تجربه سفرسوغات و صنایع دستی

سوغات و صنایع دستی استانبول

سوغات و صنایع دستی هر شهر یا کشوری، درست مثل امضای خاص و منحصربه‌فرد آن است. ویژگی جذابی که مناطق مختلف را از هم جدا می‌کند و بهترین اطلاعات را درباره‌ی شیوه و سبک زندگی، مشاغل، طبع و ذایقه‌ی مردم و حتی آب‌وهوای یک منطقه در اختیارتان می‌گذارد. استانبول نیز از این قاعده مستثنی نیست و جذابیت سوغات و صنایع دستی آن دل هر گردشگری را آب می‌کند! اصلا امکان ندارد به استانبول سفر کنید و زیبایی و خوشمزگی سوغات آن شما را عاشق خودش نکند. در این مقاله از مجله گردشگری اتاقک، قصد داریم سوغات و صنایع دستی استانبول را به شما معرفی کنیم. اگر دوست دارید آن‌ها را بشناسید و در سفر به استانبول زیبا، زیباترین و خوشمزه‌ترین سوغاتی‌ها را تهیه کنید، در ادامه‌ی این مطلب همراه ما باشید.

استانبول کجاست؟

مسجد معروف استانبول
عکاس: Nuri Salem

بهتر است پیش از آنکه به سراغ سوغات و صنایع دستی استانبول برویم، بدانیم استانبول کجاست. حتما تابه‌حال نان این شهر قدیمی و باستانی به گوشتان خورده و وصف زیبایی‌های آن را شنیده‌اید. استانبول پایتخت فرهنگی و اقتصادی کشور ترکیه است که در منطقه‌ی اوراسیا، جایی میان قاره‌ی اروپا و آسیا قرار گرفته است. این منطقه به‌عنوان هفتمین شهر پرجمعیت جهان نیز شناخته می‌شود و آنقدر جذاب و تماشایی است که به یکی از مقاصد گردشگری محبوب تبدیل شده است. طبیعت جذاب، بکر و تماشایی، آثار باستانی و تاریخی متنوع، مکان‌های گردشگری مدرن و لوکس، پاساژ‌ها، رستوران‌ها، سوغات خاص و خوراکی‌های منحصربه‌فرد، تنها گوشه‌ای از جذابیت‌های استانبول هستند. همین ویژگی‌ها نیز باعث شده هرساله عده‌ی زیادی از گردشگران این شهر را برای گردش و تفریح انتخاب کنند. استانبول در فاصله‌ی کمی از ایران قرار گرفته و مقصد محبوب گردشگران ایرانیست.

برای آشنایی بیشتر با این شهر می‌توانید مقاله استانبول کجاست را مطالعه نمایید.

اجاره اقامتگاه در استانبول بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

بهترین سوغات و صنایع دستی استانبول

صنایع دستی استانبول
عکس از سایت: travelvui

هیجان‌انگیزترین بخش سفر، خرید سوغات و صنایع دستی خاص آن است! درست زمانی که قدم در بازار بزرگ شهر می‌گذارید و یادگاری‌های دیدنی و خوردنی آن را تهیه می‌کنید، نیمی از لذت سفرتان را تکمیل کرده‌اید. در استانبول می‌توانید بهترین سوغات و ماندگارترین آن‌ها را تهیه کنید و برای خودتان یا عزیزانتان به یادگار ببرید. بهترین سوغات و صنایع دستی شهر استانبول را  در ادامه به شما معرفی می‌کنیم.

صنایع دستی

صنایع دستی
عکس از سایت: turkey homes

صنایع دستی در هر شهر بسیار ازشمندند و می‌توان آن‌ها را به‌یادگار تهیه کرد. استانبول نیز تنوعی از صنایع دستی را در خودش جای داده که می‌توانید بهترین آن‌ها را تهیه کنید. ازجمله:
فرش و گلیم
اگرچه ایران در حوزه‌ی تولید و بافت انواع فرش و گلیم زبانزد است و آوازه‌ی فرش‌ها و قالی‌های ایران تا دورترین نقاط جهان هم رفته، اما هر گل بوی خاص خودش را دارد!
یکی از زیباترین و متفاوت‌ترین سوغاتی‌های استانبول، فرش‌ها و گلیم‌های ترکی هستند که در طرح و رنگ، جنس و نوع بافت، منحصربه‌فردند. این فرش‌ها که اغلب جنبه‌ی تزیینی دارند، به‌عنوان دکور و برای نصب روی دیوار تهیه می‌شوند و می‌توانند گوشه‌ای از منزل یا دفتر کار شما را زیباتر کنند؛ همچنین قالی‌های کوچک ترک را برای استفاده روی زمین اتاق می‌توانید تهیه کنید و از جلوه‌ی بی‌نظرش لذت ببرید.
گلیم‌ها نیز بهترین سوغات و یادگاری در استانبول به‌شمار می‌روند و به علت وزن بسیار کم، طرفداران زیادی دارند؛  بنابراین اگر در این شهر به‌دنبال یک سوغات خاص یا صنایع دستی ماندگار هستید، بهترین گزینه خرید فرش و گلیم است.
این سوغات محبوب، با توجه به نوع بافت، اندازه،  جنس و … قیمت‌های مختلفی نیز دارد و از حدود هزار لیر تا ۳۰۰ دلار متنوع است؛ بنابراین این امکان را دارید که به‌راحتی و با توجه به بودجه و سلیقه‌ی خودتان آن‌ها را انتخاب کنید.

حوله

حوله استانبول
عکس از سایت: heytripster

یکی دیگر از سوغات و صنایع دستی استانبول که شهرت زیادی هم دارد، حوله‌های ترک هستند. حوله‌هایی با جنس‌های اعلی و درجه یک که به ‌خوبی آب را به خودشان جذب می‌کنند و حرف ندارند! اگر دوست داشتید یک یا چند حوله‌ی مرغوب و زیبا از این شهر به یادگار ببرید، می‌توانید انواع دستبافت و ماشینی آن را انتخاب کنید. حوله‌های دستبافت ترک ضخیم‌تر هستند و به‌همین‌دلیل وزن بیشتری دارند،  اما حوله‌های صنعتی و ماشینی نازک‌تر و سبک‌ترند و این امکان را به شما می‌دهند که چندین حوله را در وزن‌های پایین خریداری کنید. اغلب گردشگران، حوله‌های این منطقه را به‌عنوان یک هدیه‌ی زیبا و یا جهت استفاده در سرویس جهاز نوعروس‌ها خریداری می‌کنند. قیمت حوله‌ی ترکی با توجه به جنس، دستبافت یا ماشینی بودن و اندازه‌ی آن از حدود ۴۵ تا ۶۵ لیر، یعنی ۱۲ تا ۱۸ دلار متفاوت است.

جذوه

جذوه
عکس از سایت: hafiz mustafa online

اگر از آن دسته عاشقان قهوه باشید، جذوه، بهترین گزینه برای خرید یک سوغات یادگاری از استانبول است. بسیاری از کسانی که به‌طور مرتب قهوه می‌نوشند و یا دوستدار ظروف خاص مسی هستند، می‌دانند جذوه چیست. به ظروف مسی مخصوص دم‌کردن قهوه جذوه می‌گویند که از زمان‌های بسیار دور، توسط هنرمندان ترک تهیه می‌شد. این ظروف با جنس عالی و طرح و نقش‌های خاص، طرفداران بسیاری دارند و می‌توانید آن را به‌عنوان یک کالای مصرفی و یا حتی تزیینی تهیه کنید. تصور کنید در یک عصر پاییزی، مقداری قهوه‌ی خوش‌عطر و بوی ترکی را در یکی از همین جذوه‌های زیبا و خوش‌نقش دم می‌کنید و عطرش را به ریه‌هایتان هدیه می‌دهید. یکی از زیباترین حس‌های دنیا را می‌توانید با خرید این ظروف ماندگار تجربه کنید.
قیمت این ظروف مسی از ۳۵ لیر یا ۱۰ دلار شروع می‌شود و تا مبالغ بالاتر ادامه دارد.

محصولات چرمی

محصولات چرمی استانبول
عکس از سایت: I was in turkey

محصولات چرمی و متنوع یکی دیگر از بهترین سوغات و صنایع دستی ترکیه هستند که می‌توانید از این شهر تهیه کنید و به یادگار ببرید. ترکیه در تولید انواع محصولات چرم بسیار مشهور است و مرغوب‌ترین انواع چرم را به شما ارائه می‌کند؛  بنابراین می‌توانید کیف، کفش، کمربند، کیف‌پول، لباس و … را از میان بهترین چرم‌های ترک انتخاب و خریداری کنید و به یادگار ببرید. قیمت محصولات چرمی با توجه به نوع چرم و محصولی که خریداری می‌کنید متنوع است و از حدود ۲۰ لیر تا ۵۰۰ لیر به بالا متفاوت است.

جواهر

جواهر و گردنبند
عکس از سایت: move to turky

اگر دوست دارید یک هدیه و سوغات ارزشمند و خاص را از میان انواع سوغات و صنایع دستی استانبول انتخاب کنید، بهتر است به سراغ جواهرات این شهر بروید. هنر ساخت جواهر از دیرباز و در زمان پادشاهان عثمانی در ترکیه رواج داشته و صنعتگران جواهر زیادی در دربار این شاهان مشغول به کار بوده‌اند. امروزه نیز انواع جواهرات، ازجمله سوغات خاص و محبوب شهر استانبول به‌شمار می‌روند که عده‌ی زیادی آن‌ها را تهیه می‌کنند و به‌یادگار می‌برند،  پس اگر دوست دارید هدیه‌ای ماندگار و منحصربه‌فرد از این شهر بخرید، به سراغ جواهرات ترک بروید. قیمت جواهرات بسیار متنوع است و با توجه به نوع، وزن، جنس سنگ‌ها و طراحی آن بسیار متفاوت است. بهتر است پیش از خرید، از قیمت جهانی و روز طلا و جواهر مطلع باشید.

ظروف سرامیکی

ظروف سرامیکی
عکس از سایت: colourbox

طرفداران ظروف تزیینی و سرامیک، می‌توانند با خیال آسوده در میان تنوعی زیبا و چشم‌نواز از این ظرف‌ها پرسه بزنند‌. ساخت انواع ظرف، گلدان و … از جنس سرامیک و با طرح‌های خاص و ویژه، از قرن هشتم تا به امروز در استانبول رواج داشته و امروزه نیز به‌عنوان یک سوغات ماندگار و جذاب به‌فروش می‌رسد. اگر دوست دارید تزیینات منزل خودتان را تکمیل کنید و یا یک هدیه لوکس و زیبا را از میان سوغات استانبول به عزیزانتان هدیه دهید، بهتر است به سراغ ظروف سرامیکی با طراحی‌های زیبا و ظریف بروید.
راستی نیازی نیست که نگران سنگینی وزن این ظروف باشید؛  چراکه می‌توانید آن‌ها را در یک بار جداگانه و در شهر و کشور خودتان تحویل بگیرید؛ بدون آنکه کوچک‌ترین آسیب و یا شکستگی در آن‌ها رخ داده باشد. قیمت ظروف سرامیکی نیز بسته به نوع، اندازه، جنس سرامیک و نقش‌های روی آن بسیار متنوع است و می‌توانید آن‌ها را با توجه به بودجه و سلیقه‌ی خودتان انتخاب کنید.

انواع پوشاک

انواع پوشاک
عکس از سایت: cuddly nest

استانبول از قدیم‌الایام جزو شهرهای توریستی به‌شمار می‌رفت که انواع پوشاک، کفش و … جزو سوغات پرطرفدار و محبوب آن به‌شمار می‌رفتند. همچنان نیز انواع پوشاک زنانه، مردانه و بچگانه، لباس زیر و … ازجمله سوغات محبوب و خاص ترکیه هستند و حتی عده‌ی زیادی به قصد بیزنس و خریدوفروش آن‌ها را تهیه می‌کنند؛ بنابراین اگر دوست دارید انواع پوشاک زیبا، با جنس‌های مرغوب و تنوع بی‌نظیر خریداری کنید، سفر به استانبول این امکان را برایتان فراهم می‌کند.  قیمت پوشاک ترک بسیار متنوع است و نمی‌توان محدوده‌ای را برای آن درنظر گرفت؛  به‌همین‌دلیل هزینه‌ی خرید خود را در همان زمان تهیه اجناس، بسته به نوع پوشاک، جنس آن‌ها و برند تولیدکننده‌شان محاسبه کنید.

صابون سیاه ترکی

صابون سیاه ترکی
عکس از سایت: hairizon

در میان سوغات و صنایع دستی استانبول، صابون سیاه هم خوش‌رقصی می‌کند! اگر وصف حمام‌های سنتی و قدیمی ترکی را شنیده باشید، حتما تعریف صابون‌های سیاه ترک هم به گوشتان خورده است. این صابون‌ها کاملا طبیعی و بدون هیچ ماد‌ه‌‌ی شیمیایی هستند و یک لایه‌بردار قوی برای پوست شما به‌شمار می‌روند. بسیاری از افرادی که روی صورت و بدن خود جوش می‌زنند و پوست چربی دارند، می‌توانند آن را به‌کمک این صابون‌ها بهبود ببخشند؛ بنابرابن اگر دوست دارید هدیه‌ای ماندگار و متفاوت از استانبول تهیه کنید، صابون سیاه ترکی بهترین انتخاب برای شماست. حدود قیمت این صابون‌ها از ۴۵ لیر یا ۱۲ دلار به بالاست.

خوراکی‌ها

خوراکی‌ها
عکس از سایت: eater

استانبول علاوه‌بر صنایع دستی زیبا و محبوب، خوراکی‌های بسیار جذاب و منحصربه‌فردی هم دارد که می‌توانید آن‌ها را به‌عنوان سوغات این شهر تهیه کنید. از جمله بهترین خوراکی‌های ترکی که سوغات مخصوص استانبول هستند، باید به موارد زیر اشاره کرد:

قهوه

قهوه
عکس از سایت: heytripster

از هر چه در استانبول بگذرید، نمی‌توانید از کنار عطر و طعم خاص قهوه‌های ترک ساده عبور کنید! عطر قهوه‌های ترکی می‌تواند شما را مست کند و طعم بی‌نظیر آن‌ها، تا مدت‌ها زیر زبانتان خواهد ماند. اگر از طرفداران نوشیدنی قهوه هستید و دوست دارید یکی از انواع خوشمزه و مرغوب قهوه را خریداری کنید، استانبول بهترین مکان برای این کار است. بسیای از افراد قهوه ترک را نه فقط برای خودشان که به‌عنوان سوغات برای دوستان و عزیزان خود نیز تهیه می‌کنند و یا آن‌ها را در اندازه‌های زیاد به‌قصد تجارت و بیزنس می‌خرند. اگر دوست دارید عطر و بوی استانبول را به شهر و خانه‌ی خود ببرید، بهتر است قهوه‌ی خوشمزه‌ی ترک را تهیه کنید و از طعم بی‌نظیر آن غرق در لذت شوید. قیمت قهوه ترک متفاوت است،  اما می‌توانید آن را در قیمت حدود ۲۱ دلار برای ۲۵۰ گرم قهوه پیدا و خریداری کنید.

انواع ادویه

انواع ادویه
عکس از سایت: have camera will travel

وصف ادویه‌های مرغوب ترک در میان سوغات و صنایع دستی استانبول بسیار مشهور است و کمتر کسی را پیدا می‌کنید که تعریف این ادویه‌های خوش‌عطر و بو را نشنیده باشد. از آنجایی که کشور ترکیه و شهر استانبول معروف‌ترین و ماهرترین آشپزها را در خود جای داده است، استفاده از ادویه‌جات برای عطر و طعم بخشیدن به غذاها بسیار رایج است و راز خوشمزگی غذاهای ترکی نیز در همین ادویه‌ها پنهان شده‌. اگر اهل آشپزی هستید و به عطر و طعم غذاهایتان اهمیت ویژه‌ای می‌دهید، انواع ادویه‌ها را از استانبول تهیه کنید و به شهر خودتان ببرید. راستی توجه داشته باشید که آن‌ها را به‌خوبی و بادقت بسته‌بندی کنید تا بسته‌ها دچار پارگی نشوند. قیمت ادویه در ترکیه از حدود ۳ تا ۲۵ لیر یا ۱ تا ۷ دلار در نوسان است و گاهی در برخی از ادویه‌ها به بیش از این میزان می‌رسد.

باقلوا ترکی

باقلوا ترکی
عکس از سایت: daily sabah

افرادی که در زمینه‌ی خرید انواع خوراکی‌ها تخصص دارند، می‌دانند که باقوا و شیرینی ترکی بهترین و خوشمزه‌ترین سوغات استانبول است. وصف شیرینی و باقلواهای ترک از دیرباز در میان مردم شنیده میشد و امروزه نیز به‌عنوان یک سوغات جذاب و خوشمزه شناخته می‌شوند. یادتان باشد در سفر به استانبول حتما باقلوای ترکی را هم خریداری کنید و با خودتان به منزل ببرید. دو نکته را برای خرید باقلوای ترکی درنظر داشته باشید. اول اینکه در خوردن آن‌ها زیاده‌روی نکنید. چراکه به دلیل شیرینی زیاد، می‌تواند قند شما را بسیار بالا ببرد و یا حالتان را بد کند و دوم اینکه اگر قصد دارید آن را به شهر خود ببرید، بهتر است بسته‌بندی آن را محکم کنید تا شهد شیرینی وسایلتان را آغشته به خود نکند. برای خرید باقلوا و شیرینی ترکی می‌بایست حدود ۳۰ تا ۷۰ لیر و یا ۹ تا ۲۰ دلار به بالا، بودجه در نظر بگیرید.

چای و دمنوش گیاهی

چای و دمنوش گیاهی
عکس از سایت: daily sabah

طرفداران چای و دمنوش در سفر به استانبول حسابی کیف می‌کنند؛  چراکه می‌توانند انواع چای و دمنوش‌های مرغوب و خوشمزه را از این شهر تهیه کنند.  از آنجایی که چای سیاه از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های ترکیه به‌شمار می‌رود، اهمیت به کشت و تولید آن هم بسیار بالاست. بنابراین اگر دوست دارید خوشمزه‌ترین چای و متنوع‌ترین دمنوش‌ها را با خودتان به سوغات ببرید، استانبول بهترین مکان برای تهیه‌ی آن‌هاست. قیمت چای ترکی از حدود ۷ تا ۲۸ لیر و یا ۲ تا ۸ دلار به بالا متفاوت است.

سخن آخر

همانطور که گفتیم سوغات و صنایع دستی خاص هر شهر، می‌تواند اطلاعات ارزشمندی را درباره‌ی آن شهر و مردمان و سبک زندگی آن‌ها در اختیارتان بگذارد. آشنایی با سوغات شهرها و کشورها یک دید کلی درباره‌ی هر منطقه به شما می‌دهد و به‌کمک آن می‌توانید بهترین هدایا و صنایع دستی را تهیه کنید. در این مقاله از مجله‌ی گردشگری اتاقک تلاش کردیم بهترین و مشهورترین سوغات و صنایع دستی استانبول را به شما معرفی کنیم تا در سفر به این شهر زیبا، خرید دلپذیری را تجربه کنید. این لیست را نزد خودتان نگه دارید تا در زمان سفر، همه‌ی آن‌ها را تهیه کنید. در نهایت اگر قصد سفر به استانبول را داشته باشید، برای اجاره ویلا و سوئیت می‌توانید روی اتاقک حساب کنید، ما در هر مرحله از سفر همراه شما خواهیم بوذ.

سوالات متداول

جذوه چیست؟

ظروف مسی مخصوص دگ کردن قهوه ترک، جذوه نام دارد.

صابون سیاه چه کاربردی دارد؟

صابون سیاه از جمله سوغات سنتی و گیاهی استانبول به‌شمار می‌رود که لایه‌بردار قوی و از بین ‌برنده‌ی چربی پوست و جوش‌های آن است.

مشهورترین سوغات استانبول در میان خوراکی‌ها کدامند؟

قهوه ترک و همچنین چای و باقلوا به ترتیب از محبوب‌ترین سوغات این شهر به‌شمار می‌روند.

5/5 - (5 امتیاز)

اتاقک

نسترن زینل‌لی

بوی روزنامه‌ی نو و جوهری که روی اون نقش بسته، خاطره‌ی کودکی منه! خاطره‌ی بچگی‌هایی که کنار بابا و توی روزنامه‌ای که کار می‌کرد گذشت و من رو عاشق کلمات و نوشتن کرد... حالا دو دهه از اون روزا گذشته؛ من روزنامه‌نگار شدم و لای کلمه‌ها وول خوردم، با واژه‌ها زندگی کردم و بین اون‌ها نفس کشیدم... و امروز که بیست‌وهشت‌ساله‌ام، هفت ساله که در حوزه‌ی محتوا قلم می‌زنم و هر روز جوششِ پایان‌ناپذیر قلبم رو به کلمه و کلمه رو به روایت تبدیل می‌کنم... "اتاقک" برای من همون حیاطِ خلوت امن و دوست‌داشتنیه که می‌تونم کنارتون روایت خلق کنم، دستتون رو بگیرم و با هم به دورترین و زیباترین گوشه‌های این جهان لایتناهی سفر کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *