اطلاعات عمومی

شهرهای خواهرخوانده تهران/ خواهرخواندگی بین دو شهر چیست؟!

اگر اهل سفر با تورهای گردشگری باشید، به احتمال زیاد کلمه خواهرخوانده را در بین توضیحات لیدر تور شنیده‌اید. شهرهای زیادی در سراسر دنیا به عنوان خواهرخوانده با هم پیمان بسته‌اند. اما اصلا این خواهرخواندگی چیست؟! یا چه شباهت و تفاوتی میان دو شهر خواهرخوانده با سایر شهرهای معمولی وجود دارد؟! اصلا چرا خواهرخوانده؟! پس تکلیف برادرها چه می‌شود؟! در این مطلب با هم درباره شهرهای خواهرخوانده تهران و ویژگی‌های خواهرخواندگی حسابی صحبت می‌کنیم.

خواهرخواندگی شهرها به چه معناست؟

سال 1920 میلادی، برای اولین بار اصطلاح خواهرخواندگی بین دو کشور انگلیس و فرانسه استفاده شد. این دو کشور یکی از شهرهای خودشان را برای این پیوند انتخاب کردند و پیمان خواهرخواندگی را امضا کردند. توافقی که بین انگلیس و فرانسه امضا شده بود، از سال 1920 تا 1986 ادامه داشت. بخش جالب ماجرا اینجا بود که حتی در دوران جنگ جهانی دوم هم دو شهر خواهرخوانده به بندهای مربوط به قراردادشان پایبند بودند. همین مسئله باعث شد که نظر تعداد زیادی از سیاست‌مداران در کشورهای مختلف جهان به این پیمان خواهرخواندگی جلب شود.

به این ترتیب کم‌کم این پیمان به کشورهای دیگر هم کشیده شد و شهرهای مختلفی را به هم پیوند زد. پیوندی که مثل یک پیوند خانوادگی، همیشه اجرا می‌شود. در واقع به قول معروف اگر دو شهر خواهرخوانده گوشت هم را بخورند، باز استخوان هم را دور نمی‌اندازند! این ساده‌ترین و ملموس‌ترین تعریفی است که می‌توانیم درباره این پیمان برای شما ارائه کنیم.

شهرهای خواهرخوانده تهران

اصلا چرا خواهرخوانده؟ برادرخوانده چه اشکالی دارد؟!

پیمان خواهرخواندگی اولین‌بار از شهرهای اروپایی شروع شد. بعد از آن بود که قدم به قدم پای تمام شهرها و کشورهای جهان را به میان بازی کشاند. کلمه «خواهرخوانده» هم باید طوری انتخاب می‌شد که با تمام شهرهای جهان تطابق داشته باشد. از آنجایی که در اکثر زبان‌های دنیا کلمه شهر مونث محسوب می‌شود، عبارت پیوند خواهرخواندگی برای توصیف این قرارداد مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادبیات اروپایی، خواهرخواندگی به شهرهای دوقلو یا همسان هم معروف است.

چه شهرهایی خواهرخوانده می‌شوند؟

اکثر اوقات دو شهری که به هم شباهت دارند، پیمان خواهرخواندگی را با یکدیگر امضا می‌کنند. این شباهت می‌تواند از لحاظ تاریخی یا از لحاظ علمی و اقتصادی باشد. حتی شهرهایی که نماد مشترک دارند هم می‌توانند خواهرخوانده یکدیگر باشد. در مواردی شهرهایی که دو بندر مشترک دارند و تعامل‌های اقتصادی زیادی بین آنها شکل می‌گیرد، برای خواهرخوانده شدن پیش قدم می‌شوند.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

اگر در شهر محل زندگی شما خیابانی به نام یک شهر یا کشور خارجی دیده‌اید، به احتمال زیاد خبری از خواهرخواندگی در میان است. رونق گردشگری بین دو شهر خواهرخوانده و نامگذاری متقابل نام خیابان‌هایی به نام شهر خواهرخوانده از جمله نتایج اعلام خواهرخواندگی میان دو شهر است. لازم به ذکر است که معمولا در قراردادهای خواهرخواندگی، توافق‌هایی مربوط به موضوعات فرهنگی، اقتصادی، بازرگانی و ورزشی بین دو شهر شکل می‌گیرد که برای هر دو طرف منافعی به همراه دارد.

بیشتر بخوانید: برنامه سفر ۳ روزه به تهران؛ در سفر به تهران کجا بریم؟

شهرهای خواهرخوانده تهران قبل از انقلاب

شهرهای خواهرخوانده تهران از دوران قبل از انقلاب تا به امروز تغییرات زیادی داشته‌اند. طبیعی است که به خاطر انقلابی که در کشورمان شکل گرفت و تغییراتی که در قوانین و نحوه حکومت اتفاق افتاد، قراردادهایی هم که در دوران قبل از انقلاب وجود داشتند، دستخوش تغییر شوند. سئول یکی از اولین شهرهای خواهرخوانده تهران بود که سال 1963 و در دوران پیش از انقلاب برای این کار پیش‌قدم شد.

اگر یادتان باشد گفتیم که معمولا شهرهای خواهرخوانده یکی از خیابان‌های خود را به اسم یکدیگر نامگذاری می‌کنند. حالا با خواندن این مقاله می‌دانید که چرا در تهران خیابانی به نام سئول داریم. سال 1972 هم شهر لس‌آنجلس با تهران خواهرخوانده شده بود. به همین دلیل هم در دوران انقلاب تعداد زیادی از ایرانیان به لس آنجلس مهاجرت کردند.

شهرهای خواهرخوانده تهران قبل از انقلاب

شهرهای خواهرخوانده تهران بعد از انقلاب

بعد از انقلاب در کشورمان، اولین شهری که خواهرخوانده تهران شد، شهر بیشکک بود. بیشکک که یکی از شهرهای کشور قرقیزستان است، از سال 1373 به عنوان یکی از شهرهای خواهرخوانده تهران شناخته شد. لیستی از سایر شهرهای خواهرخوانده تهران را در ادامه برای شما آورده‌ایم:

تاجیکستان – دوشنبه سودان – خارطوم ونزوئلا – کاراکاس بلاروس – مینسک

کوبا – هاوانا

فرانسه – پاریس آفریقای جنوبی –  پرتوریا ترکیه – استانبول
برزیل – برازیلیا فلسطین – قدس یمن – صنعا

عراق – بغداد

ویتنام – هانوی

ترکیه – آنکارا چین – پکن

مجارستان – بوداپست

گرجستان – تفلیس افغانستان – کابل

روسیه – مسکو

سفر به پایتخت و اقامت در محله‌های مختلفش

به همان اندازه که یک اقامتگاه نامناسب می‌تواند خاطره بدی از سفر برای شما به جای بگذارد، یک اقامتگاه مناسب هم می‌تواند سفر را برای شما لذتبخش‌تر از همیشه کند. هر روز تعداد زیادی از مسافران، از شهرهای مختلف وارد تهران می‌شوند.

هدف سفر خیلی از این افراد سفر و تفریح است. اما تعداد زیادی هم برای کارهای اداری، قرارهای شغلی، مراجعه به پزشک و … به پایتخت قدم می‌گذارند. اقامتگاه خوب برای هر کدام از این افراد تعریف خاص خودش را دارد. مثلا برای کسی که به قصد دریافت خدمات درمانی راهی تهران شده، نزدیک بودن به بیمارستان اهمیت دارد. اما کسی که به قصد سفر کاری وارد تهران شده به اجاره روزانه خانه در تهران نیازمند است.

همه اینها را گفتیم تا به شما اتاقک را معرفی کنیم: وبسایتی که مجموعه‌ای بزرگ از اقامتگاه‌ها را برای شما تدارک دیده. به این ترتیب با هر سلیقه و هر بودجه‌ای به مورد مناسبتان می‌رسید. کافی‌ست مقصد سفر و تاریخ رفت‌وبرگشتتان را در صفحه اصلی وبسایت وارد کنید. با یک کلیک تمام اقامتگاه‌های موجود در آن شهر برای شما لیست خواهد شد.

بیشتر بخوانید: چطور اقامتگاه مناسبمان را در تهران پیدا کنیم؟ | نکاتی برای رزرو هتل آپارتمان در تهران

4.7/5 - (3 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

    1. البته فاصله سئول تا تهران در اون زمان به اندازه فاصله بیشکک و تهران بود.
      تا چند دهه بعد همین بیشکک هم از تهران جلو میزنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *