورشت تره از لوبیا سفید یا قرمز، گوجه فرنگی و سیب‌زمینی سرخ‌کرده هم استفاده می‌شود.

غذاهای محلی سنندج
عکس از گوگل

شیش کباب

اگر قصد خوردن کباب در استان کردستان را داشتید شیش کباب را فراموش نکنید. با رزرو آنلاین سوئیت در مریوان سراغ بهترین رستوران این شهر را بگیرید و طعم خوب این کباب را بچشید. غذاهای کبابی میان ایرانی‌ها از گذشته تا به امروز طرفداران زیادی داشته و دارد. عشایر و دامداران کرد‌زبان هم از این خوراک استقبال می‌کنند. این کباب با استفاده از ادویه‌های خوش‌عطر طعمی منحصربه‌فرد به خود می‌گیرد.

در طبخ شیش کباب قطعه‌های کوچک گوشت گوسفندی یا بره را در مخلوطی از روغن زیتون، نعنای تازه، سیر، زعفران، پیاز و فلفل می‌خوابانند و بعد از مدتی به سیخ می‌کشند و روی ذغال می‌پزند. این کباب را در روغن هم می توانید بپزید.

غذاهای محلی سقز
عکس از گوگل

آش عدس بلغور | از غذاهای سنتی کردستان

افراد زیادی هستند که از خوردن آش به‌عنوان غذای اصلی لذت می‌برند. آش عدس بلغور از آن دسته آش‌هایی است که در ایران پرطرفدار است. پیشنهاد می‌کنیم اگر به استان زیبای کردستان سفر کردید خوردن این آش خوشمزه را فراموش نکنید. این غذا همان‌ طور که از اسمش پیداست از موادی مثل عدس، بلغور گندم، سیب‌زمینی و ادویه تهیه و با نعناع داغ و لیمو ترش تازه سرو می‌شود. نام دیگر آن نیسک یا ساوار است.

غذاهای محلی مریوان
عکس از گوگل

رشته پلو

رشته پلو نیز یکی از غذاهای سنتی ایران است که در بسیاری از نقاط ایران پخته می‌شود. اما این غذا را یکی از غذاهای سنتی کردستان می‌توان نام برد زیرا در این استان مردم رشته پلو را به سبک دیگری سرو می‌کنند. در کردستان رشته پلو به همراه کشمش سرخ شده، سرو می‌شود و همچنین در کنار این پلو خورشت‌های مانند خورشت مرغ نیز طبخ می‌شود.

سوپ غازیاغی

این سوپ یکی از غذاهای خوشمزه و محلی استان کردستان است. غازیاغی یک سبزی‌ کوهی است که عطر و طعم فوق‌العاده‌ای دارد و در غذاهای مختلف از آن استفاده می‌کنند. برای تهیه این سوپ به غیر از این سبزی از مواد اولیه‌ای مثل ورمیشل یا رشته سوپ، سینه مرغ، سیب‌زمینی، پیاز، روغن و ادویه استفاده می‌شود. شما می‌توانید برای چرب شدن این غذا به آن بال مرغ هم اضافه کنید و در کنارش ماست محلی و نارنج تازه هم نوش جان فرمایید.

خوشمزه ترین غذای کردی
عکس از گوگل

آش پریوله

یکی از غذاهای معروف شهر سنندج آش پریوله است و در فصل‌های سرد غذایی پرطرفدار به حساب می‌آید. سنندجی‌ها برای پختن این غذا از رشته آشی، عدس، پیاز، مرزه، نمک و فلفل قرمز استفاده می‌کنند. با مسافرت به کردستان زیبا این آش را در هوای دلچسب و کوهستانی نوش جان کنید و لذت ببرید.

آش پریوله
عکس از گوگل

خورشت گیلاخه

گیلاخه یکی دیگر از سبزی‌های کوهی استان کردستان است که سرشار از فیبر بوده و از آن برای پختن غذاهای مختلف مثل خورشت گیلاخه استفاده می‌شود. اگر طرفدار غذایی مثل قرمه‌سبزی باشید می‌توانیم بگوییم مواد اولیه این غذا به قورمه سبزی شباهت زیادی دارد. شما می‌توانید خورشت گیلاخه را با پیاز، لوبیا قرمز، گوشت، لیمو عمانی، جعفری یا تره و گشنیز بپزید و یا در رستوران‌‌های کردستان طعم لذیذ آن را بچشید. مردم کردستان برای خوشمزه‌تر شدن غذاهایشان از روغن حیوانی استفاده می‌کنند.

خورشت گیلاخه
عکس از گوگل

شلکینه

شلکینه نام یکی از نان های محلی خوشمزه کردستانی است که با نام چزنک هم شناخته می شود. البته شلکینه را می توان عضوی از خانواده شیرینی ها هم دانست. مردم ایلام این شیرینی سنتی را برای پذیرایی از مهمانانشان می پزند. برای پختن شلکینه از وسیله ای به نام ساج استفاده می شود. البته می توان آن را در ماهیتابه هم پخت.

بیشتر بخوانید: صنایع دستی سنندج |‌ هنری از کرد زبان‌های ایرانی

برای پخت شلمینه از آرد، تخم مرغ و شیر استفاده می شود. به غیر از این مواد، روغنی که شلکینه در آن پخته می شود یکی از مفیدترین مواد غذایی است که در استان کردستان پیدا می شود. نوعی روغن حیوانی به نام روغن دان برای پخت این شیرینی مورد استفاده قرار می گیرد که باعث ترد شدن بافت آن می شود. این روغن برای بازگشت قوای از دست رفته بیماران، زنان زائو و کودکان استفاده می شود. اگر به این روغن دسترسی ندارید می توانی. از کره حیوانی به جای آن استفاده کنید.

شلکینه

که لانه یا کلانه

که لانه هم از دیگر غذاهای محلی کردستان است که روی ساج پخته می شود. این غذا بیشتر در شهر پاوه و علی الخصوص در فصل بهار پیدا می شود. مواد اولیه لازم برای پختن که لانه ساده و در دسترس هستند. به همین دلیل همه آن را به عنوان غذای سریع کردی می دانند. از ترکیب مقدار پیازچه یا پیچک با نانی که روی ساج پخته می شود، که لانه به دست می‌آید.

البته این غذا را هم می توان در ماهیتابه یا فر پخت؛ اما طعمی که از پختن که لانه روی ساج به دست می آید همان طعم اصیل و همیشگی آن است. این غذا را معمولا در مهمانی های خانگی همراه با دوغ نوش جان می کنند.

که لانه یا کلانه

برونشین

برونشین یکی دیگر از معروف ترین غذاهای محلی کردستان است که نامش بیماری برونشین را در ذهن یادآوری می کند!! بر خلاف اسمش اما طعم و رنگ و لعاب بی نظیری دارد. این غذای کردی خوشمزه از ترکیب لپه، روغن، پیاز، بلغور و ادویه های همیشگی به دست می آید. اگر از طرفداران غذای ترش هستید می توانید کمی سرکه و زردآلو را به این ترکیب خوشمزه اضافه کنید تا به طعم دلخواهتان برسید.

برونشین

آش سه نگه سیر

آش سه نگه سیریکی از غذاهای محلی کردی است که بیشتر در ماه رمضان پخته می شود. در مواد تشکیل دهنده این آش برعکس همه اش های دیگر خبری از سبزیجات نیست! برنج، عدس، گوشت مرغ یا بوقلمون، کشک و نعناع داغ مواد تشکیل دهنده آش سه نگه سیر هستند.

حضور گوشت مرغ در این آش باعث پروتئین بالای آن می شود و برای کسانی که به دنبال غذای رژیمی هستند، حسابی کارآمد است. عدس هم که به آهن فراوان شهرت دارد. پس این آش می تواند یکی از مفیدترین وعده های غذایی برای هر کسی باشد.

آش سه نگه سیر

آش گزنه یا آش دوخین

در شهرهای غربی ایران مثل کردستان، برای پخت غذاهای مختلف از دوغ استفاده می شود. آش گزنه هم یکی از غذاهای محلی کردستان است که با کمک دوغ و سبزیجاتی مثل گزنه، پونه و کاکوتی پخته می شود. درست است که گزنه همان گیاهی است که در اثر تماس با پوست، باعث خارش و سوزش می شود، اما زمانی که پخته می شود خبری از این ماجرا نیست. از آن جایی که این گیاه در طبیعت زیبای کردستان به وفور رشد می کند، اهالی این استان از آن برای خورد و خوراک استفاده می کنند. آش گزنه در شهرهای شمالی کشورمان هم پخته می شود.

آش گزنه یا آش دوخین

کوکو ترگ خانه گان

نوعی از تره محلی در استان کردستان پرورش داده می شود که ترگ خانه گان نام دارد. این نوع تره که با نام کرفس آبی هم شناخته می شود، عضو اصلی برای پختن این کوکو است. از نظر ظاهری این کوکو شباهت زیادی به همان کوکو سبزی معروف و همیشگی دارد. روش پخت آن هم مرحله به مرحله مثل کوکو سبزی پیش می رود. تنها تفاوت آن همان سبزی ترگ خانه گان است.

کوکو ترگ خانه گان

یکاوه

یکاوه یکی از قدیمی ترین و اصیل ترین غذاهای محلی کردستان است که بیشتر در اورامانات پخته می شود. گفته می شود که این غذا قدمت هزار ساله دارد! یکاوه همان غذایی است که کردها در شب یلدا می پزند. این غذا یکی از سنتی ترین غذاهای کردی است که ماده اصلی آن گوشت گوسفندی می باشد.

در زمان قدیم که مثل امروز خبری از یخچال نبود! وقتی گوسفند را اوایل پاییز قربانی می کردند، آن را خوب می پختند و بعد در روغن سرخ می کردند. سپس در ظرف های سفالی نگه می داشتند تا در زمستان از آن استفاده کنند. به این گوشت قاورمه می‌گویند.

برای پختن یکاوه این گوشت را همراه با پیاز، کشمش، خرما و بلغور می پزند. البته امروزه به جای بلغور از برنج و به جای گوشت گوسفند از گوشت مرغ هم استفاده می‌شود.

یکاوه

دلمه برگ مو

یکی از غذاهای که در اکثر نقاط ایران طبخ می‌شود، دلمه برگ مو است. در کردستان نیز دلمه برگ مو پخته می‌شود و طعم دلمه با گیاهان محلی و ادویه‌های کردی گره خورده و طعم متفاوتی را تجربه خواهید کرد.

نان برساق

نان برساق یکی از خوشمزه ترین نان هایی است که می توانید در وعده صبحانه نوش جان کنید. این نان روغنی جذاب در استان های کردستان، ایلام، لرستان و کرمانشاه پخته می شود. این نان کمی طعم شیرین دارد و اکثر خانم های کرد طرز تهیه و پخت آن را بلدند. مواد تشکیل دهنده نان برساق شیر، شکر، تخم مرغ، آرد و روغن است.

اگر دوست داشته باشید می توانید این نان را به صورت مغزدار هم بپزید. مثلا خرما، گردو، توت خشک یا  سبزیجات معطر می توانند گزینه های خوبی برای مغزدار کردن نان برساق باشند.

نان برساق

کتلت دیزی یا کتلت گوشت کوبیده

کتلت دیزی بهترین اسمی است که می شر برای این غذا انتخاب کرد. اصلا نام این غذا همه چیز را لو می دهد! کردها معمولاً زمانی که قصد دیزی پختن دارند، مواد غذایی بیشتری استفاده می کنند تا با آن ها کتلت دیزی هم درست کنند. از آنجایی که کتلت دیزی خیلی سریع آماده می شود، طرفداران زیادی دارد. در واقع همه چیز طوری پیش می رود که انگار از وعده غذایی قبلی که همان آبگوشت یا دیزی است، به فکر پختن کتلت دیزی هم هستید.

بیشتر بخوانید: غذاهای عجیب ایران

بعد از این که مواد دیزی خوب پخته شد، مقدار لازم از آن را جدا می کنند و با پیاز، جعفری خشک، تخم مرغ و ادویه اضافه می کنند. حالا این ترکیب را در اندازه دلخواه در روغن سرخ می کنید تا به کتلت دیزی خوشمزه و خوش عطر برسید.

کتلت دیزی یا کتلت گوشت کوبیده

آش شه له مین

آش شه له مین هم یکی از آن غذاهای محلی کردستان است که به عنوان داروی سرماخوردگی پیشنهاد می شود. این غذای محلی خوشمزه اکثرا در فصل های سرد مثل پاییز و زمستان پخته می شود و برای کسانی که همیشه سرما می خورند، بسیار مفید است. شه له مین چیزی شبیه ترخینه است که به صورت خشک آماده می شود تا بعداً مورد استفاده قرار بگیرد. علاوه بر شه له مین از عدس، نخود، گردو، گوشت، پیاز و ادویه های همیشگی برای پختن آش شه له مین استفاده می شود.

آش شه له مین

غذاهای محلی سقز

سقز یکی از شهرهای مهم استان کردستان در میان گردشگران است. این شهر علاوه بر جاذبه‌های طبیعی و تاریخی، غذاهای محلی بسیاری نیز دارد. اغلب این غذاها در بسیاری از نقاط استان کردستان طبخ می‌شود، اما در سقز برخی غذاها به دلیل استفاده از گیاهان محلی و ادویه‌های خاص طعم متفاوتی دارد. از مهم‌ترین غذاهای سنتی سقز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: دوخوا (آش دوغ)، ترخیبنه، شلکینه، رشته رون، قایرمه، هتیمچه (متشکل از گوشت گوسفند، سبزیجات و حبوبات)، پرشتین (آش کردی) و شلغم ترش.

 

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای اتاقک

4.2/5 - (9 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. بادرود وسپاس فراوان از آشنایی غذاهای ارگانیک بومی کردستانی ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *