سوغات و صنایع دستی

صنایع دستی و سوغات امیرکلا | ترکیب هنر و زیبایی

امیرکلا یکی از زیباترین و جذاب‌ترین شهرستان‌های توریستی در استان مازندران و نزدیک به شهرستان بابل است که بسیاری از افراد آن را با نام امیرکلای بابل می‌شناسند. در این مطلب از مجله‌ی گردشگری اتاقک قصد داریم صنایع دستی و سوغات امیرکلا و سوغات مخصوص این شهر دیدنی را به شما معرفی کنیم. اگر دوست دارید سوغات امیرکلا را بیشتر بشناسید و اطلاعات خودتان را درباره‌ی آن کامل کنید، در ادامه‌ی این مطلب با ما همراه باشید:

 برای آشنایی بیشتر مقاله امیر کلا کجاست؟ را مطالعه کنید.

معرفی امیرکلا

امیرکلا از شهرستان‌های استان مازندران به شمار می‌رود که امروزه به یکی از مقاصد گردشگری استان تبدیل شده است. این شهرستان زیبا با جاذبه‌های دیدنی و طبیعت جذاب خود عده زیادی از گردشگران را به سمت خودش جذب کرده است و آب‌وهوای مطبوع آن، جان می‌دهد برای گذراندن اوقات فراغت و دور شدن از هیاهوی زندگی شهری! بدون شک سفر به امیرکلا یکی از خاطره‌انگیزترین سفرهای شما خواهد بود که می‌توانید از بودن در آنجا لذت ببرید.

سوغات امیرکلا را بشناسید

یکی از هیجان‌انگیزترین و پرخاطره‌ترین بخش‌های هر سفر، خرید سوغات و صنایع دستی آن شهر است. سوغات هر شهر در حکم امضای خاص آن شهر است و اطلاعات مهم و مفیدی را درباره‌ی سنت، آداب و رسوم، پیشه و شغل و حتی باورهای مردم شهر در اختیارتان قرار می‌دهد. به‌همین‌دلیل خرید سوغات و صنایع دستی در سفر، برای هر گردشگری بسیار جذاب است.

 امیرکلا نیز مانند سایر شهرها، صنایع دستی و سوغات خاص خودش را دارد و بسیاری از مسافران در سفر به این منطقه تلاش می‌کنند این سوغات و صنایع دستی را با خود به یادگار ببرند. از جمله مهم‌ترین سوغات امیرکلا باید به موارد زیر اشاره کرد:

جارو بافی

جاوری چوبی یکی دیگر از سوغاتی‌های معروف و پرطرفدار شهر امیرکلا، جارو است. جارو بافی از جمله هنرهای سنتی و دیرینه در این شهر به شمار می‌رود که بسیاری از افراد به تهیه و بافت آن مشغول هستند. اگر به امیرکلای بابل سفر کردید، حتما یکی از این جاروهای مرغوب و سنتی را خریداری کنید و برای مصرف و یا به عنوان یادگار به شهرتان ببرید.

حصیربافی

سبد های حصیری که آویزان شده اند یکی از اصلی‌ترین و اصیل‌ترین صنایع دستی امیرکلا، صنایع حصیربافی هستند. سبدها و بافته‌های حصیری این منطقه ازجمله زیباترین سوغات شهر به شمار می‌روند که می‌توان آن‌ها را به‌عنوان یک هدیه‌ی ماندگار از این منطقه با خود به همراه برد. این بافته‌های حصیری کاربردهای بسیاری دارند و زیبایی آن‌ها زینت‌بخش خانه‌های شما خواهد بود.

جاجیم بافی

یکی دیگر از صنایع دستی امیرکلا که در میان گردشگران نیز بسیار محبوب واقع شده، جاجیم بافی است. جاجیم از جمله هنرهای دست‌بافتی است که در امیرکلا و در میان روستاییان رونق دارد. از جاجیم می‌توان در موارد زیادی مانند زیرانداز، رویه‌ی کرسی، روانداز و پتو، سجاده و یا پشتی استفاده کرد. می‌توانید طرح‌ها و نقش‌های متنوعی را برای جاجیم‌ها انتخاب و این سوغات زیبای جذاب را به یادگار تهیه کنید.

جوراب بافی

دستان خانمی در حال بافتن جوزاب پشمی جوراب‌بافی از دیگر صنایع دستی امیرکلا است که در طرح‌ها و رنگ‌های متنوع وجود دارند و هنر دست زنان این منطقه به‌شمار می‌رود. جوراب‌های پشمی بافته شده، یک سوغاتی ماندگار، رنگارنگ و اقتصادی هستند که می‌توانید آن را از سفر به امیرکلا به یادگار ببرید.

گلیم بافی

تعداد زیادی گلیم تا شده مرتب روی هم گلیم بافی دیگر سوغاتی امیرکلا و یک هنر دستی و بسیار قدیمی در این منطقه است. گلیم‌های خاص امیرکلا در رنگ‌های شاد و طرح و نقش‌های بسیار زیبا موجود است که امروزه به‌وسیله‌ی دستگاه‌های خاص بافته می‌شوند. دستگاه‌های گلیم‌بافی در انواع گوناگون ساده بافت، چرخی بافت و گلیم سوزنی وجود دارد. داشتن هر یک از این گلیم‌های زیبا همراه با طراحی هنرمندانه‌شان، حس و حال شهرهای شمالی را با خود به خانه‌های شما می‌آورند.

سفالگری

فردی ئر حال سفالگری با چزخ مخصوصسفالگری یکی از قدیمی‌ترین هنرهای دستی در ایران است که از دوران باستان تاکنون قدمت دارد. از آنجایی که در منطقه‌ی امیرکلا، خاک رس به مقدار زیادی یافت می‌شود، رونق هنر سفالگری نیز در این منطقه بسیار زیاد است و ظروف و سازه‌های سفالی بسیاری را می‌توانید ببینید که در زیبایی نظیر ندارند. اگر به این شهر سفر کردید، حتما ظروف سفالی و صنایع دستی این منطقه را به یادگار خریداری کنید و یا برای عزیزانتان به یادگار ببرید.

نان کماج مازندرانی

چهار عدد نان کماج ویک فنجان چای و هل داخل سینییکی از معروف‌ترین و خوشمزه‌ترین سوغات امیرکلا نام کماج مازندرانی است که در بسیاری از شهرهای استان، ازجمله امیرکلا پخته می‌شود. این شیرینی خوش عطر و رنگ که همراه با چای داغ ایرانی، بسیار به دل می‌چسبد، از ترکیب آرد برنج، زعفران، شکر، وانیل، شیر، گلاب و زردچوبه تهیه می‌شود. جالب است بدانید نان کماج در شهر همدان نیز پخته می‌شود و یکی از سوغات این شهرستان به شمار می‌رود. کماج مازندرانی را همراه با چای تازه‌ی شمالی نوش جان کنید و از چشیدن این ترکیب جادویی لذت ببرید.

مربای بهارنارنج

تعدادی گل تازه و سفید بهار نارنج داخل یک کاسه سفیداگر به امیرکلا سفر کنید، درختان بهارنارنج را خواهید دید که زینت‌بخش این شهر هستند. به‌همین‌دلیل مربای بهارنارنج جزو سوغات درجه یک و پرطرفدار این شهر است. عطر بی‌نظیر بهارنارنج می‌تواند شما را مست و خاطره سفرتان به امیرکلا را ماندگارتر کند. عطر و طعم بی‌نظیر و جذاب مربای بهارنارنج بهترین سوغاتی است که می‌توانید برای خانه خود یا عزیزانتان آن را تهیه کنید.

نان کوهی

نان کوهی به‌عنوان یکی از پرطرفدارترین سوغات امیرکلا و بابل به‌شمار می‌رود که طعم شیرینی دارد و بسیاری از افراد آن را با نام نان ییلاقی می‌شناسند. این نان محلی آنقدر مقوی است که ماه رمضان، به عنوان یکی از خوراکی‌های سفره‌ی افطار مصرف می‌شود. این نان از ترکیب بی‌نظیر آرد، شیر یا ماست، خمیرمایه، کره یا روغن، تخم مرغ، آب و مقدار کمی نمک تهیه می‌شود. نان کوهی به صورت مغزدار پخته می‌شود و مواد میانی آن مخلوط لذیذی از گردو، کنجد، زرده تخم مرغ، هل، رازیانه و شکر است.

سخن آخر

در این مقاله از مجله‌ی گردشگری تلاش کردیم بهترین صنایع دستی امیرکلا و خوشمزه‌ترین سوغات آن را به شما معرفی کنیم. اگر به این شهر زیبا و دیدنی سفر کردید، می‌توانید سوغات خاص آن را به‌عنوان یادگار برای خود یا عزیزانتان تهیه کنید. گشت‌وگذار در بازارهای محلی شهر و قدم زدن در میان انبوهی از صنایع دستی بی‌نظیر و رنگارنگ، چشمان شما را از زیبایی پر می‌کند. در سفر به امیرکلا حتما فرصتی را به خرید سوغات، صنایع دستی و خوراکی‌های خوشمزه این شهر اختصاص دهید و از انتخاب خود لذت ببرید. اگر هم قصد اقامت در آنجا و نقاط نزدیک به امیرکلا را دارید می‌توانید با اجاره ویلا شمال یا اجاره ویلا و سوئیت از اتاقک خیال خود را راحت کنید.

4.8/5 - (102 امتیاز)

اتاقک

نسترن زینل‌لی

بوی روزنامه‌ی نو و جوهری که روی اون نقش بسته، خاطره‌ی کودکی منه! خاطره‌ی بچگی‌هایی که کنار بابا و توی روزنامه‌ای که کار می‌کرد گذشت و من رو عاشق کلمات و نوشتن کرد... حالا دو دهه از اون روزا گذشته؛ من روزنامه‌نگار شدم و لای کلمه‌ها وول خوردم، با واژه‌ها زندگی کردم و بین اون‌ها نفس کشیدم... و امروز که بیست‌وهشت‌ساله‌ام، هفت ساله که در حوزه‌ی محتوا قلم می‌زنم و هر روز جوششِ پایان‌ناپذیر قلبم رو به کلمه و کلمه رو به روایت تبدیل می‌کنم... "اتاقک" برای من همون حیاطِ خلوت امن و دوست‌داشتنیه که می‌تونم کنارتون روایت خلق کنم، دستتون رو بگیرم و با هم به دورترین و زیباترین گوشه‌های این جهان لایتناهی سفر کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن