جاهای دیدنی

سوغات و صنایع دستی ارومیه | مهم ترین سوغات سفر ارومیه

ارومیه یکی از کلان‌شهرهای ایران است. این شهرمرکز استان آذربایجان غربی و یکی از مهم‌ترین شهرهای مرزی کشور به شمار می‌رود. صنایع دستی ارومیه و سوغات ارومیه به سبب آن که با فرهنگ‌های ترک، کرد و ایلات و عشایر عجین شده، دارای تنوع و جلوه‌ی بی‌نظیر است. در صنایع دستی این شهر بافته‌های دستی و صنایع چوبی دارای شهرت ملی هستند. در ادامه به مهم‌ترین صنایع دستی اورمیه اشاره می‌کنیم که می‌توانید آن‌ها را به عنوان سوغات سفر اورمیه تهیه کنید.

سوغات ارومیه

صنایع دستی ارومیه

ارومیه شهری با فرهنگ‌ها، ادیان و مذاهب مختلف است. از این جهت ترکیب هنر همه این فرهنگ‌ها در صنایع دستی ارومیه قابل رؤیت می‌باشد. درهم آمیختگی سلیقه‌های گوناگون، جلوه‌‌ی بی‌نظیری به صنایع دستی ارومیه بخشیده و آنها را به یاد‌ماندنی‌ترین سوغات ارومیه تبدیل کرده است.

از زیباترین صنایع دستی ارومیه می‌توان فرش و گلیم، معرق، سفالگری، جاجیم، منجوق دوزی، رنگرزی، منبت‌کاری، وسایل چوبی و چاپ‌های دستی را نام برد. در ادامه در مورد هر یک از آنها توضیح خواهیم داد تا با صنایع دستی و سوغات این شهر بیشتر آشنا شوید.

صنایع دستی ارومیه
عکس از کارناوال

فرش ارومیه، معروف‌ترین صنایع دستی ارومیه

فرش یکی از معروف‌ترین صنایع دستی ارومیه شناخته می‌شود. فرش‌های دست‌بافت ارومیه طرحی بی‌نظیر دارند. رنگ آنها ثابت و پایدار هستند. نقشه‌ها و طرح‌های فرش‌های ارومیه از فرهنگ و طبیعت این شهر الهام گرفته شده است. اغلب طرح‌ها به صورت ذهنی توسط زنان ارومیه بافته می‌شود. فرش ارومیه علاوه‌بر اینکه جزء معروف‌ترین سوغات ارومیه به شمار می‌رود، سهم بالایی در صادرات فرش کشور نیز دارد.

منبت کاری ارومیه
عکس از کارناوال

منبت کاری، طرحی زیبا بر روی چوب

منبت کاری با چوب، یکی از ظریف‌ترین صنایع دستی ارومیه به شمار می‌رود. طرح و نقشی که منبت‌کار بر روی چوب خلق می‌کند، ذوق و سلیقه هنرمند را نشان می‌دهد. منبت‌کاری قدمتی به طول یک قرن در تاریخ دارد. آثار به‌جا‌مانده از تخت جمشید نیز این موضوع را تاکید می‌کنند. منبت‌کاری با چوب یکی از بهترین سوغاتی ارومیه است که در هر گوشه شهر می‌توانید نشانه‌ای از آن پیدا کنید.

جاجیم ارومیه

یکی از زیباترین بافتنی‌های ارومیه که توسط زنان روستا و عشایر بافته می‌شود، جاجیم است. با توجه به اینکه جاجیم پرز ندارد امکان استفاده از دو روی آن وجود دارد. جاجیم‌های بافته شده برای زیرانداز، روی کرسی، رختخواب‌پیج و روانداز استفاده می‌شود. ماده اصلی جاجیم پشم است. جاجیم در چهار تخته بافته و پس از بافتن به هم متصل و دوخته می‌شود.

پیکرتراشی

پیکرتراشی در ارومیه، هنر ایجاد مجسمه از چوب است. پیکرتراشی همان هنر قدیمی ساخت مجسمه از چوب و سنگ می‌باشد. هنرمندان ارومیه مجسمه‌های زیبایی که در فرهنگ آن‌ها ریشه دارد، ساخته و به فروش می‌رسانند. پیکرتراشی در ارومیه قدمت چندین ساله دارد که آثار آن در مکان‌های باستانی شهر دیده می‌شود.

روسری‌های کلاقه‌ای
عکس از نشاط‌آوران

رنگرزی و چاپ‌های سنتی در ارومیه

از قدیم استفاده از رنگ‌ها به دلیل زیبایی آنها در نساجی و کالاهای تزئینی مرسوم بوده است. البته رنگ‎‌ها تأثیری شگرف بر روح و روان انسان می‌گذارند. رنگ کردن الیاف و کلاف نخ به روش سنتی را رنگرزی می‌نامند. نخ‌های رنگی، زیبایی بی‌نظیری به شهر و بازار رنگرزها بخشیده است.

همچنین تمامی نقش‌هایی که به وسیله قلم‌مو، مهر و مانند آن که روی پارچه نقش می‌بندند به چاپ‌های سنتی مشهور هستند که عبارت‌اند از: چاپ دندانی، چاپ پارچه قلمکار و چاپ کلاقه‌ای. روسری‌های کلاقه‌ای یکی از زیباترین سوغات ارومیه هستند که به کمک هنر رنگرزی و چاپ سنتی تولید می‌شود.

رودوزی ارومیه
عکس از نشاط‌آوران

رودوزی ارومیه، محبوب‌ترین سوغات ارومیه در میان بانوان

همان‌طور که گفتیم رنگرزی و تولید نخ‌های رنگی از  مهم‌ترین صنایع دستی ارومیه محسوب می‌شوند. حال استفاده از آنها برای خلق اثری زیبا، هنر مردم ارومیه را نشان می‌دهد. ‍رودوزی یکی از سنتی‌ترین صنایع دستی ارومیه است. زنان و دختران محلی ارومیه، با استفاده از نخ‌های ابریشمی و رنگی بر روی پارچه‌های ساده نقش‌آفرینی می‌کنند. رودوزی در ارومیه جلوه‌ای از هنر بانوان این منطقه است. همچنین رودوزی از باارزش‌ترین صنایع دستی ارومیه و گرانقدرترین سوغاتی ارومیه نیز محسوب می‌شود.

سوغاتی‌های خوشمزه ارومیه

سوغات هر شهر بخشی از هویت و اصالت مردمان آن شهر است. همانند صنایع دستی ارومیه، سوغات خوراکی این شهر متنوع و البته خوشمزه است که همراه چاشنی‌ها و طعم‌های دلچسب آماده‌سازی می‌شود. اولین انتخاب در سوغات ارومیه، نقل ارومیه با چاشنی‌های بیدمشک، زعفران و گل محمدی و همراه با مغز بادام، گردو و پسته است. از دیرین ایرانیان تلخی چای خود را با قند و نقل شیرین می‌کردند و در ارومیه یکی از لذت‌های خوردن چای در عصرها، جدا از طعم و عطر چای، قندانی پر از نقل‌های خوشمزه و خوش عطر است که خستگی عمر را از تن می‌زداید.

حلوای هویج اورمیه
عکس از سایت چندوچون

حلواهای گوناگون

دومین سوغاتی خوشمزه ارومیه، حلواهای گوناگون و متنوع است. حلواها در ارومیه متناسب با فصل طبخ و به فروش می‌رسند.  حلواهایی مانند حلوای گردو که مخصوص شب‌های سرد زمستان و حلوای سیاه از مهم‌ترین سوغات خوشمزه ارومیه به شمار می‌روند.

حلوای هویج که به عنوان دسر در این شهر طبخ می‌شود از ترکیب شیره انگور، هویج رنده شده و مغز گردو تهیه می‌شود. این حلواها طبعی گرم دارند. از این جهت محبوب شب‌های زمستان هستند. حلوای هویج و گردو در بازارهای ارومیه تحت عنوان سوغات ارومیه ارائه می‌شوند.

شیرینی‌های ارومیه
عکس از سایت چند‌وچون

شیرینی‌های لذیذ ارومیه

شیرینی‌های سنتی جز جدایی‌ناپذیر اعیاد و دورهمی‌های همه ما ایرانی هستند. مردم ارومیه نیز برای مراسم و جشن‌های خود شیرینی‌های محلی پخته و سرو می‌کنند. برخی از مهم‌ترین شیرینی‌های ارومیه در زیر معرفی شده است.

  •  لوزانک یا مسقطی یک شیرینی خوش‌خوراک با برش‌های لوزی مانند است که به راحتی می‌توانید آن را در بازارهای شهر ارومیه پیدا کنید. لوزانک با ترکیب نشاسته، شیره انگور، گلاب و آب تهیه می‌شود.
  • شیرینی سی از محلی‌ترین شیرینی‌های ارومیه به شمار می‌رود که توصیه می‌کنم آن را در کنار لیست سوغاتی ارومیه خود جای دهید.
  • یکی دیگر از شیرینی‌های محلی ارومیه، سوجوق است. سوجوق با روش جالب و منحصر‌به‌فردی تهیه می‌شود. برای تهیه سوجوق از شیر انگور، نشاسته و گلاب استفاده می‌شود. این شیرینی لذیذ از مشهورترین سوغات ارومیه نام برده می‌شود.

ترشی و مربای ارومیه

ترشی‌ها و مربا‌های ارومیه

هر منطقه از ایران بسته به ذائقه و سبد غذایی خود از انواع ترشی‌ها و مربا‌ها استفاده می‌کنند. مرباهای میوه (سیب، به، آلبالو، گیلاس، زردآلو، انجیر، توت، هویج و گل‌محمدی) در اورمیه به صورت میوه‌های تابستانه و پاییزه تهیه می‌شود. عمده ترشی‌های که ارومیه تهیه و در کنار غذا سرو می‌شوند، ترشی لیته، مخلوط و هفت‌بیجار هستند.

نقل ارومیه
عکس از سایت چند‌وچون

نقل

نقل همانطور که گفته شد، مهم‌ترین سوغات خوراکی ارومیه به حساب می‌آید. در ارومیه مردم به همراه چای، نقل می‌خورند و این فرهنگ از دیرباز در میان مردم رواج داشته است. نقل‌های ارومیه در طعم‌ها و عطرهای مختلف تهیه می‌شود. مهم‌ترین طعم نقل‌های ارومیه طعم بیدمشک، گل‌محمدی، زعفران و لیمو است. مردم ارومیه برای میهمانی و جشن‌ها از نقل‌های مغزدار استفاده می‌کنند که نقل‌ها با مغز‌های گردو و پسته تهیه می‌شود. در سفرتان به ارومیه حتما نقل‌های این شهر را امتحان و خریداری کنید.

عرق بابونه ارومیه
عکس از ویکی‌پدیا

عرقیجات ارومیه

شهرستان ارومیه در ارتفاعات کوه‌های سرسبز و در نزدیکی دریاچه ارومیه قرار گرفته است. به دلیل موقعیت خوب جغرافیایی و آب‌و‌هوای مساعد گیاهان گوناگونی در این شهر پرورش می‌یابد. برخی از این گیاهان خاصیت دارویی دارند و بر درمان بیماری‌ها مؤثر هستند. از مهم‌ترین عرقیات ارومیه می‌توان به عرق بیدمشک، بادرنجبویه، کاسنی و بومادران اشاره کرد. عرقیات ارومیه جزء بهترین‌های سوغاتی ارومیه هستند.

راهنمای اجاره ویلا، سوئیت و اتاق برای اقامت در ارومیه

برای شما پیشنهاد ویژه‌ای داریم.

برای اجاره خانه در ارومیه و یا اقامتگاه، سوئیت و اتاق می‌توانید از طریق سایت اتاقک اقدام کنید و با گذراندن چند مرحله ساده اتاقک مناسب را در تاریخ مورد نظرتان، با قیمتی مناسب، رزرو کنید.

اقامت دلچسبی برای شما آرزو می‌کنیم.

3/5 - (1 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. ارومیه قلب آذربایجان 💓
    به دیار آذربایجان ارومیه شهر والیبالی و والیبال نشین خطه آذربایجان ، دومین شهر ترک نشین ایران بعد از شهر برادر و قارداش تبریز 💓 شهر شهیدان باکری ها و امینی ها ، شهر کاپیتان تیم ملی والیبال سعید معروف، شهر والیبالی و پایتخت والیبال آذربایجان ، شهر عاشیق های آذربایجان، شهر مهد و فرهنگ و قلب ابدی آذربایجان خوش آمدید 💓

    یاشاسین‌ آذربایجان 💓یاشاسین ارومیه

  2. ارومیه قلب آذربایجان ❤
    یاشاسین آذربایجان ❤ یاشاسین ارومیه

  3. ارومیه قلب آذربایجان 💙💚❤
    به دیار آذربایجان ارومیه شهر والیبالی و والیبال نشین خطه آذربایجان خوش آمدید ❤
    آذربایجان دیارنا گوزل اورمیه شهرینه چوخ خوش گلیبسیز ❤
    به دیار آذربایجان شهر زیبایی ارومیه خیلی خوش آمدید ❤
    ما آذربایجانی ها بخصوص اورمیه ای ها به ترکی ( اورمولوها) خونگرمو مهمان نوازیم ❤

    یاشاسین ایران ❤
    یاشاسین آذربایجان ❤
    یاشاسین اورمیه ❤

    URMİA ❤AZERBAYCAN

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *