شهرهاغذاهای محلی

غذاهای محلی هرمز | خوشمزه و خوش طعم

هرمز، جزیره‌ای سرخ‌رنگ در آغوش خلیج‌فارس است. سرزمینی که شاید در چند ساعت بتوانید آن را بگردید اما تا سال‌ها دوست دارید باز هم به آن سر بزنید. هرمز پر از شگفتی است. طبیعت بکر، سواحل زیبا، جاذبه‌های فرهنگی متعدد و مردمی که علاوه بر فرهنگ و آداب‌ورسوم‌های دیدنی، غذاهای خوشمزه‌ای را هم طبخ می‌کنند. اگر تا هرمز بروید و این غذاها را نچشید، بی‌شک سفرتان کامل نخواهد بود. به‌همین دلیل در این مقاله از اتاقک برای‌تان از غذاهای محلی هرمز گفتیم. خوشمزه‌هایی که حتما باید امتحان‌شان کنید.

بلالیت، صبحانه در کنار دریا

بلالیت
بلالیت دسری جنوبی با رشته و زعفران است.

کارمان را با یک صبحانه خیلی خوشمزه و پراز طعم آغاز می‌کنیم. اسم این غذا بلالیت است و در طبخ آن از رشته ورمیشل، زعفران، هل، شکر و گلاب استفاده کرده‌اند. بلالیت از گذشته‌های دور در بسیاری از شهرها و جزایر هرمزگان از جمله هرمز، برای صبحانه آماده شده است. امروزه این غذا را گاهی کنار وعده ناهار و شام، به‌عنوان دسر و گاهی برای افطار سرو می‌کنند.

برای اجاره اقامتگاه بومگردی و خانه روزانه در هرمز می‌توانید از سایت اتاقک اقدام کنید.

اجاره سوئیت در هرمز با قیمت عالی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

دوپیازه میگو، غذای دریایی سریع

دوپیازه میگو
دوپیازه میگو غذایی سریع با طبع گرم و پر از انرژی است.

پیدا کردن میگوهای خوشمزه در خطه جنوب و جزیره هرمز کار دشواری نیست. جنوبی‌ها با میگو غذاهای خیلی جالبی درست می‌کنند که یکی از آن‌ها دوپیازه میگو است. این غذا که سیب‌زمینی و پیازداغ فراوان دارد را می‌توان با نان یا برنج، نوش‌جان کرد. دوپیازه میگو معمولا خیلی سریع آماده می‌شود. پس اگر خیلی گرسنه هستید، می‌توانید با دوپیازه میگو شروع کنید تا برویم سراغ غذاهای دیگر.

گبولی گوشت، اثر هنری گوشت و میخک

گبولی گوشت
گبولی گوشت غذایی است که با ترکیب برنج، گوشت و انواع ادویه‌ها آماده می‌شود.

اهل چشیدن غذاهای جدید هستید؟ دوست دارید ادویه‌های متفاوت را در ترکیب با غذاها امتحان کنید؟ پس باید گبولی گوشت را بچشید. این غذای جزیره هرمز با برنج، تکه‌های گوشت، نخود، لیموعمانی، ادویه‌ها از جمله میخک و کشمش آماده و طبخ می‌شود. امروزه برخی از غذاخوری‌های هرمز، این غذا را با مرغ هم درست می‌کنند. اما شکل اصیل آن همان است که با تکه‌های گوشت پخته آماده شود.

هواری، پلو ماهی به سبک هرمز

هواری
هواری از غذاهای مطرح در جنوب است که با ماهی، میگو و گوشت آن را سرو می‌کنند.

از خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین غذاها در هرمز هواری است. این غذا در واقع یک پلوی جنوبی است که با ماهی (گاهی هم میگو  یا گوشت) سرو می‌شود. برای طعم‌دار شدن ماهی، آن را در آب تمبرهندی می‌خوابانند. سپس سیر، پیاز و سبزی‌های جنوبی به‌علاوه گشنیز و گوجه‌فرنگی اضافه می‌شود. در نهایت ادویه‌های جنوبی و زعفران طعمی عالی را به این غذا اضافه می‌کنند.

موفلک، غذای رژیمی پرانرژی

موفلک
موفلک یک غذای رژیمی و بسیار خوشمزه در هرمز است.

در جنوب برخی غذاها مثل موفلک به جای برنج با بلغور گندم یا جوی پرک آماده می‌شوند. اگر رژیم داشته باشید حتما می‌دانید که این دو ماده غذایی چقدر سیرکننده و سرشار از فیبر هستند. ضمنا باعث تجمع چربی در بدن‌تان هم نمی‌شوند. پس اگر در تور هرمز هستید و می‌خواهید یک غذای نسبتا رژیمی و تازه را بخورید، موفلک را امتحان کنید. در این غذای هرمزی می‌توانید تکه‌های ماهی طعم‌دار شده، تخم گشنیز، پیاز و ادویه‌های خوش‌طعم را نیز پیدا کنید.

زیبون، تک‌دیگ با مزه ماهی و میگو

زیبون
زیبون غذای گرم و خوش‌طعم در هرمز و دیگر جزایر خلیج‌فارس است.

آمده‌اید جنوب تا حسابی ماهی و میگو بخورید؟ پس زیبون را هم امتحان کنید. برای تهیه این غذا نخست ماهی یا میگو را طعم‌دار می‌کنند. سپس آن را با آب گوجه فرنگی تفت می‌دهند. بعد ماهی یا میگو را در ته برنج طعم‌داری می‌گذارند و با آن کل غذا را دم می‌کنند. در نهایت یکی از خوشمزه‌ترین و پرطعم‌ترین غذاهای جنوبی آماده و ارائه می‌شود.

برنج دیشو، برای هر شو

برنج دیشو
برنج دیشو، برنجی با طعم شیرین است که می‌توان آن‌را با ماهی و میگو سرو کرد.

دیشو از برنج‌های عجیبی است که در سفر به هرمزگان باید طعم آن را امتحان کنید. این غذا درواقع یک پلو شیرین است که با ماهی سرو می‌شود. برای درست کردن برنج دیشو آن را با شیره خرما دم می‌کنند. از آن‌جا که طبع ماهی سرد است، کنار این برنج، دلچسب خواهد بود و معده افراد حساس را اذیت نمی‌کند. برخی جنوبی‌ها می‌گویند این غذا فقط باید با ماهی طلال دست شود. اما ممکن است در اقامتگاه‌های هرمز و رستوران‌ها، دیشو را با ماهی‌های دیگری هم پیدا کنید.

سوراغ، چاشنی با طعم آفتاب

سوراغ
سوراغ یک چاشنی است که با خاک سرخ هرمز آماده می‌شود.

خاک سرخ جزیره هرمز مثل یک چاشنی برای مردم این جزیره است. آن‌ها از این خاک در برخی غذاها از جمله سوراغ استفاده می‌کنند. سوراغ را یک نوع دسر یا خورشت می‌دانند. برای درست کردن آن از ماهی ساردین پهلوطلایی که در جنوب به آن حشینه و مومغ می‌گویند، استفاده می‌کنند. این ماهی همراه با خاک سرخ هرمز، نمک و مقداری پوست نارنج، درون شیشه‌ای ریخته و برای حدود دو هفته مقابل آفتاب می‌ماند. در نهایت سوراغ را با نان یا برنج صرف می‌کنند.

کلمبا، دوستی ماهی با سیر

کلمبا
کلمبا یا حلیم ماهی از غذاها با طعم جدید است که باید در هرمز امتحانش کنید.

یکی از غذاهای محلی هرمز کلمبا است. برای طبخ این غذا از بلغور گندم، تکه‌های ماهی، سبزی گشنیز، سیر، فلفل، پیازداغ و ادویه‌های فراوان استفاده می‌شود. کلمبا نیز طعمی خوب دارد و برای کسانی که می‌خواهند برنج و نان نخورند، یک پیشنهاد مناسب است.

ماهی شکم‌پر، طعم جدید غذای دریایی

ماهی شکم‌پر
ماهی شکم‌پر در جنوب، معمولا با ماهی سنگسر یا ماهی حلوا درست می‌شود.

از بهترین غذاهایی که باید در تور هرمز آن را امتحان کنید، ماهی شکم‌پر است. این ماهی را در جنوب معمولا با ماهی سنگسر یا حلوا درست می‌کنند. پس از صید، شکم ماهی خالی شده و با مواد معطر و خوشمزه از جمله سبزیجات و گردو پر می‌شود. سپس ماهی را کباب یا سرخ می‌کنند. برخی این غذا را با برنج و بعضی هم آن را با نان میل می‌کنند.

خورشت قلیه، طعم به‌یادماندنی جنوب

خورشت قلیه
خورشت قلیه از پرطرفدارترین خورشت‌ها در سفر به جنوب است.

وقتی از هرمز برگردید از غذاهایی که دلتنگ آن خواهید شد، قلیه ماهی و قلیه میگو است. این دو غذا در واقع خورشت‌هایی خوش‌طعم هستند که در آن‌ها از سبزی شنبلیله و گشنیز استفاده شده است. تمبرهندی و فلفل فراوان هم از جمله چاشنی‌هایی هستند که باید در خورشت قلیه از آن‌ها غافل نشوید. قلیه در بیشتر رستوران‌ها و اقامتگاه‌های جزیره هرمز پیدا می‌شود.

پودینی، طعم عجیب کوسه‌ها

پودینی
پودینی از گوشت کوسه ماهی و با ادویه‌های بسیار آماده می‌شود.

مردمی که هزاران سال کنار دریا بوده‌اند، باید هم غذاهای عجیبی داشته باشند که شاید برای اولین‌بار اسم آن‌ها را می‌شنوید. پودینی یکی از این غذاهای جالب است که برای تهیه آن از گوشت کوسه ماهی استفاده می‌کنند. این غذا با ادویه، سبزی‌ها، پیازداغ و رب طبخ می‌شود.

مهیاوه، ماهی در کوزه

مهیاوه
برای درست کردن مهیاوه از کوزه‌های گلی و نور آفتاب استفاده می‌کنند.

یکی دیگر از چاشنی‌های عجیب هرمز، مهیاوه است. برای درست کردن این چاشنی دو مرحله مهم وجود دارد. در مرحله اول، ماهی خام را شسته و آن را برای نزدیک به یک ماه در کوزه‌ای دربسته که حاوی آب‌ونمک است، مقابل آفتاب قرار می‎دهند. پس از آن محلول را صاف می‌کنند و عصاره‌ای که باقی‌مانده را با خردل تفت داده شده، مجدد به کوزه می‌ریزند و آن را جلوی آفتاب می‌گذارند. پس از حدود 10 روز در کوزه دوم باز شده و چاشنی مورد نظر را با انواع نان و غذا سرو می‌کنند.

نان توموشی، طعم گندم و دریا

نان توموشی
نان توموشی معمولا با چاشنی‌های حاوی خاک هرمز و ماهی سرو می‌شوند.

یکی از نان‌ها پرطرفدار در جنوب، توموشی یا تموشی است. این نان را در قسمت‌های مختلف شهرها و جزیره‌های جنوب پیدا می‌کنید. در واقع اکثر خانواده‌ها به‌خصوص در قشم و هرمز، می‌دانند چگونه باید توموشی را با آرد گندم و آب درست کنند. نکته مهم درباره این نان، استفاده از چاشنی‌های مهیاوه یا سوراغ برای خوشمزه شدن و طعم‌دار شدن نان است. پس اگر توموشی گرفتید و حس کردید بوی دریا می‌دهد، یادتان باشد این بو از چاشنی‌های آن است.

نان چم‌چمو، مقوی و پرانرژی

نان چم‌چمو
نان چمچمو از نان‌های محلی هرمز است که بیشتر برای صبحانه آن را می‌پزند

می‌گویند در استان هرمزگان که جزیره هرمز نیز جزیی از آن است، می‌توانید بیش از 40 نوع نان مختلف را پیدا کنید. یکی از غذاهای محلی هرمز، نان چم‌چمو است. برای درست کردن این نان از تخم‌مرغ، شکر و آرد استفاده کرده و بعد نان را در روغن سرخ می‌کنند. چم‌چمو لذیذ و خوشمزه است. این نان بیشتر برای صبحانه کاربرد دارد.

سخن آخر

در این مقاله از اتاقک برای‌تان از غذاهای محلی هرمز گفتیم. طعم‌های جدید و دلچسب که با ادویه‌ها، سبزی‌ها و شیوه طبخی متفاوت، می‌توانند سفر شما به هرمز را به‌یادماندنی‌تر کنند. به یاد داشته باشید که چشیدن طعم‌های جدید در هر منطقه و دیار، از جذابیت‌های آن‌جاست. اگر دوست دارید به هرمز سفر کنید، سایت اتاقک را ببینید و تمام اطلاعات مورد نیاز را پیش از سفرتان به دست آورید. همچنین اگر نیاز به رزرو اقامتگاه در هرمز دارید می‌توانید با اتاقک مجموعه‌ای از بهترین‌ها را با مناسب‌ترین قیمت، رزرو کنید. اتاقک، برای سفری به‌یادماندنی در جنوب ایران همراه شماست.

Rate this post

اتاقک

نیوشا امینیان

قلم و سفر جهانم رو شکل دادن و من رو به دنیای نویسندگی آوردن. گاهی نجوم درس می‌دم و اوقاتی رو صرف نقاشی می‌کنم. در ذهن من، با نوشتن هر کلمه، روحی در وجودش دمیده می‌شه و تا همیشه زنده نگهش می‌داره. با کلماتی لبریز از روح زندگی، از زیباترین مقاصد سفر، بیشتر بدونید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *