اطلاعات عمومی

گردشگری روستایی چیست؟ | روستاگردی در ایران

بررسی گردشگری روستایی یا روستاگردی در ایران

گردشگری صنعتی است که در سال‌های اخیر هر روز رو به گسترش است و شاخه‌ای جدید به آن اضافه می‌شود. دلیل اهمیت گردشگری و صنعت توریسم تاثیری است که بر وضعیت اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشورها و شهرهای مختلف می‌گذارد و یکی از مهم‌ترین قطب‌های اقتصادی کشورهاست.

بیشتر دولت‌ها با برنامه‌های از پیش تعیین شده و حساب شده‌ای سعی بر گسترش توریسم و گردشگری در کشورشان دارند. گردشگری انواع متعددی دارد و یکی از جذاب‌ترین بخش‌های آن روستاگردی یا گردشگری روستایی است. 

بررسی گردشگری روستایی یا روستاگردی در ایران

اهمیت و هدف‌های سفر به روستا

احترام به فرهنگ‌ها و آداب‌ و‌ رسوم قدیمی روستاها و جامعه‌ها یکی از اصلی‌ترین هدف‌های سفر به روستاهاست. یکی دیگر از مسائلی که باعث اهمیت گردشگری روستایی شده است اشتغال‌زایی، کمک به وضعیت اقتصادی روستاییان، تشویق آن‌ها به مهاجرت معکوس و حفظ ریشه‌های فرهنگی این منطقه‌هاست.

از آنجایی که آماده کردن امکانات در روستاها و شرایط سفر به آن‌ها هزینه زیادی برای دولت‌ها ندارد و ورود گردشگران به روستاها باعث عرضه و تقاضا و بازار کار می‌شود بسیاری از روستایی‌ها به دیار خود برگشته‌اند و خانه‌هایشان را هم به اقامتگاه‌های بوم‌ گردی تبدیل کرده‌اند و از طریق ارائه خدمات به گردشگران داخلی و خارجی امرار معاش و کسب درآمد می‌کنند.

اهمیت و هدف‌های سفر به روستا

تاریخچه گردشگری روستایی

سفر به روستاها از چه زمانی شروع شد؟ گردشگری روستایی جزو اولین سبک‌های سفر بود که گردشگران به آن توجه کردند. این سبک سفر به دلیل دسترسی به طبیعت بسیار برای گردشگران محبوبیت داشت. اما گردشگری روستایی به صورت رسمی در جهان از سال ۱۹۴۵ و با شروع روش‌های آسان حمل‌و‌نقل شروع شد.

در ایران هم کمتر از یک دهه است که روستاهای زیادی به دلیل داشتن جاذبه‌های گردشگری زیبا مورد توجه گردشگران قرار گرفته‌اند و با توجه به اینکه امکانات اقامت در روستاها و راه‌های رفت‌و‌آمد به آن‌ها راحت‌تر شده است تقاضای سفر به این منطقه‌ها رشد خوبی پیدا کرده است. 

شاید شما هم به روستاهایی مثل ابیانه در کاشان، ورکانه در همدان یا کندوان در تبریز سفر کرده‌اید و محو زیبایی‌های معماری و جاذبه های طبیعی این روستاها شده‌اید.

انواع گردشگری در روستاها

همان طور که گفتیم گردشگری در روستاها هنوز تعریف درستی در روش‌های سفر ندارد و دسته‌بندی مشخصی برای انواع آن وجود ندارد. اما با این‌حال به چند نوع تقسیم می‌شود و گردشگران هر کدام برای سفر به روستاها هدف‌های مختلفی دارند.

۱. طبیعت‌گردی یا اکوتوریسم:

طبیعت گردی یا اکوتوریسم، نوعی از روستاگردی است که در آن سفر در طبیعت انجام می‌شود. گردشگران در این سبک از سفر برای دیدن و لذت بردن از طبیعت روستا به آنجا سفر می‌کنند. 

۲. گردشگری فرهنگی:

هر کدام از روستاهای ایران فرهنگ و رسم‌های جالبی در مراسم‌های مثل عروسی، عزاداری، شب یلدا، عید نوروز و عیدهای مذهبی دارد و همین موضوع از دلیل‌های خوب سفر به آن‌هاست. بسیاری از گردشگرها برای آشنایی با آداب‌و‌رسوم و فرهنگ‌های مختلف به روستا سفر می‌کنند که به این سبک از سفر، گردشگری فرهنگی می‌گویند.

۳. گردشگری پایدار:

یکی از سبک‌های سفر در مناطق روستایی، گردشگری پایدار است. در گردشگری پایدار، گردشگران در تلاش هستند کمترین اثر را در جامعه میزبان داشته باشند. گردشگران پایدار بسیار آگاهانه سفر می‌کنند. اقامت آنها در سفر اغلب اقامتگاه‌های بومگردی است و در انتخاب غذا به سراغ غذاهای محلی می‌روند. 

۴. گردشگری کشاورزی:

یکی از سبک‌های گردشگری روستایی، گردشگری کشاورزی است. تصور کنید گشت‌و‌گذار در مزرعه‌های کشاورزی، تجربه کار و کمک به کشاورزان چقدر لذت‌بخش است. پیشنهاد می‌کنیم هنگام برداشت محصولات کشاورزها حتما به روستاها سفر کنید و به آن‌ها کمک کنید تا از تجربه جدیدتان لذت ببرید و با گوشه‌ای از تلاش کشاورزها آشنا شوید.

سفر به روستاها و تجربه‌های شیرین

همه ما بارها و بارها شنیده‌ایم که روستایی‌ها افرادی مهربان، باصفا و مهمان‌نوازند. هم‌نشینی با ساکنین روستا، شرکت در جشنواره‌های بومی، عطر نان‌ها محلی، کمک در زمین‌های زراعی،‌ خرید صنایع دستی و سوغاتی‌های محلی، طعم خوش غذاهای محلی و آشنایی با رسم‌های قدیمی و اصیل گوشه‌ای از تجربه‌ای شیرین سفر به روستاست.

جاذبه‌ های روستا

سخن آخر

در سفر به روستا چند روزی مهمان سفره‌های پر برکت این عزیزان باشید و با خرید محصولاتشان کمک کنید که چرخ اقتصاد خانواده‌هایشان بچرخد و روستاگردی به شکل جدی‌تری در ایران دنبال شود.

اگر اهل سفرهای روستایی‌اید حتما از خاطره‌های سفرتان برای ما بنویسید.

 اگر هم در روستا زندگی می‌کنید از خاطراتی که با گردشگرها داشته‌اید و اینکه چه موضوعی در روستا باعث شگفتی و هیجان آن‌ها شده است برایمان بگویید.

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای اتاقک

4.3/5 - (6 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *