جاهای دیدنی

معرفی زیپ لاین های تهران | 5 زیپ‌لاین + آدرس و ساعات کاری

متأسفانه افراد زیادی روزانه عبارت «تهران کجا بریم خوش بگذره» را در گوگل جستجو می‌کنند که احتمالاً این اتفاق در 2 حالت رخ می‌دهد. حالت اول به اطلاع نداشتن از تفریحات تهران و موقعیت جغرافیایی آن‌ها مربوط می‌شود و حالت دوم هم مثل همان جمله مشهور «هیچی ندارم بپوشم!» است که خانم‌ها موقع ایستادن جلوی کمد لباس به خودشان می‌گویند؛ آن هم درحالی‌که تهران تفریحات غیرتکراری و جدید کم ندارد و زیپ‌لاین های تهران هم یکی از آن‌ها محسوب می‌شوند.

زیپ‌لاین تفریحی از جنس آدرنالین است و یکی از قدیمی‌ترین آرزوهای انسان یعنی پرواز کردن را برآورده می‌کند. البته تحقق این آرزو از جنس بال درآوردن و پرواز تنهایی در آسمان نیست و حین آن شما با کمک کمربند ایمنی، قرقره، یک کابل فولادی طویل و البته شیب و قدرت جاذبه، یک مسیر طولانی را بین زمین و هوا به‌صورت معلق طی می‌کنید و آدرنالین مورد نیازتان برای چند وقت تأمین می‌شود.

در ادامه این مقاله با 5 مورد از بهترین زیپ لاین های تهران، آدرس، ساعت کاری و مشخصات آن‌ها آشنا می‌شوید.

زیپ‌لاین توچال؛ قدیمی‌ترین

زیپ لاین توچال، از قدیمی ترین زیپ لاین های تهران
در این زیپ‌لاین شما مسیری 200 متری را در ارتفاع 70 متری طی می‌کنید. – عکاس: Hadi F

مجموعه فرهنگی ورزشی توچال یکی از بزرگ‌ترین قطب‌های آدرنالین و تفریحات زمستانی تهران محسوب می‌شود. به غیر از پیست اسکی و برخی از تفریحات زمستانی مثل تیوپ سواری و اسنوموبیل، در این مجموعه می‌توانید تفریحات پر هیجانی مثل سورتمه و زیپ‌لاین را هم پیدا کنید. زیپ‌لاین توچال یکی از قدیمی‌ترین زیپ لاین های تهران است و برای دسترسی به آن باید خودتان را به انتهای خیابان ولنجک تهران برسانید.

این زیپ‌لاین از نوع ثقلی است؛ یعنی با کمک قرقره و کمربند کار می‌کند و نیروی محرکه آن توسط شیب کابل فولادی، وزن خودتان و نیروی گرانش زمین تأمین می‌شود. استفاده از زیپ‌لاین توچال برای خانم‌های باردار، کودکان زیر 12 سال و افراد با وزن بیشتر از 200 کیلوگرم ممنوع است.

در این زیپ‌لاین شما مسیری 200 متری را در ارتفاع 70 متری و با سرعت 60 کیلومتر بر ساعت طی می‌کنید. همچنین امکان طی کردن این مسیر به‌صورت 2 نفره، خوابیده، ایستاده و نشسته وجود دارد. در مورد نحوه استفاده از زیپ‌لاین هم نگران نباشید؛ چون مسئولان آن به شما آموزش‌های لازم را می‌دهند.

آدرس زیپ‌لاین توچال: انتهای خیابان ولنجک، مجموعه تفریحی و ورزشی توچال، بوستان شماره دو جاده سلامتی ولنجک

تلفن: 26764698

ساعت کاری: دوشنبه تا پنج‌شنبه از 6 عصر تا 1 شب، جمعه از 9 صبح تا  12 شب، شنبه و یک شنبه از 6 عصر تا 12 شب

برای دسترسی بهتر به زیپ لاین های تهران و رزرو اقامتگاه در نزدیکی آن‌ها، به صفحه  اجاره روزانه خانه در تهران مراجعه کنید.

زیپ‌لاین برج میلاد؛ رفت و برگشتی متفاوت

زیپ لاین برج میلاد
برای دسترسی به زیپ‌لاین برج میلاد می‌توانید از ایستگاه متروی برج میلاد استفاده کنید . – عکاس: رسول ابریشمی

زیپ‌لاین برج میلاد یکی از جدیدترین زیپ لاین های تهران است که با فاصله کمی از برج میلاد قرار دارد. این زیپ‌لاین هم از نوع ثقلی است؛ اما نسبت به زیپ‌لاین توچال مسیر کوتاه‌تری دارد و با استفاده از آن مسیری 150 متری را در ارتفاع 30 متری و با سرعت 60 تا 70 کیلومتر بر ساعت طی می‌کنید. با رسیدن به سکوی انتهایی، می‌توانید برای برگشت یک تفریح هیجان‌انگیز دیگر را تجربه کنید و با استفاده از پل معلق موازی با مسیر زیپ‌لاین، به ایستگاه شروع برگردید.

برای دسترسی به زیپ‌لاین برج میلاد می‌توانید از ایستگاه متروی برج میلاد استفاده کنید یا با استفاده از خودروی شخصی، از یکی از ورودی‌های بزرگراه‌های حکیم یا همت وارد مجموعه برج میلاد شوید. این زیپ‌لاین هر روز فعال است و خانم‌های باردار، کودکان زیر 12 سال و افرادی که بالای 100 کیلوگرم وزن دارند نمی‌توانند از آن استفاده کنند.

آدرس زیپ‌لاین برج میلاد: بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری، خروجی همت شرق، کنارگذر اختصاصی برج میلاد

تلفن: 09054693744

ساعت کاری: شنبه تا جمعه: 8 صبح تا 12 شب

اجاره روزانه خانه تهران با قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

زیپ‌لاین چیتگر (دریاچه)؛ تنها زیپ‌لاین ریلی تهران

زیپ لاین دریاچه چیتگر
مسیر این زیپ‌لاین پیچ‌وخم زیادی دارد و به همین دلیل هنگام استفاده از آن هیجان زیادی را تجربه خواهید کرد. – عکاس: دلیر سعیدی

زیپ‌لاین چیتگر یکی از جمع‌وجورترین زیپ لاین های تهران است که در مجاورت دریاچه چیتگر (شهدای خلیج‌فارس) قرار دارد. این زیپ‌لاین بخشی از مجموعه «برج هیجان» دریاچه چیتگر محسوب می‌شود که به غیر از زیپ‌لاین، سرسره خروشان و سرسره سقوط آزاد هم دارد. زیپ‌لاین این مجموعه تنها مورد از زیپ لاین های تهران است که با تکنولوژی ریلی کار می‌کند و به جای قرقره و سیم‌بکسل، با استفاده از غلتک‌های فلزی و ریل شما را بین زمین و هوا نگه می‌دارد.

مسیر این زیپ‌لاین پیچ‌وخم زیادی دارد و به همین دلیل هنگام استفاده از آن هیجان زیادی را تجربه خواهید کرد. همچنین ایمنی آن هم از سایر زیپ لاین های تهران بیشتر است؛ چون سرعت و نحوه حرکت آن توسط اپراتور کنترل می‌شود. طول مسیر زیپ‌لاین دریاچه چیتگر 80 متر است و از زمین 14 متر ارتفاع دارد. محدودیت‌های آن هم شامل خانم‌های باردار، کودکان زیر 8 سال و افرادی است که بالای 120 کیلوگرم وزن دارند. همچنین برای استفاده از آن قدتان باید بین 120 تا 200 سانتی متر باشد.

آدرس زیپ‌لاین دریاچه چیتگر: تهران، بزرگراه همت غرب، دریاچه خلیج‌فارس (چیتگر)، ضلع شمال غربی دریاچه، برج هیجان

ساعت کاری: همه‌روزه 9 صبح تا 6 عصر

زیپ‌لاین پارک طالقانی؛ تمرین برای تکاور شدن!

زیپ لاین پارک طالقانی
این زیپ‌لاین مسیری 210 متری دارد و مثل بیشتر زیپ لاین های تهران، از نوع ثقلی است.

زیپ‌لاین پارک طالقانی یا همان زیپ‌لاین کماندو، یکی از جدیدترین زیپ لاین های تهران است که طولانی‌ترین و سریع‌ترین زیپ‌لاین تهران هم محسوب می‌شود.  این زیپ‌لاین در ضلع جنوبی بوستان جنگلی طالقانی واقع شده است و در مسیر آن چشم‌انداز زیبایی به پارک طالقانی، پل طبیعت و بوستان آب‌وآتش خواهید داشت. این زیپ‌لاین مسیری 210 متری دارد و مثل بیشتر زیپ لاین های تهران، از نوع ثقلی است.

بیشترین ارتفاع زیپ‌لاین کماندو از سطح زمین 50 متر و کمترین ارتفاع آن 30 متر است و با استفاده از آن می‌توانید پرواز را در حالت‌های نشسته، خوابیده و ایستاده تجربه کنید. همچنین سرعت آن تا 85 کیلومتر بر ساعت هم می‌رسد. کودکان زیر 12 سال، افرادی که قد آن‌ها زیر 150 و بالای 200 سانتی متر است و آن‌هایی که وزن بیشتر از 110 کیلوگرم دارند نمی‌توانند از زیپ‌لاین پارک طالقانی استفاده کنند. دسترسی به این زیپ‌لاین با خودروی شخصی و از طریق ایستگاه مترو حقانی امکان پذیر است.

آدرس زیپ‌لاین پارک طالقانی: بزرگراه شهید حقانی (شرق)، بعد از خروجی مدرس شمال، انتهای خیابان سرو، ضلع جنوبی موزه دفاع مقدس

تلفن: 09359992534

ساعات کاری: 3 بعد از ظهر تا 10 شب

زیپ‌لاین باشگاه انقلاب؛ مخصوص کودکان

زیپ لاین باشگاه انقلاب
این زیپ‌لاین مخصوص کودکان است.

زیپ‌لاین باشگاه انقلاب یکی از کوچک‌ترین زیپ لاین های تهران است که بخشی از «باشگاه صخره‌نوردی وی راک» محسوب می‌شود. در این باشگاه به کودکان سنگ نوری آموزش داده می‌شود و تفریحات دیگری مثل بگ جامپ، ترامبولین و پل معلق هم دارد. تنها کودکان 5 تا 13 ساله‌ای که حداکثر 50 کیلوگرم وزن دارند می‌توانند از این زیپ‌لاین استفاده کنند. طول مسیر این زیپ‌لاین 20 متر است و از زیپ‌لاین‌های ثقلی تهران محسوب می‌شود.

آدرس زیپ‌لاین باشگاه انقلاب: خیابان ولیعصر، ابتدای بزرگراه هاشمی رفسنجانی (نیایش)، مجموعه ورزشی انقلاب

تلفن: 22657551

ساعات کاری: 8 صبح تا 10 شب

نکاتی که باید پیش از رفتن به زیپ لاین های تهران بدانید

نکاتی که باید پیش از رفتن به زیپ لاین های تهران بدانید
پیش از رفتن به زیپ لاین های تهران حواستان به محدودیت‌های آن‌ها باشد. عکاس: رسول ابریشمی
  • ممکن است ساعات کاری ذکر شده در این مقاله تغییر کنند. به همین دلیل پیش از رفتن به زیپ‌لاین موردنظر، حتماً با آن‌ها تماس بگیرید و از باز بودن مجموعه مطمئن شوید.
  • زیپ‌لاین یکی از تفریحات شبانه تهران هم محسوب می‌شود. توصیه می‌کنیم که یک بار هم در شب این تفریح مهیج را امتحان کنید.
  • پیش از رفتن به زیپ لاین های تهران حواستان به محدودیت‌های آن‌ها باشد و پیش از پریدن هم به توصیه‌های ایمنی و آموزش‌های مسئولین زیپ‌لاین با دقت گوش کنید.
  • حتماً برای زیپ‌لاین لباس راحت بپوشید و جیب‌ها را پیش از پریدن خالی کنید.
  • اگر بیماری قلبی یا فوبیای ارتفاع دارید، دور این تفریح را خط بکشید.

سخن آخر

در این مقاله 5 مورد از بهترین زیپ لاین های تهران را به شما معرفی کردیم که در نقاط مختلف پایتخت قرار دارند و یکی از آن‌ها مخصوص کودکان است. البته ممکن است زیپ‌لاین‌های تازه تاسیس دیگری هم وجود داشته باشند که ما از وجود آن‌ها بی خبر باشیم؛ به همین دلیل لطفاً اگر شما از وجود آن‌ها خبر دارید در کامنت‌ها به ما اطلاع دهید. برای دسترسی بهتر به این زیپ لاین‌ها و اجاره ویلا و سوئیت در نزدیکی آن‌ها هم می‌توانید از اتاقک کمک بگیرید.

سؤالات متداول در مورد زیپ لاین های تهران

بهترین زیپ لاین های تهران کدامند؟

زیپ‌لاین پارک طالقانی، زیپ‌لاین توچال، زیپ‌لاین برج میلاد، زیپ‌لاین چیتگر

زیپ‌لاین چیتگر کجاست؟

تهران، بزرگراه همت غرب، دریاچه خلیج‌فارس (چیتگر)، ضلع شمال غربی دریاچه، برج هیجان

زیپ‌لاین برج میلاد کجاست؟

بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری، خروجی همت شرق، کنارگذر اختصاصی برج میلاد

4.2/5 - (5 امتیاز)

اتاقک

مسعود تاجیک

مسعود هستم، شیفته نوشتن، ادبیات و سینما. تولید محتوا برای من یک لذت دوجانبه دارد، هم روح خودم را جلا می‌دهد و هم باعث می‌شود حس مفید بودن داشتi باشم. این‌که نوشته من بتواند جواب سؤالات کسی را بدهد یا او را از سردرگمی نجات دهد، لذت وصف‌ناپذیری است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *