اطلاعات عمومی

انواع اقامتگاه؛ شناخت بهتر، سفر لذت‌بخش‌تر

وقتی برنامه‌ریزی سفر خود را انجام داده‌اید و به امید تجربه‌ یک سفر لذت‌بخش قصد راهی‌شدن دارید، به شما می‌گوییم فعلا دست نگه دارید! پس تکلیف محل اقامتگاه‌تان در طول سفر چه می‌شود؟! اصلا از انواع اقامتگاه و ویژگی‌های هرنوع اطلاع دارید؟

عجله نکنید، فعلا چمدان خود را نبندید و چند دقیقه‌ای وقت خود را به خواندن این مطلب اختصاص دهید تا با انواع مختلف اقامتگاه برای سفر آشنا شوید. اقامتگاه‌ها تنها محدود به هتل‌ نمی‌شوند و تنوع آنها بسیار زیاد است. بدیهی‌ست هرچه بیشتر در مورد اقامتگاه‌ها اطلاعات کسب کنید، انتخاب اقامتگاه متناسب با بودجه و شرایط‌‌‌تان برای شما راحت‌تر خواهد شد و درنتیجه سفر لذت‌بخش‌تری را تجربه خواهید کرد!

 رزرو آنلاین اقامتگاه

«اقامتگاه مدنظر خود را پیدا خواهم کرد؟!» این سوال آشنایی‌ست که در گذشته، زمانی که عبارتی به اسم «رزرو آنلاین اقامتگاه» به گوش‌ها آشنا نبود، مسافران مدام از خود می‌پرسیدند و در تمام طول مسیر سفر، استرس پیدا نشدن اقامتگاه در شهر مقصد با آنها همراه بود. تنها زمانی این استرس پایان می‌یافت که بخت با آنها یار بود و اقامتگاهی مناسب پیدا می‌کردند. امروز دیگر این استرس وجود ندارد؛ چراکه می‌توان از چند روز قبل از حرکت، از طریق وبسایت‌های رزرو آنلاین اقامتگاه مانند وبسایت اتاقک، رزرو را انجام داد و با خیالی آسوده راهی سفر شد.

هتل؛ نام‌آشناترین مکان برای اقامت

هتل

اگر بخواهیم به ساده‌ترین شکل هتل را تعریف کنیم، باید گفت هتل از یک اصطلاح فرانسوی به معنای «میزبان» گرفته شده و یک مکان مسکونی و اجاره‌ای‌ست که برای بازه‌ی زمانی محدود به مسافران یا گردشگران اجاره داده می‌شود. هتل‌ها از چندین اتاق تشکیل می‌شوند که در هراتاق تخت‌ خواب، سرویس بهداشتی و… دیگر امکانات لازم برای زندگی وجود دارد. با اقامت در هتل، از خدمات مختلفی بهره‌مند خواهید شد که این خدمات بسته به اینکه هتل انتخابی شما چند ستاره باشد، متفاوت هستند. ستاره‌های هتل‌ها از یک تا پنج دسته‌بندی می‌شوند و مسلما هرچه ستاره‌ی هتل بالاتر باشد، میزان لوکس‌بودن هتل، امکانات، خدماتی که به مسافران ارائه داده می‌شود مانند خدمات تفریحی و ورزشی و صدالبته هزینه‌‌ هم بالاتر می‌رود. البته ملاک‌های درجه‌بندی هتل‌ها در کشورهای مختلف، می‌تواند متفاوت باشد.

ویلا؛ جایی برای آرامش

ویلا

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

با آمدن اسم ویلا شاید همان خانه‌های با سقف شیب‌دار در شمال کشور، لواسانات و اطراف شهرها با ظاهری زیبا و لاکچری به ذهن‌تان بیاید. در زبان فرانسه ویلا به ساختمانی گفته می‌شود که از چهار طرف به بیرون نما داشته و معمولا در اطراف شهرها و ییلاق‌ها ساخته شده باشد. هرچند در برخی کشورها قوانین ساخت و ساز به شهروندان اجازه می‌دهند در داخل شهر هم خانه‌های مسکونی را به شکل ویلا بسازند؛ کمااینکه در تهران هم از این دست خانه‌های ویلایی وجود دارد. با اجاره ویلا از طریق وبسایت اتاقک، می‌توانید اقامت در خانه‌هایی رویایی را تجربه کنید. معمولا ویلاها بیشتر در محوطه‌های وسیع و باز ساخته می‌شوند و اطراف محوطه‌ آنها باغ، درختان و مناظر زیبا یا استخر است.

هتل آپارتمان؛ از راحت‌ترین انواع اقامتگاه

هتل‌آپارتمان

هتل آپارتمان‌ها را می‌توانیم ترکیبی از هتل و آپارتمان بدانیم. هر امکاناتی که در منزل شخصی خود در اختیار دارید مثل امکانات نظافتی، آشپزخانه، اتاق خواب، سرویس بهداشتی، حمام و… در هتل آپارتمان هم وجود دارد. دقیقا به این شکل که شما می‌توانید یک اتاق، سوییت و واحد مستقلی را از چند روز تا چندماه بدون اجاره‌نامه و بستن قرارداد اجاره کنید و وقتی مدت اقامتتان تمام شد، آنجا را ترک کنید. هتل آپارتمان‌ها مبله هستند و البته امکانات ساده‌تری نسبت به هتل دارند، هزینه‌ آنها هم معمولا ارزان‌تر از هتل است و برای اقامت‌های طولانی‌تر و شخصی‌تر مناسب هستند. یکی از عمده‌ترین تفاوت‌های بین هتل و هتل آپارتمان، وجود آشپزخانه در هتل آپارتمان‌هاست.

هتل بوتیک؛ اقامتگاهی منحصر به فرد

هتل‌ بوتیک

بد نیست برای تعریف هتل بوتیک، ابتدا معنی واژه‌ بوتیک را برای‌تان بازگو کنیم. «بوتیک» در زبان فرانسوی به فروشگاه‌های کوچکی گفته می‌شود که اجناس خاص‌ و منحصر به فردتری را نسبت به فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بزرگ ارائه می‌دهند. بوتیک هتل‌ها هم دقیقا همین‌گونه هستند. این هتل‌ها امکانات و سبک معماری خاص‌تری را نسبت به هتل ارائه می‌دهند و اندازه‌ آنها هم کوچک‌تر از هتل دیگر است. به عبارت ساده، فضای هر اتاق بوتیک هتل‌ها، تم و طراحی خاص، منحصر به فرد و متناسب با محیط بومی منطقه‌ای که در آن واقع هستند را دارد.

متل؛ زیبا و رویایی اما ساده

متل

تا به حال شده در مسافرت‌های طولانی یا بین‌شهری خسته از ساعات طولانی رانندگی، به دنبال جایی برای استراحت باشید؟ اگر با متل آشنا نباشید احتمالا چندساعت استراحت و خواب در ماشین را برمی‌گزینید. اما باید بگوییم متل‌ها دقیقا به همین منظور ساخته شده‌اند! متل‌ها یکی از انواع اقامتگاه‌ها هستند که مسافران می‌توانند با خودروی شخصی خود وارد آنها شده و خودرو را تا نزدیکی درب اتاق خود برانند، خودروی خود را پارک کنند و استراحتی داشته باشند. به عبارتی، برخلاف هتل‌ها که لابی دارند، چیزی به اسم لابی در متل‌ وجود ندارد و مسافران مستقیما با ماشین تا درب اتاق خود می‌روند. اتاق‌های متل امکاناتی برای اقامت دارند. معمولا در متل‌ها غذا سرو نمی‌شود؛ اما مراکزی برای خرید غذا و فروشگاه‌هایی در اطراف آنها وجود دارند. متل‌ها نسبت به هتل، قیمتی بسیار مقرون به صرفه‌تر دارند.

سوئیت؛ کوچک و کارآمد

سوئیت

حتما بارها با کلمه‌ی سوئیت مواجه شده‌ یا آن را به کار برده‌اید. شاید هم عبارات اجاره سوئیت در تهران، اجاره اقامتگاه، سوئیت در هتل‌ها و… در وبسایت‌ها نظرتان را جلب کرده باشد. اما معنای کلمه‌ی سوئیت را می‌دانید؟! به عبارت ساده سوئیت را می‌توان یکی از انواع اقامتگاه‌ تعریف کرد که هنگام ورود به داخل آنها، ابتدا با اتاق پذیرایی مواجه می‌شوید و اتاق یا اتاق‌های خواب هم در قسمت پشتی قرار گرفته‌اند. در برخی سوئیت‌ها هم اتاق‌های خواب و حمام با چند پله از قسمت پذیرایی جدا می‌شوند که این سوئیت‌ها، سوئیت‌های دوبلکس هستند. اسوئیت‌ها ساختمان مستقلی نیستند و هیچ‌کدام حیاط ندارند. اگر در بین اقامتگاه‌های وبسایت اتاقک گشتی بزنید، سوئیت‌های مختلفی در تهران و سایر شهرها پیدا خواهید کرد که می‌توانید با اجاره آنها، اقامتی لذت‌بخش را تجربه کنید.

هاستل؛ خوابگاهی برای سفر ارزان

هاستل

هاستل؛ خوابگاهی برای سفر ارزان

هاستل شامل اتاق‌هایی‌ست که در هرکدام از آنها چند تخت وجود دارد و هرتخت به یک مسافر اجاره داده می‌شود. به عبارتی این نوع اقامتگاه‌ها بیشتر به صورت خوابگاهی کاربرد دارند و چندین مسافر در یک اتاق اقامت دارند. البته هاستل‌ها به صورت اتاق جداگانه هم اجاره داده می‌شوند؛ اما با هزینه‌ بالاتر نسبت به اتاق‌های عمومی. حمام و سرویس بهداشتی هاستل‌ها هم به صورت عمومی‌ست. در برخی از هاستل‌ها هم غذا برای مسافران تهیه می‌شود. در کل اجاره‌ هاستل بیشتر برای افرادی مناسب است که بودجه‌ کمی برای سفر دارند یا افرادی که به تنهایی به مسافرت رفته‌اند و سعی دارند هزینه‌های سفر خود را حتی‌الامکان کاهش دهند. همچنین برای افراد اجتماعی که تمایل زیادی به معاشرت دارند، هاستل بسیار مناسب است. اگر مایل به اقامت در هاستل هستید، حتما سری به وبسایت اتاقک بزنید تا لیستی از هاستل‌ها در شهرهای مختلف برای‌تان نمایش داده شود.

پانسیون؛ جایی برای قانون‌مداری

پانسیون

پانسیون را می‌توان یکی از انواع اقامتگاه تعریف کرد که افراد مسافر، دانشجوها، کارمندان و… می‌توانند در قبال پرداخت هزینه‌ای به صورت ماهانه یا سالانه، در آن اقامت کنند و از اتاق، غذا، لوازم خانگی و دیگر امکانات آنجا استفاده کنند. پانسیون‌ها مسلما تمام خدمات رفاهی هتل‌ها را ندارند؛ اما همه‌ی امکانات لازم برای اقامت را دارند. این نوع اقامتگاه‌ها امکاناتی مثل سالن غذاخوری که از نظر گنجایشی متناسب با تعداد ساکنین است، سالنی برای مطالعه، کتابخانه، اتاق نمایش مخصوص تماشای تلوزیون و… را دارند. پانسیون‌ها دارای قوانین و مقررات خاصی هستند؛ مثلا تایم مشخصی برای صرف صبحانه، ناهار و شام در نظر گرفته می‌شود یا ساعت ورود و خروج مشخصی در آنها تعیین شده و ساکنین تنها در آن بازه‌های زمانی مشخصی می‌توانند داخل یا خارج شوند.

مسافرخانه؛ فضای اشتراکی 

مسافرخانه

مسافرخانه‌ها هم نوعی مکان اقامتی ارزان‌قیمت هستند که در واقع می‌توان آنها را نوع ابتدایی همین هتل‌های امروزی دانست. اما نسبت به هتل‌ها کوچک‌تر هستند و هزینه‌ی آنها ارزان‌تر از هتل است. نوع اقامتگاه‌ها معمولا در مراکز شهرها هستند و دسترسی محلی بهتری دارند. معمولا در مسافرخانه‌ها حمام، سرویس بهداشتی و آشپزخانه به صورت اشتراکی استفاده می‌شوند و غذا در آنها سرو نمی‌شود. در برخی مسافرخانه‌ها هم ممکن است آشپزخانه وجود نداشته باشد. معمولا قیمت مناسب مسافرخانه‌ها، یکی از مهمترین دلایلی‌ست که افراد را جذب آنها می‌کند.

اقامتگاه‌های بوم‌گردی؛ سفر به فضای سنتی

اقامتگاه بوم‌گردی

علاقه زیادی دارید که در سفر با افراد بومی در نقاط مختلف ایران و فرهنگ آنها آشنا شوید؟ اگر پاسخ شما بله است، پس حتما اقامتگاه‌های بوم‌گردی را برای سفر خود انتخاب کنید! اقامتگاه‌های بوم‌گردی هم‌خوانی و سازگاری زیادی با محیط بومی منطقه‌ای که در آن واقع شده‌اند دارند و حتی در ساخت این نوع اقامتگاه‌ها هم از سبک معماری، مواد و مصالح همان منطقه استفاده شده است. به طور کلی در این نوع از اقامتگاه‌ها شما با فرهنگ و آداب و رسوم مردم بومی آن منطقه آشنا می‌شوید. اقامتگاه‌های بوم‌گردی زیر نظر وزارت گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی ایران فعالیت می‌کنند و از نظر هزینه‌ای بسیار مناسب هستند. خلاصه بگوییم، شما میهمانی هستید که میزبانان مهمان‌نواز محلی تمام تلاش خود را می‌کنند تا سفری لذت‌بخش را برای شما فراهم کنند. همان‌گونه که بارها ذکر کردیم، وبسایت اتاقک هر نوع اقامتگاهی که مدنظر داشته باشید را ارائه می‌دهد؛ اقامتگاه‌های بوم‌گردی هم یکی از همین انواع اقامتگاه‌هاست.

 

کدام اقامتگاه مناسب شما است؟

اما از میان انواع اقامتگاه‌ها کدام مناسب شما است؟ قبل از هر چیز  توجه داشته باشید که برای انتخاب مکان اقامتی و یا جایی که قصد دارید در آنجا ساکن باشید، اولویت‌های خودتان را از پرارزش‌ترین به کم ارزش‌ترین طبقه بندی کنید و طبق آن اولویت‌ها بهترین گزینه را انتخاب کنید. در زیر به برخی از معیارهای انتخاب اقامتگاه مناسب اشاره کرده‌ایم.

۱- میزان بودجه کنار گذاشته شده برای مکان اقامتی

معمولاً همه افراد قبل از سفر مقدار بودجه‌ای را برای آن در نظر می‌گیرند و یا پیش‌بینی می‌کنند. پس بهتر است مقدار بودجه‌ای برای مکان اقامتی در نظر بگیرید و نسبت به آن گزینه‌ها را دسته‌بندی کنید.

۲- دسترسی به اماکن مختلف

بسیاری از سفرها بدون وسیله نقلیه شخصی انجام می‌شود، پس در این صورت شما نیاز به استفاده از وسایل نقلیه عمومی برای رسیدن به مکان‌های گردشگری یا مذهبی، مراکز خرید و یا در صورت نیاز به مراکز اورژانسی دارید. پس حتما اقامتگاهی را  انتخاب کنید تا به این مراکز نزدیک باشد.

۳- درجه کیفیت مکان اقامتی

اکثر مراکز اقامتی مثل هتل‌، مسافرخانه، هاستل و … بجز اقامتگاه‌های شخصی دارای درجه‌بندی هستند که حتما باید آن را در نظر داشته باشید و نسبت به بودجه و شرایط بالاترین کیفیت را انتخاب کنید تا اقامت راحت‌تری را تجربه کنید.

۴- کیفیت وعده‌های غذایی اقامتگاه

تعدادی از مراکز اقامتی همراه با رزرو شما وعده‌های غذایی مختلفی را برای شما در نظر می‌گیرند و یا با دریافت مقداری هزینه بیشتر این خدمات را به شما ارائه می‌دهند و یا ممکن است شما برای صرفه جویی در زمان یک یا چند وعده غذایی را در اقامتگاه خودتان صرف کنید، پس حتما قبل از رزرو درباره کیفیت مواد‌غذایی آن اقامتگاه جستجو کنید.

۵- نوساز بودن مکان اقامتی

بسیاری از اقامتگاه‌ها سال‌های زیادی از ساخت‌شان می‌گذرد و در طول زمان هم تجهیزات و تاسیسات آنها بروزرسانی نشده و ممکن است کیفیت لازم برای اقامت را نداشته باشند، پس حتما از سالم بودن تجهیزات اقامتگاه مطلع شوید.

سخن نهایی

این لیست نسبت به شرایط مختلف می‌تواند بیشتر و یا حتی کمتر از این باشد اما این موارد عمومیت بیشتری دارند و شما را برای تعیین اولویت‌ها و انتخاب‌هایتان کمک می‌کند. پس همانطور که گفتیم سعی کنید لیست اولویت‌های خودتان را بنویسید و نسبت به آن به مراکز اقامتی امتیاز بدهید و در آخر مکان اقامتی‌تان را انتخاب کنید که امتیاز بیشتری را از شما گرفته است .

اگر از سایت‌های آنلاین برای انتخاب استفاده می‌کنید حتما امتیاز و نظراتی که مهمان‌ها برای آن اقامتگاه نوشته اند را مطالعه کنید. در ادامه می‌توانید از اینفوگرافی معیارهای انتخاب هتل استفاده کنید.

4.7/5 - (8 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *