نکات آموزشی سفراطلاعات عمومیتجربه سفرجاهای دیدنیچه جوری سفر برم؟

۱۰ نکته مهم که در سفرهای پاییزی حتماً باید به آن‌ها توجه کنید

سفر در بهار عالی است؛ اما تا به حال در پاییز سفر رفته‌ای؟

لذت سفر در پاییز مصداق واقعی همین ترند توییتری است و آن‌هایی که در پاییز سفر رفته‌اند اعتقاد دارند که سفر در این فصل لذتی دارد که اصلاً قابل‌مقایسه با بهار نیست. در فصل بهار هم هوای بسیاری از مقاصد محبوب سفر متعادل است؛ اما پاییز به جز هوای خوب یک برگ برنده دارد و آن هم طبیعت رنگارنگ و زیبایی است که اگر مقصد درستی را انتخاب کنید، این برگ برنده شما را هم شیفته سفرهای پاییزی می‌کند.

به جز انتخاب مقصد مناسب، برای لذت بردن از سفرهای پاییزی نکات دیگری هم وجود دارد که در این مقاله با تمامی آن‌ها آشنا می‌شوید.

1. مقصد سفر را درست انتخاب کنید

نمایی از یک کلبه جنگلی در مجاورت دریاچه
بعضی از مقاصد در پاییز حال و هوای دیگری دارند.

این نکته فقط به سفرهای پاییزی ربط ندارد و برای سفر در تمامی فصل‌ها صدق می‌کند؛ اما ازآنجایی‌که هوای پاییز هم می‌تواند مثل بهار غافلگیرکننده باشد، باید مقصدی را برای سفر پاییزی انتخاب کنید که احتمال غافلگیری را به کمترین حالت ممکن برساند یا حداقل بتوانید با غافلگیری‌های آن کنار بیاید. مثلاً سفر به ییلاقات شمال در اواسط پاییز نه‌تنها غافلگیری دارد، بلکه ممکن است خطرناک هم باشد.

اگر دوست دارید از آب‌وهوای آفتابی و معتدل لذت ببرید، شهرهای جنوبی کشور و جزایر کیش و قشم می‌توانند مقصد مناسبی برای سفر پاییزی شما باشند؛ اما اگر طرفدار هوای ابری، نم‌نم باران و طبیعت هزار رنگ پاییز هستید، توصیه می‌کنیم مقاصدی مثل شهر رشت را انتخاب کنید که به باران‌های پاییزی خود شهرت دارند و جاذبه‌های طبیعی متعددی در اطراف آن‌ها وجود دارد. کمتر کسی است که در یک روز بارانی از خوردن چای در میدان شهرداری رشت لذت نبرد و دلش نخواهد در کوچه‌های مرطوب بازار این شهر قدم بزند.

2. پیش از سفر حتماً آب‌وهوا را چک کنید

آن‌هایی که عاشق باران‌های پاییزی هستند هم باید این توصیه را جدی بگیرند؛ چون در شهرهای بارانی هم اگر چند روزی باران بی‌وقفه و شدید ببارد و نتوانید از اقامتگاه خود خارج شوید، کل لذت سفر از بین می‌رود.

همان‌طور که گفتیم هوای پاییز غافلگیری زیاد دارد و باید این نکته را در سفر به مناطق گرمسیر هم به خاطر داشته باشید. در این مناطق علاوه بر احتمال گرمای ناگهانی، ممکن است با پدیده گردوخاک و آلودگی هوا هم مواجه شوید.

3. از رسیدگی به خودروی شخصی خود غافل نشوید

نمایی از خودرویی که در یک جاده پاییزی حرکت می‌کند
در چک‌کردن وضعیت فنی خودرو سخت‌گیری بیشتری به خرج دهید.

رسیدگی به خودروی شخصی و چک‌کردن وضعیت فنی آن یکی از نکات کلیشه‌ای هر راهنمای سفری است؛ اما این نکته کلیشه‌ای در سفرهای پاییزی پررنگ‌تر می‌شود؛ چون همان آب‌وهوای غافلگیرکننده که گفتیم ممکن است شما را در راه بگذارد. به همین دلیل همراه داشتن تجهیزاتی مثل ضد یخ و زنجیرچرخ را فراموش نکنید و در چک‌کردن وضعیت فنی خودرو سخت‌گیری بیشتری به خرج دهید.

همچنین برای به حداقل رساندن ریسک، از تردد در جاده‌های فرعی و خاکی تا جای ممکن خودداری کنید.

4. حتماً لباس گرم بردارید

نمایی از پدر و فرزندی که در فصل پاییز طبیعت‌گردی می‌کنند
لباس گرم از مهمترین ضروریات سفر پاییزی است.

این که چه نوع لباسی برای سفر پاییزی خود بردارید، کاملاً به مقصد سفرتان بستگی دارد؛ اما توصیه ما این است که حتماً ترکیبی از لباس‌های گرم و معمولی همراهتان باشد و تا قبل از رسیدن به مقصد، حتماً لباس‌های گرم را در خودرو و نزدیک خودتان نگه دارید که اگر هوا ناگهان سرد شد و مشکلاتی مثل ترافیک و … پیش آمد، خدای‌ناکرده سرما نخورید.

5. وسایل ضروری سفر پاییزی را فراموش نکنید

پیش از بستن چمدان، حتماً یک چک‌لیست برای سفر پاییزی خود بسازید و بخش مهمی از آن را به وسایل ضروری سفر در این فصل اختصاص دهید:

  • داروهای ضد حساسیت
  • داروهای سرماخوردگی و قرص زینک یا روی
  • کرم مرطوب‌کننده دست و لوسیون بدن
  • بالم لب
  • کرم ضدآفتاب
  • لباس و کفش راحتی (ترجیحاً ضد آب)
  • چتر
  • کلاه، دستکش و لباس‌های گرم
  • چند جفت جوراب
  • خوراکی برای فرار از گرسنگی در ترافیک‌های احتمالی

6. حتماً برای طبیعت‌گردی برنامه‌ریزی کنید

نمایی از پای فردی که در ارتفاعی بالاتز از یک دریاچه استراحت می‌کند
تمام لطف سفر پاییزی به طبیعت‌گردی است.

سفر پاییزی بدون طبیعت‌گردی لطفی ندارد؛ چون مهم‌ترین دلیل انتخاب پاییز برای سفر، هوای معتدل و جذاب اکثر مقاصد محبوب سفر در این فصل است. سعی کنید مقاصدی را برای سفر در پاییز انتخاب کنید که به جاذبه‌های طبیعی نزدیک باشند و برای سر زدن به این جاذبه‌ها هم حتماً تجهیزات مناسبی مثل لباس گرم، کفش راحتی و … را بردارید.

فراموش نکنید که آفتاب پاییز هم می‌تواند مثل آفتاب تابستان خطرناک باشد و حتماً پیش از خروج از اقامتگاه ضدآفتاب بزنید.

7. جشن‌ها و آیین‌های محلی را از دست ندهید

نمایی از چند سوارکار در کورس پاییزه بندر ترکمن
کورس پاییزه، یکی از جاذبه‌های پاییزی ترکمن صحرا

در فصل پاییز جشن‌ها و آیین‌های زیبایی در نقاط مختلف کشور برگزار می‌شود که شرکت در آن‌ها فرصت آشنایی بیشتر با آداب‌ورسوم شهرهای مختلف و معاشرت با مردم محلی را در اختیارتان می‌گذارد. برای اطلاع از زمان و محل برگزاری این جشن‌ها، مطالب صفحات اینستاگرامی محلی و سایت‌ها و بلاگ‌های گردشگری را دنبال کنید.

از میان مشهورترین آیین‌های پاییزی می‌توانیم به جشن مهرگان در آتشکده‌های یزد و کورس پاییزه ترکمن صحرا اشاره کنیم.

اجاره سوئیت در یزد با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

8. زمان‌های پیک سفر را انتخاب نکنید

نمایی از باغ دولت آباد یزد در پاییز
باغ دولت آباد یزد؛ یکی از محبوب‌ترین و شلوغ‌ترین مقاصد سفر پاییزی

شاید این نکته سفر پاییزی به نظر غیرمنطقی بیاید؛ چون هوای بیشتر مقاصد محبوب سفر تا اواسط پاییز مناسب است و در اصل برای لذت بردن از هوای پاییزی در سفر، زمان زیادی ندارید. با این وجود اگر یک هفته دیرتر یا زودتر از زمان پیک سفر به بعضی از مقاصد محبوب سفر کنید، می‌توانید در کنار هوای مطلوب از خلوتی جاذبه‌های گردشگری و طبیعی هم لذت ببرید.

9. مراقب باشید عشق پاییزی گرفتارتان نکند!

اگر در پاییز به شهرهای بارانی و مقاصد محبوب سفر کنید، احتمال زیادی وجود دارد که به‌شدت دلبسته آن‌ها شوید و هر سال همان مقصد و منطقه را برای سفر پاییزی خود انتخاب کنید. گرچه تجدید خاطرات سفر اول می‌تواند لذت‌بخش باشد؛ اما توصیه می‌کنیم که هر سال مقاصد متفاوتی را انتخاب کنید تا گرفتار ملال نشوید و هر سال هیجان سفر برایتان تازه شود.

10. وسیله سفر باید کاربردی باشد

اگر مقصد سفر شما یک شهر است و مسافت آن با محل زندگی شما زیاد نیست، انتخاب خودروی شخصی به عنوان وسیله سفر منطقی به نظر می‌رسد؛ اما اگر مقصد شما یک جاذبه طبیعی است که به پیاده‌روی نیاز دارد و نمی‌توانید با خودروی شخصی به آن دسترسی داشته باشید، بهتر است تورهای گردشگری را برای سفر انتخاب کنید یا خودتان را با وسایل حمل‌ونقل عمومی به نزدیکی جاذبه موردنظر برسانید و پس از آن با کمک مردم محلی یا پیاده‌روی به مقصد برسید.

سخن آخر

در این مقاله 10 نکته مهم برای سفرهای پاییزی مثل انتخاب تجهیزات مناسب، چک‌کردن آب‌وهوا، کنترل سلامت وسیله نقلیه، انتخاب مقصد مناسب و … را با هم بررسی کردیم تا بتوانیم یک سفر لذت بخش و خاطره انگیز در این فصل داشته باشیم.

یکی از مهم‌ترین ملزومات سفر در هر فصلی، انتخاب اقامتگاه مناسب و رزرو کردن آن پیش از سفر است که با کمک اتاقک می‌توانید نسبت به اجاره ویلا و سوئیت در مقصد موردنظر اقدام کنید و  سپس با خیال راحت بار سفر را ببینید.

سؤالات متداول درباره مهم‌ترین نکات سفر پاییزی

مهم‌ترین وسایل موردنیاز برای سفرهای پاییزی کدامند؟

لباس گرم و راحتی، کفش ضد آب، کرم ضدآفتاب، داروهای ضدحساسیت و سرماخوردگی

محبوب‌ترین مقاصد سفرهای پاییزی کدامند؟

مناطق کویری، شهرهای جنوبی، جزایر کیش و قشم، استان گیلان و ...

چرا انتخاب درست مقصد در سفرهای پاییزی اهمیت دارد؟

چون آب‌وهوای پاییز غافلگیرکننده است و ممکن است آب‌وهوای مقصد برای گشت‌وگذار مناسب نباشد.

Rate this post

اتاقک

مسعود تاجیک

مسعود هستم، شیفته نوشتن، ادبیات و سینما. تولید محتوا برای من یک لذت دوجانبه دارد، هم روح خودم را جلا می‌دهد و هم باعث می‌شود حس مفید بودن داشتi باشم. این‌که نوشته من بتواند جواب سؤالات کسی را بدهد یا او را از سردرگمی نجات دهد، لذت وصف‌ناپذیری است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *