سوغات و صنایع دستی

صنایع دستی و سوغات ایزدشهر | رنگ و بوی شمال ایران

شهرهای شمال ایران به داشتن سوغاتی‌ها و صنایع‌دستی‌های متنوع معروف هستند. معمولاً بیشتر این سوغاتی‌ها به‌خاطر شرایط جغرافیایی و آب‌وهوایی این منطقه شکل گرفته‌اند و مردم این منطقه توانسته‌اند در بهترین کیفیت این محصولات را تولید کنند و به تمام ایران و حتی کشورهای خارجی ارسال کنند. بعضی دیگر از سوغات و صنایع‌دستی ریشه در فرهنگ و تمدن این منطقه دارد.

برای آشنایی بیشتر مقاله ایزدشهر کجاست؟ را مطالعه کنید.

درباره ایزدشهر

ایزدشهر از شهرهای شمالی است که دارای جاذبه‌های دیدنی بسیاری است. این شهر در استان مازندران و در نزدیکی محمودآباد و نور واقع شده است. ایزدشهر به دلیل آب و هوای مناسب، دارا بودن از مکان‌های دیدنی و جذاب، نزدیکی به سواحل خزر و سرسبزی از جمله شهرهای شمالی است که هر ساله توریست‌ها و گردشگران بسیاری به  آن سفر می‌کنند. جاده جنگلی ایزدشهر، آب بندان ایزدشهر، جاده ایزدشهر به چمستان، موزه گالری دیدی و مراکز خرید بسیار، از جمله مکان‌های دیدنی و تفریحی ایزدشهر محسوب می‌شوند. همچنین با سفر به این شهر می‌توان صنایع دستی تولیدی مردمان آن‌جا را به عنوان سوغاتی یا یادگاری خریداری کرد. در ادامه به توضیحات بیشتری در این باره می‌پردازیم.

صنایع دستی و سوغات ایزدشهر مازندران

کیف حصیری سفید رنگ با بند چرم قهوه اییکی از معروف‌ترین سوغاتی‌های شمالی که طرفداران بسیاری نیز دارد، صنایع دستی است. صنایع دستی که توسط مردمان محلی ساخته شده و در اختیار گردشگران یا توریست‌ها برای خرید قرار می‌گیرد. ایزدشهر نیز از این قاعده مستثنی نبوده و گردشگران می‌توانند به خرید این صنایع دستی زیبا در مراکز خرید بپردازند. این صنایع شامل حصیربافی، صنایع چوبی، نمد مالی، جاجیم بافی، جوراب بافی، پارچه بافی، گلیم بافی، قالی بافی و بسیاری دیگر است که در طرح‌ها، رنگ‌ها و مدل‌های متفاوتی تولید می‌شوند. از این رو می‌توان آن‌ها را براساس سلیقه و علاقه خریداری کرد و حتی به عنوان هدیه نیز برای دوستان یا خانواده در نظر گرفت.

نمدمالی

پارچه نمدمالی شدهنمدمالی از جمله هنرهای قدیمی است که قدمت آن به چندین هزار سال می‌رسد. در نمدمالی با استفاده الیاف پشمی و آب محصولاتی مانند کلاه، دوش نمد، کوله، فرش‌های نمدی و … تولید می‌کنند. درواقع هنرمندان ایزدشهری با فشاری که با دست یا پا بر روی ترکیب الیاف و آب وارد می‌کنند، انواع مختلفی از محصولات را تولید کرده و آن‌ها را در دسترس مسافران قرار می‌دهند.

گلیم بافی

گلیم دست باف نیمه کاره روی دارگلیم بافی نیز از قدیمی‌ترین صنایع دستی است که از آن به عنوان زیرانداز استفاده می‌شود. هنرمندان گلیم را با استفاده از پنبه و پشم می‌بافند و با توجه به سلیقه و ذوق خود نقش و نگاری زیبا را به آن می‌دهند. مسافران در ایزدشهر می‌توانند گلیم‌های بسیار زیبا را در طرح‌ها و رنگ‌های متفاوت با توجه به سلیقه خود تهیه کنند.

حصیربافی

سبد حصیری پر از گل صورتیاز جمله صنایع دستی پرکاربرد که طرفداران بسیاری نیز دارد، حصیربافی است که هنرمندان شمالی با استفاده از گیاهان نی سوف و گالی انواع کلاه، زیرانداز، سبد میوه، زیرقابلمه‌ای، ظرف، آبکش و بسیاری لوازم دیگر را تهیه و تولید می‌کنند. البته این موارد تنها بخشی از کاربرد حصیربافی به شمار می‌آیند. هنرمندان ایزدشهری برای تولید همچین وسایل زیبایی از شانه مخصوص، دستگاه بافت، سوزن، قیچی و چاقو استفاده می‌کنند. مسافران و گردشگران با خرید این محصول زیبا می‌توانند سفر خاطره‌انگیز خود را همواره به یاد داشته باشند؛ همچنین به عنوان هدیه یا سوغاتی نیز انتخاب بسیار مناسبی به شمار می‌آیند.

قلاب بافی

گل های صورتی بافتنیقلاب بافی از دیگر هنرهای مردمان ایزدشهر است که از نظر ظرافت و تنوع نظیر ندارد. مردمان هنرمند ایزدشهر با ذوق و سلیقه زیبای خود محصولات بسیاری مانند روسری، شال، عروسک، وسایل تزیینی و …. را می‌بافند و در اختیار مسافران و گردشگران قرار می‌دهند. محصولات قلاب بافی را می‌توان به عنوان سوغات خریداری و با لذت از آن‌ها استفاده کرد.

خوراکی های خوشمزه

از دیگر سوغاتی ایزدشهر می‌توان به خوراکی‌‌های خوشمزه و محلی آن مانند شیرینی و ترشی اشاره کرد. شیرینی آغوز نون، شیرینی کماج، نان کوهی، کلوچه و کوکی‌ از شیرینی‌های خوشمزه شمالی هستند. علاوه بر آن‌ها انواع ترشی و لواشک محلی، انواع شربت و مربا، عسل کوهی مرغوب، ماهی و خاویار، زیتون محلی، چایی و برنج نیز به عنوان سوغاتی‌های خوشمزه و لذیذ شمالی شناخته می‌شوند.

انواع ترشی

در کنار غذاهای شمالی، سرو ترشی‌های محلی مزه‌ای دیگر دارد؛ به طوریکه این ترشی‌ها هستند که مزه غذا را لذیذتر می‌کنند. ترشی‌هایی مانند هفت بیجار، سیر ترشی، ترشی پیاز و انواع دیگر آن از ترشی‌های بسیار معروف شمالی هستند که با سبزی‌ها، سیر، پیاز و ادویه‌های محلی شمالی تهیه می‌شوند. بنابراین خرید این خوراکی‌های خوشمزه به عنوان سوغاتی برای مسافران و گردشگران می‌تواند بسیار لذت بخش باشد.

زیتون پرورده محلی

زیتون پرورده همراه با گردو در یک کاسه استیلفراورده‌های زیتونی از خوشمزه‌ترین خوراکی‌هایی است که حتما باید در سفر به شمال آن را امتحان کرد. زیتون‌های محلی از کیفیت و طعم فوق‌العاده بالا و شهرتی جهانی برخوردار است. علاوه بر زیتون پرورده، روغن زیتون نیز بسیار پرخاصیت است و به عنوان سوغات نیز می‌توان آن را تهیه کرد. بنابراین مسافران می‌توانند برای خرید یک سوغاتی خوشمزه و پرخاصیت این فراورده لذیذ را تهیه کنند.

سوغاتی ایزدشهر از صنایع دستی تا کلوچه و انواع ترشی!

همانطور که می‌دانید ایزدشهر از جمله شهرهای شمالی است که به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مناسب از مناطق گردشگری و توریستی به شمار می‌آید. همچنین وجود مکان‌ها و جاذبه‌های دیدنی جذابیت این شهر را دوچندان کرده است. مکان‌هایی مانند پارک جنگلی ایزدشهر، سواحل دریای خزر، حمام‌های قدیمی، آب بندان‌های ایزدشهر و موزه گالری دیدی از جاذبه‌های گردشگری ایزدشهر محسوب می‌شوند. گردشگران می‌توانند با سفر به این شهر زیبای شمالی، صنایع دستی ایزدشهر یا خوراکی‌های لذیذ مانند انواع ترشی‌ها و لواشک‌های محلی، شیرینی‌های خوشمزه، ماهی، زیتون پرورده، برنج، چایی و مواردی دیگر را به عنوان سوغاتی ایزدشهر خریداری کنند.

5/5 - (2 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *