تجربه سفرسایر

بهترین مسیرهای طبیعت گردی در ایران | کشوری پر از جاذبه‌های استثنائی و شگفت‌انگیز

طبیعت، واقعا شگفت‌انگیز است. آن‌جا، خانه‌ی روح ما و مسیری برای یافتن اجدادی است که روزگاری با دیدن رودها، تمدن‌ها را شکل دادند. آن‌ها از بلندای کوه‌ها توانستند محل زندگی خود را بشناسند و در جنگل‌ها، اولین غذاهای خود را پیدا کردند. غارها که حالا قطعه‌ای استثنایی از طبیعت هستند، زمانی محل زندگی انسان‌های اولیه بودند و شگفت‌انگیز است که امروزه غارنوردی، طرفداران بسیاری دارد. آبشار و دریاچه‌ها نیز در نوع خود شگفت‌انگیزند و نمی‌توان از نقش آن‌ها در ساختن زندگی انسان، چشم‌پوشی کرد.

حال که بیشتر ما ساکن شهرها شده‌ایم و تکنولوژی ما را احاطه کرده است، بازگشت به‌طبیعت مسیری متفاوت دارد. نام این مسیر، طبیعت‌گردی است. فعالیتی که می‌تواند یک یا چندروزه باشد از مسیرهای متفاوتی شما را به هدف‌تان که همان دیدن و شناختن طبیعت است، برساند. در این مقاله از اتاقک چند مورد از بهترین مسیرهای طبیعت گردی در ایران را معرفی کرده‌ایم. نقاط گردشگری که دیدن‌شان در فصل‌ها و موقعیت‌های گوناگون می‌تواند روحتان را جلا دهد.

بهترین مسیرهای طبیعت گردی در ایران چگونه‌اند؟

بهترین مسیرهای طبیعت گردی در ایران چگونه‌اند
در ایران مسیرهای طبیعت‌گردی گوناگون بنابر فصل و سلیقه شما وجود دارد – عکاس: الهام سروری

طبیعت‌گردی فعالیت پیچیده‌ای نیست اما باید متناسب با توانایی و امکانات خود، طبیعت‌گردی را آغاز و سپس آن‌را گسترش دهید. مثلا اگر دوست دارید تجربه کمپ در جنگل را داشته باشید، بهتر است از مسیرهای شلوغ‌تر یا حاشیه جنگل‌ها کمک بگیرید. چراکه شب‌مانی در عمق جنگل، نیاز به دانش و تجهیزات دیگری دارد.

غارنوردی، کویرنوردی و کوه‌نوردی نیز از رشته‌های تخصصی در طبیعت‌گردی هستند و به راهنمای آگاه و شناخت کافی از مسیرها نیاز دارند. اما ناامید نشوید، مسیرهای بسیار زیبا و آسانی وجود دارد که هر عاشق طبیعتی را می‌تواند خوشحال کند. در این‌جا ما برایتان بهترین مسیرهای طبیعت گردی در ایران را آورده‌ایم که عموم مردم با تجهیزات متوسط و ماشین‌های سواری، می‌توانند تجربه‌اش کنند.

مسیرهای طبیعت‌گردی در جنگل

اگر عاشق جنگل هستید و دوست دارید گونه‌های گیاهی و جانوری را ببینید، ایران با جنگل‌های انبوه و شگفت‌انگیزش می‌تواند خاطراتی خوش را برایتان رقم بزند. این‌جا از چند مورد از بهترین مسیرهای طبیعت گردی در ایران از نوع جنگل برایتان گفته‌ایم.

مسیر جنگل الیمستان تا اقیانوس ابر فیلبند

مسیر جنگل الیمستان تا اقیانوس ابر فیلبند
الیمستان از جنگل‌های زیبا در استان مازندران است – عکاس: مبین اسماعیل‌زاده

لیستمان را با یک جنگل زیبا در مازندران آغاز می‌کنیم. جنگل الیمستان، جاذبه‌ی مشهوری است که به‌جز ماه‌های سرد زمستان، می‌توانید به آسانی برای دیدن آن اقدام کنید. این جنگل در فاصله 160 کیلومتری از تهران و حدود 60 کیلومتری تا شهر زیبای آمل قرار دارد. علت نامگذاری این جنگل، رویش گیاهی به‌نام الیمه است و علاوه‌بر آن، در این جنگل می‌توانید گیاهان و گل‌های بسیار زیبایی را در فصل بهار و تابستان پیدا کنید. اگر پاییز به المیستان بروید، از دیدن تنوع رنگ برگ درختان شگفت‌زده خواهید شد.

برای شروع سفرتان به الیمستان، باید از تهران به سمت جاده هراز بروید. حدود 160 کیلومتر بعد، تابلوی امامزاده لهاش را خواهید دید. این‌جا وارد جاده‌ی فرعی و آسفالته‌ای می‌شوید که شما را تا پای جنگل می‌برد. سپس ماشینتان را در کناره جنگل پارک کنید و وارد شوید. پس از کمی پیاده‌روی، دشت اول را خواهید دید. بسیاری از افراد همین‌جا اتراق می‌کنند. اگر می‌توانید پیاده‌روی کنید، جاده خاکی از دشت اول به دشت دوم را پیش بگیرید تا در کمتر از یک ساعت به آن‌جا برسید.

در دشت دوم، درختان تنومند و دشت فراخ برای نشستن و بازی کردن در انتظارتان است. این‌جا برخی کوهنوردان را خواهید دید که برای رسیدن به قله امامزاده قاسم از کنارتان می‌گذرند. شما می‌توانید در این دشت استراحت کنید و قبل از تاریکی هوا به کنار وسیله نقلیه خود بازگردید یا اگر وسایل کافی دارید، در دشت اول کمپ بزنید. اگر می‌خواهید شب را جای دیگر بمانید، با رزرو اقامتگاه در آمل و شهرهای اطراف آن در اتاقک، کنارتان خواهیم بود.

اگر شب را ماندید، خوب است که فردای سفرتان به «فیلبند» هم بروید. فیلبند روستایی مرتفع است که معمولا می‌توانید آن‌جا پدیده اقیانوس ابر را نیز ببینید. برای سفر به فیلبند قبل از سرد شدن هوا فرصت دارید چرا که با شروع زمستان، خود مردم روستا نیز به مناطق پایین‌دست می‌آیند. ورودی روستای فیلبند از منطقه‌ای به‌اسم چلاو آغاز می‌شود و از طریق یک جاده آسفالته می‌توانید به روستای فیلبند برسید. در این روستا ماشینتان را پارک کنید و با حدود نیم ساعت پیاده‌روی به دره‌ای برسید که ابرها در آن جمع می‌شوند.

فیلبند تا الیمستان حدود 55 کیلومتر راه دارد و با احتساب وضعیت جاده‌های فرعی که نمی‌توان در آن‌ها سریع تردد کرد، حدود دو ساعت باید برای طی کردن آن در نظر بگیرید. پس از دیدن فیلبند از جاده هراز به سمت تهران بازگردید.

اجاره ویلا شمال
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

مسیر جنگل لاویج، آبگرم با نمای جنگل

مسیر جنگل لاویج
جنگل لاویج با آب‌گرم و طبیعتی زیبا، مسیری عالی برای طبیعت‌گردی است.

اگر به‌دنبال خاص‌ترین و بهترین مسیرهای طبیعت گردی در ایران هستید که در آن تجربه‌های خوبی به دست آوردید، مسیر روستا و جنگل لاویج از انتخاب‌های خوب است. برای این راه از جاده هراز یا چالوس به سمت مازندران بروید. از هراز، پس از آمل و چمستان، جاده‌ی ورودی به جنگل کشپل را خواهید دید. وارد این مسیر جنگلی شوید و حدود نیم ساعت جاده‌ی آسفالته را طی کنید تا به روستای لاویج برسید. اگر از سمت چالوس می‌آیید، پس از شهر نور و دریاچه الیمالات، می‌توانید ورودی جنگل کشپل را پیدا کنید. از هر دو جاده تقریبا 230 کیلومتر در راه هستید و بنابر ترافیک جاده، 4 تا 6 ساعت، برای رسیدن زمان نیاز دارید.

در لاویج می‌توانید حوضچه‌های آبگرم را پیدا کنید و از آن‌ها لذت ببرید. ضمنا گشت‌وگذار در جنگل هیرکانی، صدای پرندگان و رودخانه خروشان لاویج، اوقاتی خوش را برایتان رقم می‌زند. جاده‌ی منتهی به لاویج و خود روستا، در ساعاتی پر از مه می‌شود. پس با احتیاط و وسیله‌ی نقلیه مطمئن به این سفر بروید.

پس از دیدن لاویج می‌توانید به دریاچه الیمالات سر بزنید، در فاصله‌ی کوتاهی خودتان را به ساحل نور یا جنگل سیسنگان برسانید یا اینکه در همان لاویج اتراق کنید و شبی آرام و پرستاره را پشت سر بگذارید.

برای اجاره ویلا شمال می‌توانید از سایت اتاقک اقدام کنید.

مسیر جنگل راش، زیبارویان بلندقامت تا آب‌تنی در پلنگ‌دره

مسیر جنگل راش
جنگل راش به خصوص در پاییز، بسیار زیبا و چشمگیر است – عکاس: حسین تهرانی

یکی از زیباترین درختانی که سرزمینمان می‌روید، درخت راش است. گیاهی خوش‌قدوبالا که در هر فصل زیبایی مخصوص به خود را دارد. در بسیاری از جنگل‌های مازندران می‌توان درخت راش را پیدا کرد. اما در روستای سنگده و در دامنه کوه خرونرو می‌توانید یکی از بزرگ‌ترین جنگل‌های راش را ببینید. این روستا حدود 230 کیلومتر با تهران فاصله دارد و مسیر دسترسی به آن از طریق جاده فیروزکوه است. از فروردین تا اوایل دی ماه سفر به این جنگل عالی خواهد بود.

به خصوص اگر پاییز خودتان را به راش برسانید، می‌توانید از دیدن پاییز هزار رنگ آن، شگفت‌زده شوید. اگر شب را در این روستا یا مناطق اطراف ماندید، می‌توانید روز بعد به سمت جنگل و رود پلنگ‌دره نیز بروید. یک جنگل زیبای دیگر که رود آن برای آب‌تنی و رودخانه‌نوردی عالی است. در اطراف پلنگ‌دره، افراد بسیاری در تابستان، در این مکان کمپ می‌کنند. مسیر فرعی پلنگ‌دره خاکی است اما معمولا تمام ماشین‌های سواری می‌‌توانند آن را طی کنند.

در مسیر برگشت از راش یا پلنگ‌دره، می‌توانید دمی را برای دیدن پل ورسک اختصاص دهید و درختان زرشک وحشی و روستای ورسک را نیز ببینید.

بهترین مسیرهای طبیعت گردی در ایران از نوع کویر

نیمه دوم سال وقت خوبی برای کویرنوردی و دیدن طبیعت زیبای آن است. کویرها سزمین‌های جذاب اما خطرناکی هستند. پس برای دیدن آن‌ها از مسیرهای گردشگری یا راهنماهای کاربلد کمک بگیرید. ضمنا پیش از آغاز کویرنوردی از سلامت خودرو خود مطمئن شوید. برای سفر به کویر، دوبرابر نیاز همیشگی خود آب داشته باشید و اگر ماشین دودیفرانسیل دارید، بدانید که ورود شما به رمل‌ها می‌تواند سبب کشته شدن گونه‌های گیاهی و جانوری کمیاب شود. پس آگاهانه و با نگاهی مسئولانه از دیدن کویرهای زیر لذت ببرید.

مسیر کویر مرنجاب تا شهر زیرزمینی

مسیر کویر مرنجاب تا شهر زیرزمینی
مرنجاب از کویرهای نزدیک تهران و مقاصد خوب برای طبیعت‌گردی است – عکاس: مصطفی معراجی

یکی از معروف‌ترین و بهترین مسیرهای طبیعت گردی در ایران، کویر مرنجاب است. این کویر حدود 280 کیلومتر با تهران فاصله دارد و مسیر دسترسی آن از جاده قم به کاشان می‌گذرد. مرنجاب کویری در استان اصفهان است و به رمل‌های بلند، درختان گز و تاغ، آسمان پرستاره، دریاچه نمک و کاروانسرای دوره صفوی‌اش شهرت دارد. طبیعت کویر شما را مجذوب خود می‌کند و اگر به سکوت آن در شب گوش کنید، بی‌شک از شما انسانی دیگر خواهد ساخت.

برای گذر از جاده اصلی کویر مرنجاب، اکثر ماشین‌های سواری مشکلی ندارند. اما نباید در فکر جاده‌های فرعی یا بالا رفتن از رمل‌ها باشید. جاده اصلی شما را به دریاچه نمک و کاروانسرا می‌رساند. در نزدیکی کاروانسرا امکاناتی چون سرویس بهداشتی و شیر آب وجود دارد. از این‌جا می‌توانید به سمت رمل‌های بلند کویر نیز بروید.

در پاییز و زمستان، هوا زود تاریک می‌شود. پس بهتر است یا لوازم کافی برای کمپ داشته باشید و یا با رزرو اقامتگاه در مرنجاب، شبی آرام و بی‌دغدغه را سپری کنید. روز بعد و در مسیر بازگشت می‌توانید به شهر نوش‌‌آباد بروید و شهر زیرزمینی آن که یکی از آثار ملی ثبت شده است را ببینید. از کویر مرنجاب تا نوش‌آباد، حدود 60 کیلومتر راه است و معمولا ترافیکی هم ندارد.

اجاره سوئیت اصفهان با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

مسیر کویر مصر تا نخلستان‌ها و آبشار نمکی

مسیر کویر مصر تا نخلستان‌ها
آبشار نمکی پتاس در دهکده پتاس از جاذبه‌های خور و در حوالی کویر مصر است – عکاس: سامان بیات

یکی دیگر از کویرهای استان اصفهان، مصر است. این کویر زیبا و پهناور برای عاشقان طبیعت‌گردی عالی است و در آن می‌توانید رمل‌های کویری، دریاچه نمک، خانه‌های بوم‌گردی برای اقامت، قلعه‌ها و غذاهای جالب که با گوشت شتر درست می‌شوند را پیدا کنید. کویر مصر تا تهران حدود 733 کیلومتر فاصله دارد و برای اقامت شبانه در حوالی آن اتاقک گزینه‌های متعددی را در اختیارتان می‌گذارد.

پس از دیدن مصر، می‌توانید روستای گرمه و عروسان را ببینید. نخلستان‌های زیبا و رودی در روستای گرمه که به دکتر فیش شهرت دارد از دیدنی‌های جذاب این منطقه است. اگر فرصت داشتید حتما تا «خور» بروید و آبشار نمکی آن را ببینید. این آبشار بسیار جذاب با امکانات و اقامتگاه‌های منحصربه‌فرد جاذبه‌ای عالی برای طبیعت‌گردی است.

مسیر کویر طبس تا کال جنی

مسیر کویر طبس تا کال جنی
طبس یکی از زیباترین و خاص‌ترین طبیعت‌های ایران را دارد – عکاس: آراد کرد

طبس که به آن نگین زمردی کویر هم می‌گویند، از دیگر مقاصد طبیعت‌گردی در ایران است که از اوایل پاییز تا اوایل بهار می‌توانید برای دیدن آن اقدام کنید. در طبس رمل‌ها و کویرهای شگفت‌انگیزی وجود دارد. نخلستان‌های طبس، روستای اصفهک و بازدید از کال‌جنی که یک جاذبه‌ی منحصربه‌فرد در این منطقه است را نباید فراموش کنید.

چشمه مرتضی‌علی و باغ گلشن طبس نیز از دیگر دیدنی‌های این منطقه محسوب می‌شود. از تهران تا طبس حدود 900 کیلومتر راه است. اما می‌توانید با خط راه‌آهن نیز خودتان را به طبس برسانید. در این منطقه اقامتگاه‌های بوم‌گردی کویری خوبی وجود دارد که خودشان طبخ غذا هم انجام می‌دهند. از این اقامتگاه‌ها می‌توانید به جاذبه‌های گوناگون طبس سر بزنید و در آخر هم با قطار به خانه بازگردید.

بهترین مسیرهای طبیعت گردی در ایران، رود و دریاچه

اگر عاشق آب هستید و از شنیدن صدای آن لذت می‌برید، این قسمت مخصوص شماست. در ایران جاذبه‌هایی هم هستند که محور اصلی آن‌ها دریاچه‌ها و رودهای زیبا است.

مسیر گردشگری دریاچه چورت

مسیر گردشگری دریاچه چورت
مسیر دریاچه چورت یکی از جاذبه‌های عالی برای دیدن جنگل و دریاچه در کنار همدیگر است – عکاس: مهدی میری

یکی از زیباترین دریاچه‌های ایران چورت است. جاذبه‌ای که در میان یک جنگل خرم و کهن آن را پیدا می‌کنید و می‌توانید کنارش کمپ هم بزنید. از تهران تا چورت 310 کیلومتر راه است و مسیر آن می‌تواند از جاده فیروزکوه یا جاده سمنان باشد. اگر از مسیر سمنان به سمت چورت بروید در راه به دیدار چشمه‌های باداب سورت نیز بروید. باداب سورت پس از دماوند دومین اثرطبیعی- ملی است و بسیار مهم است. از تهران تا باداب سورت حدود 350 کیلومتر راه است و بخشی از مسیر که شامل کوه‌پیمایی سبک می‌شود را باید پیاده طی کنید.

پس از آن اگر خسته بودید می‌توانید در اقامتگاه‌های روستاهای اطراف استراحت کنید و روز بعد به سمت چورت بروید. مسیر روستای چورت تا دریاچه، ماشین‌رو است اما هر ماشینی نمی‌تواند آن را طی کند. اگر احساس کردید که ماشین شما به مشکل می‌خورد، می‌توانید از نیسان‌های محلی کمک بگیرید. اگر فرصت بیشتری داشتید، زمانی را برای دیدن دریاچه الندان نیز بگذارید. این دریاچه تا چورت 33 کیلومتر راه دارد و این مسیر را در حدود یک ساعت می‌توانید طی کنید.

پس از دیدن چورت می‌توانید از جاده فیروزکوه به تهران بازگردید و در راه، سری به پل تاریخی ورسک و سه‌خط طلا که مجموعه‌ای از خط‌ راه‌آهن‌های موازی با هم هستند نیز بزنید.

مسیر گردشگری دریاچه شورمست تا گردنه گدوک

مسیر گردشگری دریاچه شورمست تا گردنه گدوک
دریاچه شورمست امکانات خوبی برای گردشگران و اتراق عصرانه دارد – عکاس: رضا کرمی

شورمست از دریاچه‌های پرطرفدار در مسیر جاده فیروزکوه است. این دریاچه که در بیشتر روزهای سال می‌توانید به آن سفر کنید تا تهران حدود 200 کیلومتر فاصله دارد. برای سفر به این دریاچه از شرق تهران وارد جاده فیروزکوه شوید. مسیرتان را تا پل ورسک ادامه دهید. اگر اهل کوه و صخره هستید، از زیر پل ورسک، پیاده تا آبشار بروید. رفت و برگشت این مسیر حدود یک ساعت زمان خواهد برد. پس از آن جاده را تا دریاچه شورمست ادامه دهید.

در حوالی شورمست جا برای اتراق پیدا می‌کنید. در اینجا سرویس بهداشتی، فروشگاه و رستوران نیز وجود دارد. اگر قصد شب‌مانی ندارید عصر به سمت تهران حرکت کنید و سر راهتان حتما در گردنه گدوک پر مه و خنک، آش دوغ‌های خوشمزه را نیز بچشید.

مسیر گردشگری از زاینده‌رود تا دشت‌های فراخ

مسیر زاینده‌رود تا دشت‌های فراخ
در چهارمحال‌و‌بختیاری تا کوهرنگ بروید و سرچشمه رود زاینده‌رود را ببینید – عکاس: حامد فروزنده

موقع تعطیلات اکثر مسافران راهی شهرهای شمالی می‌شوند حال آن‌که زیبایی‌های نهفته‌ای در نقاط دیگر نیز وجود دارد. یکی از بهترین مسیرهای طبیعت گردی در ایران سفر به استان چهارمحال‌و‌بختیاری است. برای این سفر، از تهران به سمت جاده قم- کاشان بروید. سپس راهتان تا نطنز و نجف‌آباد ادامه دهید و در نهایت از طریق زرین‌شهر به چهارمحال‌وبختیاری بروید. در این استان می‌توانید سرچشمه زاینده‌رود را در کوهرنگ ببینید. در کنار سیاه چادرهای اقوام کوچ‌نشین، چای و دمنوش نوش‌جان کنید و دشت‌های زیبای منطقه را برای اتراق و عکاسی درنظر بگیرید.

در این استان، زاینده‌رود در هر نقطه‌ای زندگی آفریده و فضایی دلنشین را خلق کرده است. پس می‌توانید در بخش‌های زیادی زیر درختان تنومند بنشینید و ماهی کبابی‌هایی را بخورید که در زاینده‌رود پرورش داده شده‌اند.

از تهران تا شهرکرد که مرکز این استان است، حدود 550 کیلومتر راه دارید. پس از دیدن جاذبه‌های طبیعی می‌توانید سری هم به قلعه چالشتر، موزه شهرکرد و بازار قدیمی این شهر نیز بزنید. اغلب مسیرهای گردشگری در این منطقه ماشین‌رو هستند. مگر آنکه بخواهید کوهنوردی کنید یا برنامه‌های تخصصی‌تری داشته باشید.

بهترین مسیرهای طبیعت گردی در ایران؛ دشت‌ها

طبیعت‌گردی برای هر فردی تعریفی دارد. بعضی از مردم دوست دارند به دشت‌ها سفر کنند و جاذبه‌های آن‌را ببینند. اگر شما هم اینگونه‌اید، پس این بخش را از دست ندهید.

مسیر دشت گل بابونه، جنگل فندقلو

مسیر دشت گل بابونه
دشت گل بابونه در جنگل فندقلو از بی‌نظیرترین دیدنی‌ها در منطقه اردبیل است – عکاس: محمد یعقوبی

بی‌شک از زیباترین جاذبه‌های گردشگری ایران، فندقلو در حوالی اردبیل است. این جنگل تا تهران حدود 600 کیلومتر فاصله دارد و برای رسیدن به آن باید از زنجان و اردبیل بگذرید. در این جنگل، درختان فندق بسیاری روییده‌اند و اواخر بهار گل‌های بابونه، زمین جنگل را مفروش می‌کنند. بابونه‌ها با آن چهره بی‌گناه و سفیدشان نمایی بی‌نظیر به جنگل می‌بخشند. برای دیدن عمق و زیبایی جنگل، باید اهل کوهنوردی و پیاده‌روی باشید و لباس‌های گرم به خصوص برای شب به همراه بیاورید.

در راه بازگشت از این جنگل خوب است که در زنجان نیز توقف کنید. در این شهر می‌توانید بازار مس زنجان، موزه مردان نمکی، بنای رخت‌شوی‌خانه و رستوران‌های خوب با غذاهای خوشمزه را پیدا کنید.

دشت گل شقایق و آفتاب‌گردان در کالپوش

دشت گل شقایق
دشت کالپوش در دو فصل بهار و تابستان، پراز گل و بسیار تماشایی است – عکاس: حمیدرضا جهان‌تیغی

در بهار پیدا کردن دشتی پر از گل شقایق خاطرات خوبی را برایتان رقم می‌زند. این دشت در استان سمنان قرار دارد و علاوه‌بر بهار، در تابستان نیز پر از گل است. با این تفاوت که به‌جای شقایق، هزاران گل آفتاب‌گردان را خواهید دید. برای دیدن این دشت از تهران حدود 600 کیلومتر راه دارید. مسیرتان را از تهران به سمت گرمسار آغاز کنید. در راه، زمانی را به دیدن کارونسرای زیبای ده‌نمک اختصاص دهید. حواستان به آن سوی جاده هم باشد تا چین‌‌خوردگی روی کوه که به نقش اژدها شهرت دارد را از دست ندهید. سپس اگر زمان داشتید حتما معادن نمک گرمسار را نیز ببینید.

سپس جاده شما را به دامغان می‌رساند. در این شهر می‌توانید مسجد تاریخانه، تپه‌حصار دامغان و حصار کهنی که دور شهر بوده است را ببینید. از جاده‌ای کویری عبور کنید تا به شهر زیبا و خرم شاهرود برسید. در این‌جا نیز جنگل ابر، آبشار مجن و دیدنی‌های تاریخی از جمله آرامگاه بایزیدبسطامی انتظارتان را می‌کشند. حالا راهتان را تا حسین آباد ادامه دهید تا بتوانید دشت پر گل زیبای آن‌جا را ببنید. برای رزرو اقامتگاه در طول این مسیر اتاقک همراه شماست.

دشت گل زمستانی، با عطر نرگس

دشت گل زمستانی
دشت گل نرگس در بهبهان خوزستان از بهترین مسیرهای طبیعت گردی در ایران برای فصل پاییز و زمستان است – عکاس: هنرکار

اگر در فصل‌های سرد سال به دنبال دشت گل‌ها‌ی زیبا و خوش‌عطر هستید، باید چمدان‌تان را ببندید تا به سمت بهبهان برویم. بهبهان در استان خوزستان و فاصله آن تا تهران حدود 930 کیلومتر است. بهبهان علاوه‌بر طبیعت زیبا و چشم‌نوازش، یکی از بزرگ‌ترین پرورش‌دهنده‌های گل نرگس است. همان گل‌های زیبایی که در زمستان خیابان‌ها را پر از عطر خوش می‌کنند.

می‌گویند نرگس‌زار بهبهان بیش از 4 هزار سال قدمت دارد و مردم آن تبحری خاص درپرورش این گل پیدا کرده‌اند. در تاریخ آمده که دختران بهبهانی، گل نرگس را به‌عنوان مهریه خود انتخاب می‌کردند و این گل برای همه بسیار ارزشمند بوده و هست. امروزه بیش از 200 هکتار از زمین‌های کشاورزی به کشت گل نرگس اختصاص داده شده‌اند. برای پیدا کردن این نرگس‌ها باید اواسط زمستان به بخش سالارآباد بهبهان بروید.

در خوزستان علاوه‌بر این دشت گل شگفت‌انگیز می‌توانید جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیار مهمی را ببینید. رود کارون که بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین رود ایران است. معبد چغازنبیل، مقبره دانیال در شوش، بقایای کاخ‌های هخامنشی، آثار تاریخی در هفت‌تپه، مضیف‌های عربی، نخلستان‌ها و سازه‌های آبی در شوشتر از جاذبه‌هایی هستند که استان پهناور خوزستان آن‌ها را در خود جای داده است.

سخن آخر

در این مقاله از اتاقک، بخشی از بهترین مسیرهای طبیعت گردی در ایران را برایتان معرفی کردیم. بی‌شک این مقاله نتوانسته به تمام مسیرهای سفر بپردازد. چراکه طبیعت ایران پر از دیدنی‌ها، جاذبه‌ها و راه‌هایی است که هنوز جای زیادی برای سخن گفتن دارند. اگر قصد سفر به این مقاصد را دارید، حتما آب‌وهوا را بررسی کنید. لوازم کافی به‌همراه ببرید و پیش از آغاز سفرتان، برای رزرو اقامتگاه یا اجاره ویلا اقدام کنید تا در مقصد بدون دغدغه از سفرتان لذت ببرید. اتاقک برای ماجراجویی‌ها و کشف نقاط ارزشمند زندگی کنار شماست.

سوالات متداول

بهترین مسیرهای طبیعت گردی در ایران کجاست؟

اگر اهل جنگل باشید، جنگل الیمستان، جنگل لاویج و جنگل راش، از پیشنهادهای خوب هستند. برای عاشقان کویر، مرنجاب و مصر را پیشنهاد می‌کنیم و از بین رودها، نباید از زاینده‌رود و کارون غافل شویم.

بهترین زمان سفرهای طبیعت‌گردی کی است؟

طبیعت در هر فصل زیبایی اما خطرات خود را دارد. برای دیدن جنگل‌ها، بهتر است زمستان اقدام نکنید. به‌جای آن می‌توانید به کویرها بروید. بعضی از جاذبه‌ها مانند دریاچه شورمست چهارفصل هستند. مگرآنکه به سبب بارندگی شدید، جاده ورودی به دریاچه مسدود شود. پس پیش از سفر حتما آب‌وهوا را چک کنید.

معروف‌ترین و بهترین مسیرهای طبیعت گردی در ایران کدام‌اند؟

کویر مصر، جنگل الیمستان و دریاچه چورت، بین عاشقان طبیعت شناخته شده‌اند و معمولا گردشگران زیادی را در حوالی آن‌ها خواهید دید.

چطور طبیعت‌گردی را آغاز کنیم؟

از مسیرهای ساده شروع کنید، کفش خوب و لباس‌های مناسب داشته باشید، گروهی سفر کنید و اگر تجربه کمپ ندارید، حتما با رزرو اقامتگاه پیش از سفر، جایی برای شب‌مانی داشته باشید.

4.3/5 - (3 امتیاز)

اتاقک

نیوشا امینیان

قلم و سفر جهانم رو شکل دادن و من رو به دنیای نویسندگی آوردن. گاهی نجوم درس می‌دم و اوقاتی رو صرف نقاشی می‌کنم. در ذهن من، با نوشتن هر کلمه، روحی در وجودش دمیده می‌شه و تا همیشه زنده نگهش می‌داره. با کلماتی لبریز از روح زندگی، از زیباترین مقاصد سفر، بیشتر بدونید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *