مناسبت ها

روز جهانی موسیقی | روز نواها و لحظه های ماندگار

روز جهانی موسیقی چه روزی است؟

موسیقی مجموعه‌ای از نواها و صداهاست که به بانگی دلنشین و گوش‌نواز تبدیل می‌شوند. ۲۱ ژوئن روز جهانی موسیقی است. برای اولین بار روز موسیقی در سال ۱۹۸۲ در کشور فرانسه برگزار شد.

روز جهانی موسیقی بیشتر به جشن موسیقی در جهان معروف است و بیشتر کشورها این روز را به شکل جشن‌های مردمی برگزار می‌کنند. مثلا در کشور فرانسه این روز تعطیل است و در کشورهای دیگر موسیقی‌دان‌ها کنسرت‌های رایگان و خیابانی برپا می‌کنند و در حدود ۳۵ میلیون نفر در سراسر دنیا در این مراسم شرکت می‌کنند. هدف از برگزاری جشن‌های موسیقی برقراری صلح، آرامش و دعوت مردم به گوش دادن موزیک خوب و باکیفیت است.

محل برگزاری این جشن‌ها پارک‌ها، موزه‌ها و حتی ایستگاه‌های قطار شهری است که مردم به‌راحتی به آن‌ها دسترسی دارند و بدون دغدغه می‌توانند از این جشن‌ها لذت ببرند. روز جشن موسیقی در تقویم ایران برابر با روز ۳۱ خرداد است.

در ادامه این متن به مناسبت این روز درباره موسیقی اصیل و سنتی نواحی مختلف ایران توضیح می‌دهیم.

روز جهانی موسیقی
عکس از گوگل

موسیقی سنتی ایران

موسیقی سنتی ایران ریشه در فرهنگ و تاریخ دارد. طبق نگاره‌های به‌ دست آمده در سده ۱۷ پیش از میلاد مسیح در ایران تار نواخته می‌شد. موسیقی سنتی ایران به موسیقی کلاسیک و موسیقی دستگاهی هم معروف است که در آن آوازها، دستگاه‌ها و نغمه‌های گوناگونی وجود دارد.

موسیقی کشورهایی مثل افغانستان، پاکستان، ترکیه، ارمنستان و آذربایجان تحت تاثیر موسیقی اصیل ایرانی است. «ردیف‌های موسیقی اصیل» ایران در سال ۱۳۸۸ به‌عنوان اولین پرونده مستقل ایران در فهرست میراث ناملموس جهانی ثبت شده است.

روز موسیقی
عکس از گوگل

موسیقی اصیل کردی

موسیقی کردی که براساس داستان‌ها، افسانه‌ها و زبان مردم کرد شکل گرفته یکی از قدیمی‌ترین موسیقی‌های جهان است که به گفته بسیاری از موسیقی‌دان‌های برجسته دنیا مادر و مهد تمدن موسیقی است.

قوم کرد ایران یکی از قدیمی‌ترین اقوام ایران است که از موسیقی اصیل کردی بهره می‌برد. موسیقی کردی با زندگی روزمره مردم این نواحی پیوند محکمی دارد و بسیاری از کارشناسان عقیده دارند که با گذشت هزاران سال این سبک از موسیقی اصالت خودش را حفظ کرده و تغییر چندانی نداشته است.

موسیقی کردی از دو بخش کلاسیک و مدرن تشکیل می‌شود و  شیوه‌ها و آوازهای مختلفی مثل بند کوردی، بیت، سیاه چمانه، هوره، حیران، لاووک و چمری دارد.

موسیقی اصیل کردی
عکس از گوگل

موسیقی اصیل خراسانی

موسیقی نواحی خراسان جایگاه ارزشمندی در موسیقی اصیل ایران دارد. این موسیقی یکی از قدیمی‌ترین موسیقی‌های خراسان است که براثر حماسه‌ و داستان ساخته می‌شود.

موسیقی نواحی خراسان نام‌هایی مانند فولکلور، محلی، اقوام و قوامی دارد. در این موسیقی بیشتر نوای خوش تار و دوتار به گوش می‌رسد. این سبک از موسیقی در آن‌ سوی مرزها هم شناخته شده است و در  جهان اعتبار دارد.

در پهنه گسترده استان خراسان سبک‌های مختلفی از موسیقی وجود دارد؛ شمال خراسان، شرق خراسان، موسیقی ترکمن‌ها و موسیقی کاشمر موسیقی نواحی خراسان را تشکیل می‌دهند.

موسیقی اصیل خراسانی
عکس از گوگل

موسیقی اصیل آذری

موسیقی آذری بخشی از فرهنگ زنده مردم این بخش از ایران است که ریشه در موسیقی ایرانی دارد. موسیقی‌دان‌های این منطقه با تاثیر گرفتن از حماسه‌ها، دلیری‌ها، افسانه‌ها و داستان‌ها موسیقی‌هایی جاودان را ساخته‌اند که در سراسر دنیا شناخته شده است.

در آذربایجان کسانی‌ که همراه نواختن ساز، آواز هم می‌خوانند به «عاشیق‌» معروف‌اند. عاشیق‌ها در وصف جنگندگی‌ها، دلاوری‌ها و شجاعت مردم آذربایجان می‌خوانند و از زمان پیش از ورود اسلام به ایران بین مردم و هنرمندان حضور داشته‌اند.

موسیقی اصیل آذربایجان
عکس از گوگل

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای اتاقک

5/5 - (2 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. دو قدم مانده که پاییز به یغما برود
    این همه رنگ قشنگ از کف دنیا برود
    آخرین جرعه جام است و شبم طولانیست
    چه کنم این همه غم از دل تنها برود
    دل پر حسرتی از اینهمه یلدا دارم
    کاش یک بار بیایی تو غمها برود
    میل برگشتن من بی تو به آزادی نیست
    مثل رودی که بنا نیست به دریا برود
    دل من بود که در گوشه تنهایی سوخت
    هر کسی شرم ندارد به تماشا برود
    عاشقی کردنمان دردسری بیش نبود
    عشق ای کاش که از دهکده ما برود

    هر که معشوق برانگیخت گوارایش باد
    دل تنها به چه شوقی پی یلدا برود

    دکتر فرامرز عرب عامری
    .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *