چه جوری سفر برم؟نکات آموزشی سفر

راهکارهایی برای داشتن سفر جاده ای ایمن

چگونه برای رفتن به سفر جاده ای آماده شویم؟

بسیاری از افراد سفر جاده‌ای را بهترین انتخاب برای رسیدن به مقصد می‌دانند. تماشای طلوع، غروب و آسمان پر ستاره شب در جاده‌ها، توقف های کوتاه در بین راه و لمس طبیعت، هم‌صحبتی و ماجراجویی گروهی، حرکت شهربه‌شهر و آشنا شدن با فرهنگ مردم هر منطقه و حتی روستاگردی، همگی می‌تواند تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را برایتان رقم بزند.
این تجربه دوست‌داشتنی قابلیت تبدیل شدن به خاطره‌ای نه‌چندان دلچسب و یا حتی ناراحت‌کننده را هم دارد.
سفر جاده‌ای همان قدر که می‌تواند تجربه و ماجراجویی هیجان‌انگیز و شادی باشد می‌تواند خطرناک هم باشد. نقص فنی، خواب‌آلودگی، بی‌حوصلگی، خستگی، احتمال مسموم شدن با غذاهای بین راهی و … از مشکلات سفر جاده‌ای‌اند. مشکلاتی که در ادامه با گفتن راهکارهایی ساده سعی در برطرف کردن آن داریم. بنابراین با ما همراه باشید در راهنمای سفر جاده‌ای.

چگونه برای رفتن به سفر جاده ای آماده شویم؟

تعیین مسیر حرکت و آشنایی با شرایط جاده

مشخص کردن مسیر حرکت می‌تواند به شما کمک زیادی کند در برنامه ریزی، زمان‌بندی و گرفتن اطلاعات درباره راه‌ها قبل از سفر. از طرفی با خیال راحت و با توجه کافی به رانندگی مسیر را ادامه دادن بهتر از نگرانی و عدم تمرکز برای یافتن مسیر است.

تعیین مسیر حرکت و آشنایی با شرایط جاده

ایمنی خودرو

چک کردن ایمنی خودرو توسط یک مکانیک و رفع نقص فنی احتمالی باید اولین اقدام شما برای سفر جاده‌ای باشد. علاوه‌بر این، تعویض چرخ پنچر شده، وصل کردن زنجیر چرخ و چک کردن ابتدایی موتور برای تشخیص نقص فنی از کارهایی است که هر راننده‌ای قبل از سفر جاده‌ای باید آن‌ها را انجام دهد.
نکته‌ای کوچک اما کاربردی که نباید فراموش کنید همراه داشتن کلیدهای زاپاس ماشین است تا در صورت گم شدن کلیدهای اصلی پشت در خودروی خود نمانید.

ایمنی خودرو

هوشیار بودن در حین رانندگی

به‌عنوان راننده وظیفه شما حفظ سلامت سرنشینان خودرو است، بنابراین شب قبل و یا چند ساعت قبل از حرکت استراحت کافی کرده باشید. در حین رانندگی نیز در صورتی که احساس خواب‌آلودگی و یا اسپاسم در ماهیچه‌های بدنتان داشتید توقفی طولانی برای استراحت عاقلانه‌ترین کار است. تعویض راننده نیز می‌تواند بهترین راه برای جلوگیری از حادثه و همین طور لذت بردن همه افراد از سفر باشد.

رانندگی در جاده

استراحت های کوتاه

برخلاف باور عمومی، سفر جاده‌ای تنها برای راننده خسته‌کننده نیست بلکه همه مسافران به علت ثابت نشستن و عدم تحرک در طولانی مدت اذیت و کسل می‌شوند.
بنابراین بهترین کار این است که در مکان‌های زیبا و ایمن برای توقف، چند دقیقه‌ای را به استراحت، عکاسی و صرف میان‌وعده بپردازید تا لذت سفر جاده‌ای را هم تجربه کنید. از طرفی این کار باعث استراحت، به‌ دست آوردن تمرکز و انرژي دوباره راننده می‌شود.

سفر جاده‌ای 02

خودتان را سرگرم کنید

آماده کردن موسیقی مناسب با سلیقه همه مسافرین خودرو می‌تواند باعث سرحال و شاد بودن شما در طول مسیر شود.  بازی‌های کلامی در ماشین ( بدون بازی دادن راننده ! ) هم می‌تواند موقعیت‌های جالب و خنده‌داری را برایتان به وجود بیاورد و  از خستگی راه کم کند.
کودکان را هم نباید فراموش کرد، همراه داشتن داستان صوتی، بالشت کوچک برای استراحت و  اسباب‌بازی مورد علاقه آن‌ها می‌تواند سفر را برایشان راحت‌تر کند. فراموش نکنید که خاطرات کودکی آن‌ها از سفر می‌تواند در علاقه‌مند شدنشان به سفر در بزرگسالی تأثیر زیادی داشته باشد.

سفر

همراه داشتن وسایل الکترونیک

هرچند که پیشنهاد ما لذت بردن از سکوت و آرامش جاده، تماشای منظره‌های اطراف و هم‌صحبتی است اما طولانی شدن مسیر می‌تواند باعث خستگی و بی‌حوصلگی شما شود. به همین خاطر همراه داشتن وسایل الکترونیکی مانند لپ‌تاپ، تبلت،  تلفن همراه و … می‌تواند برای ساعت‌هایی شما را سرگرم کند.

سفر جاده ای 04

رژیم غذایی سالم

انتخاب شما در سفرهای جاده‌ای برای مواد غذایی‌ای که مصرف می کنید به مدت زمانی که تا رسیدن به مقصد در راه هستید بستگی دارد.
برای مثال اگر سفر شما یک روزه است بهترین تصمیم تهیه غذایی فاسد‌نشدنی است اما در صورتی که بیش از یک روز در جاده باشید و کلمن یخ هم همراهتان نباشد با توجه به احتمال فاسد شدن وعده‌های غذایی، میل کردن نهار و شام در رستوران و یا مصرف کنسرو انتخاب عاقلانه‌تری است.
بهترین انتخاب شما برای صرف غذا در رستوران هم می‌تواند مرکز شهرهای بین راه و یا رستوران‌های جاده‌ای شلوغ و شناخته‌شده باشد. در ضمن خوردن غذاهای سنگین، ناسالم و چرب را هم فراموش کنید.
همراه داشتن تنقلات فاسدنشدنی مانند میوه‌های خشک، خشکبار، بیسکوییت و … را فراموش نکنید. مصرف مقدار مناسبی از آب در روز هم کمک زیادی به حفظ انرژی شما می‌کند.

وعده غذایی در سفر

برنامه سفر جاده ای مناسب برای همه

یکی از مهم‌ترین نکته‌ها در راهنمای سفر جاده‌ای این است که هنگام برنامه‌ریزی برای مسیر حرکت، تعداد دفعاتی که توقف خواهید داشت و … توان و روحیه همه افراد را در نظر بگیرید. کودکان و سالمندان به دفعات بیشتری برای توقف و استفاده از سرویس‌های بهداشتی بین راهی نیاز دارند. زمان صرف وعده‌های غذایی را هم با آن‌ها تنظیم کنید تا کمی زودتر، به دنبال مکانی مناسب برای توقف باشید و از بین رستوران‌ها حق انتخاب داشته باشید. همراه داشتن وسایل مورد نیاز سالمندان و اسباب بازی کودکان نیز می تواند سفر را برای آن‌ها راحت‌تر کند.
در این بین توان راننده را هم باید در نظر گرفت. توقف‌های کوتاه برای راننده می‌تواند آرامش‌بخش باشد و تمرکز لازم برای ادامه رانندگی را به او برگرداند.

سفر خانوادگی

ماشین زدگی

همان قدر که سفر جاده‌ای برای بسیاری از ما دلچسب است بودن در خوردو به مدت زیاد برای افرادی که دچار ماشین‌زدگی می‌شوند سخت و ناراحت‌کننده است. هرچند که بیشتر کودکان با این مسئله درگیرند اما بزرگسالان نیز با نشستن طولانی مدت در خودرو دچار سرگیجه، سردرد و حالت تهوع می‌شوند. برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است دو ساعت قبل از حرکت غذای سنگین، چرب یا شیرین نخورید. بر روی صندلی کنار راننده بنشینید و پنجره را باز بگذارید. هنگام حرکت به پشت سر و دو طرف نگاه نکنید و به هیچ عنوان سر خود را پایین نیاورید. مصرف کردن داروی تجویزی توسط پزشک برای جلوگیری از علائم ماشین‌زدگی هم می‌تواند مفید باشد.

ماشین زدگی

لوازم مورد نیاز برای سفر جاده ای

همان طور که گفتیم، سفر جاده‌ای نیازمند برنامه‌ریزی‌های خاصی است. علاوه‌بر این، همراه داشتن لوازم مورد نیاز برای مقابله با شرایط گوناگون ضروری است. برای مثال در فصل‌های سرد سال باید آماده مقابله با شرایط جاده‌ای خاص مانند بارش برف باشید، بنابراین همراه داشتن زنجیر چرخ، لباس گرم و خوراکی خشک و انرژی‌بخش را نباید فراموش کنید. در ادامه تعدادی از این وسایل را برایتان نوشته‌ایم.

۱) نقشه یا نرم‌افزارهای جهت‌یابی
۲) جعبه کمک‌های اولیه
۳) جعبه ابزار خودرو
۴) لاستیک زاپاس
۵) مدارک خودرو
۶) پول نقد
۷) چراغ قوه
۸) زنجیر چرخ در فصل‌های سر
۹) آب، ضد یخ و …

سفر جاده ای با خودرو شخصی

5/5 - (3 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *