مناسبت ها

به مناسبت روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر

تاریخچه صلیب سرخ

صلیب سرخ کمیته‌ای بی‌طرف و بین المللی است که در سال ۱۸۶۴ به دنبال یک جنگ داخلی در ایتالیا و به پیشنهاد یک بانکدار سوئیسی به نام هانری دونان در کشور سوئیس تأسیس شد. اگرچه در ابتدا کار این کمیته کمک‌های بی‌طرفانه به سربازهای جنگ بود اما به‌مرور زمان کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان حادثه‌های طبیعی، جنگ‌ها و کمک به توسعه بهداشت فردی و اجتماعی در لیست اهداف آن قرار گرفت.

عملکرد این کمیته بعد از جنگ جهانی دوم توسعه چشمگیری به دست آورد و در حال حاضر جمعیت صلیب سرخ، که در کشورهای اسلامی به نام هلال احمر شناخته می‌شود، در بیش از ۱۹۰ کشور فعال است. امداد، فرهنگ‌سازی در زمینه بهداشت و تربیت پرستار از مهم‌ترین اهداف این سازمان در سطح بی المللی است.

در حال حاضر این کمیته در کشورهای اسلامی با نماد هلال ماه سرخ‌رنگ روی یک پرچم سفید و در سایر کشورها با یک صلیب برعکس به رنگ سرخ روی پرچمی سفیدرنگ شناخته می‌شود. به دلیل اهمیت فعالیت‌های این سازمان، روزی مشخص به روز جهانی صلیب سرخ یا روز هلال احمر اختصاص داده شده است.

روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر چه روزی است؟
عکس از گوگل

روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر چه روزی است؟

روز ۱۸ اردیبهشت که برابر با ۸ ماه مِی میلادی است به‌عنوان روز جهانی صلیب سرخ  یا روز هلال احمر شناخته می‌شود. همان طور که در پاراگراف قبل گفتیم آقای دونان برای تشکیل صلیب سرخ و یکپارچگی اهداف آن در سراسر جهان تلاش‌ کرد و فعالیت‌های زیادی انجام داد و کمی قبل از مرگش برای قدردانی از فعالیت‌های بشردوستانه‌اش برنده جایزه صلح نوبل شد. پس از آن به‌منظور گرامیداشت اقدام‌های صلیب سرخ روز تولد هانری به‌عنوان روز جهانی صلیب سرخ انتخاب شد. هم‌اکنون در سراسر جهان این جمعیت با هدف برقراری صلح و آرامش در قالب بزرگ‌ترین سازمان بین‌المللی‌ در زمان جنگ و یا صلح، بدون در نظر داشتن مواضع سیاسی، فعالیت‌های بشردوستانه و امدادرسانی را به‌صورت بی‌طرفانه انجام می‌دهد.

هلال احمر جمهوری اسلامی ایران
عکس از گوگل

آشنایی با فعالیت های هلال احمر ایران

جمعیت هلال احمر در ایران فعالیتش را از سال ۱۳۰۱ با هدف امداد و نجات آغاز کرد. پرچم این سازمان ابتدا شیر و خورشید بود که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مانند دیگر کشور‌های اسلامی نماد آن به هلال قرمز‌رنگ تغییر کرد. جمعیت هلال احمر ایران یک نهاد غیرانتفاعی و عضوی از صلیب سرخ است که اهداف بشردوستانه را در سطح داخلی و بین‌المللی دنبال می‌کند. جمعیت هلال احمر علاوه‌بر امدادرسانی در مواقع بحرانی در ایران وظیفه دارد که هنگام وقوع سیل، زلزله و جنگ در دیگر کشورها نیز فعالیت کند. روز هلال احمر در ایران با روز جهانی صلیب سرخ یکی می‌باشد.

در سال‌های اخیر به دلیل وقوع حوادث طبیعی متعدد و غیرمنتظره در ایران مثل زلزله در استان‌های کرمانشاه، کرمان و لرستان، حادثه پلاسکو و سیل فروردین ۹۸ که در بسیاری از استان‌ها رخ داد فعالیت این سازمان به شکل چشمگیری افزایش پیدا کرد. برپایی چادر‌های اسکان موقت، درمان زخمی‌ها و مجروحان، برقراری بهداشت عمومی و توزیع غذا و لوازم ضروری بین افراد حادثه‌دیده، سیل زدگان و مجروحان را می‌توان به‌عنوان مهم‌ترین اقدامات این جمعیت در زمان وقوع بحران معرفی کرد.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی
آشنایی با فعالیت های هلال احمر ایران
عکس از گوگل

یکی دیگر از اقدامات مهم جمعیت هلال احمر برپایی پایگاه‌های امدادرسانی در جاده‌های بین شهری است تا در صورت پیش آمدن مشکل یا حادثه برای گردشگران، با رسیدگی به‌موقع، از بروز اتفاقات جبران ناپذیر جلوگیری کند.

جمعیت هلال احمر
عکس از گوگل

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای اتاقک

5/5 - (5 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. آدم‌هایی که بدون چشم داشت به مردم کمک می‌کنن و از جونشون مایه میذارن واقعا فرشته هستن.

    1. از نظر شما ممنونیم و برای این عزیزان آرزوی موفقیت می‌کنیم.

  2. واقعا مردم شریفی هستن این هلال احمری‌ها. خدا خیرشون بده در دنیا و آخرت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *