جاهای دیدنی

معرفی پارک شهر تهران | اولین پارک پایتخت با ۶۰ سال قدمت

بیشتر دوران کودکی‌ام را در خانه پدربزرگم سپری کردم، خانه‌ای که میان باغ قرار داشت، چون پدربزرگم عاشق کاشتن درخت بود و با دقت زیادی همیشه به درختان رسیدگی می‌کرد و این عشق به طبیعت میراثی است که از او برایم به جا مانده است! به همین دلیل وقتی برای دانشگاه به تهران مهاجرت کردم و ساختمان‌های بلند مرا احاطه کردند، از هر فرصتی برای تنفس هوای تازه و قدم زدن میان درختان استفاده می‌کردم و چه جایی بهتر از پارک‌های بزرگ و پر درخت تهران مثل پارک جمشیدیه، پارک لاله و زیباتر از همه، پارک شهر تهران که به پارک سنگلج نیز معروف است.

اینجا را اولین بار به دلیلی نزدیکی‌اش با دانشگاه انتخاب کردم، اما مساحت زیاد مملو از درخت و جاذبه‌های هنری و تاریخی‌اش مرا مجذوب خود کرد! پارکی که بیشترین درختان قدیمی تهران را دارد و ساعت‌ها درگیر گشت‌وگذار در آن شدم.

در این مقاله تجربه گردش در پارک شهر، جاذبه‌ها، امکانات، مسیرهای دسترسی و هر آنچه لازم است درباره آن بدانید را با شما به اشتراگ می‌گذارم.

پارک شهر کجاست؟

پارک شهر از جمله جاهای دیدنی تهران است که در منطقه ۱۲ تهران بوده و با مساحتی بیش از ۲۵ هکتار در بین خیابان‌های خیام، بهشت و فیاض‌بخش قرار گرفته است؛ بنابراین برای دسترسی به این پارک باید راهی منطقه ۱۲ تهران شوید. برای پارک شهر یا پارک سنگلج تهران هشت درب ورودی ساخته شده است و شما از هر کدام خیابان‌ها که به پارک برسید، درب ورود وجود دارد.

اجاره روزانه خانه تهران با قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

تاریخچه پارک شهر تهران

تاریخچه پارک شهر تهران
عکس قدیمی از پارک شهر تهران

تاریخچه پارک شهر به دوران رضاشاه بازمی‌گردد، زمانیکه بخش شمالی محله سنگلج تهران از حالت متروکه و فاضلاب به یک باغ زیبا تبدیل شد! این کار به دستور رضاشاه انجام شد تا علاوه براینکه فاضلاب منطقه سنگلج آب قنات را آلوده نکند، درختکاری و فضای سبز به شهر اضافه شود.

بعدها درسال ۱۳۳۲ دولت وقت تصمیم گرفت اولین پارک عمومی در تهران را بنا کند؛ بنابراین توسط دو مهندس جوان و خلاق به نام‌های آقایان رحمانی و کاظمی شروع به ساخت این پارک کردند و در نهایت سال ۱۳۳۹ پارک افتتاح شد.

به دلیل وجود این پارک در منطقه سنگلج به آن پارک سنگلج می‌گفتند و از آنجایی که زیر نظر شهرداری ساخته شد، به پارک شهرداری نیز شهرت داشت. بعدها اما نام آن به پارک شهر تغییر پیدا کرد با این حال هنوز قدیمی‌های تهران اینجا را پارک سنگلج می‌دانند. کم کم و در سال‌های بعد امکانات دیگری به پارک شهر اضافه کردند و امروز یکی از پارک‌های بزرگ و معروف تهران به شمار می‌رود.

بخشهای مختلف پارک شهر

پارک شهر تهران یا همان پارک سنگلج ۲۵هکتار مساحت دارد و جزء پارک‌های بزرگ شهر تهران محسوب می‌شود. از این مساحت حدود ۱۳ هکتار آن را درختان پارک تشکیل دادند، تقریبا ۸ هکتار برای دریاچه مصنوعی، پیاده‌رو و بناهای داخلی پارک در نظر گرفته شده و ۴ هکتار دیگر نیز فضای سبز و گل‌گاری پارک است.

اما پارک شهر شامل چه بخش‌هایی برای بازدید می‌شود؟ یعنی شما در این پارک می‌توانید چه جذابیت‌هایی را از نزدیک ببینید؟ در ادامه چند بخش مهم را بررسی می‌کنیم.

موزه صلح

موزه صلح
موزه صلح پارک شهر

موزه صلح در پارک شهر تهران جایی برای نگهداری ابزارهای جنگی مانند ماسک‌های ضد شیمیایی، بمب خوشه‌ای، مین و … است و شما می‌توانید در جشنواره‌ها و برنامه‌های فرهنگی هنری که در این موزه برگزار می‌شود، شرکت کنید. همچنین بیشتر راهنماهای موزه افرادی هستند که خودشان در جنگ بودند و مجروح شدند؛ بنابراین می‌توانید خاطرات جالب آن‌ها را گوش دهید.

بخش محبوب این موزه که بیشتر اوقات نیز شلوغ می‌شود، غرفه‌هایی برای نقاشی و گریم کودکان است و همیشه شما در این قسمت کودکان زیادی را می‌بیند که برای گریم به این‌جا آمدند. بیشترین هدف موزه صلح نمایش ویژگی مخرب جنگ است که چگونه جنگ می‌تواند تا سال‌ها تاثیرات مخرب خود را روی افراد و حتی محیط‌زیست باقی بگذارد.

باغ پرندگان

باغ پرندگان
در باغ پرندگان انواع مختلفی از پرندگان نگهداری می‌شوند.

در بخش باغ پرندگان هشت قفس بزرگ برای نگهداری پرندگان در مساحت ۴۴۰۰ مترمربع ساخته شده است که در این قفس‌ها پرندگانی مانند طاووس، بوقلمون، قرقاول، عروس هلندی، طوطی، بلدرچین، کبک، مرغ زینتی، مرغ عشق و … نگهداری می‌شوند. باغ پرندگان با توجه به ویژگی‌هایی که دارد بیشتر برای کودکان محبوب است؛ بنابراین معمولا بیشتر خانواده‌ها برای بازدید از قسمت می‌روند. البته که باغ پرندگان پارک شهر برای عکاسی انواع گونه‌های پرنده نیز مناسب است و اگر شما عکاس هستید، به شما توصیه می‌کنم حتما با دوربین خود راهی پارک شهر و قسمت باغ پرندگان شوید.

کتابخانه مرکزی پارک شهر

کتابخانه مرکزی پارک شهر
کتابخانه پارک شهر

اما یکی از جذاب‌ترین بخش‌های پارک شهر تهران، کتابخانه مرکزی آن است. چرا که جزء کتاب‌خانه‌های عمومی قدیمی و بزرگ شهر تهران محسوب می‌شود. همچنین این کتاب‌خانه با تعداد زیادی کتاب‌های نفیس، کتاب‌های چاپ سنگی و کتاب‌های قدیمی یکی از کتابخانه‌های مجهز تهران است.

ضمن اینکه کتابخانه مرکزی پارک شهر در سال ۱۳۶۰ بخش نشریات خود را راه‌اندازی کرد و تا به امروز حدود ۱۰۰ هزار کتاب، ۷۰۰ عنوان مجله و ۱۶ عنوان روزنامه را برای بازدیدکنندگان در معرض استفاده قرار داده است؛ بنابراین شما می‌توانید در بازدید از کتابخانه، چندساعتی به مطالعه بپردازید.

سایت پرندهنگری

تهران با وجود هوای آلوده، سالانه میزبان پرندگان مهاجر زیادی است. به همین دلیل از سال ۱۳۹۳ در پارک شهر تهران بخشی با عنوان سایت پرنده‌گردی راه‌اندازی شد. در این‌جا انواع تلسکوپ و دوربین قرار دارد و کارشناسان مربوط به شما کمک می‌کنند تا پرندگان مهاجر یا حتی ساکن شهر تهران را که به پارک می‌آیند، با جزئیات بیشتری ببینید.

دریاچه مصنوعی

دریاچه مصنوعی
نمایی از دریاچه مصنوعی پارک زیبای شهر

در قسمت شمال شرقی پارک زیبای شهر یک دریاچه مصنوعی با مساحت ۴۵۰۰ مترمربع ساخته شده است که نمای زیبایی به پارک داده و یکی از بخش‌های جذاب برای عکاسی است. همچنین این دریاچه قایق‌هایی برای قایق‌سواری قرار دارد و شما می‌توانید برای تفریح در این دریاچه قایق‌سواری کنید.

همچنین در این پارک یک حوض مستطیل بزرگ با فواره‌های متعدد وجود دارد که در اطراف آن نیمکت‌هایی قرار گرفته است تا شما بتوانید ساعتی را با منظره حوض و فواره سپری کنید.

اما جذابیت‌های پارک زیبای شهر فقط به این چند بخش محدود نمی‌شود. در این پارک انواع تندیس و مجسمه‌های حیوانات، آلاچیق، جاده تندرستی برای پیاده‌روی، وسایل ورزشی، ایستگاه برای اجاره دوچرخه، میزهای پینگ‌پنگ، پیست برای دوچرخه سواری، زمین والیبال و … برای بازی و تفریح طراحی شده است.

نکته مهم درباره پارک شهر تهران: معماری این پارک متناسب با معلولان طراحی شده است و حتی در این پارک برای ورزش نابینایان وسایل و خدماتی وجود دارد.

برای اجاره روزانه خانه در تهران می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

پوشش گیاهی پارک شهر تهران

بیشترین مساحت پارک زیبای شهر یعنی حدود ۱۷ هکتار را فضای سبز و درختان تشکیل داده‌اند؛ بنابراین شامل انواع مختلفی از گونه‌های گیاهی می‌شود. ضمن اینکه به دلیل قدمت بالای باغ سنگلج که بعدها تبدیل به اولین پارک تهران شد، درختان کهنسال زیادی در این پارک وجود دارند و جزء قدیمی‌ترین درختان تهران محسوب می‌شوند.

در پارک شهر تهران شما شاهد درختان مختلفی از جمله بیدمجنون، چنار، زبان گنجشک، بلوط، صنوبر، فندق، کاج، ماگنولیا و انواع گل‌های رنگی و خوش‌بو خواهید بود.

از این رو، پارک شهر یا پارک سنگلج یکی از جاهای دیدنی در تهران است که با وجود درختان زیاد اکسیژن و هوای تازه‌ای برای تنفس دارد و برای پیاده‌روی عصرگاهی یا ورزش صبحگاهی مناسب است.

جاهای دیدنی نزدیک به پارک شهر

با اینکه پارک شهر خود به تنهایی مکانی تفریحی برای گذراندن یک روز کامل است، اما نباید جاذبه‌های تاریخی و هنری اطراف آن را نادیده بگیریم. در ادامه چند نمونه از جاهای دیدنی اطراف پارک زیبای شهر تهران را به شما معرفی می‌کنم.

تماشاخانه سنگلج

اگر شما هم مصاحبه‌های بازیگران ایرانی را دنبال کنید، احتمالا بارها نام این تماشاخانه به گوشتان خورده است! یک تماشاخانه مجهز و استاندارد که بازیگران معروفی کار خود را با بازی تئاتر در تماشاخانه سنگلج شروع کردند.

این تماشاخانه در سال ۱۳۴۳ خورشیدی به دستور وزارت فرهنگ و هنر ساخته شد تا فضایی برای رونق هنر ایران باشد؛ بنابراین خیلی از نویسندگان، کارگردانان و بازیگران مانند علی نصیریان، عزت الله انتظامی، بهرام بیضایی، جعفر والی، عباس جوانمرد و … نمایش‌های زیادی را در تماشاخانه سنگلج به روی صحنه بردند. از این رو، بازدید از این تماشاخانه و حتی تماشای یکی از نمایش‌های در حال اجرا را به شما پیشنهاد می‌کنم.

آدرس تماشاخانه سنگلج: تهران، بعد از میدان حسن آباد، خیابان بهشت، ضلع جنوبی پارک شهر

خانه مقدم

خانه مقدم
نمایی زیبا از خانه مقدم

درباره خانه و موزه مقدم یک مقاله جدا داخل سایت بارگذاری شده است، اما این‌جا به طور خلاصه موزه مقدم را به شما معرفی می‌کنم.

خانه و موزه مقدم میراث خاندان مقدم از دوران قاجار است که با تلاش‌های دکتر محسن مقدم و همسر فرانسوی‌اش به یک موزه تبدیل شد و بعدها این‌جا را وقف دانشگاه تهران کردند.

در این‌جا علاوه بر بازدید از آثار هنری و تاریخی، می‌توانید از زیبایی معماری بنا عکاسی کنید و ساعتی را در کافه خانه مقدم به استراحت و نوشیدن قهوه بگذرانید. با توجه به اینکه خانه مقدم یکی از جاذبه‌های مهم تهران به شمار می‌رود، توصیه می‌کنم مقاله مرتبط را مطالعه کنید.

آدرس خانه مقدم: تهران، خیابان ولیعصر، خیابان امام خمینی، جنب بانک ملت، پلاک ۲۵۱

در پارک شهر چه تفریحاتی انجام دهیم؟

به بخش جذاب پارک شهر رسیدیم! در این پارک زیبا و اصیل چه تفریحاتی می‌توانیم انجام دهیم؟ همانطور که در معرفی بخش‌های مختلف توضیح دادم، پارک شهر جاذبه‌ها و امکانات زیادی برای بازدید دارد و شما می‌توانید ساعت‌ها در پارک شهر گردش کنید.

ورزش: وجود جاده تندرستی برای پیاده‌روی و انواع وسایل ورزشی این پارک را به مکان مناسبی برای ورزش تبدیل کرده است و شما می‌توانید زمانی را به ورزش انفرادی یا حتی گروهی با دوستانتان در پارک شهر اختصاص دهید.

همچنین به دلیل زمین و میز برای ورزش‌های نظیر پینگ‌پنگ، والیبال، بدمینتون، دوچرخه‌سواری، اسکیت و … این‌جا برای سرگرمی و انجام این ورزش‌ها مناسب است؛ بنابراین اگر به این ورزش‌ها علاقه دارید، پارک شهر انتخاب مناسبی برای شماست!

عکاسی: این‌جا اولین پارک تهران است که بخش‌های مختلف و زیبایی دارد! برای همین دوربین عکاسی را بردارید و راهی پارک زیبای شهر شوید چون بی‌شک عکس‌های بسیار زیبایی در این پارک خواهید گرفت.

عکاسی از پرندگان، دریاچه، درختان و گونه‌های گیاهی یکی از تفریحات موردعلاقه عکاسان است. همچنین برای عکاسی پرتره یکی از بهترین لوکیشن‌های تهران محسوب می‌شود.

پیک‌نیک و گردش خانوادگی: آلاچیق و فضای مناسب این پارک برای پیک‌نیک‌های خانوادگی ایده‌آل است! شما می‌توانید آخرهفته‌ها راهی مرکز شهر شوید و ناهار را با منظره درختان بلند و کهنسال بخورید و از هوای تازه پارک زیبای شهر لذت ببرید.

ضمن اینکه جاذبه‌های پارک مانند موزه، کتابخانه، باغ پرندگان و … برای بازدید و گشت خانوادگی یا دوستانه مناسب است؛ بنابراین یک روز کامل می‌توانید در این پارک تفریح کنید.

مسیرهای دسترسی به پارک شهر تهران

اما به قسمت مهم مقاله رسیدیم که آن مسیرهای دسترسی به پارک زیبای شهر تهران است! اگر شما هم عاشق تنفس هوای تازه و پیاده‌روی در این پارک هستید، بهترین روش دسترسی به آن استفاده از مسیرهای مترو است.

مسیر دسترسی به پارک شهر با مترو: مترو همیشه سریع‌ترین راه برای تردد در تهران پرترافیک است. برای دسترسی به پارک شهر باید از خطوط یک و دو به سمت ایستگاه امام خمینی بروید، از خروجی این ایستگاه به سمت غرب خیابان امام خمینی حرکت کنید و سپس وارد خیابان خیام شوید تا به درب ورودی پارک برسید.

البته می‌توانید از طریق خط دو متروی تهران به ایستگاه میدان حسن آباد بروید و با پیاده‌روی به سمت جنوب خیابان وحدت اسلامی به این پارک برسید.

مسیر دسترسی به پارک شهر با خودروی شخصی: اگر قصد دارید با خودرو شخصی راهی پارک زیبای شهر شوید، یکی از مسیرها خیابان فردوسی به سمت جنوب و سپس خیابان امام خمینی به سمت غرب است. البته پیشنهاد می‌کنم بهترین مسیر دسترسی را با توجه به زمان‌های پرترافیک از طریق اپلیکیشن‌های مسیریابی انتخاب کنید.

سخن آخر

سفر یکی از بهترین تفریحات برای انسان است و سفرهای باکیفیت همیشه حس و حال خوبی به ما می‌بخشند. اما گاهی برای ما سفر فقط به شهرهای شمالی کشور محدود می‌شود و تهران را با تمام جذابیت‌ها و هویت بصری‌اش نادیده می‌گیریم. تهران همیشه شلوغ و پر ترافیک را اگر با چشم یک توریست خارجی نگاه کنیم، جاهای تاریخی، هنری و فرهنگی زیادی دارد! بنابراین اگر ساکن تهران هستید، تهرانگردی را فراموش نکنید.

اما اگر از شهرهای دیگر ایران، تهران را برای سفر انتخاب کردید، به راحتی می‌توانید از طریق سایت و اپلیکیشن اتاقک، با اجاره ویلا و سوئیت سفری بدون دغدغه را آغاز کنید.

سوالات متداول

پارک شهر تهران کجاست؟

پارک شهر تهران در منطقه ۱۲ و در بین خیابان‌های فیاض بخش، بهشت، وحدت اسلامی و خیام واقع شده است. از این رو، از جاهای مختلف می‌توانید به این مکان دسترسی داشته باشید.

مسیر دسترسی به پارک شهر با مترو و خودروی شخصی به چه صورت است؟

اگر قصد دارید با مترو به این مکان بروید، سوار خط مترو یک یا دو شوید و از آن‌جا به سمت ایستگاه امام خمینی حرکت کنید. سپس با پیاده‌روی به سمت غرب خیابان امام خمینی و خیابان خیام، درب پارک شهر را نظاره‌گر خواهید بود. اما اگر قصد دارید با خودروی شخصی به این مکان بروید، یکی از مسیرها خیابان فردوسی به سمت جنوب و دیگری خیابان امام خمینی به سمت غرب است. پس از آن به پارک شهر خواهید رسید.

چه تفریحاتی در پارک شهر می‌توان انجام داد؟

ورزش، عکاسی، پیک‌نیک و گردش خانوادگی از جمله تفریحاتی است که می‌توان در این پارک انجام داد.

5/5 - (1 امتیاز)

اتاقک

فاطمه امیری

راستش از بچگی‌ عاشق غرق شدن توی دنیای قصه‌ها و خیال‌پردازی نویسنده‌ها بودم! با اینکه دانشگاه عکاسی خوندم، اما نوشتن و تصویرسازی با کلمه‌ها همیشه برام جذاب‌تر بوده...:) برای همین الان اینجام تا جذابیت‌های گردشگری رو با کلمه به تصویر بکشم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *